Útvonalválasztás
Sportunk legizgalmasabb, legkülönlegesebb sajátossága, hogy a versenyzô a pályát bizonyos mértékig a "saját képére szabhatja" azzal, hogy az útvonalát maga választhatja meg. Nem mindegy, hogy mennyi, és milyen minôségű lehetôséget nyújt a pályánk erre.
Ha egy egész pályán meg akarjuk becsülni
a futónk várható teljesítményét,
akkor nem elegendô minden egyes átmenetet egyetlen
lehetséges útvonalon felmérnünk az elôzôekben
leírt módon keveréssel együtt, hanem
meg kell vizsgálnunk az alternatív útvonalakat
is.
Az U és H mérésérôl már
volt szó. Bár ezeket a navigációs
szakasz bevezetésével összevontuk, ezt nem
tehetjük meg minden esetben. A navigációs szakasz
útvonalválasztása és helymeghatározása
ugyanis csak rövid, legfeljebb 100 méteres pályaszakaszra
terjed ki, tehát az egész pálya szempontjából
kevésbé fontos, mint azoké az útvonalválasztásoké,
amelyekre hosszú átmenetek esetén kerül
sor. Ezeket tehát mindenképpen külön
kell kiértékelni. Például minden ellenôrzô
pont egyben helymeghatározó és útvonalválasztó
pont is, még ha a legegyszerűbb befutópontról
van is szó. Ritka az olyan helyzet, amikor egy ellenôrzô
pontról úgy ki lehet futni, hogy egyetlen pillantást
sem vetünk a térképre és a környékre.
Nem kell nagy tájfutó gyakorlat ahhoz, hogy megállapítsuk,
a 9., 10., 11. ábrán látható átmenetek
egészen más nehézségi fokozatba tartoznak.
Az is világos, hogy mindhárom esetben van valamiféle
útvonalválasztási lehetôség,
ám ennek a 9. ábrán lényegesen kisebb
a jelentôsége, mint a másik kettôn.
Azt is minden közepes képességű pályakitűzô
meg tudja állapítani (remélem), hogy a 11.
ábrán látható átmenet nem kezdôknek
való, dacára annak, hogy a síkrajz döntô
eleme az úthálózat mindhárom
esetben ugyanaz. Most arra szeretnék példát
mutatni, milyen újdonságot tudunk konkrétan
is megállapítani a három átmenet esetében
a fenti általánosságokon kívül,
ha alkalmazzuk frissen kialakított elemzô módszerünket.
A 9. ábrán láthatjuk a tiszta úthálózatot. Ez egy sík terep, szálerdôben. A futó akár toronyiránt is haladhatna, de azért mégis könnyebben fut az úton, ami mellesleg biztonságosabb is. Elsô látásra két útvonal kínálkozik: a baloldali egyenes út a keresztútig, majd ott rövid helymeghatározás és irányfutás a pontra, tévesztés esetén akármelyik oldalsó útkeresztezôdésbôl vissza: (11F+H+2R)+r(4F+H+2R). A jobboldali úton pedig: (12F+H+2R)+r(4F+H+2R). A kettô között elenyészô különbség van, mindössze 100 méter futás. Valószínű, hogy minden versenyzô a baloldali úton fog menni, úgyhogy tulajdonképpen itt az útvonal-választási lehetôség csak látszólagos.
A 10. ábra egy kicsit bonyolultabb helyzetet mutat.
A baloldali útvonal nehézségei gyarapodtak
a szinttel (11F+8E+H+2R+2M)+r(4F+H+2R), de a jobboldali útvonal
is nehezebb lett, habár nem annyival (12F+6E+H +2R+M)+r(4F+H+2R).
Leszámítva azt a feladatot, amelyet mindkét
útvonalon teljesíteni kell, a baloldali megoldás
2E+M többlete a jobboldali 1F többletével áll
szemben. Mivel ezek a követelmények mind fizikai követelmények,
és nagyon valószínű, hogy mindenkinél
egyedileg igaz, hogy 1F kisebb, mint 2E+M, ezért azok a
futók, akik fel tudják mérni ezt a különbséget
a térkép alapján (tehát például
tudnak domborzatot olvasni), a jobboldali megoldást fogják
választani. De lesznek olyanok is, akik a még inkább
jobbra esô kerülôutat választják,
mert ennek az útvonalnak az értéke a számukra
kedvezôbbnek tűnik (17F+H +2R)+r(4F+H+2R), könnyen
elképzelhetô ugyanis, hogy valaki szívesebben
fut 500 métert síkon, minthogy megmásszon
30 méter szintet, vagyis számára 5F <
6E+M. Ily módon ez a gyengébb fizikai erônlétű
(vagy másmilyen fizikai adottságú) futó
ezzel az útvonallal kapott egy esélyt, hogy behozzon
valamit a hátrányából. Ennek az útvonal-választási
lehetôségnek tehát már igencsak volt
értelme.
