Irány Csehország!


A csehek tudnak valamit a tájfutásról. Versenyzôként, versenyrendezôként is. Versenyzôi tudásukat legjobban talán az a tény méltatja, hogy 1966 óta az ideivel bezárólag megrendezett 22 felnôtt Világbajnokság majdnem mindegyikén – az 1999-es skóciai VB az egyetlen kivétel – volt legalább egy 1-6. helyezésük valamelyik egyéni számban vagy váltóban (1991-ig persze még Csehszlovákiaként). Ehhez nyilván hozzájárul az erôs hazai mezônyük mellett az is, hogy a felnôtt válogatott tagjainak jó része cseh egyesülete mellett valamelyik skandináv klubba is le van igazolva.

Versenyrendezôi tudásukat, jól megrendezett, remek terepeken frappánsan lebonyolított versenyeiket az én korosztályom már például az 1980-as évek jicíni ötnaposain megismerhette. Nincs ez azóta sem másképp, egy nyáron 6-8 különbözô többnapos verseny is várja a tájfutókat. Egy-egy kisebb régió, vagy nagyobb klub akár magában is vállalkozik többnapos verseny rendezésére.
A két legnagyobb rendezvény évek óta a jicíni illetve Novy Bor-i ötnapos, melyeket felváltva rendeznek meg, páratlan évben Novy Borban, páros évben Jicín környékén. A kitűnô homokkôsziklás terepek miatt ezeknek a presztízse a legnagyobb, persze ezzel együtt a részvételi költségeké is. Ezek a költségek nagyjából a Hungária Kupa árszintjén mozognak, és a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy természetvédelmi és egyéb okok miatt már ritka az, hogy mind az öt napot igazi vad homokköves részen rendezzék.
A kisebb versenyek meg ezektôl még olcsóbbak is. Az hogy „kisebb”, fôleg ha mai magyarországi versenyzôlétszámokhoz viszonyítunk, igencsak relatív, hiszen 1500-2000 induló azért ezeken is összejön. Az olcsóság viszont a magyarországi versenyekhez képest igaz: az idén például a négyfutamos versenyen, amirôl a következôkben írok, 16 euró volt az alap nevezési díj a felnôtt kategóriákban (azaz kb. 1000 forint futamonként).
Ha tehát valaki jól futható erdôkben, nem túl szintes terepeken, technikás, de gyors pályákon, elérhetô áron és elérhetô közelségben szeretne versenyezni, annak útját érdemes Csehország felé vennie. És ha még valaki ezenkívül a káposztás-knédlis sertéssültnek és a jóféle cseh söröknek, vagy netalántán még (mint jómagam) a cseh építészetnek vagy a cseh(szlovák) rockzenének is rajongója, az, ha teheti biztosan beiktat nyári programként egy többnapos versennyel egybekötött csehországi nyaralást.
Mi is így tettünk és idén mégse Csehországba mentünk, hanem Kanadába. Na ez persze csak vicc, mivel az egyik legnagyobb prágai klub, az SK Praga Dél-Csehországban, annak „Cseh Kanada” (Ceská Kanada) nevezetű vidékén rendezte többnapos viadalát. A verseny neve is egyszerűen „Ceská Kanada 2005” volt.
Ez az osztrák határ közelében elterülô tájegység tele van kisebb-nagyobb tavakkal, közöttük nem túl magas dombokkal-hegyekkel (bár a terület átlagos tengerszintfeletti magassága azért 600 méter körüli). A növényzet szinte kizárólag lucfenyô, melyek közül az öregebbek szinte teljesen jól futhatóak, a fiatalabbak között vannak azért sűrűbbek is (2-es és 3-as zöld), de szerencsére csak kisebb területen. A „szinte jól” futhatóság azért csak „szinte”, mert a talaj a cseh erdôkre jellemzôen sokhelyütt eléggé puha, süppedôs, mohás, máshol pedig térdig érôen áfonya borítja. Ez utóbbi többeket a verseny közben is megállásra csábít. Mindezt még izgalmasabbá teszik a területen kisebb-nagyobb csoportokban elszórva található gránitsziklák, melyek közül a térkép csak az egy méternél nagyobbakat ábrázolja, de a legnagyobbak akár háznagyságúak is lehetnek.
