[Tajfutas] 24 órás

Erdélyi Tibor etibor1 at gmail.com
2010. Május. 28., P, 15:16:33 CEST

Sziasztok,

Artosil (és syntosil) papírt az utolsó előtti magyar VB-n, 1983-ban
használtunk, offset nyomással (a néphadsereg nyomdájában) kiválóan tudtak rá
térképet nyomni, be is vált a VB-n, téphetetlen és vízhatlan volt. A sarat
kicsit nehezen lehetett letörölni róla, talán kissé érdes felülete miatt.
Már vagy 10 éve nem gyártják.

A sümegi EB-re 2002-ben műanyag alapú papírra nyomták a térképeket, szintén
offset nyomtatással, egy magánnyomdában. Ezzel már probléma volt a
nyomtatásnál, a normál festék nem száradt meg olyan gyorsan (mivel nem
nedvszívó az anyag), mint a sima papíron, speciális festéket meg nem
lehetett hirtelen beszerezni, és pár száz térképért nem is érte volna
meg. Emiatt az egyik napon volt olyan szélsőséges eset (amikor a versenyző a
földön csúszott a papíron), hogy a festékből (és ezáltal a térképből)
ledörzsölődött egy darab, ezután az IOF ellenőrzőbíró berakatta fóliába a
térképeket a versenyek előtt (amúgy mindig berakatják, VB-ken is klassz
éjszakai foglalatosság a rendezőknek a térképek zacskóba dugdosása, másnap
meg a versenyzőknek meg a kiszedegetése). Ez a papír is téphetetlen és
vízálló volt. Viszont nagy hátránya, hogy mivel műanyag alapú, a
lézernyomtatóban a forró hengerre szépen rásül, így lézernyomtatásra nem
alkalmas.

Tájfutótérképek nyomtatásához jelenleg Pretex nevű, Németországban gyártott
(neenah-lahnstein<http://www.neenah-lahnstein.de/_basics/pdf/neu/Technische_Info_pretex_e.pdf>)
papírt használnak szerte a világban. Ez nem téphetetlen (nem is nagyon
szoktuk tépkedni verseny alatt, legfeljebb utána..), de jól bírja a
gyűrődést (minden értelemben), vízhatlan, és mindenfajta módon (a bevonat
nélküli változata lézerrel is) jól nyomtatható.
Természetesen nálunk (de Európa nyugati felén se) nem lehet a sarki
papírboltban megvenni, de megrendelhető. Ára a mennyiségtől függ, és egy
A/4-es lap ára a fentiek függvényében 80-200 Ft-ra tehető. Európa gazdagabb
felében a 4 eurós 3sz, de leginkább az általánosnak mondható 10-12 eurós
nevezési díjú versenyek rendezői megengedhetik maguknak ezt a kiadást, de
általánosnak nem mondható a használata, BR kategóriában meg végképp nem.

Marad a fóliázás, arról esetleg máskor.

Jó versenyzést a hétvégén, kevés esőt, sok sört a 24 órásoknak,

ET