Kerékpárt vásárolni nagyon nehéz
dolog. Meglehetôsen széleskörű a kínálat,
látszólag egyforma bringák között
50-100 ezer forintos árkülönbségek vannak.
Érdemes-e többet adni, bizonyos pluszokért,
vagy jó az olcsó is?
Megkönnyíti a választást, ha pontosan
tudjuk, mire is akarjuk használni a bringát. Reméljük,
minél többen szeretnétek kipróbálni
a tájbringázást, lássuk, milyen legyen
a hozzávaló kerékpár.
A legcélszerűbb választás, a terepen
való kerékpározásra kifejlesztett
MTB kerékpár, de szóba jöhet még:
cros-, vagy trekingbringa. Az utóbbi kettô leginkább
kerékátmérôjében különbözik
az MTB-éktôl. Ugyan a nemzetközi versenyszabályzat
egyelôre nem szabályozta a kerékpár
paramétereit, de a jövô, a mountain bike-ok
irányába mutat. Ezért új bringa vásárlásánál
célszerű ilyet választani.
Hol vegyük? Lehetôleg ne áruházban keressünk
bringát. A kerékpárboltokban tisztességesen
összerakják, beállítják a kerékpárokat,
segítenek a kiválasztásban, garanciálisan
kijavítják a felmerülô hibákat,
továbbá beszerezhetjük a szükséges
kiegészítô felszereléseket. A komoly
kerékpárboltokban, egy-két változtatást
is meg lehet beszélni a kerékpárok eredeti
felszerelésén. De ha már túl sok alkatrészt
kell cserélni, akkor inkább jobb más modell
után nézni.
A Mountain Bike fajtái
Teljes teleszkópos bringák; mindkét kerék
rugózott felfüggesztésű, downhill versenyzésre
fejlesztették ki, lejtôn gyorsan lehet vele gurulni,
de hegymenetben hátrány a rugalmas hátsórész
és a gép nagy súlya. A tartós modellek
árai 250 000 Ft-tól kezdôdnek. Tájbringázáshoz
nem való.
Elsô teleszkópos, könnyű cross-country
gépek. A kijelölt pályás terepkerékpár
versenyzéshez készült bringákat, a tájbringázáshoz
hasonló igényekre tervezték, jellemzôje
a könnyű súly mellett is megfelelô tartósság,
szilárdság, sportos vázgeometria (mert bármilyen
furcsa is, az hogy a bringa mennyire "mászik"
jól, milyen az úttartása, a fordulékonysága
elsôsorban a váz geometriai méreteitôl
függ) és a teleszkópnak köszönhetô
jó úttartás. A teleszkóp különösen
hasznos tájbringázáshoz, mert a cross-country-val
ellentétben itt nincs lehetôség begyakorolni
a pálya "rázós" szakaszait. Sosem
tudhatjuk, mikor akarja egy göröngy vagy egy lik kirántani
a kezünkbôl a kormányt. Térkép
is kevésbé ugrál a szemünk elôtt,
ha egy teleszkóp csillapítja a rezgést. Ezek
a bringák 100 000-300 000 Ft-ba kerülnek. Tájbringázásra
elsôsorban ezt ajánljuk.
Merevvázas cross-country bringák. Tartós,
könnyű biciklik, a teleszkóp késôbb
beépíthetô. Kisebb "induló tôke"
esetén ajánlott, mert utólag villát
cserélni sokkal többe kerül, mint eleve azzal
venni. Ára 60 000 Ft-tól. (Keressük a középméretes
fejcsövű bringákat, ha a késôbbiekben
tuningolni akarjuk.)
Túra MTB, nehezebb, kevésbé strapabíró
bringák, mint az elôbbiek. Sajnos nem bírnak
ki minden "merényletet". Nem bicajgyilkos embereknek
valók, de finom, kíméletes használat
mellett a tájbringázás kripóbálására,
kedvtelésbôl űzésére teljesen
alkalmas. Ára 30 000 Ft-tól.
