Amitôl a vonatút a versenyzôk számára mindmáig vonzóvá tűnik, azok maguk a vonatok és azok az emberek, akiknek társaságában az utat megtesszük, a tájak, amelyeken keresztülhaladunk. A korábban jellegzetes magyar gôzmozdonyok sajátos tartozékaival, s amelyeket a benzin- vagy dízelmozdonyok váltottak fel, ezek az ütemesen zakatoló mozdonyok a világ kölönbözô tájain nagyon sok alkalommal szállítják a tájfutó versenyzôket is. A Börzsönyi Kisvasutak Napja alkalmából ezúttal Budapest Nyugati pályaudvar-Kismaros között gôzvontatású nosztalgiavonattal, Kismaros-Királyrét között a Börzsönyi Gyermekvasúttal utazhattunk a jubileumi versenyre.
A Törekvés SE Tájékozódási
Futó Szakosztálya ötvenedik alkalommal rendezte
meg nemzetközi rangsoroló Vasutas Kupa tájékozódási
futóversenyét, amelynek a versenyközpontja
a Királyréti Szabadidô Center (volt Express)
és környezete volt. A versenyzôk és kísérôik
itt tekinthették meg a Vasutas Kupákról készített
kiállítást, amelyet dr. Vizkelety László
állított össze. A korábbi 50 versenyrôl
nagy falitáblák készültek, s bemutatva
a versenykiírásokat, programfüzeteket, rajtlistákat,
versenytérképeket , eredményeket, illetve
fényképeket is.
De hogyan is kezdôdött el ez az ötvenéves
versenysorozat? Amint ez a szépen kivitelezett kiállítás
anyagából is kiderült, 1949-ben a versenyzôk
országos sikerei láttán dr. Csanádi
György, MÁV vezérigazgató egy díszes
ezüstserleget ajánlott fel a legjobb vasutas versenycsapatnak,
örökös vándordíjként. Így
már 1950-ben sor került az elsô Vasutas-kupa
versenyre Mátraházán
A Vasutas Szakszervezet 1958-ban Nemzetközi vándorserleget,
1962-ben "Csík Judit" vándordíjat
alapított a Vasutas kupán induló legjobb
férfi, illetve nôi csapat számára.
Az emlékverseny névadója Csík Judit,
aki egyetemi tanulmányait Szegeden végezte el, s
a Természettudományi Karon 1960-ban vegyészdiplomát
szerzett. Sportolni a Szegedi Vasutasban kezdett, majd a Bp. MÁV
SC-ben folytatta a tájékozódási futást.
A Kôbányai Gyógyszertárban egy tragikus
robbanás következtében 1961. szeptember 17-én
életét vesztette. Emlékét azóta
is kegyelettel ôrzi az egyesület, s Vasutas kupa nôi
számait róla nevezték el.
A külföldiek elôször 1958-ban kapcsolódtak
be a versenysorozatba, és azóta lett nemzetközi
a Vasutas-kupa ("Lokomotív-kupa"). A svájci
versenyzôk 1966-ban Tornyópusztán indultak
elôször, és azóta Franz Heimgartner aktív
versenyzô vezetésével szinte minden évben
eljöttek.
Közben, mint ahogyan a nagyon szép kivitelű
jubileumi kiadványból is kitűnt, az egyesület
számos átszervezésen és névváltozáson
ment keresztül. Bármilyen színben és
néven is működött azonban az egyesület
szakosztálya, 50 éven keresztül folyamatosan
megrendezték a Vasutas Kupaversenyt.
Ezzel párhuzamosan az Egyesület életében,
a Magyar Csatbajnokságok történetében
számos kiemelkedô gyôzelem született,
de kiemelkedô egyéni sikerek is voltak, hiszen az
egyesület színeiben elsô országos egyéni
bajnokságot Thuróczy Lajos nyerte meg. A késôbbiekben
például Bozán György is több országos
egyéni bajnokságot nyert. 1972-ben az éjszakai
bajnok Vajda Géza, az eredményei alapján
tagja lett a magyar válogatott keretnek, s annak tagjaként
("okos taktikájának köszönhetôen")
Staré Splavy-ban (akkor Csehszlovákia) megrendezett
világbajnokság váltó-számában
bronzérmet szerzett (Ekkor lett egyéni nôi
világbajnok Monspart Sarolta.)
A jó propagandának köszönhetôen
a Vasutas Kupák országosan és nemzetközileg
is elismertté váltak. Mindez ma már sporttörténelem,
amihez most az 50. Vasutas Kupa megrendezésével
járult hozzá a Törekvés SE.
