A mostani fejezetben egy jellegzetes ponttípusról
írok. A gödörpontokról, amely nálunk
nagyon népszerű a pályakitűzôk
körében, a versenyzôk pedig annál kevésbé
szeretik. Én nagyon nem szeretem, nem szerettem, talán
jobb úgy fogalmaznom, hogy a mumusom volt. Különösen
egy jellegtelen sík terepen a "nagy semmiben"
egy 2x2 méteres gödörpont tudta megkeseríteni
az életemet. Persze a pont benne a gödörben,
hogy csak a szélérôl lehessen látni
a bóját.
Miért gyakori ponthely a gödör? Mert sokszor
csak ez a tereptárgy van, amit fel lehet használni
a pályához, és tájékozódási
feladatot jelent a megfogása. Ilyenkor a pont közvetlen
közelébe eljutni sokszor egyszerű, az egyetlen
nehézség a pont megtalálása. Nyílt,
lapos területeken a gödör az egyetlen domborzati
elem, amit fel lehet használni a pályakitűzéshez,
nagyon sokszor semmilyen más lehetôség nem
adódik.
Bele kell-e tenni a bóját a gödörbe? Emlékszem,
volt olyan pont, amit úgy fogtam meg, hogy az állványt
vettem észre, ami mintegy öt centire kandikált
ki a gödörbôl. Máskor megesküdtem
rá, hogy négyszer mentem el a gödör mellett
néhány méterre, anélkül, hogy
észrevettem volna. Ugyanakkor, ha a bója a gödör
mellett van, akár száz méterrôl is
látszik a pont, ami a pálya minôségét
rontja le jelentôs mértékben. Amennyiben kifogástalan
a térkép, és az aljnövényzet
sem magas, a gödröket is meg lehet fogni kellô
tudással és tapasztalattal, ráadásul
a külsô körülmények nem befolyásolják
a pont megfogásának esélyét. Magas
aljnövényzet esetén ezek az esélyek
nagyon különböznek, a hátul indulók
számára már csapás vezet a pontra,
de ha oda nem is, a pontról biztos. Amikor pedig a térkép
nem egészen pontos, akkor sok minden azon múlik,
hogy ki milyen technikával tájékozódik,
ilyenkor sem egyenlôek az esélyek.
Ekkor jön a következô kérdés, hogy
melyik térkép pontos. Nagyon sok térképünk
az, vagy majdnem az. Egy kúp esetében öt méter
elcsúszás a valóságos helyéhez
képest sokkal kevesebb gondot okoz, mint egy gödör
esetében, ugyanakkor öt méter a tízezres
térképeken is csak fél milliméter.
Vagyis egészen kis torzulás vagy elcsúszás
is megnehezíti a gödörpont megfogását.
Persze mielôtt a térképjavítókat
kezdenénk el szidni, kérem mindenki gondoljon arra,
hogy a hazai alaptérképek mellett nagyon nehéz
teljesen pontos térképet készíteni.
Hogyan fogjunk meg egy gödörpontot? Körültekintôen,
azaz a támadópont gondos megválasztásával.
A támadópont mindig fontos, ilyen esetben megnô
a jelentôsége. A modern tájfutás jellemzôje,
hogy az iránymenet, különösen a lépésszámolás
jelentôségét vesztette. Sokkal inkább
a folyamatos térképolvasás jellemzô,
legalábbis az élmezônyben. Ennek ellenére
egy gödör a semmiben, tipikusan az a helyzet, amikor
az iránymenet jelenti az egyetlen lehetséges megoldást
a pont megfogására. A lépésszámolás
is segít, annak, aki valaha is gyakorolta.
Bevallom, én felnôtt koromban már nagyon ritkán
számoltam lépést. Éreztem a távolságot,
ahogy többen is érzik ezt. Azokon a versenyeken, ahol
jól ment, pontosan, méterre éreztem. Többször
is elôfordult, hogy megálltam azzal, hogy itt kell
lennie a pontnak, körülnéztem, és akkor
vettem észre. Ehhez persze pontok ezreit kellett elôzôleg
megfognom, különösen serdülôként
és ifiként.
Sok emlékezetes gödörpontot fogtam pályafutásom
során, a dugott gödörpont mintapéldányához
az Amerikai Egyesült Államokban volt szerencsém.
1990-ben Világkupa futam volt a nyugati oldalon. Sűrű
volt az erdô, leginkább alacsony bokrok és
gallyazás nehezítette a haladást és
a láthatóságot. A pálya legelején
már kiderült, hogy mire számíthatunk,
a rajttól kezdve ilyen volt a terep. A pálya elsô
harmadában, a hetedik pont egy gödörpont volt
egy hegyoldalban. Fölfelé kellett megközelíteni
egy útról letérve, enyhén kanyarodott
az út. A növényzethatárokat figyelve
pontosan lehetett tájékozódni, és
érezhetô volt a hegyoldal hajlata és kilaposodása
is. A pont helyéhez értem a gallyazásban,
ami hol sűrűbb volt, hol ritkább. Néhány
egymáson fekvô ágra léptem, tudtam,
hogy itt van a pont, amikor a gallyak alatt megláttam a
gödröt és a bóját. Én hibátlanul
fogtam ezt a pontot, többen viszont panaszkodtak verseny
után, hogy átfutottak a gödrön!
Lantos Zoltán