Tauriltól DiMap-ig (Autóatlaszok története)


A versenyekre való utazásnál gyakran elõkerül az autóatlasz. De vajon mióta használhatnak ilyet a magyar sofõrök? A sorozat a Hadtörténeti Intézet és Múzeum támogatásával jön létre.

Még csak igen kevés autó futott Magyarország útjain, amikor 1914-ben megjelent az elsõ autóatlasz, akkor még az osztrák-magyar monarchiáról. A Tauril gumigyár készíttette a Hölzel céggel Bécsben az 1 : 600 000-es méretarányú atlaszt, amelyet magyar változatban is kiadtak. Egyesek a világ elsõ autóatlaszának tartották, de ez legfeljebb szó szerint igaz, mivel az elõszóban is azt írják: … A külföldi pneumatikgyárak által kiadott túrakönyvek részben túlságosan kis léptékben készültek, részben elévültek, ennélfogva…jelen könyv kiadására határoztuk el magunkat. Érdekes, hogy pont a gumigyárak álltak rá a korai autótérképek készítésére, közülük a Michelin máig a vezetõ térképkiadó Franciaországban. Az atlasz utolsó lapjának részlete látható a felsõ képen, ahogy a jelkulcsban is olvasható, a román határt átlépve kellett a vezetõknek a hazai balrahajtsról az ottani jobbkéz-szabályra átállniuk!.
A következõ jelentõs autóatlaszt, a Királyi Magyar Automobil Klub hivatalos kiadványát, Magyarország autótérképét 1 : 400 000 méretarányban a Kogutowicz Manó által alapított Magyar Földrajzi Intézet készítette 1932-ben. A fõtérképek hátoldalán várostérképek (feltüntetve a fizetendõ kövezetvámot is) és határátkelési vázlatok találhatók. Mint az alsó térképrészleten látható, nem volt könnyû a határátlépés akkoriban, mindkét oldalon külön kellett felkeresni az útlevél és vámhivatalt. Szerencsére ekkor már a környék összes országában jobbkéz-szabály volt érvényben, erre már nem kellett az autósoknak figyelni. (A kontinensen legkésõbb Svédország állt át a jobbrahajtsra a hatvanas években.).
Az újabb világégés és az ország szovjetizálása után a Kartográfiai Vállalat 1955-ben rugaszkodott neki az autóatlasz kiadásának, ami a következõ évben jelent meg. Érdekesség, hogy három kiadás (1956-57-58) kolofonjában három igazgató és két fõmérnök szerepel, az utóbbi az elsõben és a harmadikban azonos! Az atlasz kihajtható lapjai nem feleltek meg a kor mûszaki követelményeinek, ezért 1960-ra átalakították és a várostérképek is újra megjelentek.
A "pangás" idõszakában, 1972-ben készült el egy teljesen új és nagyon jó autóatlasz Magyarországról. A megjelenés után derült ki, hogy elfelejtették eltorzítani a térképet és a lapok is pontosan illeszkednek egymáshoz. Nagy botrány volt (természetesen a nyilvánosság kizárásával), de végül a viszonylag kis méretarányra (1 : 360 000) és a már eladott példányokra tekintettel engedélyezték a kiadványt. Így kerülhetett az MTFSz falára is egy összemontírozott példány, amelyet két atlaszból Síkhegyi Ferenc tájfutó térképész illesztgetett össze. A sokáig sárga borítóval megjelenõ, keskeny álló formátumú atlasz különlegessége volt még ezen kívül a több, mint száz oldalon sorakozó több száz város és falutérkép. A kétszínû vázlatok, amelyeknek sokasága egyedülálló mindmáig, rengeteg hasznos információt tartalmaztak az áthajtási utaktól mindenféle nevezetességig. Az atlasz, és különösen ez a része úgy megtetszett Boldizsár Ivánnak, hogy Téli utazás egy új atlasszal címmel hosszú lelkendezõ írást illesztett róla Szépecske haza címû 1978-ban megjelent kötetébe.
A Vállalat ezzel az atlasszal lényegében ki is húzta a hátralevõ negyedszázadot a rendszerváltásig, amely a térképészetben is nagy pezsgést indított el. Az idõk próbáját leginkább a Szarvas-DiMap-féle 1 : 250 000-es atlasz állta ki, amely nemcsak gazdag tartalmával, hanem évenként kétszeri igen gondos korrektúrájával vívta ki az autósok elismerését.

Hegedüs Ábel térképész
HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum Térképtára



Vissza a Tájoló 2007/5 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!