1. Bevezetô
1.1. Cél
1.1.1. Az alábbiak összefoglalják a pályakitűzés irányelveit és definiálják
a technikai nehézség szintjeit. Ellát olyan gyakorlati tanácsokkal is, melyek
korábban a szabályzat szerves részét képezték.
1.1.2. A pályatervezés legfôbb célja olyan élvezetes pálya tervezése, mely kielégíti
az aktuális verseny elvárásait.
1.1.3. Ez a függelék nem helyettesíti a gyakorlati tapasztalatokat. Illetve
minden pályakitűzônek javasolt a témába vágó szakirodalom elolvasása, és versenybírói
(pályakitűzô) tanfolyam elvégzése.
2. Pályatervezés
2.1. Technikai nehézség
2.1.1. A pálya technikai nehézsége a sikeres teljesítéséhez szükséges készségeken
alapul.
2.1.2. A tervezôk célja az legyen, hogy egy verseny pályái világosan mutassák
a technikai nehézség fokozódását, úgy hogy minden pálya a technikai és fizikai
kihívás pontos szintjét nyújtsa. Az egyes szintek technikai nehézségének meghatározását
a 4. fejezet tartalmazza.
2.1.3. Egy meghatározott technikai nehézségű pályának bármely terepen meg kell
felelnie a követelményeknek, ahogy az ebben a függelékben szerepel.
2.1.4. A pálya legfontosabb eleme a technikai nehézség. Például egy pálya akkor
is 3-as nehézségű, ha mindössze csak egy eleme ilyen nehézségi fokú, míg a többi
ettôl könnyebb. Ennek ellenére egy jól tervezett pályának lehetôség szerint
minden eleme 3-as nehézségi szintű legyen.
2.1.5. Elfogadott tény, hogy Nagy-Britannia számos tájfutó terepe nem teszi
lehetôvé a magasabb nehézségi szintű pályák tervezését. Annak érdekében, hogy
versenyeket rendezhessenek és az útmutatónak is megfeleljenek, kompromisszumot
kell kötni. Az ilyen területeken a tervezôknek a terep adta lehetôségeknek megfelelôen
a korrekt tervezésre kell törekedni. Például, ha a terep maximum 4-es nehézségű
pályák tervezésére ad lehetôséget, az 1, 2, 3 és 4-es szintű pályákat pontosan
az útmutatónak megfelelôen lehet megalkotni. Az 5-ös nehézségi szintűként megjelölt
pályákat 4-es szinten kell megtervezni, elfogadva a tényt, hogy nem ez az ideális,
de a legjobb amit a terep megenged.
2.2. Fizikai nehézség
2.2.1. A versenyzésre szánt terep jellegének minden korcsoportnak meg kell felelnie.
A sűrű aljnövényzettel (pl. rododendron) bíró illetve a nehezen futható (pl.
sziklás) terepek nem alkalmasak arra, hogy a tájékozódási készséget próbára
tegyük, ezért kerülendôk. Míg az M/W21 kategóriában a meredek lejtôk elfogadhatók,
a fiataloknál és a szenioroknál a minimumra csökkentsük a számukat. Figyelembe
kell vennünk, hogy az olyan terep elemek, mint például a kerítés a fiatal versenyzôknek
és az idôseknek komoly akadályt jelenthetnek.
2.2.2. Minden pályának el kell kerülnie az olyan útvonal választásának a lehetôségét,
amely a futót veszélybe sodorhatja.
2.3. Pályatervezés fiatalok részére
2.3.1. Az igazán fiatal kategória versenyzôinek sok bátorításra van szükségük
ahhoz, hogy élvezzék a sportot, hisz a sikertelenségérzés, amit az erdôben eltévedve
eltöltött hosszú idô okoz, komoly visszahúzó tényezô számukra. A gyerekek egy
olyan sportágat próbálnak ki, amely komoly mentális kihívást jelent, ezért nem
lehet eléggé hangsúlyozni a képességeiknek megfelelô pályák szükségességét.
Még a nagy versenyeken amelyeket az igazi bajnok kihirdetéséért rendeznek
sem szabad elfelejteni, hogy a fiatal versenyzôk teljesítménye sokkal ingadozóbb,
mint a szenioroké. A technikai szabványoknak megfelelôen tervezett egyszerű
és rövid pályák által biztosítható, hogy az eredménylista kiegyensúlyozott lesz
és ugyanakkor az igazi bajnokot is megtaláljuk.
2.3.2. Ami a megfelelô technikai és fizikai nehézségi fok biztosítását illeti,
a fiatalok pályáinak tervezése a legnehezebb feladat. A start és a cél helyének
meghatározásakor mindig figyelembe kell venni, hogy ezek a pályák a megfelelô
terepen haladjanak keresztül.
2.4. Pályatervezés szeniorok részére
2.4.1. Az idôsebb tájfutók technikailag éppen olyan felkészültek, mint az M/W
21 kategória versenyzôi. Ezért nem szabad a pályáikat kombinálni a technikailag
könnyebb junior pályákkal csak azért, mert az ajánlott pályahossz hasonló, kivéve
abban az esetben, ha a terep nem teszi lehetôvé technikásabb pálya tervezését.
(folyt. köv.)
Forrás: BOF Rules 2003
Fordította: dr. Kolcsárné Sárecz Éva
dr. Kolcsár Gábor
Sárecz Lajos