Emlékezetes pontfogásaim V.

A mostani fejezetben egy jellegzetes ponttípusról írok. A gödörpontokról, amely nálunk nagyon népszerű a pályakitűzôk körében, a versenyzôk pedig annál kevésbé szeretik. Én nagyon nem szeretem, nem szerettem, talán jobb úgy fogalmaznom, hogy a mumusom volt. Különösen egy jellegtelen sík terepen a "nagy semmiben" egy 2x2 méteres gödörpont tudta megkeseríteni az életemet. Persze a pont benne a gödörben, hogy csak a szélérôl lehessen látni a bóját.
Miért gyakori ponthely a gödör? Mert sokszor csak ez a tereptárgy van, amit fel lehet használni a pályához, és tájékozódási feladatot jelent a megfogása. Ilyenkor a pont közvetlen közelébe eljutni sokszor egyszerű, az egyetlen nehézség a pont megtalálása. Nyílt, lapos területeken a gödör az egyetlen domborzati elem, amit fel lehet használni a pályakitűzéshez, nagyon sokszor semmilyen más lehetôség nem adódik.
Bele kell-e tenni a bóját a gödörbe? Emlékszem, volt olyan pont, amit úgy fogtam meg, hogy az állványt vettem észre, ami mintegy öt centire kandikált ki a gödörbôl. Máskor megesküdtem rá, hogy négyszer mentem el a gödör mellett néhány méterre, anélkül, hogy észrevettem volna. Ugyanakkor, ha a bója a gödör mellett van, akár száz méterrôl is látszik a pont, ami a pálya minôségét rontja le jelentôs mértékben. Amennyiben kifogástalan a térkép, és az aljnövényzet sem magas, a gödröket is meg lehet fogni kellô tudással és tapasztalattal, ráadásul a külsô körülmények nem befolyásolják a pont megfogásának esélyét. Magas aljnövényzet esetén ezek az esélyek nagyon különböznek, a hátul indulók számára már csapás vezet a pontra, de ha oda nem is, a pontról biztos. Amikor pedig a térkép nem egészen pontos, akkor sok minden azon múlik, hogy ki milyen technikával tájékozódik, ilyenkor sem egyenlôek az esélyek.
Ekkor jön a következô kérdés, hogy melyik térkép pontos. Nagyon sok térképünk az, vagy majdnem az. Egy kúp esetében öt méter elcsúszás a valóságos helyéhez képest sokkal kevesebb gondot okoz, mint egy gödör esetében, ugyanakkor öt méter a tízezres térképeken is csak fél milliméter. Vagyis egészen kis torzulás vagy elcsúszás is megnehezíti a gödörpont megfogását. Persze mielôtt a térképjavítókat kezdenénk el szidni, kérem mindenki gondoljon arra, hogy a hazai alaptérképek mellett nagyon nehéz teljesen pontos térképet készíteni.
Hogyan fogjunk meg egy gödörpontot? Körültekintôen, azaz a támadópont gondos megválasztásával. A támadópont mindig fontos, ilyen esetben megnô a jelentôsége. A modern tájfutás jellemzôje, hogy az iránymenet, különösen a lépésszámolás jelentôségét vesztette. Sokkal inkább a folyamatos térképolvasás jellemzô, legalábbis az élmezônyben. Ennek ellenére egy gödör a semmiben, tipikusan az a helyzet, amikor az iránymenet jelenti az egyetlen lehetséges megoldást a pont megfogására. A lépésszámolás is segít, annak, aki valaha is gyakorolta.
Bevallom, én felnôtt koromban már nagyon ritkán számoltam lépést. Éreztem a távolságot, ahogy többen is érzik ezt. Azokon a versenyeken, ahol jól ment, pontosan, méterre éreztem. Többször is elôfordult, hogy megálltam azzal, hogy itt kell lennie a pontnak, körülnéztem, és akkor vettem észre. Ehhez persze pontok ezreit kellett elôzôleg megfognom, különösen serdülôként és ifiként.
Sok emlékezetes gödörpontot fogtam pályafutásom során, a dugott gödörpont mintapéldányához az Amerikai Egyesült Államokban volt szerencsém. 1990-ben Világkupa futam volt a nyugati oldalon. Sűrű volt az erdô, leginkább alacsony bokrok és gallyazás nehezítette a haladást és a láthatóságot. A pálya legelején már kiderült, hogy mire számíthatunk, a rajttól kezdve ilyen volt a terep. A pálya elsô harmadában, a hetedik pont egy gödörpont volt egy hegyoldalban. Fölfelé kellett megközelíteni egy útról letérve, enyhén kanyarodott az út. A növényzethatárokat figyelve pontosan lehetett tájékozódni, és érezhetô volt a hegyoldal hajlata és kilaposodása is. A pont helyéhez értem a gallyazásban, ami hol sűrűbb volt, hol ritkább. Néhány egymáson fekvô ágra léptem, tudtam, hogy itt van a pont, amikor a gallyak alatt megláttam a gödröt és a bóját. Én hibátlanul fogtam ezt a pontot, többen viszont panaszkodtak verseny után, hogy átfutottak a gödrön!

Lantos Zoltán