II. Az 1952. évi OCSB egy szemtanú élményei alapján


Úton-útfélen terjesztem, hogy az országos bajnokságok 1-6. helyein végzôk után kutatok, s hogy mennyire fájlalom, hogy az MTFSz-ben a jegyzôkönyv gyüjtemény hiányos. Persze, a megalakulás - 1970 - elôtti évek eredménylistái sem érdektelenek. Nos, az elmúlt hónapokban, hetekben becses ereklyékkel gazdagodott gyüjteményem: egyrészt sikerült elolvasnom Kósa Csabának, a MAFC egykori válogatott versenyzôjének a TF sportszervezési szakán 1966-ban írt dolgozatát, s ebben az elsô, 1950. évi OCSB menetutasításai a függelékben megtalálhatók. Rábukkantam az 1951. évi OCSB-t értékelô újságcikkre is, amelyben Kovács Zoltán, a gyôztes MOM-csapat egyik tagja élménybeszámolószerűen leírja a többnapos verseny megpróbáltatásait. S végül - kórházban töltött heteim unalmának elűzésére - megkaptam Weress Kálmántól 1951-ben elkezdett (de az elején 1947 májusától eltelt idôszakot is összefoglaló) naplóköteteit. Ebbôl megtudtam, milyen körülmények között vett részt elôször természetjáró versenyen 1951 szeptember 9-én. (Ma is aktív szenior tájfutók figyelem! Lehet licitálni: van-e akinek korábbról vannak személyes versenytapasztalatai?) S aminek a legjobban örültem, 11 oldalas beszámolót írt az 1952. évi OCSB-rôl, begémkapcsozva saját részlege egykori menetutasítás-csíkjait is. Hozzájárulásával ebbôl a beszámolóból próbálok egy-két momentumot közreadni.
Az elôzményekrôl: a Bp. Kinizsi 4-ik helyezést ért el a Budapest bajnokságon (jún. 6-8). Néhány mondat az eredeti naplóból: "... Szerdán a vita tovább folyt. Az eredmény sajnos a Rákóczi-forrás kiemelésével változott. Igy tehát: 1. Haladás 2. Bp. Lokomotív 3. AMTI 4. Kinizsi 5. OKISZ 6. Vörös Meteor. A kiírás szerint az elsô három helyezett mehet az Országos Bajnokságra (jún. 20-21-22). Tehát nekünk lôttek." S hogy mégis résztvevôk lehettek, annak az volt az oka, hogy " szerdán tudomásunkra jutott, hogy a Bp.Lokomotív nem indul a versenyen, mert kint volt a terepen. Helyette nagy viták és könyörgések árán felvettek minket."
A Kinizsi egykori összeállítása ez volt: "A"-részleg: Berhidai Géza, Pintér István, Weress Kálmán, "B"-részleg: Bádonyi Géza, Oplatka Gábor, Katona György, "C"-részleg: Knausz László, Scheuer Gyula, Takács András. Tartalék: Herceg Vilmos.

