Tájkerékpár


Sokat beszéltünk, írtunk már a szabályokról, pályakitűzési elvekről, technikai háttérről, most már végre jól sikerült versenyekről is beszámolhatunk.

Salgóbánya:

Kellemes nyárias időben került sor az első idei tájkerékpár versenyre, az ország egyik legszebb vidékén, a Salgóbánya környéki Medves-fennsíkon. Száraz, jól tekerhető utak, mindössze néhány pocsolya, kisebb nagyobb emelkedők és lejtők vártak a vállalkozókedvű versenyzőkre. A pálya figyelembe vette, hogy a mezőny nagy része nem különösebben gyakorlott kerékpáros; nem voltak hajmeresztő downhill szakaszok és felfelé sem szakadtak a láncok. De mégis haladósan kellett tekerni, és több lehetséges útvonal közül választani. Néhány átmenetről a verseny után is megoszlottak a vélemények - Merre volt a gyorsabb? - azaz nem lehet azt mondani, hogy szimplán eldönthető volt a helyes út. Az útvonalak követése tájfutó szemmel nagyon egyszerűnek tünhettek, de a futósebesség kétszeresénél (néha háromszorosánál) ez már azért nem is volt olyan könnyű, főleg úgy, hogy alig volt lehetőség a térképre pillantani. Szerencsére a nyílt terep, a karakteres úthálózat lehetőséget adott a nagyvonalú, gyors tájékozódásra, mert a tájkerékpár pálya akkor jó, ha jelentősen gyorsabb bringázva, mint lefutva. Azaz egy 10 km-es pályán 40-47 perces győztes idő születik.
Ezt elég jól sikerült megközelíteni, a felnőtt kategória 10,3 km-es pályáján Laki Balázs, a Dosek Toncsitól kölcsön kapott bringával 50:39-cel nyert. A jó teljesítményét igazolja, hogy a ténylegesen megtett 15 km-es távon számítva 18 km/h -ás átlagsebességgel haladt.
Örültünk, hogy tájfutókón kívül indultak mountain bike versenyzők is, és bizonyították, hogy tudják teljesíteni a pályát. Várjuk minél nagyobb számban az ő részvételüket is, például Gajdos Tamásnak a Mountain Bike Szövetség elnökének - aki szintén indult - a példáját követve. A versenyre a Vasutas Kupa váltóverseny után került sor. Sajnos tájfutó nézők nem sokan maradtak, mivel a szállás nem itt volt, és érthetően mindenki ment fürdeni, ebédelni, később pedig már nem jöttek vissza. Tanulság, hogy érdemes e szerint is szervezni, mert minél többen látják, annál többen fognak a jövőben kedvet kapni és rajthoz állni.

Eredmények:

F 40-  (7,8 km 7 ellenőrzőpont)
1. Erdélyi Tibor Budai ősforrás  54:22
 -  Kiss Zoltán  Fabulon/Tűzoltóság  géphiba
		miatt feladta

F -18  (7,8 km 7 ellenőrzőpont)
1. Balla S. Botond	Fabulon		62:57
2. Erdélyi Balázs Adler SE  78:14
 -  Dömötör Attila Adler SE  86:14/2 hp

F 18-40  (10,3 km 9 ellenőrzőpont)
1. Laki Balázs   Megalódusz SE    50:39
2. Holluby András  Meditech/Postás-MATÁV 50:44
3. Paulovics László Tabáni Spartacus 51:18
Királyrét:

Szintén egy váltóverseny után, szerencsére sokkal több érdeklődő, TV szeme láttára és több versenyző részvételével került sor az év második versenyére. A rendezők heroikus küzdelme az engedélyezésért, végül egy nappal a verseny előtt eredményt hozott, így a tartalék terep helyett, mégis az eredeti helyszínen lehetett megrendezni a versenyt. Két esős éjszaka után, fogós pályákra lehetett számítani. Ezt igazolni látszott, hogy 60 perc versenyidőnél még alig érkeztek be versenyzők.
És tényleg, minden szempontból nehezebbek voltak a pályák a salgóbányainál. A köves, sáros utak, mély keréknyomok, patakgázlók, a sokkal odafigyelősebb útvonalkövetési feladatok és a kényszerűen nagy kerülők miatt kicsit túl lassúra sikerültek a pályák. Olyan kilométer átlagokkal nyerték a kategóriákat amilyeneket futva is el lehetett volna érni, sőt!
Az N18-40 kategória győztese Kesztyűs Szilvia úgy véli: "Futva kb. 10 perccel jobb időt mentem volna. Szerintem csak akkor jelent pluszt a tájbringa a tájfutáshoz képest, ha gyorsan, könnyedén lehet haladni, és előnyt jelent a bringa, nem akadályt."
Bár az indulók egy része tájfutó volt (és ez valószínűleg mindig is így lesz), mégis egyre több a "csak" bringás érdeklődő, résztvevő. Verseny utáni elbeszéléseikből leszűrve kiderült, nemhogy csalódtak volna, hogy ez nehéz, meg ilyen térképen nem lehet eligazodni, stb., hanem izgalmas, új élménynek tartják és igyekeznek megszokni térképeink léptékét, megtanulni térképjeleinket.
Mindenki hasonlóan lelkes volt, és már a következő versenyen való részvételt tervezte.
Próbáld ki Te is !
Köszönet az ÁBEL térképboltnak (1155 Bp. Kolozsvár u.13.), és a NELLA kerékpárboltnak (1054 Bp. Kálmán I. u. 23.) a versenyekre felajánlott díjakért.

Eredmények:

F 40-  (7,1 km 6 ellenőrzőpont)
1. Balla Sándor  Fabulon 56:33
2. Holluby Andor  Zuglói Danuvia 58:45
3. Erdélyi Tibor Budai ősforrás  62:38

F -18  (7,1 km 6 ellenőrzőpont)
1. Veres Róbert  Postás-MATÁV  58:08
2. Korbély Balázs Postás-MATÁV  65:06
3. Erdélyi Balázs Adler SE  80:05

F 18-40  (9 km 7 ellenőrzőpont)
1. Domonyik Gábor  MEAFC 63:07
2. Holluby András  Meditech/Postás-MATÁV 65:59
3. Gajdos Tamás  MMTBSZ  69:20

N 40-  (5,5 km 5 ellenőrzőpont)
1. Dőry Krisztina  Budapest  104:18

N -18  (5,5 km 5 ellenőrzőpont)
1. Makrai Éva  Tabáni Spartacus 51:19
2. Korbély Barbara Postás-MATÁV  54:14

N 18-40  (7,1 km 6 ellenőrzőpont)
1. Kesztyűs Szilvia Meditech/PVSK 64:15
2. Nagy Orsolya	OSC	67:27
 -  Nemesházi Lászlóné  ELMŰ SC 91:00/3 hp

"Páros"  (8 km 5 ellenőrzőpont)
1. Juhász Ágnes-
   Oskó Anikó Osi Bringa/Szolnok  66:58
2. Balogh Károly-
   Pusenszki Zsolt	Osi Bringa/Szolnok	79:02
3. Farkas Krisztina-
   Bertényi Gábor Tabáni Spartacus 80:56
Következő versenyek:
- Június 28. Sopron (Jurisics Kupa) - Július 19. Budapest (Hármashatár-hegy)
- Július 27-31. Pécs/Orfű (Hungária Kupa egyik napja után)
- Augusztus 1. Kaposvár környéke (Zselic Kupa előtt)

Holluby András



Vissza a Tájoló 1997/5 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!