A Hungária Kupáról

kis nemzetközi kitekintéssel

Idén két ötnapos versenyen vettem részt, a Hungária kupán (VII.27-31.) és a Bohemia (Novy Bor) kupán (VIII.20-24.) H40A kategóriában. A két versenyt így egymáshoz tudom mérni. Nekem a Hungária kupa valamivel jobban tetszett. Akkor ott a helyszínen több versenyzôtársam panaszkodott a H40 D21A pályák keménységére.

Vessük össze a két versenyt. A Novy Bor-i versenyen volt H40 A és B, továbbá D21 E és A kategória is. Az adatok sorrendben: az öt nap összesített légvonal távja (a), szintje (b), pontok száma ( c); a pontok átlagos távolsága (d), átlagos emelkedés a légvonal távra vetítve (e); az egyes napi pályák legnagyobb (f) és legkisebb hossza (g); az egyes napi pályák legnagyobb (h) és legkisebb emelkedése (i).

	 		a	 	b	 	c	 d	   e	  	f		 g	   h	   i

			km		m		db	 m		m/km	km		km		m/km	m/km

Hungária kupa

H40A, D21A	33,8	1260	76	417		37,3	7,4		6,5		43,2	33,3

Bohemia kupa

H40A		28,9	1210	68	396		41,9	6,2		5,2		62,5	32,5

H40B		26,5	1135	55	441		42,8	5,6		5,1		66,7	33,9

D21E		27,4	1275	73	351		46,5	5,9		4,4		66,4	35,3

D21A		25,3	1125	63	372		44,4	5,5		4,2		67,3	24,1

Amint a táblázatból kitűnik a Hungária kupán a fizikai terhelés sokkal egyenletesebb volt. A terep futhatósága a Hungária kupán sokkal jobb volt. A Novy Bor-i versenyen sűrű alacsony aljnövényzet (áfonya, páfrány, erika, kis fenyôk), mocsaras talaj, sok helyen hosszú, irtózatosan meredek, 10-20 cm vastag omló homokkal borított oldalak, továbbá sziklafalak és sok helyen legallyazott erdôk voltak.

Számomra a Bohemia kupa H40A pályái egyes napokon fizikailag sokkal nehezebbek voltak a Hungária kupa H40-es pályáinál, máskor pedig elmaradtak attól. A nôi pályákat összehasonlítva úgy gondolom, hogy a Hungária kupa D21A pályái (ahogy hallottam a rendezôk eredeti szándéka szerint is) elérték az E kategória követelményeit.

Ami számomra tanulság, hogy nem vagyunk kellôen felkészülve a nehezen futható terepek (aljnövényzet, mocsár, mély homok) legyôzésére, és hogy máshol nem irtóznak annyira a meredek oldalak megmászatásától sem.

A Bohemia kupáról szólván érdemes megemlíteni, hogy a rajtszám, karton és a térkép vízálló anyagra volt nyomtatva. A rajtszám a kategória, név, egyesületi kód (sorszám), az ország megnevezésén kívül az elsô négy versenynapra a rajtidôket relatív és abszolút (óra/perc) módon is megadta, továbbá minden napra a cél-rajt távolságot is. A kartonon számomra újdonságként a versenynap sorszámain (E1, E2, ....) kívül a nap dátuma is szerepelt, továbbá a pontok kódját is rányomtatták.

Gárdonyi Zoltán