Dosek Ágoston:
Tájékozódási szakágak bizonyítottak
a Hungária Kupán

Az idei Hungária Kupa sportágunk nagyon sikeres eseménye volt. Három különbözô terepen ­ a világranglista tájfutóversenyt is beleszámítva ­ hét térképet használtak a versenyzôk. Az ötödik napi borókás terep után ráncolták csak néhányan a homlokukat. Egyébként csemegének számító, a nyári idôszak ellenére sem legyôzhetetlen terepeken, óvások nélkül zajlottak le a tájfutó versenyek. A pontérintés bizonyítására szolgáló elektronikus rendszer megbízhatóan működött, és alapot adott a teljesítmények korszerű összehasonlítására, sporttársi kapcsolatokat építô beszélgetésekre.
A Hungária Kupák történetében újdonság a pihenônap beiktatása és a hat futamból álló verseny pontszámokkal történô értékelése. Ez a szisztéma lehetôséget biztosít egy félresikerült nap ellenére is a jó helyezésre, hiszen a leggyengébb teljesítmény nem számít be a végelszámolásba. Cserében persze tájfutóink elvesztették az idôkiegyenlítéses rendszer adta taktikus, "test a test elleni" küzdelmet.
A hét napra elosztott esemény alatt az egyre inkább fejlôdô tájkerékpáros szakág is meghirdette programját. Maroknyi szervezôgárda nagy lelkesedéssel szervezte és rendezte meg a tájfutó versenyeket követôen az eseményeket. A versenyzési lehetôségeken túl ennek a bemutató jellege is fontos volt. Úgy a magyar, mint a külföldi résztvevôk érdeklôdése megtisztelô volt az új szakágat űzôk számára, akiknek a többsége a délelôtti tájfutó versennyel a lábában vágott neki rendszeresen a délutáni kerékpáros pályának. A 2002-es elsô tájkerékpáros világbajnokságig a sportág szabályainak, pályakitűzési elveinek még tisztulni kell. Ebben a folyamatban példás a hazai tájkerékpáros bizottság működése, a hazai versenyek rendszeressé tétele. Jelenleg talán a világon sehol nincs annyi verseny, mint hazánkban. Éppen ezért fontos, hogy a korábbi néhány idegen országból érkezô versenyzô részvétele után most az olasz válogatott népes csapattal érkezett a Hungária Kupa kerékpáros eseményeire.
A program lelke egy háromnapos összetett verseny volt. Ezt egészítette ki két látványos, de különálló esemény, az éjszakai egyórás pontbegyűjtô verseny és a tájtriatlon szünnapra illesztett látványossága. (A lovas tájékozódás ­ mint egy további érdekes tájékozódási alternatíva ­, szintén szerepelt a programban.)
A háromnapos összetett verseny elsô futamát a Sátor-Magas déli térképén karikáztuk le, a Hungária Kupa második napján.
Bár ez a futam normáltávú versenynek volt meghirdetve, a terep adta korlátozott lehetôségeknek ­ a folyamatosan kerékpározható csekély úthálózatnak ­ megfelelôen­ rövid gyôztes idôk születtek. Ezt a napot a kétvariációs egyszerű útvonalválasztások és a jó kilométerátlagok (saját: 18,8 km/h) jellemezték. Éppen ezért mintául szolgálhat a jövô népszerűsítô versenyeinek pályakitűzésére, hiszen a kerékpárosok is könnyűszerrel megoldhatják a tájékozódási feladatot, miközben érvényesülhet kerékpáros felkészültségük. A pontok elhelyezése többször a tájkerékpározásban nem elítélendô csiki-csuki megoldásokhoz vezetett. Így lehet ugyanis a pontfogást megelôzô elágazásban is tájékozódásra kényszeríteni a versenyzôket, illetve gondolkodtató választási lehetôségeket kínálni. A bozótos erdô és a benôtt ösvények miatt a nagy kerülôvel, de gyorsan kerekezhetô "fôútvonalakat" használtuk. Extra feladatot jelentett az egyébként jól kijárt cserkelôösvényre keresztbe rádôlt fák esetében a kerékpárok átemelgetése, a gyakori fel- és leszállás. Meglepô pontfogási rutinját irigyeltük az aznapi felnôtt férfi szám olasz gyôztesének, aki már a rajtból gyalogosan nekifutva lódította meg biciklijét, majd "cowboy" módjára pattant a nyeregbe, és ezt a produkciót minden pontfogásnál megismételte.