A verseny maga 5 napos volt, bár ezalatt csak 4 olyan futamot rendeztek, ami az összetett értékelésbe beleszámított. Az elsô és utolsó 2 nap közé egy pihenônapot iktattak be, ami ugyan csak nevében volt pihenô, hiszen ha valaki akart, ezen a napon kétszer is rajthoz állhatott, délelôtt egy váltón, este egy éjszakain. A terepbemutatóval együtt így 5 nap alatt akár hétszer is futhatott térképpel az ember, ami már egy edzôtáborral is felért.
A versenyközpont a Jindrichuv Hradec-tôl mintegy 20 km-re keletre fekvô Zvule nevô falucska melletti tó környékén volt felépítve. Itt volt az ideiglenes kemping, és ennek környékén a terepbemutató, az 1. és 4. futam, valamint a váltó és az éjszakai. A 2. és 3. futamot 10 kilométerrel távolabb rendezték. Magyarországról a Tipo, az SZVSE, a Hidegkúti Spartacus, a Tatai TT, a Megalódusz és a Kôbányai TK tájfutói mellett mi balassagyarmatiak próbálkoztunk meg, hogy a cseh legényekkel és leányokkal felvegyük a versenyt. Emellett szép számmal akadtak külföldiek más országokból, például sok norvég nyugdíjas házaspár vagy spanyol fiatalok is.
Az ideiglenes kemping egy (pontosabban három kisebb) mezôn volt kialakítva, egy egyébként normálisan működô autóskemping mellett. Ott a civil cseh turisták sátoroztak. Mi tájfutók egy kicsit zsúfoltan voltunk, de azért elfértünk. Ez volt a történések központja, versenyiroda, étterem, sörsátor, óvoda, teaház (pontosabban teasátor). A kemping területén volt a 4. futam és az éjszakai verseny célja, az utóbbinak a rajtja is. Az éjszakai egyébként sem távolodott el túlságosan a kempingtôl, így a kevésbé merészek vagy a fiatalabbak is megpróbálkozhattak az éjszakai versenyzéssel. Volt például az éjszakain páros kategória, az én 12 és 14 éves fiaim is abban indultak. A kempingtôl kicsit távolabb, 600 méterre volt az elsô futam célja, és mint késôbb kiderült, ez volt a 4., idôkiegyenlítéses futam rajtja is. A váltó versenyközpontja a kemping melletti tó túlpartján volt, a faházas szálláshely közepén.
A sört természetesen maguk a cseh tájfutók sem vetik meg. A jicíni vagy Novy Bor-i ötnaposon kiegészítésképpen még sörváltót is szoktak rendezni, ahol a pályák sikeres teljesítése közben a feladatot nehezítendô (vagy könnyítendô?) a csapattagoknak még néhány sört is el kell fogyasztaniuk közben a célbaérkezésig. Ha jól láttam a versenykiírásban, az idén már a Veszprém kupán is volt efféle kísérôrendezvény. Tanulni nem szégyen más nemzetektôl, elvégre sörben is jobbak, meg tájfutásban is valamicskét…
Itt ugyan most sörváltó nem volt, de a versenyközpontban, a napi célokban helyben frissen csapolva lehetett inni, a magyar pénztárcának „horribilis”, mintegy 120 forintnak megfelelô áron korsónként. És mellé nyárson sült halat vagy francia palacsintát enni, utána meg desszertként kimenni kicsit áfonyázni az erdôszélre.
