Amikor meg akartatok verni (joggal)
Hogyan próbáltam kibabrálni a tájékozódó természetbarátokkal 1960-ban (1959?, 1961?)


Földes Ferenc emlékverseny a Sokoró dombvidéken Győr mellett a fenti évek valamelyikében. Jávorka Péterrel készítem elő a két részlegre bontott éjjel-nappali csapatversenyt (2x2 fős) az akkori természetbarát versenyzési szabályok szerint. Még nem voltunk Finnországban, még nem ismerjük a tájékozódási futás modern formáit, habár mi fiatalok futunk mint a nyuszik. Feladat: csináljunk jó nehéz versenyt, hadd „keverjenek” a nagyok: Horváth Lóri, Maácz Bence, a Schönviszky testvérek és a többiek.
Az éjszakai bozótozás még csak elment valahogyan. Ott nem kellett pályakitűzői „disznóságokkal” tarkítani az amúgy is szinte járhatatlan terepet, maga a vidék gondoskodott a szerencsétlen versenyzők szórakoztatásáról a magyar dzsungelben. Sok hibapontos eredmény született.
De a nappali! Ez a tereprész tisztább volt, így igyekeztem valamit azért tenni, hogy a versenyzőket felbőszítsem. Nagy siker volt! Szerencsére (?) segítségemre volt a kb. 50 éves térkép fotója, ahol szinte semmi sem egyezett a tereppel, még a domborzat eltorzított ábrázolása sem mindig. Jó alap a versenyzők félrevezetésére. Mit csináltunk?

1. A mellékelt térképen (emlékezetből vázlat) jelzett erdővágások közül az ÉÉNy-DDK-iek már nem léteztek, helyettük kúszható bozót volt, csak az azokra derékszögben futó nyiladék volt tisztán, szépen meg. Na akkor betettünk egy (vagy két?) 60 pontos „postaládát” a mérőszalaggal és iránylécekkel kimért nyiladék térképi helyére. A nyiladékot megadtuk az akkor divatos –követendő útvonalnak” ahol még az útvonalon (figyelj, nem ÚT, hanem ÚTVONAL!) levő ellenőrző pontok („postaládák”) számát nem kellett megadni.
A követendő útvonal kezdetétől, azaz a „fantom nyiladéktól” egy milliméterre ÉÉK-re=50 m, mivel a méretarány 1:50 000-es volt, beraktunk egy a menetirányból már messziről jól látható sátoros időmérő állomást. Aki véletlenül beletaláltak a sátor körzetébe, kiméletlenül megállítottuk mondván, rosszul tájékozódott, azaz 60 (120?) hibapontot neki! Ezen felül csak úgy záporoztak a hibapontok: amelyik a korábbi érkezésért, amelyik a késésért. Akik megpróbáltak kikerülve a sátrat bemászni a bozótba remélve, hogy megtalálják a postaládá(ka)t, olyan sok időt vesztettek, hogy ugyancsak halomszámra gyűjtötték a hibapontokat. De ha jól emlékszem senki sem találta meg a postaládát (mind a kettőt?).
Hozzá kell tennem, hogy a „postaládák” nem a háromszög alapú, minden oldalról látható piros-fehér mai bóják voltak, hanem egy egyszerű A4-es kartonlap, amelyet csak a menetirányból (bozótban!) lehet nagy nehezen 1-2 méterről észrevenni. Mivel azonban nem pont, hanem útvonal volt megadva, soha nem tudhatta a versenyző, hogy vajon észrevette-e vagy nem valamennyi „postaládát”. Ha jól emlékszem már itt voltak akik feladták.

2. Na de hadd „nehezítsem” a versenyt tovább; töprengtem. Kimértünk három tereppontot egy aljnövényzetes szálerdőszakaszban, sugárszerűen egy fix pontról kiindulva. Találtunk a környéken otthagyott határjelző karókat, amelyek közül hármat a szintén mérőszalaggal és iránylécekkel kimért „zöld” tereppontokon bevertünk a földbe. Ezután húztam egy kacskaringós kigyószerű határjelet mint „követendő útvonalat” a térképre, amely mind a három határkarón keresztülment. A határkarók csak alibik voltak, mivel természetesen nem azokra szereltük az A4-es lapocskákat, hanem csk úgy valamelyik fára (szintén pontosan bemérve a kigyóvonalra) ugyancsak a követendő menetirányból láthatóan. Oldalról és hátulról alig lehetett észrevenni. Persze számszerűen itt sem kellett megadni, hány „postaláda” van ezen a kígyón! Így aztán a maradék csapatok közül újabbak kaptak hihetetlen mennyiségű hibapontot.
Jávorka Péter szakasza (az „A részleg” pályája) emberségesebb és főleg tájékozódásibb volt, mégis több ezer hibapontos éjjel-nappali összetett eredmény született (6000?). A kevés értékelésben maradt csapat közül a MAFC vitte el a pálmát messze több ezren felüli össz-hibapontszámmal A versenyzők ez esetben komolyan foglalkoztak a gondolattal, hogy meglincselnek. Nem is csodálkozom rajta. Jó kiszúrás volt! Talán éppen ezért maradt meg ilyen tartósan a sokorói élmény emlékezetemben. Ma már biztosan nevetünk rajta, nemcsak én, hanem az öregek közül azok is, akik ezt a tájékozódási szörnyűséget annak idején átélhették. Alig hiszem, hogy sok ilyen különleges kiszúrásos verseny volt még, ahol a résztvevők tudatos félrevezetése pontos bemérések és az akkor érvényes versenyszabályzat alapján, nagyobb „felhördülést” okozott volna. Talán még nem is lenne érdektelen egy nosztalgiás napot erre a pályára szentelni, ha valakinek meglenne az akkori térkép fotója. Természetesen fekete-fehér volt!
Emlékeztek erre?

Amigo



Vissza a Tájoló 1998/4 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!