A 11. ábra még ennél is összetettebb.
Egyrészt közvetlenül a pont mögött
van a jelleghatár, mint felfogóvonal, ezért
azt hihetnénk, hogy a keverési érték
lecsökken. Azonban mégsem ez történik,
hiszen egy kettes fokozatú bozótból kitörve
egy jelleghatárra éppenséggel semmit sem
tudunk megállapítani arról, hogy pontosan
hol is vagyunk. És így mégis csak kénytelenek
vagyunk elmenni valamelyik útkeresztezôdéshez,
és onnan szépen távolságméréssel
visszajönni. Az egyedüli nyereség tehát
az, hogy a második ráfutásnál nem
R-rel, hanem T-vel kell számolnunk. Ugyanezért még
inkább felértékelôdik a "szélsôjobboldali"
út. Most már csak a különbségeket
írva a baloldalra 8E+2R+ 2L+2M áll szemben a jobboldali
1F+6E+2R+2L+M értékkel és méginkább
a szélsôjobb 6F+2T értékével.
Ez pedig már megint egy különös helyzet,
ugyanis a szélsôjobb út nemcsak fizikailag,
hanem technikailag is sokkal könnyebb, aki tehát igazán
jól tud térképet olvasni, az mindenképpen
ezt az útvonalat fogja választani. Ezzel az átmenetünkkel
tehát azokat hoztuk hátrányba, akik térképolvasásban
bizonytalanok, és a tájfutásban még
nem eléggé tapasztaltak, és így abban
a tévhitben élnek, hogy az egyenes út mindig
a legrövidebb.
A legjobb útvonal-választási lehetôség
azonban olyan, hogy az egyes útvonalak más és
más követelmények elé állítják
a futót, így az pillanatnyi kondíciója
vagy versenyzôi típusa szerint választhatja
a neki legmegfelelôbbet. A 12., 13. és 14. ábrán
azt szeretném megmutatni, hogy látszólag
nagyon kis módosítással hogyan változtathatunk
az átmenetünk által nyújtott lehetôségeken.
Az elsô térképrészleten a 2. pontból
a futó nagy valószínűséggel
valahol akárhol lecsörtet a völgyútra
(5F+ 10L+2M), megkeresi az útelágazást, és
azon elfut a kanyarig (6F). Itt helymeghatározás,
majd 300 méter távolságmérés
az úton, majd 200 méter irányfutás
a pontra (H+3F+3T+2F+2R). De lehet, hogy már az útelágazásról
irányba megy (H+3F+4R). Az elsô szakaszon azért
van olyan sok L, mert a zöld kettes fokozatú (legalábbis
én annak szántam), ami a jelkulcs definició
szerint 2-szer jobban lassít, mint az egyes fokozatú.
(Különben ezen vitatkozhatunk.) Persze megteheti a futó,
hogy felhasználja a szintezô utak valamelyikét,
amennyiben a zöld túlságosan járhatatlan,
de akkor meg hosszabb útvonalat kell megtennie, úgyhogy
talán nem tévedünk sokat.
Ez az átmenet nem túl nagyigényű,
az útvonal-variációk nem lényegbe
vágók, én nem nevezném ezeket útvonal-választási
lehetôségnek. Maga az átmenet azonban megfelelô,
ha nem gyerekekrôl vagy kezdôkrôl van szó,
vagyis E, A, B és C kategóriákban 16 év
fölött. A keverési érték r(6F+3R).
A 13. ábrán módosítottunk egy kicsit.
Azzal, hogy a 2. pontot kihoztuk a vadlesre, kedvet csináltunk
a futónak, hogy a zöldön való átvágás
helyett használja az erdôvágást. Ez
ugyan kerülô, de nem tépi össze az embert
(6F+2E). Innen le a völgyön az útelágazásig
(8F), majd és ezért raktuk át a 3.
pontot el kell hagyni az utat, és navigálva
a pontra menni (6F+6N+4E).
