A MEGFELELÔ KERÉKPÁR

Kerékpárt vásárolni nagyon nehéz dolog. Meglehetôsen széleskörű a kínálat, látszólag egyforma bringák között 50-100 ezer forintos árkülönbségek vannak. Érdemes-e többet adni, bizonyos pluszokért, vagy jó az olcsó is?
Megkönnyíti a választást, ha pontosan tudjuk, mire is akarjuk használni a bringát. Reméljük, minél többen szeretnétek kipróbálni a tájbringázást, lássuk, milyen legyen a hozzávaló kerékpár.


A legcélszerűbb választás, a terepen való kerékpározásra kifejlesztett MTB kerékpár, de szóba jöhet még: cros-, vagy trekingbringa. Az utóbbi kettô leginkább kerékátmérôjében különbözik az MTB-éktôl. Ugyan a nemzetközi versenyszabályzat egyelôre nem szabályozta a kerékpár paramétereit, de a jövô, a mountain bike-ok irányába mutat. Ezért új bringa vásárlásánál célszerű ilyet választani.
Hol vegyük? Lehetôleg ne áruházban keressünk bringát. A kerékpárboltokban tisztességesen összerakják, beállítják a kerékpárokat, segítenek a kiválasztásban, garanciálisan kijavítják a felmerülô hibákat, továbbá beszerezhetjük a szükséges kiegészítô felszereléseket. A komoly kerékpárboltokban, egy-két változtatást is meg lehet beszélni a kerékpárok eredeti felszerelésén. De ha már túl sok alkatrészt kell cserélni, akkor inkább jobb más modell után nézni.
A Mountain Bike fajtái
Teljes teleszkópos bringák; mindkét kerék rugózott felfüggesztésű, downhill versenyzésre fejlesztették ki, lejtôn gyorsan lehet vele gurulni, de hegymenetben hátrány a rugalmas hátsórész és a gép nagy súlya. A tartós modellek árai 250 000 Ft-tól kezdôdnek. Tájbringázáshoz nem való.
Elsô teleszkópos, könnyű cross-country gépek. A kijelölt pályás terepkerékpár versenyzéshez készült bringákat, a tájbringázáshoz hasonló igényekre tervezték, jellemzôje a könnyű súly mellett is megfelelô tartósság, szilárdság, sportos vázgeometria (mert bármilyen furcsa is, az hogy a bringa mennyire "mászik" jól, milyen az úttartása, a fordulékonysága elsôsorban a váz geometriai méreteitôl függ) és a teleszkópnak köszönhetô jó úttartás. A teleszkóp különösen hasznos tájbringázáshoz, mert a cross-country-val ellentétben itt nincs lehetôség begyakorolni a pálya "rázós" szakaszait. Sosem tudhatjuk, mikor akarja egy göröngy vagy egy lik kirántani a kezünkbôl a kormányt. Térkép is kevésbé ugrál a szemünk elôtt, ha egy teleszkóp csillapítja a rezgést. Ezek a bringák 100 000-300 000 Ft-ba kerülnek. Tájbringázásra elsôsorban ezt ajánljuk.
Merevvázas cross-country bringák. Tartós, könnyű biciklik, a teleszkóp késôbb beépíthetô. Kisebb "induló tôke" esetén ajánlott, mert utólag villát cserélni sokkal többe kerül, mint eleve azzal venni. Ára 60 000 Ft-tól. (Keressük a középméretes fejcsövű bringákat, ha a késôbbiekben tuningolni akarjuk.)
Túra MTB, nehezebb, kevésbé strapabíró bringák, mint az elôbbiek. Sajnos nem bírnak ki minden "merényletet". Nem bicajgyilkos embereknek valók, de finom, kíméletes használat mellett a tájbringázás kripóbálására, kedvtelésbôl űzésére teljesen alkalmas. Ára 30 000 Ft-tól.
Ha eldôlt, melyik kategóriából választunk céljainknak és lehetôségeinknek megfelelôen, még akkor is nagyon sok szempontot kell figyelembe venni.
Fontos a helyes vázméret; lépjük át a vázat, és ha kb. 10 cm van a bringa felsôcsöve és közöttünk függôleges irányban mérve, akkor már közel járunk a helyes választáshoz. Ellenôrizzük még, hogy a nyeregben ülve, térdünket teljesen kinyújtva sarokkal elérjük a pedált az alsó pozícióban. Ha ez is stimmel, akkor elvileg megtaláltuk a helyes vázméretet.
Lényeges a felszerelés minôsége; a biztonságunkat és a kerékpár kezelhetôségét biztosítja a fékrendszer. Ne bízzunk műanyag fékkarokban, lemezbôl készült fékpillangókban, az ilyen fékszett hatásfoka még városi bringázáshoz is gyengécske. A fékkar legyen két ujjal húzható, hogy három ujjal biztonságosan foghassuk a kormányt.
A váltórendszer ma már minden kerékpáron pozícionált, ami pontossá és egyszerűvé teszi a váltást anélkül, hogy elvonná a figyelmet a kerékpár irányításáról. A váltórendszerekkel szemben legfôbb követelmény a minél gyorsabb, pontosabb váltás. Minél drágább a szett, annál jobban bírja a terhelést, nyomaték alatti váltást. Versenyzésre szánt bringánál ez fontos szempont, könnyebb túrázásnál kevésbé.
A mostani kerékpárokon a váltó kezelése szempontjából kétféle rendszer létezik, az ún. markolatváltó, amivel a markolat eltekerésével válthatunk. A másik rendszer, a kormány alatt vagy felett, ujjal nyomogatható váltókarok. Egyértelműen egyik sem jobb a másiknál, mindkettônek van elônye-hátránya.
A kerekek; acélfelnis kerékkel szerelt bringát ne vegyünk. A legkisebb nedvességtôl megszűnik a fékhatás, centírozni nem lehet, súlyos. Maradjunk az alumíniumfelniknél, lehetôleg duplafalúnál. Válasszunk terepmintás gumit, kifejezetten elônyös, ha a direkt elsô- és hátsókerékre tervezett gumik vannak a bringán.
A pedál; kezdetnek jó az egyszerű fémkeretes pedál, ha lehet, klipsszel. Műanyagot ebbôl se válasszunk, aki próbálta már vizesen használni, tudja miért. A "nagyon komoly" biciklizéshez használjunk inkább patent rendszerű pedált, hatékonyabbá teszi a hajtást, sokkal stabilabb tartást ad, mint a klipsz, és vész esetén old, mint egy jó síkötés, ezzel a biztonságot is növeli. Elônye még a klipszes pedállal szemben ­ amibe csak sima talpú cipôvel lehet bebújni ­, hogy durva talpú cipôket is tudunk használni hozzá, ami nem elhanyagolható elôny terepen.
A nyereg; válasszunk kényelmes, hozzánk passzoló nyerget, de ne essünk abba a hibába, hogy a minél szélesebb és puhább nyereg lesz a megfelelô. Az olyanok szokták aztán a comb belsô oldalát a legszebben kidörzsölni. Vállaljunk inkább egy pár hetes szoktató idôszakot, és válasszunk egy kicsivel sportosabb nyerget, hosszabb távon jól fogunk járni.
Nem kis beruházás egy minôségi kerékpár és a kiegészítô holmik, összehasonlítva egy futóruha, tájoló és stoplis cipô árával. De egy jó bringával miénk a világ, míg stoplisban, bozótruhában hová tudunk menni tájfutóversenyen kívül?!