2. Oktatás


Hazánk felsőoktatási intézményei közül egyedül egyetemünk Térképtudományi Tanszékén lehet térképész diplomát szerezni.
A kulturális kormányzat 1953-ban hozta létre az első önálló magyar egyetemi tanszéket. A tanszék vezetésével Irmédi-Molnár László egyetemi tanárt bízták meg.
Irmédi-Molnár professzor 1955-ben dolgozta ki az első egyetemi tantervet, amelyre az 1970-es évek első harmadáig a magyar térképész képzés alapult.

Az 1970-es évek elején az általános egyetemi oktatási reform keretében a képzés változott. 1973-ban Stegena Lajos egyetemi tanár (aki 1966.december 6-tól 1987.június 30-ig vezette a tanszéket) új tantervet nyújtott be.
A tantervben a térképész szakképzés maradt három éves, de a korábbi földrajz irányítottságú alapképzést felváltotta a geológus és geofizikus hallgatókkal együtt négy féléves földtudományi alapozás. Új lehetőség nyílt a magasabb évfolyamok geológus, geofizikus, meteorológus, földrajzos és földrajz tanár szakos hallgatói számára a hat féléves térképész ágazati képzés megindításával, amely azonban csak 1982-ig folyt. A folytatásnak egyszerű órarendi gátja volt; a heti óraszám a negyven-negyvenötöt is elérte, ami a hallgatók számára az időpontütközések miatt teljesíthetetlenné vált.

Az 1986-os magyar oktatási törvény lehetővé tette, hogy a térképész szakképzés ötéves képzésként induljon meg Magyarországon. Az ötéves (tíz szemeszteres) térképészképzés a munkatársaimmal kidolgozott tanterv alapján az 1988/89-es tanév őszi szemeszterében indult meg.
A tanterv elkészítésénél figyelembe vettük a térképészet területén végbemenő paradigma váltást, a digitális kartográfia elméletének és módszereinek terjedését.
Az ötéves képzés során a térképész hallgatók 32 tárgy oktatása keretében 267 tanórát hallgatnak, amelyet 6 hét terepgyakorlat egészít ki. A tanszék kollektívája szakmai tárgyak keretében ebből 19 kollégiumot tart 153 óra terjedelemben, valamint vezeti a terepgyakorlatokat.

Az alapozó képzés során (szervízoktatás keretében) 12 tárgy kerül előadásra 76 óra terjedelemben. A kollégiumoknak az új képzés beindítása óta ugyanazok a TTK-s tanszékek biztosítanak előadókat és gyakorlatvezetőket. Az oktatandó tananyagot az előadókkal történt megbeszélések során alakítottuk ki.
Szervíz oktatás keretében további négy szaknak - geológus, geográfus, meteorológus és földrajz tanár - tartunk 13 tanórás térképész kollégiumot, és 3 hét terepgyakorlatot. Az 1990-es évek elején 20%-os hallgatói létszámnövekedés történt, így jelenleg 60 térképészt és az ún. szervízképzésben 82 egyéb hallgatót oktatunk.

A Térképtudományi tanszék 10,5 fős diplomás gárdája (oktatója, kutatója és műszaki tanára) hetente 142 hallgatónak 83 tanórát és nyaranta 105 hallgatónak összesen 63 nap terepgyakorlatot tart.

A több éve folyó hallgatói véleményezés 4,6 érték körüli átlagot mutat. A kollégánként és tárgyanként kapott értékelést a TTK Tanulmányi Osztályának dokumentumai tartalmazzák. (A tanszék oktatási terhelése a Kémiai Tanszékcsoporton alkalmazott felmérési elv alapján 8602,5 óra, az egy diplomásra jutó óraátlag 813,3 óra. A számításnál nem vettük figyelembe a dolgozatjavításra, jegyzőkönyv ellenőrzésre számított 20-20 perceket, illetve a 91 hallgatóval tett 2 egész napos terepbejárást, valamint a 9 hét terepgyakorlatnál a két kolléga helyett csak egy fővel számoltunk; ez a terhelési érték messze kiegyenlíti az átlag 4 fő külső szakelőadó óraszámát.)

A II-III.éves hallgatók egyetemi térképezéssel gazdagítják az Alma Matert:

A IV-V.éves hallgatók zöme a tanszéki kutatási témák aktív művelője; vagy kutatócsoport tagjaként vagy diploma munkájukkal vesznek részt a tanszék kutató-fejlesztő tevékenységében.
Az 1994/95-ös tanévtől a földtudományi Doktori Iskola keretében három doktorandusz felvételével gazdagodott képzésünk.

Az elmúlt öt évben TEMPUS együttműködés keretében öt hallgatónk és két kollégánk vett részt német és angol egyetemen részképzésen ill. oktatott a kapcsolat keretében.
Az 1990-1995 közötti időszakban tanszékünkön 32 hallgató szerzett diplomát, öten szereztek egyetemi doktori címet, öten kandidátusi fokozatot (egy fő közülük óraadó) és két fő tudományok doktora címet (egy fő közülük a tanszék címzetes docense).



Ugrás a következő fejezetre!
Vissza a tartalomjegyzékre!