A csehországi tartózkodás hagyományosan együtt jár némi esôvel is. Rosszabb esetben ez azt jelenti, hogy a verseny egész ideje alatt esik. Voltunk olyan jicíni versenyen 20 évvel ezelôtt, hogy egyedül az odaérkezésünk napján volt ragyogó napsütés. A sátrunkat fel is vertük az elsô „ahogy-esik-úgy-puffan” helyre. Akkor még nem láttuk elôre, hogy az enyhe kis hajlat, amibe felállítottuk, késôbb majd a fél domboldal vizét vezeti le. Mert aztán öt napon át folyamatosan esett, a végén száraz zoknink már csak az volt, amit ott vásároltunk. Igaz, akkor még csak 18 évesek voltunk, és ugyan elôször – miután egyik hálózsákunk teljesen átázott – remek mókának tônt ketten egy hálózsákban aludni, de azért az ötödik napra, fiatalság, bohóság, szerelem ide vagy oda, már kevésbé tônt élvezetesnek (és kényelmesnek).
Azóta már a gyerekeinket is hozzuk magunkkal, meg a sátrunk is nagyobb és vízállóbb lett valamivel. Az idén az esô is csak „mutatóba” volt, elsô nap esett egy kevés, meg a 3. futam alatt, bár az utóbbi egy egész napos felhôszakadás volt. Bôrig ázott az ember, mire kiért a rajtba. Aznap még a halsütônek sem volt akkora forgalma. A pályák akkor szerencsére épp rövidebbek voltak, egy tenyérnyi területen kacskaringóztak, a végén már teljesen Gigasprint-szerűen. F35A-ban nekünk 6,4 km-re jutott 26 pont.
Egy-egy ilyen verseny alkalmával igyekszik megismerni az ember a környéket is. Így idén a már említett Jindrichuv Hradec városának és Landstejn várának felkeresése mellett (mindenféle érdekes építészeti emlékek, hangulatos vendéglôk és kocsmák) az esôs nap délutánján Ceské Budejovice felé vettük utunkat. A város fôtere nagyon szép, cseh földön szokásos módon négyzet alakban körbeépítve árkádos házakkal. A cseheknek éppen többnapos nemzeti ünnepük volt, ezért a város elég kihaltnak mutatkozott, legnagyobb sajnálatomra a CD-árusító üzletek is zárva voltak, így itt nem gyarapíthattam cseh rockzenei gyűjteményemet. Vigasztalásképpen egy príma vendéglôben remek palacsintát ettünk és persze a messze földön híres helyi nevezetességet, a Budweisert (csehül: Budvar) is volt alkalmam „szülôvárosában” megkóstolni.
Jindrichuv Hradec még arról is nevezetes, hogy Csehország legkiterjedtebb működô kisvasúti hálózatának a központja. Így a „pihenônapon” a váltó és az éjszakai verseny között még egy gôzmozdonyvontatásos kisvonatozást is beiktattunk. Ezáltal vasútbarát szenvedélyemnek is hódolhattam, bár ôszintén meg kell vallanom, a család némely tagjai a végére azért már kicsit unták. A kis csühögô majd’ két óra alatt tette meg a 36 kilométeres utat, miközben nagyon szép erdôkön keresztül utaztunk. Bármelyik alkalmas volna tájfutóverseny rendezésére is… Visszafelé aztán már sima dízelmozdonnyal jöttünk, a többiek örömére kicsit nagyobb sebességgel.
Hogy azért még magáról a versenyrôl is írjak, az szép magyar sikereket hozott. Lenkei Zsolt például magabiztosan nyerte meg az F18-as kategóriát, és rajta kívül még három magyar összetett gyôzelem született: Vass Luca N10-ben, Kalocsai Adrienn N35B-ben diadalmaskodott. A legátütôbb magyar siker pedig épp a mi kategóriánkban, F35A-ban volt, az elsô öt helyezett közül négy magyar, közülük is a legjobb a gyôztes Hajdu Martin. Jómagam sajnos nem voltam közöttük, tavaszi sérülésemet követô nem-edzés miatt megelégedtem egy középmezôny-ben lévô helyezéssel.