A Vasutas Kupák helyszínei (19501999) 1. 1950. Mátraháza 2. 1951. Kôkút-puszta 3. 1952. Bánkút 4. 1953. Várgesztes 5. 1954. Zsíros-hegy 6. 1955. Bükkszentlélek 7. 1956. Sopron 8. 1957. Zamárdi 9. 1958. Mátrafüred-Mátraháza 10. 1959. Felsôlengyend 11. 1960. Szálláskút-puszta 12. 1961. Csikóváralja 13. 1962. Rezi 14. 1963. Tatabánya-Síkvölgy 15. 1964. Márianosztra 16. 1965. Pilisszentkereszt 17. 1966. Tornyópuszta 18. 1967. Vác-Penc 19. 1968. Tatabánya 20. 1969. Budakalász 21. 1970. Kismaros-Szob 22. 1971. Romhány 23. 1972. Szob-Kismaros 24. 1973. Tatabánya 25. 1974. Vác-Kosd 26. 1975. Tatabánya 27. 1976. Királyrét 28. 1977. Balatonföldvár 29. 1978. Romhány 30. 1979. Zánka-Kilián-telep 31. 1980. Szob-Verôce 32. 1981. Balatonfüred-Koloska 33. 1982. Balatonboglár 34. 1983. Gödöllô 35. 1984. Tata 36. 1985. Verôcemaros-Zebegény 37. 1986. Kôhányáspuszta 38. 1987. Egerbakta-Felsôtárkány 39. 1988. Zirc-Csesznek 40. 1989. Hamvaskô 41. 1990. Pásztó-Zsuny-puszta 42. 1991. Szár 43. 1992. Pilisszentkereszt 44. 1993. Julianna-major 45. 1994. Szárliget 46. 1995. Salgóbánya 47. 1996. Magyarkút 48. 1997. Salgóvár-Eresztvény 49. 1998. Somoskô 50. 1999. Királyrét
A szakosztály megalapítója, szakosztályelnöke
(1949-tôl 1988-ig) dr. Vízkelety László,
aki közel 40 éven át vezette és irányította
ezt a sportszervezetet. A MÁV állományába
kerülve 1949-ben alapította meg a Budapesti Lokomotív
Turista Szakosztályát. Az elmúlt ötven
év eseményeit röviden így értékelte
a kiváló sportszakember:
"A modern tájékozódási futóversenyek
hazai úttörôi között jelentôs
szerepet játszott a múltban és a jelenben
is a tájékozódási futó szakosztály.
Jó néhány válogatott versenyzô
nôtt fel és szerzett dicsôséget a magyar
tájfutó sportnak. Nagyobb versenyek rendezésére,
térképek készítésére
számtalanszor a szakosztály élversenyzôit,
aktíváit kérték fel a sportszövetségek.
A Vasutas Kupa szakmailag is mindenkor élen járt:
a helyszínen helyesbített térképpel,
majd 1967-ben az elsô ún. »negatív térképpel«
(ahol az erdô színe már nem zöld, hanem
fehér), a térképhelyesbítôk
egyben versenybírók is voltak (Vízkelety-Rácz-Thuróczy-Bozán-Papanek-Laczkó-Vajda).
Egyébként az elsô nyomtatott programfüzetet
is mi adtuk ki hazánkban, amely a versenyek tudnivalóit
és a rajtlistákat is tartalmazta."
Dr. Vizkelety László egyébként nagyon
büszke arra, hogy az ô elôterjesztésére
került be a tájfutás a Testnevelési
Fôiskolán nyilvántartott sportágak
közé. Az ô szerkesztésében jelent
meg a Budapesti Szövetségben a "Tájfutás
Kiskönyvtára" sorozat, amely 9 kötetet ért
meg, és még ma is kiváló alaptananyag
a sportágunkban.
Immár 10 éve annak, hogy dr. Zakariás Jánost
a Törekvés Tájfutó Szakosztály
vezetésével bízták meg, aki méltó
utódként folytatta az 50 éve megkezdett munkát,
amelyben többek között Nyitrai György, Galló
Sándor, Laczkó Tamás, Zakariás Sándor
és Kéri Péter is segítettek. Ez jelkép
is, hiszen a Vasutas Kupa sorozat folyamatos maradt, és
ez nagy érték.
Az ünnepélyes eredményhirdetésen Jakob
Beat aktív versenyzô, a svájci vasutasok vezetôje
méltatta a versenyt. Megköszönte a vendéglátók
munkáját. Az 50. jubileumi versenyre, külön
erre az alkalomra, egy díszes szép svájci
órát adott át a rendezôknek. Négy
kategóriában Tóth Gyula úr, a verseny
házigazdája külön tiszteletdíjakat
is felajánlott, s így a gyôztesek egy-egy
hétvégét tölthetnek el teljes ellátással
a Királyréti Szabadidô Centerben.
"Munka ide, munka oda,
Jó volt ám a Vasutas Kupa...
...No és még valami fontos,
Légköre volt, hangulatos."
(dr. Vízkelety Lászlóné )
E versennyel a rendezôk méltóan emlékeztek meg a jubileumi versenysorozatról, s egyben elôzetes lehetôséget, beharangozót adtak a III. VASUTAS EURÓPA-BAJNOKSÁG melyet hazánk rendezhet meg 2003-ban mezônyének is.
dr. Sindely Pál
A Törekvés SE Tájfutó Szakosztálya
(LOKOMOTIV, BP. MÁV, BVSC) fennállásának
50. évfordulója alkalmából 1999. május
7-én pénteken 16 órakor Sárvári
György elnökletével, kiállítással
egybekötött DÍSZKÖZGYŰLÉST
tartott a Törekvés Művelôdési Házban.
Dr. Vizkelety László és dr. Zakariás
János beszámolót tartottak az elmúlt
50 év munkájáról. Ezt követôen
a szakosztály élversenyzôi, edzôk, aktívák
Díszoklevelet, jubileumi jelvényt és jubileumi
emlékkönyvet vehettek át.
A szakosztályban leigazolt 809 tag névsorát
is tartalmazó emlékkönyv A Törekvés
SE 50 éves jubileumi kiadványa (194999) címmel
jelent meg erre az alkalomra, amelyet dr. Vizkelety László
szerkesztett, s társszerzôje pedig dr. Zakariás
János.