Az Orienteering World írja


Az Orienteering World tartalma, külalakja és megjelenési gyakorisága megváltozik 1999-re. Ezekről a változásokról is szólnak Clive Allen szerkesztő és Barbo Rönnberg főszerkesztő, IOF- főtitkár alábbi cikkei.

A szerkesztő rovata

Az Internet használata annyira elterjedt az információ-szolgáltatók és -fogyasztók körében, hogy a tájfutók jelentős hányada az Internetről veszi azon információk nagy részét, amelyeket eddig az OW szolgáltatott. Egyrészt ezért, másrészt pedig a tájfutás PR-tevékenységének javitása céljából az OW megjelenési formája megváltozik 1999-re, és a lap csak évi kétszer jelenik meg. A változások részleteiről egy másik cikkben lesz szó (Barbo Rönnberg cikke, lásd alább). Bár kaptam olyan leveleket, amelyek nem értenek egyet ezekkel a változásokkal, szemé-lyes meggyőződésem, hogy az IOF jó változásokat hajt végre a megfelelő időben.
Hasonlóan az előző lapszámokhoz, ez a szám is azt mutatja, hogy szükség van egy nyílt vitafórumra, amelyen az IOF tevékenysége iránt érdeklődő tájfutók elmondhatják véleményüket az IOF javaslataival és döntéseivel kapcsolatban, megoszthatják nézeteiket másokkal, és ezáltal közvetve részt vehetnek az IOF jövendő politikájának kialakításában. Ehhez azonban arra van szükség, hogy az IOF kommunikációs csatornái kétirányúak legyenek, és hogy az input ne csak azoktól a kiválasztottaktól jöjjön, akik az egyes bizottságokban ülnek. Az IOF saját honlapjának részben ilyen szerepet is szánunk majd.
Mindig szkeptikus voltam, amikor a „papírmentes iroda” kifejezést meghallottam, de azzal, hogy az Internet és az elektronikus levelezés ilyen fontos szerepet kezd betölteni az emberi kapcsolatokban, és a számítógép minden hivatali íróasztal szerves részévé válik, a papírmunka szerepe valóban egyre kisebb. Az OW mostani szerkesztősége még messze nem „papírmentes”, de az íróasztalokon fekvő iratok természete hamarosan megváltozik, ugyanis ez az utolsó lapszám, amelyet én szerkesztek. Hat év (és harminchat lapszám) után a hajam megőszült és megritkult, ami azonban megmaradt, az a sok intenzív, de számomra kedves munka emlékezete, mind a szerkesztés, mind a szer-zőkkel való kapcsolattartás terén.
A jövőben két elit IOF-tájékoztató szerkesztését vállaltam, kellemes téli elfoglaltságként, amely jól kiegészíti nyári munkámat, egy nagy forgalmú ifjúsági szálloda vezetését. Bízom abban, hogy olvasóim élvezték az OW eddigi stílusát. Ezúton kívánok nekik boldog új évet és sikeres tájfutó pályafutást.

Clive Allen


A főtitkár szemszögéből

A nemzetközi sportszövetségek egyesületének (GAISF) legutóbbi kongresszusán részt vettem a frissen alakult média-munkacsoport első nyilvános ülésén. A munkacsoport célja a média tisztségviselői és a GAISF tagszövetségei közötti koordináció és együttműködés elősegítése. Több előadó kiemelte a mai világ gyors változásaihoz való alkalmazkodás fontosságát, különös tekintettel az információs technika területére.
Az IOF most vizsgálja felül kommunikációs politikáját, válaszul az információs technika fejlődésére. A célt már sikerült azonosítani, a siker érdekében most a megfelelő eszközöket kell megtalálni. Ehhez viszonylag kis számú, de magas színvonalú, célzott publikációra van szükség, melynek segítségével a tájfutó sport „üzenetét” specifikus - mind belső mind külső - célcsoportokhoz tudjuk eljuttatni.
Az első eszköz már elkészült: a „The World of Orienteering” című PR kiadvány. Ennek célja, hogy világos, általános képet adjon a tájfutásról, javítván ezzel a külvilág - mint célcsoport - ismereteit sportágunkkal kapcsolatban. A következő lépés az „Orienteering World” újra indítása PR-típusú magazin formájában. Ennek a magazinnak a célcsoportja a nemzetközi sportszervezetek, média-kapcsolatok és más külső csoportok. Emellett azonban a magazin a tájfutásban közvetlenül érintetteknek is sok érdekességet szolgáltat. Mindkét kiadvány remélhetőleg a nemzeti tájfutó szövetségek, egyesületek és egyének számára is hasznos eszköz lesz a tájfutás „eladásában”.
A tájfutás leglátványosabb eseményei az elitversenyek: a világbajnokságok és a Világkupa. Annak érdekében, hogy az eseményekről tudósító média igényeit kielégítse, az IOF évi két média-tájékoztatót ad ki (egyet a tájfutó és egyet a sítájfutó eseményekről), amelyek a versenyekről statisztikai adatokat, a versenyzőkről pedig háttér-információt szolgáltatnak a média számára.
Mi lesz azonban a tájfutók nagy családjával, a szövetségekkel, a klubokkal és magukkal a versenyzőkkel? Hogyan elégíti ki az IOF ezen fontos célcsoportok igényeit? Az információ áramlásának elősegítésében nagyobb súlyt fogunk helyezni az elektronikus kommunikáció használatára - az IOF honlapjára és elektronikus postaládájára. Minthogy azonban nincs mindenkinek e-mail vagy Internet hozzáférési lehetősége, az IOF-körlevelek, faxok, az IOF Headlines című kiadvány és más tradicionális eszközök továbbra is használatban maradnak. Meg-győződésem, hogy ezzel a megfelelő eszközöket választottuk ki a különféle célcsoportok elérésére.
Minthogy ez a „régi” Orienteering World utolsó lapszáma, megragadom az alkalmat, hogy elismerjem Clive Allen szerkesztő nagyszerű tevékenységét, amelyet 1993 januárja óta folytat. Köszönöm, Clive, nagy voltál!

Barbo Rönnberg

Tallózott: Jalsovszky György



Vissza a Tájoló 1999/2 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!