Beszélgetés Deseô Lászlóval

­ pályakitűzésrôl, futásról, a sportág helyzetérôl

Sok szó esett mostanában a különbözô versenyek pályáiról, a pályakitűzésrôl. Vannak jó pályák, de sajnos szép számmal elôfordulnak olyanok is, ahol az alapvetô pályakitűzési elveket sem tartja be a pályakitűzô. Mi az oka ennek? Talán keveset foglalkozunk ezzel a fontos kérdéssel, vagy az oktatás hiányos, vagy kevés az ezzel foglalkozó szakanyag? Minden bizonnyal több oka van ennek, de egy biztos: a hajdani, évente ismétlôdô pályakitűzô elméleti versenyek több tucat versenybíró és versenyzô fantáziáját mozgatták meg, s e közben sokan megtanultak pályát kitűzni. Ezek a gondolatok motíválták minden bizonnyal Dezsô Lászlót is, amikor pályakitűzô verseny kiírását javasolta, és ezekrôl a kérdésekrôl (is) beszélgetünk most a budapesti szövetségben.

­ Hogyan kell egy jó pályát kitűzni, milyen a jó pálya?
­ A pályakitűzés egy tudatos tevékenység. Vannak alapelvek, de ezeket értelmezve kell alkalmazni. Az útvonalválasztás biztosítása legyen a fontos. Ma gyakran elôfordul, hogy egy versenyen belül is van jó pálya és van rossz pálya. Ez egy helytelen pályakitűzési gyakorlatból származik. Néhány pályát "szabályosan" kitűznek. A többit a meglévô pontokból gazdálkodva hozzák létre. Ez egy rossz megközelítése a pályakitűzésnek.
Nagyon fontos az ellenôrzôpontoknál, hogy milyen a ráfutás iránya. Az a jó, ha a pontokat a különbözô pályákon futók azonos irányból fogják. A terep jó részein érdemes több pontot elhelyezni, így az egyes kategóriák versenyzôi nem azonos pontokra futnak. Ehhez az kell, hogy legyen elég pont.
Az átmenetek nehézségi foka a terep és a pályakitűzűs függvényében változik. A nehéz átmenetek fokozott koncentrációt igényelnek. Általában egy versenyzô 8-10 percig tud maximálisan koncentrálni. Utána kis pihenésre van szüksége, majd ismét a maximumra képes. A pályakitűzô ezért akkor állítja nehéz feladat elé a versenyzôt, ha az egymást követô nehéz átmenetek teljesítésének ideje túl haladja ezt a 8-10 percet. Ezért több jó átmenet szükséges egymás után, hogy a versenyzô koncentráló képességét próbára tegyük. Ha ráadásul ez a pályaszakasz olyan tereprészen halad ­ pl. lejtô ­ , ami nagyobb futógyorsaságot tesz lehetôvé, méginkább megnehezítettük a feladatot, hiszen gyorsabb tempóban könnyebben hibáznak a versenyzôk. Minez csak néhány gondolat, ezekrôl az elvekrôl rengeteget lehetne beszélni.

­ Mit lehetne az oktatás érdekében tenni? Versenybíró tanfolyamok, továbbképzések viszonylag ritkán vannak, pályákat viszont naponta kell kitűzni.
- Megoldás lehetne egy pályakitűzô konferencia rendezése. Ez évente 3-4 alkalommal egy olyan összejövetelt jelentene, ahol egy elôadó (pályakitűzô) elmondaná azokat a pályakitűzési szempontokat, elveket, amely alapján ô dolgozik. Többféle elmélet lehet működôképes, el kell mondani hogy az adott elv miért jó. Lehetne egy-egy konkrét verseny pályáját elemezni, a mai technika sokféle lehetôséget biztosít. Mindenki elmonhatná azt, amit fontosnak tart, bárki hozzászólhatna, véleményt nyilváníthatna az elmondottakról. Meg kellene teremteni egy ilyen konferencia anyagi lehetôségeit, ez éveken át folytatódhatna, netalán a résztvevôk még valamilyen papírt is kaphatnának a részvételrôl. A végsô cél egy igényes pályakitűzô kultúra kialakitása lenne. Érdemes lenne elkezdeni.

­ Hogyan látod, jól futnak a mai magyar tájfutók?
­ A tájfutás, mint ahogy a nevében is benne van, egyik alapeleme a futás. Ahhoz, hogy valaki ebben a sportágban a hazai vagy nemzetközi élvonalba kerüljön, magas szinten kell atlétizálnia. Egy "futó" sportban kell az atlétika, e nélkül nem lehet megélni. Élvonalbeli tájfutóink között korábban is, most is jó néhányan értek el kimagasló atlétikai eredményt. Nem kevesen vannak azonban olyanok is, akik jó tájfutó eredmények mellett sem ismerik saját atlétikus képességeiket. Pedig egy atlétikai futószámban elért valamilyen idôeredmény összehasonlítási alapot jelent és önbizalamat adhat a további fejlôdéshez.

­ Véleményed szerint milyen ma a tájfutás helyzete Magyarországon?
­ Ma egy működôképes amatôrizmus van Magyarországon, a probléma az élvonallal és a szövetségi irányítással van. Az országban, ha számbavesszük a volt és jelenlegi versenyzôket, versenybírókat, mintegy 6-8000 szimpatizánsa van a tájfutásnak. Ez nagyobb potenciált fed le, mint amennyit látunk. Miért nem jön több ki belôle? Mert nem igényes a sportág, nincsenek nagy céljai. Néhány évtizeddel ezelôtt a "hôskorban" a sportág kialakulása, a turistaságból való kiválás óriási lendületet adott a sportágnak. Ma ez a tűz hiányzik. Elfogadta a sportág ezt a mai helyzetet. Nem küzdünk poziciókért, nem bizonyítjuk az általunk kínált életmód helyességét, nem tanultunk meg a pénzért ellenszolgáltatást nyújtani. Igényesebbnek kell lennünk, ki kell termelni a kapcsolatokat a média felé, módszeresen meg kell tervezni a sportág oktatási formáit, a lehetôségek minden színtjén.

­ Milyen módosításokat tartanál szükségesnek az irányításban és a fôbb tevékenységekben?
­ Ma úgy látom megszilárdult az egyesületi élet, a klubokban produktiv emberek dolgoznak. A szövetségbe azonban friss erôk kellenének, mert az új emberek érzik a felelôsséget, és néhány évig a maximumot nyújtják. Ezt az elvet az alapszabályban is rögzíteni kellene, amely szerint mindenki egyszer lehetne újra választható.
Sokat kellene egyszerűsíteni a sportágon. El kellene érni, hogy aki nyer az adott napon, annak legyen presztizse. Nagy mértékben le kellene egyszerűsíteni a szabályzatot. Nem kellene minôsítés, vagy legalább is nem hivatalossá kellene tenni, a szövetségnek nem kellene ezzel foglalkozni. Ma a sok pénz a gyengébbekre van költve, mert számtalan költséges verseny kell ahhoz, hogy a minôsítést megszerezzék. Így az erôforrásokat nem a legjobbakra fordítjuk. Pedig adott esetben egy közeli külföldi verseny, ahol esetleg a mezôny is jobb, inkább szolgálná a fejlôdést. A korosztályos korlátozások elfolytják az ambiciót, ezen is változtatni kellene. Sorolhatnám még tovább...., de már nagyon késô van, így hát befejezem.

­ Köszönöm a beszélgetést. (S.A.)