Bajnoki pályák ma és a hôskorban
Haladás vagy kényszerpálya?


Az 1998. évi répáshutai egyéni bajnokság terepe, térképe és pályái nemcsak alkalmasak, de méltóak is voltak az egyéni OB rangjához, a bajnoki címek odaítéléséhez. A Bükk hegység rendszeresen visszatérô helyszíne az országos bajnokságoknak, amit nemcsak Zsigmond Tibor aktivitása, hanem a bükki terepek tájékozódási értékei is alátámasztanak.
A többnyire tiszta szálerdôvel borított, tagolt, köves, helyenként sziklás, szintes terepen a tájékozódás technikai elemeinek szinte mindegyike beépíthetô a versenypályába. Az ország legjobb versenyzôinek tudása itt hitelesen lemérhetô. 1998-ban mindezen túlmenôen a szomszédos Szlovákia egyéni bajnoksága is itt zajlott, a hazaiakkal azonos pályákon futott. Néhány szerencsétlen és bosszantó rendezési melléfogásoktól eltekintve, az elmúlt évi egyéni OB színvonala bátran összemérhetô a rendkívül jól sikerült 1996. évi fenyôfôi bajnokságéval. E két bajnokság felnôtt férfi pályáinak összehasonlításához jó hátteret ad egy harmadik, de immár 30 évvel ezelôtti egyéni OB felelevenítése, amelyrôl Hegedűs András a Tájoló 98/9-es számában számolt be élvezetesen "Amikor egy térképtartó miatt nem utaztam a világbajnokságra" címen, és amely esemény e cikk szerzôjét az elsô egyéni bajnoki gyôzelem élményével ajándékozta meg.
A 30 éve történtek felidézésénél Hegedűs András az akkor még kétnapos verseny ma már szinte elképzelhetetlen taktikai küzdelmeirôl számolt be részletesen, kitérve a megfelelô felszerelés (térképtartó) létének vagy nem létének fontosságára.
Az 1996-os ONEB-rôl Sárecz Lajos a Tájoló 96/9. számában írt beszámolót. A szállásszerzés és a kiutazás nehézségeinek megemlítése után a terepet és a pályát is értékeli, amely színvonalát megnyugtatónak tekinti a kódhibák és az óvás elmaradása miatt, továbbá mert a világbajnok Oláh Kati és Domonyik Gábor gyôzött.
1998-ban a Viniczai-Kovács bajnokházaspár férfi tagjának, Viniczai Ferencnek lapunk 98/9. számban megjelent írásában a répáshutai versenyközpont megközelítésének nehézségeirôl, a rajt szerencsétlen elhelyezésérôl, jelöletlen frissítôpontról, térkép titkosításáról, visszafogott tájékoztatásról, eredményhirdetésrôl olvashattunk.
Ezen beszámolók, témánk szempontjából ugyan szűkszavú közlései is beszédesek: a jó versenyzô nem problémázik a térkép kivitelén vagy a pálya vonalvezetésén, hanem elsôsorban küzd, teljesít, hogy hozza formáját, vagy hogy még azon túl múlja felül önmagát. Fontosnak tartja a körülményeket: ha a megfelelô felszerelése már megvan, akkor a verseny elôtti nyugalmat, a bemelegítést, a tájékoztatást.
A futótempó mára felgyorsult, a versenypályák közötti nagy különbségek, a különlegességek eltűntek. Az élversenyzôk rutinossá, az átmenetek sematikussá váltak. Ma már nem kell improvizálni, brillírozni, taktikázni a versenyre, csak döngetni, repeszteni, pörgetni kinek-kinek szavajárása szerint, azaz csak nyomni, valahogy úgy, ahogy a jó tornász mutatja be hiba nélkül az edzésen már ezerszer végrehajtott gyakorlatot. A begyakorolt rutinos versenyzô többnyire csak azt vizsgálja, hol bicsaklott ki vagy lassult le a gyakorlat, a versenypálya igényességének, a terep és a térkép értékeinek összehasonlító elemzése érdekterén kívül esik.
Amit azonban nem tesznek meg a versenyzôk, azt meg kell tenniük az edzôknek, a pályakitűzôknek, a tájékozódási szakembereknek, szakvezetôknek. Kell a pályaelemzés, a szakmai értékelés és ezek alapján a tájékozódás technikai követelményeinek formálása az erdei terepfutás felé húzó tendenciától a klasszikus tájékozódás irányába.
A nagy világversenyeken születô magyar eredmények ugyanis arra figyelmeztetnek, hogy a sikerhez nem elég a jobb futóteljesítmény, kell valami más is, ami összefügg a terepek tagoltságával, a térkép részletességével, az átmenetekbe rejtett feladatokkal, egyszóval a tájékozódás színvonalával.
A hôskor és napjaink tájékozódásának összehasonlítása nemcsak egy alkalom a nosztalgiázásra, de rádöbbenthet olyan folyamatokra, napjaink olyan jelenségeire, amelyek jobb megértése segíti a pályakitűzést, a felkészülést, a jobb eredmények elérését. Hasonlítsuk hát össze a jelen, a közel- és a távolmúlt bajnoki pályáit, eredményeit! Nézzük hát, mit mutatnak az objektív adatok, számok a három, jellegében egymáshoz közel álló középhegységi terepen rendezett bajnokságot vizsgálva.

