Felnôtt Világbajnokság – Japán, „beugró” szemmel (Elsô rész)


Sokáig gondolkodtam, hogy milyen jellegűnek kellene lenni ennek az irománynak, hiszen kérdés, hogy ki olvassa, mi érdekli és mi az, ami bennem leginkább megmaradt. Végül úgy döntöttem egy naplószerű élménybeszámolót írok, beugrós szemmel.

Július közepén hallottam elôször, hogy Kati lesérült és kétessé vált a VB-n való szereplése. Természetesen nagyon sajnáltam a dolgot, hiszen ha valaki, akkor ô megérdemelte volna ezt a szereplést, ráadásul így utólag azt mondom, hogy feküdt volna neki ez a terep, sok tekintetben hasonlított a 95-ös német VB-re, csak kicsit durvább volt. Szóval beszéltem Skulóval, potenciális támogatókkal és elméletileg bevállaltam önköltségesen az utazást. Ekkor még azonban az elnökségi döntés hátra volt, én viszont elutaztam Erdélybe a családommal. Ott értesített Fagyi arról, hogy mehetek, természetesen nem azért, mert túl jó eredményeim voltak az idén, hanem mert tapasztalt vagyok és talán a váltón, jó leszek valamire…
Nem sok idôm volt ráedzeni erre a VB-re, 10 nap edzés után indultunk is. Nekem külön 13 óra utazás Sepsiszentgyörgy - Budapest, majd következett a Budapest - Milánó - Tokió röpke 15 órányi út. Az elsô gépen egy fagyit kaptunk mindössze ebédidôben, kissé összeszorult a gyomrunk arra gondolva, hogy a hosszú utazáson éhen fogunk halni. Detti nyugtatott, hogy nála van pár szendvics… Aztán kellemesen csalódtunk. Megkaptuk elsô japános menünket és próbálkozhattunk alvással, tévézéssel, játszással, kinek mi ment, a lényeg az volt, hogy agyonüssük az idôt. Sikerült is, ottani idô szerint reggel tízkor már a Narita nevű reptéren találkoztunk Makrai Évivel, aki pár nappal elôbb kiutazott az optimálisabb akklimatizáció érdekében. Igaza volt, kellett volna az a pár nap, én legalábbis napokig nem tudtam éjjel 2 elôtt elaludni és általában 6-kor kezdôdött a program…
De vissza Tokióba, irány az autóbérlés, terveink szerint lett volna egy autónk, amivel eljutunk a versenyre, és az edzésekre is tudjuk használni. Ez azonban füstbe ment, ugyanis a magyarországi Nemzetközi Jogosítvány az 1968-as Közúti Egyezmény alapján lett kiállítva, ami azonban nem felelt meg az elvárásaiknak, nekik az 1949-es Egyezmény kellett volna. Pár óra vita és hercehurca után kinyögték, hogy nem megy a dolog és felszálltunk a száguldó Shinkanzenre, mely mintegy 1 óra alatt lepörgette a kb. 250 km-es utat. Nem rossz élmény ilyen vonaton ülni, csak ne lenne ilyen drága! Egy átszállás a „helyi” vonatra, telefon a rendezôknek, majd kis várakozás után értünk is jöttek és autóval elvittek a versenyközpontba, majd a szállásra. És akkor itt álljunk meg egy pillanatra. Lehet, hogy én vagyok naiv, de valahogy Japánról mindig a Hi Tech, tökéletesség jut eszembe és ennek megfelelôen úgy gondoltam, hogy a gyenge kategóriájú szállás is tűrhetô lesz. Hát tévedtem: egy nagyon lepusztult kollégiumba kerültünk, ráadásul a mi szobánkban semmi egyéb nem volt a japánok fekvôhelyéül szolgáló tatamin kívül. Se ágy, se szekrény, csak néhány varrógép a sarokban, hátha unalmunkban ránk jön a varrás… Aztán sikerült egy-egy matracot és ágyneműt szereznünk, és próbáltuk megszokni a gondolatot, hogy hát ez van, ezt kell szeretni.
Természetesen légkondi nem volt, a nappali hômérséklet pedig olyan 35-40 fok között mozgott, és éjszakára sem hűlt szerintem nagyon 30 fok alá. Nekem minden nap a hôség és a magas páratartalom jelentette a legnagyobb gondot, alváskor és futáskor egyaránt. Legalábbis azt hiszem.
Elsô nap reggelén megismerkedtünk a helyi szokásokkal, reggelire is rizst esznek, gyümölcsöt csak korlátozott mennyiségben, gyümölcslevet úgyszintén, de végül is jól lehetett lakni. Már csak azt kellett megoldani, hogyan tudunk kimenni terepre edzeni autó nélkül. Szerencsére az osztrák csapat nagyon rendes volt és kölcsönadták az autójukat, melybe sikeresen beültünk a szlovákokkal együtt heten (5 személyes autó volt…), majd néha a szembejövô sávban, de sikeresen megérkeztünk a parkolóhoz. Aztán ki-ki maga belátása és elképzelése szerint nekivágott a terepnek. Bár ez így túlzás, a gyalogoltunk szó talán