Péntek reggel 6 óra volt a találkozó a Széll Kálmán (ma Széna) téren. "A verseny helye titkos volt ugyan, de azért mindenki sejtette, hogy hol lesz. Gyalog mentünk a Déli-vasútig. Itt II. osztályú kocsit kaptunk, ami bôven elég volt a hat csapatnak, mert a három pesti csapaton kívül három diósgyôri csapat is velünk jött". Az utazás Tapolcáig tartott, ahol az állomás melletti kertben volt a sorsolás: 1-es: Haladás, 2-es AMTI, 3-7: Diósgyôr I-II-III, 7: Postás(Sopron), 8-as: Kinizsi, 9-es: Baranya. A 10-esnek sorsolt Egri Meteor nem érkezett meg.
Tapolcáról Keszthelyre szállították a mezônyt, s emlékmű koszorúzás szerepelt a programban. "Érdekes volt, hogy a Pécsi TTE tagjai mind hatalmas jég-csákányokkal és fokosokkal jöttek, mintha egyenesen az Alpok megmászására indultak volna." Ezután a vizi-telepen az elôzô évi bajnok a MOM a megnyitón felhúzta a zászlót. Ebéd, múzeumlátogatás. Ezen már csak az "A" részleg tagjai voltak jelen, a többi részleg programja másképp alakult. Múzeumlátogatás után utazás a versenyre (Rezi, iskola). Itt "ettünk, majd egy szomszédos szobába hívtak be bennünket. Itt vázlatot kellett készítenünk Szentkútig, az indító állomásig. ... 20 percig voltunk bent. ... 8 órakor indult az elsô csapat, a Ha-ladás. ... szomorúan vettük észre, hogy esni kezd az esô. A vidéki csapatok legnagyobb csodálatára beöltöztünk: terepasztal, lámpák, fejlámpa, bézárdok. A végén magunkra terítettük a viharkabátunkat. 9.05-kor léptünk be az indító-szobába. Ideadták a borítékunkat. Pont 9.15 volt, amikor kiléptünk a kapun. Az esô erôsen esett... A vázlaton jelzett Szentkútat egy kis keverés árán találtuk meg. Innen volt az indítás. Itt a mellékelt vázlatot kaptuk. Az iskolából a 8-as startszámmal indultunk, s nagy volt a csodálkozásunk, amikor egy idômérô postaládánál 6.-nak írtuk be a nevünket. Az erdôvágásban lehagytunk egy csapatot. Közben egy borzasztóan cserjés vidékhez értünk. Az erdôvágás eltűnt és mi a bozótba bujkálva kerestük az erdôvágást. Végre is visszafordultunk ... egész a cserjés kezdetéig. ... Géza egy ösvényt talált, mely megegyezett a vágás irányával. Alig megyünk rajta egy pár métert, amikor egy fán egy tábla, alatta pedig egy csomó boríték. Örömmel tépjük le a 8-as feliratú borítékot... Egész lehajolunk a földre és ott a lámpákat alig világítva olvassuk el az utasítást. Az ösvényt hamar megtaláljuk, majd az utat. Az elôbbi csapat is itt van, de ôk még kevernek. Nem találják meg a postaládát. A várba minden zűr nélkül eljutunk. De innen? Arról inkább jobb nem beszélni. Amint az ösvényen haladunk, egyszer csak egy völgybe értünk, s benne meg is találtuk a kocsiutat. Ezen elindultunk a szövegnek megfelelôen. Minden klappolt, csak éppen az erdei út nem volt sehol. Fél 12-kor értünk le a völgybe és 3-kor még mindig az erdei utat kerestük. ... Az AMTI volt az, aki kihuzott a pácból. De miért? Mert neki két szintvonal be volt rajzolva a vázlatába. A helyzet ugyanis az volt, hogy mi ... nem a Nagyakol völgyben voltunk, hanem egy, vele minden tekintetben egyezô nyeregben. ...Az erdei úton egy idômérô postaládát találtunk. Láttuk rajta, hogy a Haladás már fél egykor ott volt.... Innen aztán úgy ment a dolog, mint a karikacsapás: a tisztást, a forrást egybôl megtaláltuk. Innen légvonalmenet a Faggyas-kereszti putriba. Mivel idônk volt, az AMTI elôbb ment be. De így is harmadiknak értünk be a szobába. ... Ezután minden komplikáció nélkül bementünk a célba. Közben volt két idômérô láda. A célban észrevettük, hogy Géza az egyik ládát elvesztette. De a célban lévô Kovács Zoli (MOM) megnyugtatott, hogy a titkos ellenôr úgyis igazolja, hogy ott voltunk. ... 4 óra volt, amikor "szervusz"-t mondtam a többieknek. De jóformán be sem csuktam a szemem, amikor a fent említett Kovács Zoli a fülünkbe mondja, hogy KINIZSI. Éppen jól meg akartam mondani, hogy miért nem hagynak aludni. Elvégre mégiscsak pimaszság, hogy ilyen komoly éjjeli verseny után nem lehet pihenni, akkor, amikor még elôttünk áll egy nappali rész. De nem tudtam, mert szemem az órámra tévedt, és akkor láttam, hogy fél hét van. .. Közölték velünk, hogy 7-kor indulunk".

