Berend Ottóra emlékezünk

A közelmúltban adtuk hírül, hogy elhunyt Berend Ottó, a Duna Sport Club alapító tagja és örökös elnöke. Mint írtuk, nevéhez fűzôdik a harmincas évek közepén a versenyszerű tájékozódási terepgyakorlatok szervezése és lebonyolítása. Az 1925-26-ban lebonyolított elsô magyarországi versenyeknek ñ melyeknek Ripszám Henrik volt a kezdeményezôje ñ a következô években nem volt folytatása. Csaknem 10 évi szünet után Berend Ottó kezdeményezte a turista tájékozódási versenyek szervezését. Míg Ripszám Henrik Svédországban szerzett tapasztalatai alapján a mai tájfutáshoz hasonló versenyt szervezett, addig a késôbb rendezett versenyek már inkább a turista jelleg megmaradását tűzték ki célul. Ez a kettôsség hosszú évtizedekig jelen volt a magyar tájékozódási sportban. Berend Ottó tevékenységérôl és szerepérôl részletesen ír dr. Kósa Csaba "A tájékozódási sport története" című diplomamunkájában (1966), amelybôl most részleteket közlünk. (SA)

Közép-Európában az új sportág mindenkit megelôzve Magyarországon jelentkezett elôször, bár célja és eredete egészen más volt, mint az északi államokban. Berend Ottó, aki az elsô "turista tájékozódási verseny" megrendezését javasolta, ezt a célt így foglalta össze: "1933-ban hegyi bolyongásaink és fôleg elkeveredéseink során elôször ötlött fel bennem a gondolat, hogy a turistaságnak is van értékmérôje, versengési lehetôsége. Összehasonlítási alapot lehet teremteni rá, ki tud legjobban eltájékozódni kitűzött célok irányában. Ha különbözô sportágakban a zsűri eldöntheti, hogy melyik pályázónak jobb a teljesítménye, vajon miért nem hasonlíthatnánk össze a hegyek vándorainak tudását és felkészültségét."
A gondolatot tett követte. Berend Ottó, Róbert Arthur és Schffer Andor a Duna Sportklub részére 1934. március 22-én megrendezte az elsô "ôs" tájékozódási versenyt. A Budakeszi környékén lebonyolított házi versenyen öt csapat vett részt, egyenként öt fôvel. A versenyzôk nagyon lelkesek voltak, igyekeztek a feladatokat minél gyorsabban végrehajtani. Így ebbôl a turista jellegünek szánt versengésbôl elszánt erdei futás lett. A versenybíróság ettôl megíjedt és a "turista jelleg" megóvása érdekében elhatározta, hogy a jövôben maximális és minimális standard idôt írnak elô, melyhez képest a késést és sietést egyformán büntetik. Ez az elv szilárdan meggyökeresedett és hosszú ideig a fejlôdés gátja lett.
A verseny mindenkinek nagyon tetszett és így a Duna SC vezetôi elhatározták, hogy a következô évben országos versenyt rendeznek. 1935 januárjában megtették az elôkészületeket, elkészítették a verseny kiírását, ami tartalmazta a versenyszabályzatot is. A kiírást megküldték az ország összes turista egyesületének és a környezô államok turista szövetségeinek.
A Kiírás szerint a Duna SC 1935. április 14-én rendezte meg országos tájékozódási csapatversenyét. A versenyen a Magyar Turista Szövetség minden tagegyesülete résztvehetett öt fôs csapataival. Nevezési díj 3,50 pengô.

A "Versenyszabályok" kivonatosan az alábbiakat tartalmazták:
1. Az értékelés hibapontok alapján történik, egyelôre titkos táblázat alapján.
2. A verseny helye titkos.
3. Rajtszám viselése kötelezô.
4. Indítás térkép átadással.
5. Érkezés idejének a térkép leadása számít.
6. A csapat öt tagjának együtt kell haladni.
7. Idegen segítség igénybevétele tilos.
8. Sietést és késést egyaránt büntetik.
12. A verseny távja 25 kilométer.

A szabályok 9-11. és 13-15. pontja kevésbé lényeges útbaigazításokat ad.

A versenykiírás körül igen éles vita kerekedett. Az elsô hang az Újság (1935.III.3.) cikke, amely röviden ír a DSC "turistaversenyérôl". A versenykiírás kivonatát közli az Újság, a Magyar Hírlap, a Sporthírlap és Az Est is. Ezzel egyidôben megszólalnak a kételkedôk. "Amikor imádságos lélekkel jártuk az erdôt, éppen a mindennapi élet versengése, tülekedése, taposása elôl kerestünk a Mi Birodalmunkban menedéket. Szeretnénk, ha az erdôbe nem vonulna be a versengés láza (Pesti Napló, 1935.III.13.)." "Van ebben a versenyben valami technikailag megoldatlan részlet: az idô, a gyorsaság tényezôjével nem tudnak mit kezdeni az ötlet felvetôi (Pesti Hírlap, 1935.III.23.)." "Ellene vagyok a mindenféle versengésnek a turistaság keretein belül. A vezetésem alatt álló Magyar Turista Egyesület nem vesz részt ezen a versenyen" ñ nyilatkozott Cholnoky Jenô egyetemi tanár....
Végül az elkeseredett vitát a Magyar Turista Szövetség 1935. április 1-én tartott ülése zárta le. Ezen megvitatták a verseny ellen és mellett felhozott érveket. A szövetség tanácsa végül úgy döntött, hogy a verseny a szövetség hivatalos részvétele nélkül megtartható, az elnevezést azonban "tájékozódási terepgyakorlat"-ra kellett módosítani. Dr.Zsembery Gyula, a szövetség ügyvezetô elnöke nagyon támogatta a terepgyakorlat gondolatát és elvállalta a zsűri elnöki tisztét.
A terepgyakorlatra kilenc hazai és két külföldi csapat nevezett. Az osztrák és csehszlovák érdeklôdök azonban az akkori vizum és anyagi nehézségek miatt a versenyen nem tudtak résztvenni.
Az elsô országos terepgyakorlatot végül is az eredetileg tervezett idôpontban, 1935. április 14-én rendezték meg. A verseny útvonala: Budakeszi - Sziklafal - Hosszútöltés árka - Tóth György hegy - Erzsébet major - Kiskopasz - Hosszúhajtás - Budakeszi. A verseny távja 16 km volt. A verseny öt szakaszból állt, öt állomást kellett érinteni, ahol a menetidôt és az elméleti kérdésekre adott válaszokat pontozták. Az egyes állomások között útvonal ellenôrzés nem volt. A harmadik és negyedik állomás között térkép nélkül, a többi szakaszon pedig 1:75000-es katonai térképpel haladtak a résztvevôk. A csapatok negyedóránként indultak. A versenyt az Encián Turista Egyesület csapata (Dr.Bing, Kalmár, Miklós, Gellért, Tauber) nyerte 17 hibaponttal. A terepgyakorlatra 80 fônyi rendezôgárda vonult fel. Az utolsónak beérkezett csapat is olyan sportszerűnek találta a vezetést, a rendezést, a pontozóbírák munkáját, hogy egyetlen szemrehányó szó sem hangzott el, még kisérlet sem történt óvásra. A legnagyobb gyôzelem maga a rendezés volt. A Duna Sport Club az egyesület legmagasabb kitüntetésével, az arany jelvénnyel jutalmazta meg Berend Ottót az ötletért.