Milyen a világ leghosszabb tájfutó versenye?
VII. rész

Ebben az évben a kíváncsiak ezt Budapest mellett a Julianna-majorban és annak környékén tudhatták meg.

Pénteken estefelé kimentünk körülnézni, vajon hogyan megy a táborverés, az elhelyezkedés, van-e valamilyen leleményes másolandó táborozási megoldás. Elég üres kép fogadott bennünket ­ mi az, talán nem is lesz verseny? ­, szürkületi csepergés, egy-két sátor és a rendezôk kicsi, de lelkes gárdája "uralta a terepet", valamint a nagy fű a sátrak hajdani helyén.

Másnap reggel azonban már más volt a helyzet. A rajt elôtti egy órában izgatott helyezkedés, csapattagkeresés, nagy jövés-menés, nyüzsgô élet mutatkozott a cél környékén.

A mezôny jó része azon csapatokból tevôdött öszsze, melyek az elmúlt években is részt vettek ezen az erôpróbán.

Az elsô próba már a táborverés során leleményességre késztette a csapatokat, különösen azokat, amelyek késôn érkeztek. A sátrak helyén elôször a derékig érô füvet és csalánt kellett leverni, csak utána lehetett sátrat verni.

Ezért nagy sikere volt Hajdu Martinnak, amikor "bevonult" benzinmotoros fűnyírójával, és felvette a harcot a lágyszárúakkal. Hamarosan járhatóvá varázsolta a terepet, ám ahogy nôtt a lekaszált terület, úgy nôtt a fűnyíró által kibocsájtott füst, és fogyott a szemlélôk türelme.

Hamarosan a rajt ideje is elérkezett!

A rajtvonal mögött 26 csapat sorakozott, 3 német, egy svájci, egy szlovák, míg a többi magyar. Nekünk ez volt a 6. 24 órás versenyünk, amelyiken indultam. Csapatunk, a TIPO-ERDÉSZ, az esélyesektôl távol, a tisztes helytállásban reménykedett. Ezt bizonyítandó "újonc" tagjaink hosszabb-rövidebb gyôzködés után vállalták az indulást.

Elsô futóként a mezôny második felében araszoltam a Vöröspocsolyás-hát felé. A tempóm az erdôben sem lett nagyobb, ott a magas fű és a köves talaj nehezítette a futást. Ezenkívül a futókat próbára tette még az idônként kialakult záporesô. A lassan futókat az utolsó elôtti ­ másoknak az elsô ­ pont környékén lecsapó "sas" késztette nagyobb tempóra.

Délutánra a felhôk elvonultak, estére kiderült az égbolt, a levegô pedig egyre hidegebb lett.

Az éjszakai pályát saját barkácsolású fejlámpával és frissen vásárolt akkumulátorral kezdtem el. Ahogy haladtam, a "látásom" egyre romlott, gondoltam a fáradtságtól, de miután a tartalék, ceruzaelemes lámpát bekapcsoltam, megvilágosodott minden ­ lemerült az "aksim". Sajnos mire erre rájöttem, már háromszor indultam a fix pontról megtalálni egy vizes mélyedést.

Az új töltetlen akku a TIPO élcsapatánál sem jött be. Ege volt a szenvedô alanya, akire szintén ráborult a homály, így kézilámpával teljesítette a pályát, igazán izgalmassá téve ezáltal a versenyt, hiszen a csapat elônye "elszállt" és az OSC átvette a vezetést, melyet meg is tartott az utolsó váltásig.

Éjszakára igen lehűlt a levegô, többrétegű felöltözések és levetkôzések következtek, a vizes cipôk és zoknik utálata a küzdôképesség és kitartás erôpróbája. Igaz ez a rendezôkre nézve is, hiszen pl. Keszthelyi Ildi egész éjszaka talpon volt, beszólt a melegedôként is szolgáló büfébe, ha futó érkezett. Csonti a térképátvételnél 24 órázott, míg a többi rendezô a maga helyén állta a "sarat".

Hajnalra a helyzet fokozódott ­ már ami a hideget illeti, hiszen a sátrakról lapokban lehetett lepöckölni a ráfagyott párát.

Ez igazán az erôpróba, ilyenkor belebújni a vizes stoplisba, és újra nekivágni, nem holmi langyos délelôttön kocogni egy normál pályát!

Az mi?

Itt összetartásra volt szükség, együttérzésre, segítôkészségre, jólszervezettségre és lelkesedésre ­ CSAPATRA .

Így ért célba reggel 9 óra elôtt a 2. magyar 24 órás váltó gyôztes csapata ­ a TIPO Elit ­, az utolsó pályán sikerült visszaelôzni az OSC-t.

Jövôre ismét Thüringiában (Königsee) találkozik a mezôny.

Horváth Magda & Urbán Imre

Eredmények

24 órás váltó

1. TIPO Elit
(Baracsi G., Hajdu M., Egei T., Pap L., Kesztyűs Sz., Lux A.) 179,6 km 1433,68 perc (31 p.)

2. OSA
(Mód R., Dosek T., Füzy A., Füzy J., Marosffy D., Vízi T.) 179.6 km 1434,17 perc (31 p.)

3. Fabulon C
(Harkányi Á., Balla S., Gazda P., Kármán K., Tóth Zs., Orosz A.) 155,7 km 1428,87 perc (27 p.)

4. Gömbvillám
(Tóth R., Molnár D., Farkas F., Dankó I., Ráccz M., Juhász M.) 151,9 km 1420,35 perc (26 p.)

5. BEAC
(Károlyi Gy., Jankó T., Kovács B., Molnár T., Nagy K., Wittinger Zs.) 151,9 km 1435,40 perc (26 p.)

6. Hohes-C
(Sprok B., Mets M., Nagy I., Gáti E., Dinyák G., Trón V.) 151,7 km 1436,73 perc (26 p.)

12 órás egyéni

1. Gyulai Zoltán MSE 74,8 km

2. Scultéty Márton OSC 53,5 km

3. Hegedűs Zoltán OSC 53,5 km