A fenti beszámoló érzékelteti, milyen is volt sportágunk 45 évvel ezelôtt. A másik két részleg is két versenyen (éjjel és nappal) vett részt, s ha valaki nem tudná, abban az idôben MHK-feladatok, elméleti kérdések is szerepeltek a programban. Az ezeken szerzett hibapontok értékelése után alakult ki a végsô sorrend.
S hogy mi volt a sorrend 1952-ben? Weress Kálmán feljegyzései szerint: 1. Haladás 1566 pont, 2. AMTI 1784 pont, 3. Diósgyôri Vasas 3896 pont,...8. Kinizsi 5874 pont, 9. Baranya 5964 pont.
S mi lesz az OCSB eredménye 1997-ben? Választ kapunk kérdésünkre október 4-én és 5-én.



Utasítások az "A" részleg éjszakai versenyén:

Eligazító állomás: Készíts vázlatot a Szentkút forrásnál levô indító állomásig. Számítsd ki menetidôdet és úgy indulj el, hogy 22 óra 05 percre érj oda. Majd egészítsd ki a kapott vázlatodat. A két feladat végrehajtására 20 percet kapsz. A kiegészített vázlatot a kapott borítékban lezárva átadod a rendezônek. A verseny menetvonalán talált postaládák helyeit a vázlaton jelöld be, oly módon, mintha km kô volna.
Szentkút indító állomás: Az állomást hagyd el a kúttól É-i irányban induló ösvényen, a kerítés É-i oldalán halad. Ezen menj a vázlaton jelzett szekérútig és ennek felhasználásával az erdôvágásig. Menj fel az erdôvágáson addig, amíg egy eligazító postaládát találsz. A terepakadályt kerüld ki, s ezért menetidôdhöz +5 percet számítunk hozzá.
Eligazító postaláda: Az erdôvágás további szakasza sűrű cserjés. Ezért térj le balra és keresd meg az innen kb. 4 m-re lévô s az erdôvágást átszelô ösvényt. Ezen DK-i irányban elindulva egy szekérútra érsz. Ezen menj a Rezi várban lévô állomásra.
Rezi vár: A sárga túrista uton menj le a Nagyakol völgyében levô kocsiútig. Ezen menj le a vázlaton jelzett DK irányú erdôvágásig, majd ezen az ezt keresztezô ösvény felhasználásával a vázlaton jelzett erdei útra. Ezen kiérve a jelzett erdôvágásra, folytasd utadat DK-i irányban. A jelzett tisztás K-i harmadában idômérô postaládát találsz (írd rá a ládára és a leszakított cédulára az érkezési idôdet). Menj vissza az útra (lehetôleg fény nélkül) majd folytasd utadat a jelzett erdôvágások felhasználásával a forrásig és innen légvonal menetben a Fagyos-kereszti putriban lévô állomásra, mely a jelzett vadászkunyhótól D-re van bejelölve.
Fagyos-kereszti putri: Menj a vázlaton jelzett harmadrendű műút és szekérút felhasználásával a magasfeszültségű vezetékekig és annak mentén menj az éjjeli célba. Az állomás területét a legnagyobb csendben közelítsd meg. Az állomás területén a nyugvó csapatokra való tekintettel a legnagyobb csendben verj a kijelölt helyen sátrat. A hangoskodásért minden egyes esetnél 20-20 büntetô pontot kapsz.

Argay Gyula



Vissza a Tájoló 1997/7 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!