Emlékezetes pontfogásaim II.

Ezúttal az 1994-es Hungária Kupa egyik pontfogását idézem fel. Ezt a Hungáriát a szegediek rendezték, a rájuk jellemzô magas színvonalon. A versenyek Tázlár mellett voltak jellegzetes alföldi terepeken, mind az öt nap azonos volt a cél.


A Duna­Tisza köze jobbnál jobb terepeket kínál nekünk, tájfutóknak. A régebbi Pótharaszt, Királykút terepek után megismerkedhettünk a Kisasszony-erdôvel, majd jött Jánoshalma, Csévharaszt, a kiskunhalasi 85-ös Hungária Kupa terepei, a sorban Pirtó következett a tázlári terepek elôtt. Pirtóról néhány szó: ez a terület helyenként teljesen nyílt, mégis az egyik legnehezebb terepünk, mert nagyon részletgazdag, mély a homok, a dombok között nem lehet messzire látni, kisebb iránybeli hibák után nagyon nehéz korrigálni, ugyanis a dombok között állva rettenetesen nehéz felismerni a pillanatnyi helyzetet. Összefoglalva, folyamatosan koncentrálni kell és nagyon pontosan tájékozódni.
A tázlári terepek ugyancsak részletgazdagok, sok a nyílt és félig nyílt terület, aprólékos a domborzat, apró bozótfoltok akadályozzák a láthatóságot és a haladást, kerülgetni kell a dombokat és a bozótfoltokat. Ráadásul ezek borzasztóan egyformák, egy pillanatnyi kihagyás után teljesen el tud veszni az ember, jól azonosítható tereptárgy pedig több száz méterre van. A tájékozódás nehézségét fokozza, hogy a közel sík, nagyon nyílt terepen nagyon gyorsan lehet futni. Vannak persze technikailag könnyebb részek is, vagy lassabban futhatóak. Jó pályakitűzéssel olyan pályát lehet kialakítani, amelyen gyakran kell ritmust és tájékozódási technikát váltani, útvonalat is kell választani, és folyamatosan vagy csaknem folyamatosan kell koncentrálni, ami nálunk ritka. Ez a Hungária ilyen volt. Ezeken a pályákon a taktika, a megfelelô futóritmus és a technikai elem megválasztása döntô volt.
A többnapos, különösen az ötnapos versenyek különleges feladatot jelentenek, hiszen nagyobb fizikai és szellemi terhelésnek van kitéve minden induló. Nem feltétlenül az adott nap sikere a fontos, hanem inkább az összetett eredmény. Az elsô napokban érdemes nagyobb biztonságra törekedni, hiszen kockáztatással behozhatatlan hátrányra lehet szert tenni, behozhatatlan elônyre pedig aligha. Gyakran vannak döntô jelentôségű napok egy többnaposon, ezekre nagyon oda kell figyelni. Ez egy-egy nap szokott lenni, ami technikailag és fizikailag nehezebb a többinél, és szét is szórhatja mezônyt. Amennyiben nincs ilyen nap, a negyedik szokott a legnehezebb lenni, ilyenkorra elôjön a fáradtság, nehezebb ráhangolódni a versenyre, nehezebb is koncentrálni. A taktikát ennek megfelelôen érdemes kidolgozni mindegyik napra.
Egy pálya lefutását is érdemes megtervezni. Mindenekelôtt az erôbeosztást kell megtervezni. Ezért jó az egész pályát megnézni még a rajtban, hiszen rettenetes meglepetést okozhat, amikor a lankás pálya négyötöde után jön egy szintes, köves záró szakasz. Azt is jó tudni, ha van egy különösen hosszú átmenet a pályában, ahol az útvonalat alaposan meg kell tervezni az elején. Pontokkal elôre azért még nem érdemes útvonalat tervezni. Az elején rá kell hangolódni a terepre is és a térképre is. Meg kell ismernünk, mit hogyan ábrázolnak, mennyire adja vissza a térkép a terepet, illetve a térképrôl leolvasottakat hogyan kell értelmeznem, elképzelnem, hogy felismerjem a valóságban. Erre rendszerint az elsô átmenet elegendô, ha azt kellôen visszafogottan teljesítjük. Nekirontani nem érdemes a terepnek, abból könnyen lehet három-öt perces hiba mindjárt az elsô pontra.
Ezen a Hungárián az elsô nap elsô pontjára végig vezetôvonalon futottam a támadópontig, ami 70 méterre volt egy gödör ponttól. Az elsô pont apró megtorpanás után jól megvan, jól indult az ötnapos. Második, harmadik, egyre nehezedô átmenetek és pontok. A tempóm is felgyorsult. Jól megy a futás, hiba nélkül fogom a pontokat. Apróbb bizonytalanságokból összeadódó bô egy perc hiba után érkeztem el a pálya legutolsó szakaszához. A célhoz közeli nyílt részen még kilenc pont. Tudtam, hogy nagyon oda kell figyelnem. Jönnek is a pontok, huszonöt, huszonhat, huszonhét, innen már majdnem látszik a cél, az utolsó elôtti pontra majdnem odalátni. Errôl a dombról lefutok, itt fel, megint le. ... Itt egy dombnak kéne lenni, és mi ez az út, fák. Aha, túljöttem. Vissza egy kicsit, fel erre a dombra, itt lesz a pont. Nincs itt. Hol van? Hol van???!!! Most már meg kéne tudnom, hogy hol vagyok. Nem egyszerű. Arra sokan futnak, ott egy pont. Ez ismerôs, itt ma már jártam. A huszonnégyes.
Az utolsó elôtti pontra így öt percet kevertem, csak azért, mert azt hittem, már vége a versenynek az utolsó pont elôtt. Tanulság, hogy a verseny mindig a célig tart.

Lantos Zoltán