A térkép

   1968   1996   1998
A térkép neve   Mecsek 2   Hálóvetô   Balla-bérc
Kiadó   Magyar Term.bar. Szöv.   MTFSz   Egri TK
Méretarány   1:25 000   1:15 000   1:10 000
Alapszintköz   5 m   5 m   5 m
Domborzati részletgazdagság   30 /km2   130 /km2   115 /km2
Teljes részletgazdagság   80 /km2   390 /km2   440 /km2
Ábrázolt terület   28 km2   8,5 km2   8,5 km2

A térkép fejlôdése a leginkább szembetűnô, már a név és a kiadó változása jelzi a politikai okból erôltetett valamikori titkosság eltűnését, a kizárólagos központi térképellátás oldódását. A méretarány a régente ideálisnak tartott 1:25 000-rôl mára már 1:10 000-es lett, túllendülve az IOF által ajánlott 1:15 000-esen.
Az úthálózat rajza 30 éve kevés kiegészítéssel csak a hálózat gerincét mutatta be, mára kötelezôvé vált a teljes úthálózat ábrázolása, beleértve az elhagyott út- és ösvényszakaszok, a hálózathoz nem is csatlakozó, töredékes elemeinek megjelenítésével együtt.
A domborzatrajz korábban megelégedett a fôbb formák, a lejtés- és magasságviszonyok kifejezésével. A helyesbítôk az akkoriban elérhetô meglehetôsen fogyatékos alaptérképek legszembetűnôbb hiányosságait igyekeztek pótolni. A korszerű, fotogrammetriai úton készülô és jelenleg is használatos 1:10 000-es állami alaptérképek csak 1970-tôl váltak fokozatosan hozzáférhetôvé. Napjaink versenytérképein már általában teljesülnek a finom, szintvonalas formaábrázolás követelményei, amire csak ráadás a pontszerű domborzati objektumok: gödrök, mész- és szénégetô helyek egyre növekvô tömegének térképre zsúfolása.
A tipikus objektumok is ma már javarészt ezekbôl a mesterséges domborzati elemekbôl kerülnek ki, kiegészülve a jellegzetes fák zöld köröcskéinek sokaságával (Hálóvetô) és a sziklaábrázolás egyre inkább elaprózódó elemeivel. A '60-as évek végén ábrázolandó objektumnak csak a vadászati létesítmények számítottak: les, etetô, földkunyhó, esetleg a dagonya és a sózó. A még korábbi idôkben pontelhelyezésre és beméréshez alappontként kedvelt háromszögelési és magassági pontokat a titkosság ekkorra már leparancsolta a térképekrôl.
A térkép egy km2-re esô domborzati részletgazdagsága 30 év alatt ­ javarészt a fentiek miatt ­ 4-szeresére, a teljes részletgazdagság több mint 5-szörösére nôtt.
Sziklaábrázolás egyáltalán nem létezett 1968-ban a Kartográfiai Vállalat hivatalos tájfutó térképein, legfeljebb egy-két szamizdatban megjelenô térkép, mint e cikk megszállott szerzôje által helyesbített akkori Hosszú-hegy térkép tartalmazott ilyen különlegességeket. Mára már általánossá vált a Hálóvetô térképen is alkalmazott hajszálfinom sziklarajz, amely a sziklaábrázolás legkülönbözôbb, IOF szerint létezô és nem létezô jeleinek változatos alkalmazásával vetíti térképre a futó által sokszor megkülönböztethetetlen finomságokat. A Balla-bérc térkép szabályosabb és a 10 ezres méretarányából adódóan is markánsabb rajza a sziklaalakzatok fésűs, vonalas, pont- és foltszerű sokfélesége mellett a kômezôk és köves területek szinte túlzó kiemelésével tűnik ki.
