az ókortól a XVIII. század végéig
Tartalom: Bevezető 1
|
Készítette:
Maigut Vera,
V. évf. térképész hallgató
Lektorálta és webre átdolgozta: Dr.Török
Zsolt egy.docens
A Magyar Térképtörténethez! |
Bevezető
Az emberiség minden kultúrájának életében
fontos szerep jutott az idő- és helymeghatározásnak. Ez a társadalmi szükséglet
hozta létre az egyik legrégebbi önálló tudományt a csillagászatot. A kultúra
és a tudományok alakulásában és fejlődésében legnagyobb jelentősége a földművelő,
főként a nagyobb folyóvölgyekben - Tigris, Eufrátesz, Nílus, Huangho, stb.
- letelepült népeknek volt. Csil-lagászati megfigyeléseik nemcsak saját
életüket könnyítették meg - pl. Egyiptomban pontosan meg-figyelték a Nílus
áradásának időpontját -, de a későbbi korok csillagászatát is megalapozták.
Az ókori
társadalmak csillagászata
Az első, rendszeres megfigyeléseket
valószínűleg a mezopotámiai népek végezték lépcsőzetes toronytemplomaikból
a zikkurátokból. Számos csillagászati hagyomány került tőlük - a görögök
és a rómaiak közvetítésével - az európaiba. Így például az állatövi csillagképek
legtöbbjének felosztása és megnevezése. Az égbolt első térképei is itt
készültek.
Az ókori közel-keleti, főként asszír-babiloni
és egyiptomi kultúrnépek hatalmas mennyiségű megfigyeléseinek szellemi
örökségét a görögök örökölték és vitték tovább. A görög szellemiség a természeti
jelenségek értelmezésénél elhagyta az addigi misztikus magyarázatokat,
megpróbálta a meglévő ismereteket rendszerbe foglalni és csupán a tudományos
gondolkodás és következtetés útján továbbfejleszteni. Ez természetesen
nem jelentette azt, hogy a görög kultúra teljesen kivonult a tudományos
életből, hiszen a görög mitológia a mai napig részleteiben fennmaradt és
azok csillag-képekkel való kapcsolata képezi a ma hivatalosan használt
csillagképek rendszerének alapját.
A csillagképek kialakulásának véletlenszerűsége
ahhoz vezetett, hogy az egyes kultúrákban más és más alakzatok jöttek létre.
Az egységesítés gondolatát meglepően régen, már az i.e. III. század-ban
felvetette Aratosz, aki Antigonosz Gonotasz makedón uralkodó udvarában
volt orvos. Javaslatában, amelyet a Phainomena - Égi jelenségek - című
munkájában tett közzé, a főbb csoportoknak a görög mitológiából vett neveket
adott. Művének azonban csak töredékei maradtak ránk, javaslatát pedig nem
követték. Az egységesítésre egészen a XX. század elejéig várni kellett.
A középkori
csillagászat kezdetei
A görög kultúra hanyatlásával egyidőben jelent meg a keresztény eszmeiség, ami elsősorban nem a tudományok, a görög szellemiség továbbvitelét szorgalmazta. Az alexandriai könyvtárban felhalmozott ismeretanyag i.sz. 390-ben tűzvészben pusztult el, később pedig az iszlám hódítás során, a VII. században is sok tudományos munka veszett oda. Az arabok azonban a következő századok során felkutatták és arabra fordították a még fellelhető görög munkákat. Az arab kartográfia kezdetben a görögök, főként Ptolemaiosz nyomdokain haladt. Így maradt fenn a már említett ptolemaioszi Almagest is, amit a VIII-IX. század fordulóján al-Mámún kalifa fordíttatott arabra, később pedig arabról latinra fordították. Az arab csillagászok újabb mérésekkel pontosítva Ptolemaiosz munkáját a IX. században létrehozták al-Mámún kalifa táblázatait a Damaszkusz-táblázatokat. Ez a katalógus volt egészen a XIII. száza-dig a csillagok legpontosabb jegyzéke, amikor X. Alfonz király elkészítette az ún. Alfonz-táblázatokat. Az arab csillagászat korszakának emlékeit idézi jó néhány arab eredetű csillagászati kifejezés és sok csillag arab eredetű neve is. A mai értelemben vett csillagtérképet
tulajdonképpen csak a XV. század eleji Európában kezdtek készíteni. A korábbi
- antik és iszlám - ábrázolások éggömbök illetve egy-egy csillagképet feltüntető
képek voltak, a csillagok és a csillagképek közötti kapcsolat bemutatására.
