Domborzat: A domborzat nagyon fontos tényezője az útvonalválasztásnak és a tájékozódásnak. A terep magasságait, alakját és lejtésviszonyait szintvonalakkal mutatjuk be. Bár a kisebb tereptárgyakat pontszerű vagy vonalas jelekkel ábrázoljuk, a domborzati idomok megjelenítésére elsősorban a szintvonalakat használjuk. Ezek korrekt használata alapvető fontosságú a földfelszín ábrázolásában.
Az alkalmazott alapszintközt a terület jellege határozza meg. Az általánosan használt alapszintköz az 5m. Közel sík területeken 2,5m is alkalmazható. Az alapszintköz egy térképen belül nem variálható.
Segédszintvonallal két alapszintvonal között elhelyezkedő részletidomot fejezünk ki. Ezen kívül használható még az alapszintvonallal kifejezett idomok hangsúlyozására, vagy éppen ennek az ellenkezőjére. Az, hogy egy terepidomot alap- vagy segédszintvonallal fejezünk ki, elsősorban a relatív méretétől és a jellegzetességétől függ, nem pedig az abszolút magasságától.
Az alapszintvonalak az alapszintköz 25%-ával eltérhetnek az általuk reprezentált abszolút magasságtól, ha ez a domborzatrajzot szemléletesebbé teszi. A segédszintvonalak nem rendelkeznek meghatározott abszolút magassággal, csak két alapszintvonal közti tetszőleges (de lehetőleg azonos, közel felező) magasságot reprezentálnak.
Sziklák és kövek: A sziklák megjelenése szoros összefüggésben áll a domborzattal. Ábrázolása hasznos információkat nyújt az útvonalválasztásban, a tájékozódásban, és az áthatolhatóság megítélésében. Csak a szintvonalrajz, a sziklák és a vízrajz együttese ábrázolja hűen a természetes földfelszínt. Ezért különös figyelmet kell fordítani a szikla és szintvonalrajz összhangjára.
201, 203 Sziklafalak
Minden sziklarajz közül ezeknek van a legszorosabb kapcsolata a domborzattal. A sziklafalak és a szintvonalrajz közti ellentmondás mindig valamilyen alapvető hibát jelez.
Vízrajz: Az áthatolhatóság ábrázolása alapvető fontosságú az útvonalválasztásban. Az áthatolhatóságot átlagos időjárási viszonyok között és átlagos versenyző számára kell értelmezni (tehát nem a legszárazabb időszakban az elitversenyzőnek). A szintvonalrajzzal való összhangra különös figyelmet fordítsunk.
Növényzet: A nyílt területek, tiszta erdők és bozótos területek megkülönböztetése alapvető fontosságú a futhatóság ábrázolásánál. Ezek a jelek egyben a láthatóságra is utalnak. A futhatóság és a láthatóság fontos tényezője az útvonalválasztásnak. A futhatóság osztályozása csak a növényzet jellegétől függ, a köves talajt, mocsarat, stb. külön jellel ábrázoljuk. A színek használatának alapvető szempontjai:
A közép-európai terepek részletszegénysége miatt alakult ki az a nagyon káros szemlélet, hogy a növényzet aprólékos ábrázolásával javítható a térkép részletgazdagsága. Ez csak egészen kis mértékben lehetséges a fentebb vázolt problémák (szubjektivitás, gyors változások) miatt. Természetesen a pályakitűző szempontjából jó ez a felfogás, de a versenyző számára egyértelműen rontja a térkép használhatóságát. Meg kell találni a megfelelő egyensúlyt a szembenálló követelmények között.
Másik oldalról nézve is káros ez a tendencia, mivel a nemzetközi gyakorlat sem ezt az utat támogatja. Teljesen hamis képet kapunk egy részletgazdag skandináv, és egy részletszegény közép-európai térkép összehasonlításával. Úgy tűnik, hogy a közép-európai is van olyan részletgazdag mint a skandináv, holott a növényzet jellegzetes megjelenése jóval egyszerűbb, mint amit a térkép bemutat.
