OCAD – Eötvös – ISSOM – ROB


Azt ígértem, nem teszem próbára tovább az olvasók türelmét az OCAD leírásával, de az Eötvös pályáinak elôkészítése és a ROB térképei újabb kérdéseket vetettek fel.
Elôször egy friss hír, augusztus 31-e óta ismét letölthetô az OCAD9 újabb béta változata kipróbálásra az OCAD 8 tulajdonosainak (szeptember végéig működik). Sok érdekesség van a 9-esben és ráadásul ez a professzionális változat, tehát azokat a funkciókat is ki lehet próbálni, amik a „mezei” OCAD-ben nincsenek benne.
Az Eötvös térképei úgy készültek, hogy összeraktam a négy kivágatot egy fájlba és erre raktam rá a pályákat. Sajnos ezt nem támogatja az OCAD, ezért kénytelen voltam a kiexportált pályákat újra visszatenni egyesével. Ha a pályákat térképrajzoló módban hívjuk be, elveszítik a színüket, amit elég bonyolult visszaállítani, ezért újra pályatervezô módban kellett összerakni az ívet. Persze az utolsó térképjavításokat is kétszer kell végrehajtani, ha kétszer van egymás mellett a térkép, egy-egy szimbol stb. javítást pedig minden érintett pályában. A legjobb, ha ebben a fázisban már se a pályákhoz, se a térképekhez nem kell már hozzányúlni, de ezt ritkán lehet megoldani. Volt már szó róla, hogy a pályatervezô módban a térkép külön elvégzett javításai mentés után bekerülnek a pálya alá, de az alaptérkép méretét ne változtassuk meg, legalább a bal felsô sarok maradjon a helyén. Ha tudjuk, hogy még bôvíteni kell a térképet (feliratok vagy más) a pályatervezés megkezdése elôtt húzzunk a térkép köré egy akkora keretet, amelyiken biztosan nem fogunk túllépni, és akkor nem lehet baj.
A ROB értesítôjébe korrektül beírták az ISSOM2005-tôl való eltéréseket, ehhez egy szôrszálhasogatás: a karikával ábrázolt tereptárgyak többsége nem villany, hanem lámpaoszlop.
Az új jelkulcsban a régi beépített terület jel neve: olyan terület, ahova tilos belépni. Név szerint felsorolja a magánterület mellett pl. a virágágyásokat, ezért talán jobb lett volna ezt használni a védett virágokra. A jelnek nincs szegélye, ha van a valóságban, meg lehet erôsíteni kerítés jellel, de mindenképpen csak ott. A selejtezô pályák elején levô építkezésnél tehát mindenképpen ki kellett volna hagyni a kerítést. A jel önmagában is tiltja az áthaladást, miként az összes, legalább 0.4 mm vastag fekete vonal. Aki tehát átvágott ezen a telken, háromszoros kizárást kockáztatott, és jóval nagyobb elônyt szerzett a szabályosan versenyzôkkel szemben, mint aki a karantént lekéste, a rendezôség azonban figyelemre sem méltatta ezt az eseményt.
A virágágyásokhoz még annyit, hogy a 709 ideiglenesen versenyen kívüli terület jelnek (függôleges bíbor csíkozás) csak akkor szabad szegélyvonalat húzni, ha a terület pl. kordonnal a rendezôség által le van zárva, szalagozás stb. esetén szaggatott szegélyt kell alkalmazni, de ha a terepen nincs semmi, akkor a jel szegély nélkül marad. Érdekes módon ennek a területnek a keresztezése nem jár kizárással a jelkulcs szerint.
A Koloska-patak medre a veszélyes terület jelével került felülnyomásra, ez szintén tiltott terület, a jelkulcs szerint keresztezése kizárással jár. Az értesítô ezt elhallgatta, nyilván a hosszú patakmeder (ellen)ôrzésére gondolni sem tudtak. Ha az átkelés végül is megengedett, nem szabad ezt a jelet alkalmazni. Pályakitűzési módszerekkel megelôzhetô lett volna az itt is idôspórolással járó átkelés kísértése (ez is elôfordult).
Sajnos ez a jelkulcs minden döntést kivesz a versenyzô kezébôl az áthatolás lehetôségérôl és veszélyességérôl, és mindezt a nem kis felelôsséget a rendezôk, sôt a térképjavító vállára rakja, ami szerintem teljesen idegen a sportágunktól. Azokat a területeket, ahonnan mindenképpen távol kell tartani a futókat, természetesen markánsan jelölni kell (de akkor a terepen is, ha nem teljesen egyértelmű), de a jelkulcs ezen jóval túlmegy (pl. az egy méter körüli falak ábrázolása).
Szerencsére a szobor jele, ami nagyon nem illeszkedett a jelkulcsba, eltűnt, így (logikusan) különféle tájfutó jelekkel kell ábrázolni, esetünkben a szikla jel jó döntés volt. A fák 418 és 419-es jelénél csak arra kell vigyázni, hogy a 419-essel csak fél méternél kisebb törzsátmérôjű fákat, bokrokat szabad ábrázolni.
Még egy alapvetô félreértést szeretnék tisztázni: az, hogy az új jelkulcs többféle színárnyalatot (0–30% barna a városban, 20–50% barna az erdôben) enged meg a burkolt (és nem burkolt) felületek ábrázolására, nem jelenti azt, hogy a kétféle burkolatra külön raszterfokozatot alkalmazhatunk. Az 506.1 és 529 számú jeleknél egyértelműen fel van tüntetve, hogy a burkolt és nem burkolt felületek ábrázolására egy lapon csak egy színt használhatunk. A váltás csak akkor megengedett, ha a terep városiból erdeire vált, vagy fordítva. Tehát ellentétes a jelkulcs elôírásaival, ha a kavicsos-salakos területeket más színnel ábrázoljuk, mint a (pl. aszfaltos) burkoltakat, a burkolatlanságra csak a szegélyvonal megszaggatása utal(hat). Személyes véleményemet kiadott térképeim és az Eötvös beharangozójában írottak tükrözik, itt csak annyit, hogy az MTFSz-en keresztül javaslatot tervezek eljuttatni az IOF térképbizottságához, amelynek témája, hogy a parktérképeknek ne legyen elôírt jelkulcsa, hiszen olyan különbségek vannak a terepek között, hogy a jó ábrázolást csak akadályozza a jelkulcs korlátja. Irányelvekre persze szükség van, de a kötelezôen betartandó jelek száma legyen minimális. Természetesen minden (komolyabb) versenyhez terep(térkép)bemutatót kell tartani, vagy legalább a ROB-hoz hasonló bemelegítô térképet kell adni.
És ezzel vissza is értünk a ROB-hoz: a bemelegítôtérkép sokkszerű hatással volt rám: elnagyolt sziklaábrázolás, 5cm magas határkô, a yachtclub területének elnagyolt ábrázolása (WC!) borzolta a kedélyeket. Szerencsére a versenyterület térképén csak minimális eltéréseket lehetett találni a valósághoz képest, úgyhogy a pontok egymáshoz (nagyon) közeli elhelyezése nem okozott gondot.

-háb


Vissza a Tájoló 2005/08 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!