A könyvnyomtatás fejlődésével a tudományos élet is új lendületet kap, nemcsak a könyvek ha-nem a térképek, glóbuszok készítése terén is. Az addigiakhoz képest rendkívül nagy példányszám valóságos információrobbanást eredményezett. Az újra felfedezett ptolemaioszi Geographica például mai ismereteink szerint több, mint harminc kiadást ért meg a XV-XVI. század folyamán. A csillagos ég első térképi ábrázolásai
az ún. planiszférák voltak, amelyek az égboltot equatoriális vagy ekliptikus
koordinátarendszerben ábrázolták. Legnagyobb részük csak az egyik félgömböt
fedte le, de néhány a térítőkig vagy akár a 40°-ig tartalmazta a másik
félgömb csillagait is. Az első térképszerű ábrázolások tulajdonképpen csillagászati
és mitológiai szövegeket illusztrál-tak, az egyes csillagok - ha
egyáltalán ábrázolták őket - a csillagképen belül ugyan helyesen voltak
elhelyezve, de a koordinátákat ritkán tüntették fel, a vetületek nem voltak
mindig egyértelműek. Az első planiszférák egyike 1488-ban jelent meg Rufus
Restus Avienus: Arati Phaenomena című munkájában, de nagy valószínűség
szerint korábbi eredetű, így nem tükrözi a kor csillagászati-térképészeti
színvonalát. Tudomásunk szerint ez az égboltot ábrázoló első nyomtatott
térkép. A térképen a csillagokat nem, csak a csillagképek grafikáit tüntették
fel a későbbiekhez képest egyszerű kivitelben.
A klasszikus
csillagtérképek virágkora
Az első tudományos illetve művészeti
szempontból is jelentős csillagtérkép Albrecht Dürer nevéhez fűződik. A
térképpáralkotásában 1515-ben közreműködött Johann Stabius, aki a koordinátarendszert
szerkesztette, Conrad Heinfogel, aki a csillagokat pozícionálta és Albrecht
Dürer, aki a csillagképek rajzait és a metszeteket készítette el. A térképpár
ekliptikai koordinátarendszerben ábrázolja az északi illetve a déli égboltot.
A koordináták segítségével erről a térképről a csillagok pozíciója egyértelműen
leolvasható, meghatározható. Kb. 900 csillagnál a koordináta értékek a
ptolemaioszihoz képest 1°-nál jobban nem térnek el, 125 csillag azonban
rosszul lett felrajzolva. A Ptolemaioszt követő csillagképekben Dürer az
egyes csillagokat arab számokkal látta el. Az északi égbolt térképén megtaláljuk
a zodiákus jegyeket is, amelyeket az asztrológiában ma használatos jelekkel
jelöltek. A szimbólumok eredete ismeretlen; a középkorban, az iszlám világban
és Európában egyaránt az állatövi jegyeket nevükkel, alakzatukkal vagy
egyszerűen csak számokkal jelölték.
Apianus Astronomicum Caesareumában
(1540) nemcsak európai hanem iszlám tekintetben is különös ábrázolást
találunk. Ahogy azt már írtam az arab csillagászok is átvették Ptolemaiosz
48 csillagképét, de a beduin tradíciókat is tovább vitték, igaz csak irodalmi
szinten, illusztrációt nem készítettek. Apianus volt az egyedüli, aki felvette
ezek ábrázolását térképére.
