[Tajfutas] Politika a HOB margójára???

Hegedüs Ábel abel.terkep at chello.hu
2013. Ápr. 8., H, 22:42:07 CEST

Sziasztok

Némi késéssel én is hozzászólnék.
Nem vagyok nyelvész, de érintőlegesen foglalkoztam a témával.
A finnugor nyelvrokonság kérdése a 18. század közepén merült fel, ezért Hell
Miksa (aki nem tudott magyarul) a Vardöi expedícióra 1768-ban a magyar
Sajnovics Jánost vitte magával segítőnek. SJ Lappföldön begyűjtötte a
szükséges anyagot és visszatérésük után Koppenhágában 1770-ben (ez tudomásom
szerint nem a Bach-korszak) kiadta (latinul) a híres Demonstratiot azaz
"bizonyítása annak, hogy a magyar és a lapp nyelv azonos (más fordításban:
hasonló)". A tanulmány külföldön nagy sikert, hazánkban megnemértést hozott
SJ-nek, a magyaroknak nem kellett a "halzsíros atyafiság", ahogy akkoriban
gúnyolták. Mintegy 100 év kellett, hogy általánosan elfogadott legyen a
finnugor nyelvrokonság, amit tudomásom szerint még senki nem cáfolt meg,
kíváncsian várom, vajon honnan származik a perdöntő információ.
Sajnos úgy tűnik, ez is a Petőfi sírja Szibériában meg az ősmagyar település
a Pilis-tetőn stb. típusú dolgok közé tartozik (Fehérvárt a Pilisben és a
sumér-magyar rokonságot nem sorolom ide, mert azokról nincsenek perdöntő
bizonyítékaim, csak igen erős kétségeim, ellentétben az előzőekkel).
Ezeket az "információkat", néha nagyon meggyőzőnek ható indoklásokkal, azok
terjesztik, akik nem képesek igazi tudományos bizonyítékokkal szolgálni, de
nagyon szeretik a népszerűséget. Ennél erősebb szavakat nem használnék,
remélem így még elkerülöm a politizálás ingoványos talaját.

Ábel