Néhány technikai részlet következzen még, versenyrendezôk kedvéért. Elôször is a térképekrôl. A kemping környékén, ahol a váltóval és az éjszakaival együtt 4 verseny zajlott, egy két évvel ezelôtti térképet aktualizáltak. A 2. és 3. futamra teljesen új tereprôl új térképet készítettek. Az éjszakai levelezôlapméretô térképét lézernyomtatóval nyomták (és érdekes módon a pályát kézzel rajzolták rá), de a terepbemutató, a váltó és az összetettbe beszámító négy futam kivágata ofszetnyomással, számomra megdöbbentôen jó minôségű négyszínnyomással készült. Egészen pontosan feltehetôleg 4+1 színnyomással, mivel a barna elsô ránézésre külön színként van nyomva. De mivel a sárgán és zöldön is csak igen figyelmesen szemlélve lehet észrevenni, hogy négyszínnyomású, így még az sem kizárt hogy esetleg még a barna is kevert színekbôl áll elô. Az összes térkép, a programfüzet, a plakát, a rendezôk egyenpólója is egységes grafikai terv szerint, ízléses küllemmel készült.
Ezekhez a tökéletes nyomdai minôségű térképekhez képest hasonlítva érdekes, hogy például a tavalyi 5 futamos (nem ötnapos, mert ott az 5 futamot négy nap alatt rendezték meg) Grand Prix Silesián viszont nem bajlódtak ofszetnyomtatással (levilágítás, nyomdaköltségek), mind a 2000 induló térképét lézerprinterrel nyomtatták. 5 futamot, terepbemutatót, az 5 futamon kívül megrendezett sprintversenyt is beszámítva ez legalább 12000 nyomatot jelent. És így nem kell külön még a pályabenyomtatással sem foglalkozni. Kisebb versenyeken már nálunk is szokás a lézernyomtatóval nyomtatott térkép, de lehet hogy ez a jövô útja?
A térkép vízállónak volt írva, bár ez a valóságban csak azt jelentette, hogy elôre be volt fóliázva jó minôségű fóliába. Csehországban egyébként találkoztunk már valójában vízálló (Bandatex-szerű műa-nyagfóliára nyomtatott) térképpel is, így volt például két éve az ötnapos Novy Bor-i Bohemián (meg ott feltehetôleg az idén is).
A csehek saját versenyrendezô programot használnak (ingyenesen letölthetô a www.obhana.cz címrôl), ami a Sportident részidôk mellett megadja azt is, hogy az adott átmenetben mennyi volt az illetô hátránya a többiekhez képest, illetve, hogy célbaérkezéskor éppen hányadik az illetô a kategóriájában. Természetesen mindezt csak az elôtte már célbaérkezett ellenfelekhez képest viszonyítva. De a verseny után a honlapon már kiböngészhetô az is, hogy az adott átmenet részidôit tekintve hányadik volt a versenyzô, illetve hogy az adott ponton hányadik helyen állt a versenyben.
Ezen a versenyen viszont nem alkalmazták a rajtlistában azt a módszert, hogy egy klub versenyzôi egymás közelében (60 percen belül) rajtoljanak. Két éve a Novy Bor-i Bohemián még erre is figyeltek. Mindezt úgy, hogy ott 2000 versenyzôt rajtoltattak el, ráadásul 4 órára széthúzva amiatt, hogy a rajt és cél egyenletes terhelést kapjon. F35A-ban akkor például 8 perces indítási idôköz volt, ami az együttfutásokat gyakorlatilag ki is zárta.
Jövôre az SK Praga Nyugat-Csehországban rendez 3 napos versenyt „Tis 2006” néven, az 1991-es VB klasszikus távú döntôjének terepén. De lesz 5 napos Grand Prix Silesia ismét a lengyel határ közelében, és a Hana Orienteering Cup szintén 5 napos, szintén a lengyel határ közelében – olyannyira, hogy a Grand Prix Poloniával közösen rendezik és a versenyközpont és 4 versenynap már a határ másik oldalán, lengyel területen lesz, és egy futam cseh földön. Valamelyiket érdemes kipróbálni! Irány Csehország!

Kovács Gábor


Vissza a Tájoló 2005/08 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!