Mesterséges tereptárgyak: Ez a csoport biztosítja az útvonalválasztás/követés számára a legbiztosabb alapokat. Az osztályozás a méret, a futhatóság/áthatolhatóság, a megjelenés esetleg a rendeltetés alapján történik. A jelkulcsban szereplő név nem azt jelenti, hogy más hasonló objektumok nem ábrázolhatók ezekkel a jelekkel (pl.: "gyalogút" - jelenthet jól kijárt ösvényt, karbantartott sétautat vagy használaton kívüli kocsiutat is; határjel - lehet határkaró, háromszögelési pont vagy akár emlékmű is).
A legnehezebben megoldható generalizálási problémák is általában a mesterséges objektumok környezetében jelentkeznek, mivel az 1:15 000 méretarány általában nem alkalmas az összetett kultúr területek részletes ábrázolására.
504 Talajút
Általában jól karbantartott, javított talajutat jelölnek ezzel a jellel, de a 3 m-nél keskenyebb műútnak is ez a jele. (Hazai gyakorlatban csak helyszűke esetén élünk ezzel a lehetőséggel, de külföldön nagyon gyakran találkozhatunk ilyen műutakkal.)
509 Keskeny nyiladék
5 m-nél keskenyebb jól felismerhető nyiladék. A jelet csak akkor használjuk, ha út/ösvény nem vezet benne. Tiszta, öreg erdőben egy keskeny nyiladék teljesen jellegtelen lehet, főleg akkor, ha rövid, és sem az eleje, sem a vége nem csatlakozik más markáns tereptárgyhoz. Bozótos területen azonban egy jóval keskenyebb nyiladék is jellegzetes lehet, tehát nem csak a méret, de a környezet is befolyásolja az ábrázolás szükségességét.
510, 511 Útelágazások Határozottan különítsük el a látható és a nem jól látható útelágazásokat. Különösen ügyeljünk akkor, amikor több út találkozik, de nem teljesen ugyanabban a pontban. Ha a mérethelyes ábrázolás nem ad kellően kifejező képet, kis eltolásokkal hangsúlyozzuk ki a különbségeket. |
525 Átkelőhely
Általában lezárt kapukat nem ábrázolunk, viszont minden olyan keresztezési lehetőséget fel kell tüntetni, ahol a futó könnyen átjuthat egy falon, kerítésen vagy csővezetéken (létra, felüljáró).
Több párhuzamosan futó vonalas tereptárgy ábrázolása: Határozott jelleghatár mellett futó objektum (út, kerítés, villanyvezeték, stb.) esetén, ha nincs meg a minimális rajzi térköz a két objektum között (0,15 mm - 2,3 m, ami nem a két tereptárgy tengelye közti távolság, hanem a rajzi jelek közti üres térköz), akkor az utat (vagy egyebeket) a jelleghatárra rajzoljuk. | |
Az előző esettel szinte teljesen megegyezik, ha egy széles nyiladékon fut egy vagy több egyéb tereptárgy. Ezekben az esetekben is a rajzi térköz betartása az alapvető szempont. Általában a jelleghatárokat hagyjuk el. | |
Utak mentén futó kerítések, vezetékek esetén, ha a párhuzamos objektum nem jellegzetes (pl.: áthatolható kerítés, telefonvezeték), akkor elhagyjuk; ha jellegzetes (pl.: áthatolhatatlan kerítés), akkor a rajzi térköznek megfelelően eltoljuk. |
|
Műutak mentén futó kerítés, fal, vezeték esetén a műút szélét és a párhuzamos objektumot egyesítjük. | |
Egyéb párhuzamos objektumok esetében (nem feltétlenül csak mesterséges) a kevésbé jellemzőt elhagyjuk, | |
vagy a térköznek megfelelő eltolást alkalmazunk. |