Legutóbb Dr. Zomotor Ádám visszaemlékezése alapján az 1953. évi Egyéni OB-rõl írtunk. Korábban említettük, hogy hivatalos eredménylista hiányában nem tudjuk, kik indultak az 1952-es, elsõ bajnokságon. Nos, a második bajnokság esetén is ez a helyzet: nincs teljes eredménylista. A fellelhetõ újságcikkek, szakosztályi körlevelek azonban néhány versenyzõ személyét felfedik. Ismerjük a Budapestrõl feljutó, de az 1-6. helynél rosszabb helyezést elérõk nevét: Szeitz János (Bp. Vörös Meteor) és Berger Antal (MÉLYÉPTERV). A Sport és Testnevelés c. folyóiratban megjelent beszámoló további neveket is tartalmaz: Pest megyébõl Komáromi Alajos és Both Imre, Veszprém megyébõl Komáromi Jenõ, Gyõr Sopron megyébõl (a 6-ik helyezett Edõcs Lászlón kívül) Hernitz Ferenc, Borsod megyébõl Nemesánszky László, Baranya megyébõl Lafferton Henrik (helyezését is ismerjük: 10-ik lett), Heves megyébõl Pozder György, ezen kívül megyei hovatartozás említése nélkül szerepel Veres Mihály neve. Egyesületi információ szerint Pál Imre Baranya megyében a Pécsi Lokomotív tagjaként jogot szerzett az indulásra, de nem kapott munkahelyi hozzájárulást. Tudunk a rendezõség rideg magatartásáról is: Takács Andor, a Gyõri Lokomotív tagjaként tartalékként akart helyette indulni, de elutasításban volt része (valószínûleg az indok az volt, hogy az elõzõ évi egyesületi feljutási rendszer helyett 1953-ban területi feljutási rendszer lépett életbe). A beszámolóból kiderül, hogy végül 22-en indultak a kétnapos versenyen, s ebbõl 17 volt értékelhetõ. Nos, a fentiek alapján 16 nevet ismerünk. Fény derül-e a további hatra?
Versenyek az 1954-es Egyéni OB elõtt
Az 50-es évek elején megalakult OTSB egységes éves
sportnaptárak kiadásával tette átláthatóvá
a magyar versenysportot. A Természetbarát mozgalom eseményei
is bekerültek a naptárba.
Az 1954. évi Egységes Sportnaptárból az derül
ki, hogy az Egyéni Bajnokságot ismét egyesületi rendszerben
írták ki: március 21-28: sportköri, április
18-25: sportegyesületek területi, május 22-23: sportegyesületek
országos bajnokságai után június 18-20 szerepel
az országos bajnokság idõpontjaként.
Mielõtt az 1954-es, harmadik Országos Egyéni Bajnokságról
megszólalnának a résztvevõk, említsünk
röviden néhány, a bajnokságot közvetlenül
megelõzõ sportági eseményt (forrás: A magyar
sport az eredmények tükrében, 1954 /Sport Lap- és
Könyvkiadó/, ill. sportegyesületi körlevelek).
1954. április 11: Felszabadulási vándordíjas természetjáró
verseny (22 csapat 198 versenyzõvel). A gyõztes a Bp. Vörös
Meteor, csapattagok: Holba Vilmos, Bischitz József, Dénes György,
Szász Károly, Molnár Lajos, Makk Lajos, Horváth
Péter, Czakler Mária, Bárány Lászlóné.
A második: Haladás Mûszaki Egyetem (Papp László,
Breiner Sándor, Somogyi Gábor, Peiker György, Horváth
Loránd, Maácz Benedek, Radvánszky Sándor, Kósa
Csaba, Balogh Imre). Harmadik a Soproni Lokomotív (Róka Lajos,
Potyondy Imre, Pintér Károly, Behofsits Gábor, Lautz Ignác,
Szilágyi Kálmán, Adorján József, Kocsis Ferenc,
Mikó Béla). Az elõzõ évi egyéni bajnok
Zomotor Ádám csapata, a Budapesti Lokomotív lett a negyedik,
a Bp. Építõk az ötödik, a Vasas MÁVAG
a hatodik.
1954. május 1-2: "Május 1" vándordíjas
verseny a Gerecse hegységben, rendezõ: Bp. Vörös Meteor.
A 6 fõs csapatok háromszor 2 fõs részlegben versenyeztek,
de volt egyéni útvonal szakasz is. Gyõztes a Bp. Lokomotív
(Zomotor, Thiering, Szabó, Karczagi, Thuróczy, Dévai),
2. Haladás Mûszaki Egyetem, 3. Pesti Lokomotív, 4. Bp. Kinizsi,
5. Vasas MÁVAG, 6. Bp. Spartacus. (22 csapat indult, 132 versenyzõ)
1954. május 16: Mazura Károly ev. (rendezõ: Ózdi
Vasas, 21 csapat, 126 versenyzõvel). Gyõztes: Bp. Spartacus, 2.
TÁKI, 3. Diósgyõri Kohászat, 4. Gyõri Vasas,
5. Bp. CHINOIN, 6. Pécsi Lendület.
1954. jún. 12-13: a Haladás "Kilián György"
vándordíjas versenye (Gerecse hegység, 16 csapat, 80 versenyzõ).
A csapatokat 2 kettes és 1 egyéni részlegre bontották,
ezek éjjel és nappal más-más összetételben
versenyeztek, az éjszakai szakaszok Bajót, Lábatlan és
Süttõ községekbõl indultak. 1952 és 1953-hoz
hasonlóan a vándordíj gyõztese a Bp. Lokomotív
(Hermann Imre, Zomotor Ádám, Karczagi Géza, Thiering György,
Darkó László) lett, 2. VIII. ker. Petõfi, 3. Miskolci
Lokomotív, 4. Pesti Lokomotív, 5. Bp. Spartacus, 6. Miskolci Haladás.
Legközelebb a június 18-20. közötti, a Mátrában, Mátramindszent-Szuha térségében rendezett harmadik Egyéni OB-rõl szól a beszámoló.
AGy