Magyar sikerek a II.
Tájfutó Vasutas EB-n
Svédország, Halmstad,
1999. június 1923.
A Nemzetközi Vasutas Sportszövetség (USIC) immár
második alkalommal rendezte meg a vasutas sportolók
részére az Európa-bajnokságot, amelyen
14 ország versenyzôi vettek részt. Négy
évvel ezelôtt Finnországban ugyancsak ennyi
ország versenyzôi küzdöttek a helyezésekért.
Akkor csak az F21-es kategóriában rendezték
meg az egyéni versenyeket, illetve minden ország
2-2 váltót indíthatott. Ebben az évben
a versenyt Svédországban, Halmstad kikötôváros
környékén rendezték meg. Az egyéni
versenyeken az F21-es kategória mellett az F45-ös
kategóriát is beiktatták, illetve a váltóversenyen
a váltóösszetételét F21-F45-F21-es
variációban rögzítették, azaz
minden váltóban a második futó szenior
korosztályú volt.
Hazánk vasutas színeit F21-ben: Vonyó Péter
(PVSK), Jécsák Attila, Kiss József (NYV),
Farkas Dávid (SZV), illetve F45-ben: Kéri Péter,
Bacsó Attila (TSE), dr. Sindely Pál (SZV) képviselte.
A csapat szervezését Magyar Lászlónak,
a Vasutas Sportközpont képviselôjének,
illetve Gera Tibor edzônek köszönhetjük.
A Vasutas EB minden résztvevôje egy korszerűen
berendezett erdei sportközpontban lett elszállásolva.
Az UNIC szabályzatnak megfelelôen, hasonlóan
mint négy évvel ezelôtt, minden költséget
az útiköltség kivételével most
is a rendezô ország vállalta magára.
Egyébként kifogástalan volt a szállás
és az étkezés. Az autóbuszok is minden
alkalommal percre pontosan indultak.
Késô délután felvonulással kezdôdött
a verseny Halmstad legforgalmasabb sétálóutcáján,
majd ünnepélyes megnyitóra került sor
a városháza elôtt. Másnap autóbuszokkal
szállítottak bennünket a terepbemutatóra
amelyen ízelítôt kaptunk a finom domborzatú,
kövekkel tarkított, mocsaras, ingoványos, de
jól futható tereprôl.
Az egyéni versenyen a jó futhatóság
mellett a finom domborzat és sziklaalakzatok (csak a nagyobbakat
ábrázolta a térkép) szinte minden
magyar versenyzôt megtréfáltak, így
ezen a napon kirobbanó siker nem született, a Sport-Ident
által biztosított részidôtáblázatból
viszont kiderült, hogy a másnapi váltón
nem vagyunk esélytelenek.
A váltóversenyen a várakozásaink nem
voltak alaptalanok, hiszen mindkét váltónk
(Vonyó-Sindely-Farkas, illetve Jécsák-Kéri-Kiss)
esélyes volt a dobogós helyekre. Végül
Farkas Dávid a 4. helyen ért célba, s mindössze
fél méterrel maradt el a bronzérmes finn
váltótól. A versenyt követôen
Farkas Dávid így emlékezett vissza az utolsó
pár perc eseményeire:
"Hatodik helyen kaptam a stafétabotot, de a negyedik
helyen álló Kiss Józsitól is mindössze
másfél perc volt a hátrányom. A pálya
felénél már beértem ôt és
a cseh futót is. Ekkor villant meg bennem, hogy talán
még a dobogó sincs veszve! Rákapcsoltam,
és csakhamar egyedül maradtam az erdôben. Az
utolsó kilométeren pillantottam meg a 2. és
3. helyen álló svájci és finn futót,
akiknek az elônye ekkor kb. 250-300 méter volt. Az
utolsó ellenôrzô ponton befogtam a finn futót,
aki észrevett, és hatalmas hajrába kezdett,
s hasonlóan én is. A közönség tombolt,
mindenki szurkolt. Fél lépéssel bár,
de lemaradtunk a dobogóról. Nem érzem kudarcnak
az elért eredményt, hiszen mindent megtettünk
a sikerért. A svéd bajnokok is elismeréssel
nyilatkoztak a teljesítményrôl, ami nagyon
jólesett. Mindent összevetve életem egyik legszebb
versenyén vettem részt Halmstadban."
Elismerésre méltó, hogy végül
is a másik váltó is jó helyezést
ért el, hiszen hatodikként érkeztek célba.
Ezzel a magyar csapat a svájciakkal holtversenyben a legjobb
váltóeredményt érte el. Az elsô
hatban 2 váltója csupán nekünk volt.
Magyar László, a magyar csapat vezetôje így
összegezte az elért eredményt:
"Az látszott, hogy erôs a skandináv fölény,
de minden versenyzô hozta önmagát. Egyforma
tudású, tehetséges és rutinos versenyzôk
alkották a csapatot. Ennek köszönhetô a
jó szereplés. Ebben döntô szerepet játszott
az is, hogy a tájfutó sportágban a vasutas
szakosztályokban (Szeged, Pécs, Nyíregyháza,
Budapest) eredményes munka folyik. A MÁV Vezérigazgatóságának
és a Vasutas Sportközpont Vezetôségének
is köszönhetô, hogy a szűkülô
anyagi körülmények ellenére megteremtették
a lehetôséget arra, hogy a magyar vasutas válogatott
ott lehetett Halmstadban. Az egységes nemzeti színeket
mutató válogatott mezeket az MTFSZ biztosította
a csapat részére."
Gera Tibor edzô az alábbiakkal egészítette
ki az elhangzottakat:
"Az eredmények igazolták az elôzetes
válogatást, hiszen a négy fiúból
egyik sem lógott ki a sorból. A kétnapi összteljesítmény
alapján alig volt köztük különbség.
A váltón nagyon összeszedték magukat,
illetve jobban alkalmazkodtak a terephez. A szeniorok hozták
a tôlük elvárt idôket a váltókon.
Egyéniben Bacsó Attila futott jól. Az egész
verseny flottul, precízen volt megszervezve."
Az ünnepélyes eredményhirdetést megelôzôen
még egy harmadik versenyszámban, az angol csapat
által szervezett sörváltóban is próbálkoztunk.
Itt három csapatot is indítottunk. Sajnos a finnek
csapata itt is megelôzött minket szinte minimális,
1 mp-en belüli különbséggel.
A következô Európa-bajnokságot négy
év múlva rendezik meg, amelynek házigazdája
Svájc lesz. Remélve, hogy a jövôben is
eredményesen tudnak majd szerepelni a magyar vasutas csapatok.
dr. Sindely Pál