Skót hatnapos "SPEY 2007"

Háromnapos utazás után egy luxemburgi alvással, negyedik nap reggel megérkeztünk Aviemore-ba. Szálláshelyünk egy 15 személyes tágas házban volt festõi környezetben a Spey folyó partján. Egy kis pihenés után bementünk Grantown-on-Spey-ba, a versenyközpontba, hogy a versenyhez szükséges dolgokat (rajtszámok, tájékoztató füzet...) felvegyük, majd az edzõtereppel ismerkedtünk, ahol világossá vált számomra, nehéz hat nap elé nézek.

1. nap, augusztus 5. ALVIE
A verseny színhelye kb. 10 kilométerre volt a szállásunktól, nem kellett kapkodni, kényelmesen kiértünk. A rajtidõpontok a rajtszámon voltak, az indulással nem lehet gond, mi legalábbis ezt hittük. A rajtban aztán kiderült, hogy az elsõ és a hatodik nap rajtidejét felcserélték - mint utóbb kiderült, szórólapokon értesítették a versenyzõket - , sajnos hozzánk nem jutott el az információ. Külön kordonba terelték azokat, akik tulajdonképpen lekésték a rajtjukat, ezért az elsõ öt percben azt sem tudtam hol vagyok, majd miután többen elviharzottak mellettem egy kerítés sarkánál, helyre raktam magam. A terep változatos, egy kelet- nyugati völgy szelte ketté, alacsony dombok, jól futható idõs fenyõerdõvel, számos sziklával, néhány nyílt térséggel. A déli rész egyik fele sûrû erdõ komplex domborzattal, a másik fele pedig egy nyílt domboldal rendkívül sok és komplex formájú sziklával. Ez a rész jól látható volt a célterületrõl. A terepen sok volt a vadkerítés, amelyeket csak kijelölt helyeken lehetett keresztezni, így sorban állás volt, ami idõveszteséget eredményezett. 30. lettem.

2. nap, augusztus 6. BALAVIL
Szakadó esõ, sûrû egybefüggõ vízfüggöny. Úgy éreztem magam, mint aki ruhástól tusol. Terep: nyugaton természetes öreg nyírfaerdõ, tõle északra nyílt mocsárvidék, hangafüves, erikával benõtt mezõség, sok sziklával. Csak a nagyobb, jellegzetesebb sziklák szerepeltek a térképen. A nyírfaerdõben és a mocsárvidéken sok helyen rendkívül szúrós boróka, ami gyakorlatilag áthatolhatatlan volt. Számos régi út és ösvény nem szerepelt a térképen, ahogy a régi kerítések sem. A domborzatra kellett hagyatkoznom. A magas vadkerítéseket csak a kijelölt helyen lehetett keresztezni, a kisebbek átugorhatók voltak. A terepet északról délre a Raitts Burn mély szurdok szelte át. A kiáradt patakoknál nem volt egyszerû az átkelés, itt egy fõ segédkezett az úszni nem tudóknak. Mint egy békaember, úgy értem a célba 32.-nek.

3. nap, augusztus 7. INSHRIACH WEST
Tanulva az elsõ két nap kudarcából elhatároztam, ma jobbat megyek. Kiérve a terepre úgy éreztem, mintha évszázadokkal visszapörgették volna az idõ kerekét. Csodálatos jégkorszaki morénákkal, sziklákkal, kellemes fenyõerdõvel tarkított helyen találtam magam. A térképen nem szerepeltek a frissen vágott nyiladékok és kisebb sziklák, ezért megint a domborzatra kellett figyelnem. A pálya közepén járhattam, amikor eleredt az esõ és visszavettem az iramból, ennek ellenére sikerült a 12. helyet megtartanom.

Pihenõnap, augusztus 8.
Elhatároztuk, hogy a pihenõnap az pihenõnap lesz, egy kis környékbeli kirándulással , nézelõdéssel, egy kis whisky túrával. Mivel a 110 kilométeres (Malt whisky trail) whisky körút kiindulópontja Grantown-on-Spey, ahol a híres Glenfiddich lepárló található, nem kellett túl sokat utaznunk. De mi nem értük be ennyivel, még három lepárlót látogattunk meg a környéken.
Utunkat a tenger felé folytattuk. A skót partok számos sziklás öble, fjordja és szigete nem csupán a rengeteg tengeri madár számára jelent biztonságos fészkelõ helyet, de a delfinek és a bálnák is nagy számban élnek ennek a vidéknek a vizeiben. Számos golfpálya mellett haladtunk el, szinte minden településen van egy "green" (vagyis golfpálya). Jó volt látni a békésen golfozó embereket, de minket a delfinek jobban izgattak. Szerencsénk volt, mert a Spey Bay öbölben sikerült néhányat lencsevégre kapni. Hihetetlen élmény volt.

4. nap, augusztus 9. CULBIN
Kipihenten érkeztünk meg, a tengertõl kb. 20 percre levõ verseny-célba. Végre a hazaihoz hasonló adottságú terepen lesz a mai nap, ami kecsegtetõ volt mindannyiunk számára. Már a rajt pillanatában éreztem, hogy otthonosan érzem magam. Tipikus homokbuckás tengerparti fenyõerdõ, sok úttal. Nagyon jó volt a láthatóság a legtöbb részen, azonban néhol rendkívüli nehéz volt a tájékozódás. Szédületes iramot diktáltam magamnak, így is csak centiket hibáztam a pontok bemérésénél, éreztem ez az én napom. A tizedik pont körül ránéztem az órára, 25. percnél jártam, de még hat pont volt hátra. Akkor még nem tudtam, hogy pillanatnyilag én vezetek. A céltól kb. egy km-re lehettem, amikor az úton megláttam egy frissítõ pontot, ami a térképen is jelölve volt, de mögöttem is volt egy (mint késõbb kiderült, valamelyik elit kategória frissítõ pontja). Mivel nem néztem rá a tájolóra, ellenkezõ irányba indultam el. Bénázásom 2:30 perc idõveszteséget és a dobogós hely elvesztését eredményezte, végül 7. lettem a 78 indulóból.

Folytatjuk

Lejegyezte: id. Blum László

Vissza a Tájoló 2007/8 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!