A navigációs szakasz hosszú és
kritikus, iránymenettel nem nagyon váltható
ki, ráadásul a keverési érték
is elég nagy n(14F+5T+2R+3E). Lesznek futók, akik
ettôl megrettennek, és ha már ott vannak az
erdôvágásban, hát inkább a baloldali
ösvényrendszert választják. Vesztükre.
Ez, és az ehhez hasonló ösvényrendszerek
a tájfutóban azt az érzést keltik,
mintha a térképrajzolónak reszketett volna
a keze. Ez így is van tulajdonképpen, mivel a terepen
annyi kis csapás van látszólag teljesen értelmetlenül,
hogy a térképrajzoló zavarba jön. Mindent
nem tud felrajzolni, de amit felrajzol, ki tudja, látható
lesz-e még a verseny napján? Ezért aztán
ilyen tétova ösvénykéket rajzol, amibôl
a tapasztalt futó már tudja, hogy ezek az ösvénykék
semmit sem érnek. Ha megvannak, jó, de valószínűbb,
hogy nem annyi, és nem ott van, ahova rajzolták,
tehát egyáltalán nem lehet például
támadási pontként felhasználni ôket.
A naiv versenyzô azonban nekivág, és mindjárt
az elején problémái lesznek, (4F+2T+3H) után,
mivel az utat nem kettô, hanem vagy négy csapás
keresztezi, és ha belemegy ebbe a zavarosba, akkor bizony
csak a dombozatra hagyatkozhat, és a kikerülni kívánt
6N helyett 12N lesz az osztályrésze. Jobban jár,
ha a túl sok ösvénykeresztezôdés
láttán észbe kap, és inkább
a hátsó kerülôutat választja (15F+2H+4T+2R+4E).
A keverési érték persze itt sem kicsi t(16F+4T+2R+
3E), de a távolságmérés talán
mégis csak kisebb hibalehetôséget tartalmaz,
mint a navigáció (t<n). A távolságmérés
kezdetéül szolgáló támadáspont
az út-ösvény elágazás megbízhatóbbnak
tűnik, mint a sok pici csapás az elôbb, bár
ez is tartalmaz némi hibalehetôséget. Ezért
a helymeghatározási értékeket itt
és az elôbbi esetben is magasabbnak vettük.
Persze van még egy lehetôség, lecsörtetni
a völgyben, és a jobboldali szintezô úton
mindjárt körbe menni és hátulról
támadni (27F+5E+3H+5T+2R). Jó futónak talán
megéri, bár a keverési idô jó
nagy, mégis valószínűtlen, hogy valaki
elsôre nem próbál a völgybôl inkább
a pontra menni, vagyis ezt az útvonalat nemigen fogják
választani.
Nézzük ebben az esetben a három valószínűbb
útvonal különbségeit, vagyis levonva mindazt,
amit bármelyik megoldás esetén teljesíteni
kell. Bevágva a völgyi útelágazástól
6N, az ösvényrendszeren 10F+1E+ 12N+2T+3H, és
hátulról az útról, ha mindjárt
elôszörre ezt választja a futó, és
nem vacakol az ösvényrendszer gondolatával:
13F+4T+2R +2H. Technikailag bizonyosan ez az utóbbi a legkönnyebb,
de mivel nagyon hosszú, éppen a tapasztalatlanabb
futókat fogja elriasztani, akik pedig profitálhatnának
belôle. Vagyis bármennyire is igyekeztünk, legtöbben
az elsô megoldást fogják választani,
ami pedig nem könnyű, tehát ez az átmenet
csak E, A és B kategóriában ajánlatos.
A harmadik átmenetben egy pályakitűzôi
trükköt alkalmaztunk, mert a 3. pont áthelyezésével
csábosabbá tettük az ösvényrendszert.
A tapasztalatlan tájfutók mind beleesnek a csapdába,
ezért ez az átmenet csakis E és A kategóriában
sportszerű, illetve természetesen kiváló
átmenet mindenféle szenior kategóriában.
A következôkben arrôl lesz szó, hogyan
becsülhetô meg a helymeghatározás és
a pontfogás nehézsége amit eddig csak
érintôlegesen említettem , és
hogy milyen kijelentéseket tehetünk egy egész
pályára az elemzés alapján.
(folytatom há)