megfelelôbb. Nagyon zöld és nagyon meredek terep volt ez, rengeteg óriásbogárral, melyek az ember lába mellôl ugrándoznak mindenfelé elég kellemetlen visító hangot kibocsátva. Engem aznap elkapott a pánik hangulat és egy nagy kavarás után eszeveszetten rohantam az autóhoz és úgy döntöttem, ebbôl ennyi bôven elég volt. Detti még hamarabb leállt a terepenfutással, inkább a biztonságos útfutást választva érkezett ô is vissza hamarosan az autóhoz. Már csak Évit vártuk, aki hôsiesen teljesítette a 4 km körüli pályát bô egy óra alatt. Délután Detti pihent és futott még egyet betonon, mi meg megpróbáltuk a lehetetlent: autót bérelni Nagoyaban, sajnos ezúttal is sikertelenül. Pedig már majdnem megvolt, amikor japán fordítást követelve megjelent egy hölgy és keresztbe tett. Tehát maradt másnapra is a remény, hogy kölcsönkérhetjük az osztrákok kocsiját. És így is lett.
A másnapi kicsit jobb terep volt, ott már teljesíteni tudtuk a 3,5 km-es pályát 40-45 perc alatt, így aztán picit megjött az életkedvünk. Bár a 10 percesektôl még elég távol álltunk…
Délután ismét az osztrákokra ragadva Évi meg én elmentünk a Világkiállításra, ami nagyon jó élmény volt és melegen ajánlom mindenkinek aki még nem járt ilyenen, hogy amikor teheti menjen el. Hihetetlen érzés, hogy az ember pár óra alatt bejárja Európát, Ázsiát, Afrikát és a Távol-Keletet…
Következett a hivatalos terepbemutató napja, közben megérkezett a csapatvezetésünk Zsigmond Tibor és Less Áron személyében, úgyhogy már nem voltunk annyira magunkra hagyatva. Szerencsére ez a terep kocogásnyi távolságra volt a szállástól, így aztán nyugodtan kimehettünk magunktól. Egész jól futható erdô volt, jó néhány úttal, Dettinek annyira tetszett, hogy mintegy 70 percig élvezte. Mi fél órára terveztük az aznapi mozgást, utána figyeltük, ahogy a mellettünk öltözô kínaiak felöltik magukra vadonatúj profi piros-sárga bozótjukat és nekivágnak az erdônek. Délután megvolt az elsô csapatvezetôi gyűlés, este megkaptuk a rajtlistát, rajtszámokat, Emitet és következett a verseny elôtti „nemalvásos” láz.
Az elsô versenynap: középtávú selejtezô. Egész jól futható terep, markáns domborzattal, a végén egy kis technikásabb mocsarazással, de végül is semmi extra. Detti és Évi tökéletesen kezdtek, biztos helyen jutottak be a döntôbe. Én sajnos nagyon elsiettem a dolgot, nagyon akartam ezt a döntôt, ez volt az a táv, amire talán a legjobban fel voltam készülve, de sajnos az akarás nem elég. A pálya elsô felében, az aránylag egyszerű részen hibáztam egymás után háromszor kb. 3 percet és onnan már nem volt visszaút. Csalódott voltam, természetesen magamban. A selejtezôk gyôztesei nem okoztak meglepetést, Simone Niggli pedig elkezdte a verhetetlenségi sorozatát. Itt 2 perccel utasította maga mögé a mezônyt úgy, hogy ô ugye a selejtezôt kocogja… Gyanúsan ott volt az aranyérem a zsebében, én simán minden számban világbajnoknak tituláltam már ekkor. A meglepô kiesettek között mindenképp meg kell említeni a norvég Ann Margret Hauskent a késôbbi sprint ezüstérmest és az 1995-ös világbajnok ukrán Yuri Omelchenkot.
Délután pihenés, csapatvezetôi, vacsora, megbeszélés és már következett is az újabb selejtezô, ezúttal a normáltáv. Évi a sikeres középtávú selejtezô után úgy döntött nem próbálkozik a hosszabb távval, a döntô úgyis embertelennek mutatkozott, inkább rápihent a sprintre.
Normáltáv selejtezô: szintes, de aránylag futható terep, egy hosszú útvonal választásos átmenettel, átfutó ponttal, kiskörrel a végén. Detti ismét jól teljesített, gond nélkül jutott a döntôbe, én szokás szerint agyban nem bírtam. A 6. pontig még a 10. helyen álltam, aztán egy 5 perces kirándulás, meg késôbb még egy, ismét eltávolított az A döntô mezônyétôl. Itt fôleg az bántott, hogy a bô 8 perc hibám ellenére csak 3 perccel maradtam el, tehát a futással nem is volt gond. De hát ez van, utólag ezt a döntôt sajnáltam a legkevésbé…
A gyôztesek ismét hozták a papírformát, a legnagyobb kiesô név Carsten Jorgensen volt, aki az átfutás utáni egyszerű kiskörön eltévedt. (folytatjuk)

Simon Ágnes


Vissza a Tájoló 2005/08 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!