Pályakitűzés irányelvei


Szemelvények a Brit Tájfutó Szövetség szabályzatának függelékéből
2. rész

2.5. A pályahossz meghatározása
2.5.1 A 3-as szintű, illetve nehezebb versenyeken a pályák hosszát a tervezett győztes idők alapján határozzák meg. Általában a legmegbízhatóbb megközelítés az alábbi:
i) kiindulási alapként határozzuk meg egy pálya kívánatos hosszát (általában a M21A vagy M21E)
ii) a többi pálya kívánt hosszának meghatározásához használjuk a megfelelő útmutatóban feltüntetett pályahossz szorzókat és ajánlott kategória kombinációkat.(A pályahossz szorzók az utóbbi néhány év nagyszámú versenyének eredményeiből lettek számítva.)
2.5.2. Az alappálya hosszának meghatározásához több módszer áll rendelkezésre, amelyek mindegyikének megvannak azonban a buktatói. A főbb módszerek:
i) Összevetés a megelőző versenyekkel. Gyakran a legmegbízhatóbb; a legtöbb brit terepet már használták tájfutásra és általában az újak közelében is van hasonló, összevetésre alkalmas terep. Az alábbi szempontokat kell figyelembe venni:
" a nevezés reprezentatív volt-e, vagy pedig távol maradtak a jobb futók
" a növényzet növekedésével összefüggésben a futhatóság változása
" nyáron és ősszel az aljnövényzet hatása jelentősebb
" a megelőző verseny tervezése szokatlan volt-e (pl. sok szint, vagy úton való futás). Ha a szint a probléma, számoljunk korrigált (sík egyenérték) távot úgy, hogy minden 100 m szintre 1 km-t adunk hozzá - de ne felejtsük el ezt a saját pályák tervezésekor visszaszámolni.
ii) Próbafutás - a pálya megtervezése és teljesítése. Ezt gyakran nehéz megvalósítani az alábbiak miatt:
" versenyen, amikor bója jelzi, könnyebb a tereptárgyhoz odatalálni,
" a magányos futás általában lassabb, mint amikor versenyzünk.
2.5.3. Pályahossz szorzók alkalmazása esetében az alábbi szempontokat kell figyelembe venni:
" Az F21 kategória valószínűleg a teljes rendelkezésre álló terepet használja. A rövidebb pályák általában annak csak egy részét használják, ezáltal azok a pályák jobban, vagy kevésbé futhatók, meredekebbek vagy laposabbak, mint az átlag.
" A nehéz terepek nagyobb mértékben csökkentik a fiatalabb versenyzők sebességét, mint a felnőttekét.
" Szenior versenyzők számára megterhelőbb a meredek terep, különösen a lefelé.
" Szeniorok esetén a sűrű növényzet komoly akadályt jelenthet - a hajlékonyság a korral csökken.
" Természetesen ezeknek a szempontoknak az alkalmazása erősen függ a körülményektől.
2.5.4. Ne próbáljuk a pálya hosszakat a várt mezőny erősségéhez igazítani, pl.: egy pályát a várhatóan nevező válogatott versenyzők miatt ne tervezzünk hosszabbra. Hasonló módon ha egy pálya esetében a győztes idő azért haladja meg a tervezettet, mert gyenge mezőny gyűlt össze, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy a pálya túl hosszúra sikerült!

4. A technikai nehézség meghatározása
4.1. Definíciók
4.1.1. Útvonalválasztás: Két pont között több logikus útvonal választásának lehetősége. Ez lehet például két különböző ösvény, vagy egy kerülő útfutás szemben egy irányfutással.
4.1.2. Döntési pont: Egy olyan pont az útvonalon, ahol nem lehet tovább folytatni az addigi irányt, például egy ösvényelágazás, ahol el kell kanyarodni. Egy átmenet során a döntési pont nem jelent egyértelműen útvonalválasztást is. Lehetséges, hogy csak egyetlen logikus útvonal létezik, de ennek teljesítése során számtalan helyen kell irányt változtatni.
4.1.3. Felfogó vonal: Egy olyan markáns objektum az ellenőrzőpont mögött, amelyet elérve a versenyző biztosan felismeri, hogy túlfutott a ponton. (Ez általában egy vonalas objektum)
4.1.4. Relokációs tereptárgy: Egy jellegzetes terepi objektum, mely segítségével a versenyző hibázás esetén helyre tudja tenni magát.

Forrás: BOF Rules 2003
Fordította: dr. Kolcsárné Sárecz Éva
dr. Kolcsár Gábor
Sárecz Lajos


Vissza a Tájoló 2005/09 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!