A növényzetábrázolás eszközei is sokat változtak, az erdôféleségeket sematikusan jelzô, valamikori vonalas zöld jelek és a telesárga szín kombinációit felváltotta a futhatóság ábrázolásának szemlélete. A nyílt területek sárga és a futhatóság zöld raszterének nyomdatechnikailag lehetséges kombinációja, hozzászámítva az aljnövényzet zöld vonalkázását, olyan differenciált növényzetábrázolási lehetôségét nyitott, amely talán sohasem meríthetô ki teljesen, és amely a szemléletmódok különbözôségébôl adódóan a térkép legszubjektívebb, lebegô elemévé vált.
A térkép rajza az OCAD számítógépes rajzoló programoknak köszönhetôen olyan távlatokba emelkedett a pauszpapír és tustoll korához képest (nem feledkezve meg az asztralon, a K-tus, a maszkolás és a karcolás lépcsôirôl), ami a nyomdatechnika lehetôségei mellett messzemenôen kielégítheti a legvérmesebb tájékozódási igényeket.
A térkép részletgazdagságának és az ábrázolás színvonalának ugrásszerű emelkedéséért azonban nagy árat kellett fizetni. A versenytérképek mérete, az ábrázolt tereprészlet nagysága a kívánatosnak felére, harmadára zsugorodott. Ez a csökkenés napjaink más követelményeivel (kategóriadömping, parkolási, szociális igények, hobbisport stb.) együtt a versenypályák jelentôs átalakulását, az értékek átértékelôdését, sôt a tájékozódás egyes elemeinek elhalását hozták.
A versenypályák 30 éves átalakulásának legmarkánsabb mérôszámát leginkább az ellenôrzô pontok 2-3-szorosára emelkedô száma jelenti. A finom részletekbe menô térképi ábrázolás csábítóan kínálja a pontelhelyezésre alkalmas objektumokat, az egyre zsugorodó térképfelület pedig kikényszeríti a sokszorosan tört pályavezetést. Ezzel eltűnnek a valódi útvonalválasztást kínáló hosszú átmenetek, átalakul a térképolvasás struktúrája, elôtérbe nyomulnak a pontfogási technikák.
A részletesebbé, aprólékosabbá váló térkép azonban segíti az egyre pontosabb helyazonosítást, átmenetben a domborzatkövetést, pontközelben ­ a szükséges ­ a finom térképolvasást. A tájékozódás technikai elemei között döntôvé, szinte kizárólagossá a térképolvasás vált.
Ma már különleges ritkaságnak számít az az átmenet, amelyben a pont megfogásához 100-300 m-es finom iránymenetet kellene alkalmazni. Fokozatosan szükségtelenné vált az átmenetek fôirányának levétele is, mivel hazai terepeink markáns tagoltsága miatt a durva irányfutásra nemigen adódik lehetôség.

Versenypálya

   1968   1996   1998
Versenyközpont
Magyaregregy-Mázaszászvár (Sikonda) Fenyôfô (Pápa) Répáshuta (Bogács)
Verseny napja szept. 7­8. okt. 5.okt. 10.
Ellenôrzô pontok száma   12   32   26
Pálya hossz (1. nap)   13 650 m   13 950 m   13 670 m
Optimális szint (alábecsült)   940 m   605 m   740 m
Gyôztes útvonal hossza   17 575  m   15 545 m   15 500 m
Légvonaltól eltérés   28,8%   11,3%   22,3%
Leghosszabb átmenet   3750 m   970 m   1100 m
Rajt-cél szintkülönbség   10 m   110 m   180 m
Gyôztes idô   129' 13"   86' 15"   94' 19"
Számított km-átlag   4' 46"   3' 54"   4' 10"
TECHNIKAI ELEMEK
Útvonalválasztás   54%   23%   30%
Domborzatkövetés   18%   31%   35%
Iránymenet   20%   22%   16%
Finom térképolvasás   8%   24%   19%