Másik olasz versenyzô a térképkezelés egyedi technikáját alakította ki. Ô nem használt kormányra szerkesztett forgatható térképtartót, hanem a térképét fóliába csúsztatva, a tájfutásban elsôsorban az ujjtájolót használók által alkalmazott hajtogatós technikával tartotta, kezelte térképét. Haladás közben többször zsebrevágta azt, illetve a fogai közé vette...
A következô napon esti 9 órai kezdéssel a Cseket-hegy pampáin elhelyezett pontok begyűjtésére éjszaka vállalkoztunk. Ez igazi kuriózum a szakágban, bár az elmúlt sítájfutó idényben hasonló játékban már volt részünk sítalpakon is. Egyórás idô alatt senkinek nem sikerült a húsznál is több pont mindegyikét felkeresni, 14 ponttal lehetett megnyerni a versenyt, és bár az olaszok is elrajtoltak, magyar helyezések domináltak. Ez a hazai tájfutó rutinra vezethetô vissza! Az idôjárás nem zárta kegyeibe az indulókat, hiszen a szemerkélô esô a mezônyrajtot megelôzôen nyálkássá tette az utakat, majd a rajtot követôen zuhogni kezdett, veszélyessé téve az éjszakai kerékpározást. Szerencsére komoly gondot csak a mezôkön átvágó útvonalak miatti defektek okoztak. Ennek kirívó példája az az olasz versenyzô, aki ahelyett, hogy betolta volna a 2 km-re lévô célba a kerékpárját, mai napig megmagyarázhatatlanul letelepedett pórul járt kerékpárja mellé, és hajnalba nyúlóan várta be megmentôit az esôben...
Ezen a versenyen a rajtot és a kerekesek robogó fénypászmáit a bázison lakó tájfutók közül sokan figyelték, de az igazi látványosságot a másnapi tájtriatlon jelentette.
Az éjszakai ôrületet követôen nem sok idô maradt a "pihenônapi" alvásra azoknak, akik a tájtriatlon hévízi eseményére is beneveztek. A késôbbi férfi gyôztes például az éjszakai versenyen begyűjtött defektjeit javítgatta éjszaka. A Hévízi-tó üzemeltetôi csak a hivatalos nyitást megelôzô idôszakban tették lehetôvé a tó használatát, már ennek az engedélynek a megszerzése (megadása) nagy jelentôségű dolog. Így hát 7.30-as nullidôvel sürgölôdtünk a tóparton kialakított depóban. Meglepô érdeklôdés volt az eseményen való részvételre, 90 fô lódult neki a pályának! A Hungária Kupa nyolcadik, remekül kijavított térképének tavat ábrázoló szelvényét celluxozták a karunkra a rajtban. Négy ellenôrzô pontot kellett úszva megtalálni. Magam azt az eljárást választottam, hogy még a fejesugrás elôtt magasról becserkésztem szemmel a pontokat, majd ezt követôen csobbantam be a vízbe. Élmény volt a tavirózsák közt versenyúszni, bár a meleg gyógyvíz fárasztóvá tette ezt a produkciót. A tó egyedülálló lehetôséget ad a vízbe helyezett kapaszkodóival, épületeivel a tájékozódásra! Az általam még a rajt után a partról kifigyelt harmadik ponton, egy a parton álló jellegfán virító bójánál azonban nem találtam lukasztót. A térkép tanulmányozása után jöttem csak rá, hogy beugrattak. Ráharaptam a csalira, de szerencsére hamar le tudtam válni róla, és átúsztam a szomszédos fűzfa lombozattal eltakart víztükre fölé kifüggesztett bójához. Ott félelemmel kezdtem a lukasztáshoz, hiszen nem volt kapaszkodó, mint a korábbi pontoknál, de szerencsére éppen meg tudtam támaszkodni lábujjheggyel a süppedô iszapban, és végülis sikerült a lukasztás. Az úszást jól átgondolt öltözködés