Ha eldôlt, melyik kategóriából választunk
céljainknak és lehetôségeinknek megfelelôen,
még akkor is nagyon sok szempontot kell figyelembe venni.
Fontos a helyes vázméret; lépjük át
a vázat, és ha kb. 10 cm van a bringa felsôcsöve
és közöttünk függôleges irányban
mérve, akkor már közel járunk a helyes
választáshoz. Ellenôrizzük még,
hogy a nyeregben ülve, térdünket teljesen kinyújtva
sarokkal elérjük a pedált az alsó pozícióban.
Ha ez is stimmel, akkor elvileg megtaláltuk a helyes vázméretet.
Lényeges a felszerelés minôsége; a
biztonságunkat és a kerékpár kezelhetôségét
biztosítja a fékrendszer. Ne bízzunk műanyag
fékkarokban, lemezbôl készült fékpillangókban,
az ilyen fékszett hatásfoka még városi
bringázáshoz is gyengécske. A fékkar
legyen két ujjal húzható, hogy három
ujjal biztonságosan foghassuk a kormányt.
A váltórendszer ma már minden kerékpáron
pozícionált, ami pontossá és egyszerűvé
teszi a váltást anélkül, hogy elvonná
a figyelmet a kerékpár irányításáról.
A váltórendszerekkel szemben legfôbb követelmény
a minél gyorsabb, pontosabb váltás. Minél
drágább a szett, annál jobban bírja
a terhelést, nyomaték alatti váltást.
Versenyzésre szánt bringánál ez fontos
szempont, könnyebb túrázásnál
kevésbé.
A mostani kerékpárokon a váltó kezelése
szempontjából kétféle rendszer létezik,
az ún. markolatváltó, amivel a markolat eltekerésével
válthatunk. A másik rendszer, a kormány alatt
vagy felett, ujjal nyomogatható váltókarok.
Egyértelműen egyik sem jobb a másiknál,
mindkettônek van elônye-hátránya.
A kerekek; acélfelnis kerékkel szerelt bringát
ne vegyünk. A legkisebb nedvességtôl megszűnik
a fékhatás, centírozni nem lehet, súlyos.
Maradjunk az alumíniumfelniknél, lehetôleg
duplafalúnál. Válasszunk terepmintás
gumit, kifejezetten elônyös, ha a direkt elsô-
és hátsókerékre tervezett gumik vannak
a bringán.
A pedál; kezdetnek jó az egyszerű fémkeretes
pedál, ha lehet, klipsszel. Műanyagot ebbôl
se válasszunk, aki próbálta már vizesen
használni, tudja miért. A "nagyon komoly"
biciklizéshez használjunk inkább patent rendszerű
pedált, hatékonyabbá teszi a hajtást,
sokkal stabilabb tartást ad, mint a klipsz, és vész
esetén old, mint egy jó síkötés,
ezzel a biztonságot is növeli. Elônye még
a klipszes pedállal szemben amibe csak sima talpú
cipôvel lehet bebújni , hogy durva talpú
cipôket is tudunk használni hozzá, ami nem
elhanyagolható elôny terepen.
A nyereg; válasszunk kényelmes, hozzánk passzoló
nyerget, de ne essünk abba a hibába, hogy a minél
szélesebb és puhább nyereg lesz a megfelelô.
Az olyanok szokták aztán a comb belsô oldalát
a legszebben kidörzsölni. Vállaljunk inkább
egy pár hetes szoktató idôszakot, és
válasszunk egy kicsivel sportosabb nyerget, hosszabb távon
jól fogunk járni.
Nem kis beruházás egy minôségi kerékpár
és a kiegészítô holmik, összehasonlítva
egy futóruha, tájoló és stoplis cipô
árával. De egy jó bringával miénk
a világ, míg stoplisban, bozótruhában
hová tudunk menni tájfutóversenyen kívül?!