[Tajfutas] régi idők - 1995

Kéri Gerzson gfkeri at gmail.com
2013. Feb. 11., H, 08:51:50 CET

Sziasztok!

Megfejtendő rejtvényként fogtam fel, magamtól próbáltam rájönni, honnan
kaphatta Skerletz Iván a Gromek becenevet, ezért senkitől nem akartam
megkérdezni. A héten az archív anyagokban megtaláltam a megfejtést:

http://lazarus.elte.hu/tajfutas/magyar/tajolo/96-9/ivan2.htm

Tehát a "kopogd le a fán" c. film egyik alakja után lett Gromek a
vitathatatlanul eddigi legjobb főtitkárunk beceneve. Azokban az években,
amikor ez a film népszerű volt, nem ismertem Ivánt, mivel a kihagyásom
időszakára esett.

Keresésem eredményeként abban talán újat is tudok mondani, hogy egy másik
filmet is találtam - mégpedig Hitchock filmet! - amiben van egy Gromek nevű
hős vagy antihős, attól függően, hogy milyen politikai szemszögből nézzük.
"Torn Curtain", magyarul "Szakadt függöny" a címe - ez is egy kémfilm, mint
a "Kopogd le..". Amerikai kémek utaznak az NDK-ban. E filmben Gromek a
rossz oldalon állt, a Stasi embere volt, és a filmben az amerikai kémek
megölték. Ennek a Gromeknek a viselkedéséről a mi Gromekünk nyilván nem
tehet, remélem nem bántom azzal az emlékét, hogy ezt megírtam. Ilyen
filmet, mint a "Szakadt (vas)függöny", ahol az amerikai kémek voltak a
pozitív hősök, az NDK-s kémelhárítók a negatív figurák, nyilván nem is
vetítettek Magyarországon a Kádár rendszer időszaka alatt, és valószínűleg
azóta sem, mert időközben kiment a divatból.

E film zenéje miatt veszett össze Hitchcock a rendező a Bernard Herrmann
nevű zeneszerzővel, Hitchcocknak nem tetszett a filmzene, Herrmann viszont
nem volt hajlandó változtatni az elkészített zenén. Ennek eredményeként
végül egy másik zeneszerző (John Addison) zenéjével vetítették e filmet.

Itt egy rövid részlet az elutasított filmzenéből:

http://www.youtube.com/watch?v=NCHsZzKtOU8

Üdv:
Kéri Gerzson