Az első jelentős egylapos térképek - így pl. Düreré is - az égboltot úgy ábrázolták, mintha azt a világűrből néznénk. Nyomtatott formában elsőként Honterus térképe jelent meg - bár találhatunk sok korábbi kéziratos planiszférát is -, amelyik a csillagos eget földi szemszögből ábrázolja. Első követői Piccolomini és Postel voltak. A csillagok pozíciójának adott időpontra való meghatározása a katalógusok epocháját figyelem-be véve elméletben egyszerű összeadással megoldható. Az ehhez szükséges csillagászati hosszúság változás mértékét azonban az egyes csillagászok eltérő módon adták meg, pl.: Ptolemaiosz - 1°/100 év, Al’Szúfi - 1°/66 év. Az idő előrehaladtával a csillagok származtatott koordinátái egyre pontatla-nabbak lettek. A XV. század közepén ez arra késztette a tudósokat, hogy új és szisztematikus meg-figyelési programot indítsanak. A munkát Regiomontanus kezdte el, majd tanítványa Bernard Walther folytatta. A csillagászok többségének azonban nem volt lehetősége nagyszabású méréseket végezni, legtöbbjük a katalógusok, térképek alapján próbálta pontosítani az adatokat. Ptolemaiosz és Alfonz után az első jelentős katalógust a dán csillagász, Tycho Brahe publikálta. A 777 csillagot tartalmazó kiadvány eleinte kéziratként terjedt, nyomtatásban 1602-ben jelent meg, bővített változata - 1005 csillag - pedig kéziratban 1598-ban, illetve nyomtatva 1627-ben. A XVII. század fo-lyamán a műszerek fejlődésével újabb, pontosabb és részletesebb katalógusok láttak napvilágot. Riccioli, Anselme és Hevelius az északi, Halley pedig a déli égboltról készített leírást. A XVIII. században Flamsteed és Lalande újratérképezték az északi, Lacaille a déli félgömböt. A csillagok csillagképen belüli megkülönböztetését sokan próbálták megoldani, általában fé-nyességük szerint számozták vagy betűzték meg őket. A ma egyetemesen elterjedt, hivatalos rend-szer alapjai Piccolominiig nyúlnak vissza. Az ő betűzését vette át és módosította Johann Bayer. Bayer Uranometria című művében a fényesebb csillagokat a görög abc betűivel jelölte, zömmel a legfényesebb csillag volt az "alfa", a többi pedig a fényesség csökkenésének megfelelően következett. A kor csillagászai azonban nem ismerték fel azonnal a "Bayer-betűk" kényelmességét, így első köve-tője Royer volt 1679-ben, majd negyed századdal később Senex. A XVIII. század közepére alkal-mazása elterjedt és a fényesebb csillagok jelölésére már csaknem kizárólag ezt használták. A 48 ptolemaioszi csillagkép egy ideig
csaknem teljesen lefedte az ismert csillagokat, de már a kezdetekkor "kimaradt"
néhány csillag. Ez több csillagászt is arra késztetett, hogy új csillagképeket
alakítsanak ki. A megfigyelések gyarapodásával, a déli égbolt felfedezésével,
a műszerek tökélete-sedésével és a távcső megjelenésével rohamosan "megnőtt"
a csillagok száma és a csillagászok ked-ve is, hogy saját csillagképeket
hozzanak létre. Ezek általában rövid életűek voltak, de néhány ki-állta
az idő próbáját és ma is szerepel térképeinken.