A nagyító alá vett bajnoki pályák teljesítéséhez alkalmazott tájékozódási technikai elemek vegytiszta elkülönítése természetesen lehetetlen. A táblázatban közölt értékek %-os meghatározása csupán egy kísérlet, számszerűsíteni az elemzések eredményét, amelyek egyértelműen a következôket bizonyítják:
· az ellenôrzô pontok számának növekedésével, az átmenetek rövidülésével csökken az útvonalválasztás lehetôsége,
· a domborzatolvasás fontossága mérséklôdik a rövid átmenetekben, a síkrajzi részletekben gazdag térképen,
· a térkép minôségének javulása a térképolvasás szerepét erôsíti, jelentôségét fokozza,
· a térképolvasó átmenetek háttérbe szorítják az iránymenetet, elsorvad a tájolóhasználat,
· a helyazonosítás javuló lehetôségei elfeledtetik a távolságbecslést, lépésszámolást.
A gyôztes idô ugyancsak figyelemre méltó javulása az élmezôny fizikai képességének egyértelmű fejlôdése mellett a versenykövetelmények változásából, a "gyorsuló" pályákból is ered: csökken az optimális útvonalon leküzdendô szintkülönbség, a rajt a célhoz képest szintben egyre magasabbra kúszik, a gyôztes útvonal egyre inkább hozzásimul a pontokat összekötô lila vonalhoz, az átmenetek kerülik a lassúbb, bozótosabb tereprészeket stb.
A gyorsuló verseny a hagyományos tájékozódástól eltérô kihívásokat jelent, új értékhorizontot nyit, olyant, amelyben egyre közelebbinek tűnik a tájékozódás nélküli erdei terepfutás.
A gyorsítás természetes igénye már korábban megteremtette a mezônyrajtos váltóversenyt, majd késôbb a rövidtávú, legutóbb pedig a parktájfutást. Ezek mellett a klasszikus tájékozódás értékeinek megôrzésére és kihangsúlyozására aligha lehet alkalmasabb esemény az országos nappali egyéni bajnokságnál.
Talán nem tűnik vaskalapos konzervativizmusnak kijelenteni: egy klasszikus tájékozódási versenyen ma is elôfordulhat olyan átmenet, amelynek egy szakaszát nem lehet futva megtenni: szintkülönbség, terepegyenetlenség vagy a növényzet sűrűsége miatt. Egy klasszikus tájékozódási versenyen lehet vagy még inkább, kell hogy legyen olyan ellenôrzô pont is, amelyet finom iránymenettel vagy finom tájékozódással, nem futva, hanem csak lépésben lehet megfogni.
Sok rangos külföldi verseny bizonyítja nemcsak Skandináviában, de akár Franciaországban a '97-es grenoble-i Ifi EB, akár a '98-as Szlovák Nagydíj a Magas- Tátrában, hogy a terep és a pálya különbözô nehézségű szakaszai nagyon is különbözô tempót, sebességet kívánnak. A gyôzelemhez nem elég gyorsan futni a gyors szakaszokon, de kell tudni lassúnak lenni ott, ahol a túlzott gyorsaság keveréshez, tévesztéshez vezetne.
Az 1998-as és a két évvel azelôtti bajnoki pályát összehasonlítva természetesen lehet találgatni, mire lett volna képes Domonyik Répáshután, hiszen nemcsak a gyôztes útvonal hossza azonos szinte méterre, hanem a gyôztes útvonalon lévô szint is alig volt kevesebb Fenyôfôn, mint 1998-ban a Bükkben (az 1996-ban hivatalosan megadott 605 m-es optimális szintet mélyen alábecsülték). A két gyôztes idô közötti 8 percnyi idôkülönbség egy részét mindenképpen a köves, nedves bükki terep és a kevesebb pontból jól felépített répáshutai pálya javára kell írni. A finoman csipkézett, domborzati részletekben gazdag, hazai viszonylatban kiváló fenyôfôi versenyterepbôl úgy tűnik a sok pont sem hozott ki többet.

Bozán György