követi a kerekezés elôtt. Trikó, sisak (fordított sorrendben bajos lenne átbújni a mezen) és cipô. Jöhet a kerekezés a környék parkjaiban, kertes házai és a kiserdôk átszelésével. Elsô fejtörés, hogy be szabad-e karikázni a fizetô parkolóba a behajtani tilos táblánál a sorompó alatt. Igazi problémát a pálya utolsó szakasza jelentett, ahol a felázott nyálkás úton talán mindenki legalább egyszer közelebbi ismeretségbe került az anyafölddel. Az utolsó számra történô váltás nekem elôzetes terv nélkül zajlott. Az enyémhez hasonló problémákkal szembesültek gyakorlatlan versenyzôtársaim is. A kerékpárhoz erôsített kartonért sokan a nézôk, rendezôk segítô felszólítására nyúltunk vissza, hiszen ezt kellett továbbvinnünk a futás alatt is. Úgyszintén többen bukósisakban lódultunk volna neki a távnak, ha nem szólnak: "biztos, hogy szükséged van arra futás közben is?" A futás közben a kerítések kikerülése jelentett tájékozódási feladványt. Hasonló módon a kórházegyüttes folyosókkal láncra fűzött épületsora is egy keresztezô átmenet útját állta. Itt a logikus kerülô mellett az átvágás reménye sokakat becsalt két épület közé, amelyeket egy L alakban megtört üvegfolyosó kötött össze. A folyosónak azonban csak a megközelítés irányából volt ajtaja. Be kellett húzni a folyosó plüssszônyegén, csapzottan a betegek között, az épület rendeltetésszerű bejáratához. Minekután ez több futóval megtörtént, a betegek sportot űztek az odaérkezôk biztatásából és irányítgatásából... A parktájfutó szakasz befejezése a depónál a hármaspróba végét is jelentette. Jólesett még egyet lazítani a tóban, és ezt követôen valóban maradt még egyszer 24 óra a másnapi (tájfutó) rajtig!
A háromnapos összetett verseny második kerekes futamára a Cseket-hegy 1:15 000-es térképén került sor másnap délután. Ez volt a leghosszabb és legtechnikásabb futam. A terepet átszelô utak jó hálózatot nyújtottak a haladásra. Problémát elsôsorban a kiválasztott utak felismerése, beazonosítása jelentett a nagy tempó mellett. Zavaró volt egy-egy benôtt jelölt út, illetve a jelöletlen tankcsapások kiválasztása. Az igazi technikai feladatot azonban a nyílt dombokon (a tájfutók számára elônyösen) az utaktól távol elhelyezett pontok jelentették. Ezt a fajta feladatot korábban már a Jákó-hegyen gyakorolhattuk. Akkoriban azt gondoltam, annál nincs jobb terep a tájbiciklizésre. Hát egyenrangú biztos van! A nyílt réteken az átvágás mindig kicsit kockázatos, a defekt és a göröngyös, buckás, nem biciklizhetô altalaj miatt. Ebbôl adódóan mérlegelni kell az átvágás kockázatát a kerülôkkel szemben. Szükség esetén futni kell a biciklit tolva. Kemény játék! És van még csattanó! A pályakitűzô Erdélyi Tibor a Tour de France hegyifutamai alapján gyilkos befutót tervezett a Cseket-hegy csúcsára. Ezzel persze nagy látványosságot nyújtva a számos nézônek és a beérkezést követôen már oldódó versenyzôknek. Ez szép, kemény, nagyon igényes verseny volt.
A befejezô futamra rövid pályákkal a sümegi borókás felé indulva került sor, kihasználva az ott futó úthálózatot. A hegytetô megmászása után egy rendkívülien hosszú átmenet segített át bennünket a Csabrendeki-erdô kevésbé alkalmas terepén a cél közelébe, a sümegi vár tövébe.