Az új csillagképeknek három fő típuscsoportját
különíthetjük el:
Az új csillagképek következő csoportját a "patrónusok" képezik. A csillagászati megfigyelések már akkor is nagy anyagi áldozatot követeltek, ehhez pedig mecénásokra volt szükség. A további segítségnyújtásban bízva sok csillagász adományozott csillagképet támogatójának, a csillagatlaszo-kat rendszeresen királyoknak, hercegeknek dedikálták. Royer Liliuma és Sceptruma XIV. Lajost dícsérték, a Robur Carolinum csillagképet Halley állította fel annak emlékére, hogy II. Károly királyt a köztársasági katonák elől egy tölgyfa mögé bújtatták, Hevelius Scutum Sobiescianuma III. Szobieszki János lengyel király pajzsát mintázza, Hell Miksa III. György király tiszteletére létre-hozta a Psalterium Georgianumot, stb.
A harmadik nagy csoportot a tudományos
és művészeti eszközök alkotják. Ezt az irányzatot Hevelius indította el,
amikor létrehozta a Sextans csillagképet. Őt Lalande követte egy évszázaddal
később a Quadrans Muralis-szal. Lacaille 1751-52-ben a Jóreménység-fokhoz
utazott és ott részle-tes méréseket, megfigyeléseket végzett a déli égbolton.
A francia felvilágosodás képviselőjeként elutasította a csillagok Európán
kívüli állatokként vagy királyokhoz címezett ábrázolását. Ehelyett műszerek
sokaságára osztotta fel az égboltot. 14 technikai csillagképe között találjuk
pl. a szobrász (Sculptor), a festő (Pictor) vagy az építész eszközeit (Norma)
is. Új csillagképek gyártása a XIX. században is folytatódott, ilyen új
csillagalakzatokat találunk Bode egyik atlaszában is - Die Electrisiermaschine,
Der Luftballon (4. ábra).
A klasszikus csillagtérképek utolsó
periódusa
A csillagászati megfigyelések bővülő
lehetőségeivel a XVII-XVIII. században sorra megjelentek újabb, bővebb
csillagkatalógusok. Az egyik legjelentősebb és a korábbiakhoz képest legjobb,
az első teleszkópos méréseken alapuló katalógus 1725-ben jelent meg. Az
Atlas Coelestishez a mérések zömét a szerző Famsteed maga végezte, de halála
miatt művét barátai fejezték be és adták ki. Térképei egyrészt az előző
századok művészi munkáit követik, ugyanakkor előremutatnak az elkö-vetkező
évszázadok tudományos munkáira, egyesítik a tudományos igényeket kielégítő
- pl. részle-tes fokhálózat - és a művészi ábrázolásokat is. Flamsteednél
a csillagok sorrendje a csillagképekben nem követi elődei módszerét, mert
azokat rektaszcenziójuk alapján számozta. Az Atlas Coelestis a csillagászok
egyik leghasznosabb eszközévé vált, habár nem volt hibátlan. A XVIII. században
azonban sokan végeztek megfigyeléseket és gyorsan kijavították a katalógust.
1783-ban Lalande is kiadott egy módosított változatot. Ebben saját szisztémája
szerint számozta meg a csillagokat, rend-szere mégis "Flamsteed-számok"
néven vált ismertté. Ezeket a számokat később előszeretettel al-kalmazták
a csillagászok.
A XVIII. századra egyre fokozódó mértékben
fedeztek fel újabb csillagokat. Ez újabb és újabb, egyre bővebb és a műszerek
fejlődésével egyre pontosabb katalógusok létrejöttét jelentette. Ezek tudományos
jellegét, a csillagok koordinátáinak pontos leolvashatóságát pedig egyre
inkább zavar-ták a csillagképek mitológiáját képviselő grafikák. A korábbi
figurális díszítésű atlaszok túlhaladottá váltak, és művészeti szempontból
az újabbak egyike sem érte el az utolsó két jelentős, a csillagké-pek mondavilágát
is felvonultató atlasz - Flamsteed Atlas Coelstisének (1729) és Bode Uranographiájának
(1802) - színvonalát. A XVIII. században készülő atlaszok a csillagos ég
térké-pezésének már új korszakát jelentik.
1. Gábris Gyula (szerk.): Csillagászati
földrajz, Tankönyvkiadó, Bp. 1991
|