Hozzászólás Dr. Lantos Zoltán cikkéhez


Történelmi visszapillantás: Az 1960-as években nagyon hasonló helyzetbôl küzdötte ki magát a magyar tájékozódási versenyzés. A természetjáró versenyzésbôl tájékozódási futás lett és önállósodott a Tájékozódási Futó Szövetség.
– 45 évvel késôbb egy viharos fejlôdési hullám után, már a kilencvenes években kezdôdôen lefékezôdött a sportág strukturális fejlődése, míg 2005-ben mondhatjuk véglegesen megmerevedett. Sajnos nemzetközileg! Dr. Lantos helyesen látja a kérdést. Követelését tárgyilagos és szakmakompetens tényekkel lehet kiegészíteni és támogatni.
– 45 év elmúltával sem tisztázódott a tájékozódási versenyzés (futás, sízés, lovaglás, kerékpározás, úszás, repülés, stb.) „mibenléte”. 45 év után is még mindig viszonylag nagy szerepe van a véletlennek az eredménylistákon, habár lényegesen javult a helyzet. A véletlen maximális kiküszöbölése volt a cél mar 45 évvel ezelôtt is. Ennek elsô lépése volt a tájékozódási képességek mérésére egyetlen relevant mérce egyedüli bevezetése: a versenypályákon eltöltött idô mérése, a pontozásos rendszer helyett. Második lépésként lehet megemlíteni a minden oldalról látható szabványosított ellenôrzô pontok terepi és térképi jelölését. A harmadik lépést jelentette a „térkép-forradalom”; a tájékozódási futó térképek témakörének rohamos kialakítása. Negyedik lépésként lehet venni a pontmegírás nemzetközi szimbólumainak kialakítását. Az ötödik lépést jelentette a ma is alakulóban lévô különbözô tájékozódási versenyszámok, formák és ágak bevezetése.
– Mindez a tájékozódási sport közeledését eredményezte a már elismert és ismert sportágak irányába. A tájékozódási sportág a „by feet”, a kerékpár és a sí vonalán mennyiségileg hatalmasat fejlôdött, míg a minôségben egyre inkább visszamaradt az általános technikai fejlôdés által adott lehetôségek mögött.
– 45 évvel ezelôtt széleskörű megújulást jelentettek olyan apró „tiltakozóan demonstrációs” megnyilvánulások, mint pl. a rövid atléta nadrág és a szöges cipô használata, szemben a turista bakanccsal és overáll-lal. Az egyik „Tanácsköztársaság kupán” Salgótarjánban demonstratívan bôrönddel és utcai ruhában jelent meg néhány versenyzô. Lásd a képmellékletet. Az egyik cél kétségtelenül majdnem azonosnak nevezhetô Dr. Lantos követelésével: Gazdasági azonosulás a „többi” sportághoz.
– Ennek a „gazdasági azonosulásnak” alapvető felfogásbeli akadályai vannak ma is még.
– Egy ilyen fékezô tényezô az IOF „versenyszámok definiciója”. Sajnos egyetlen IOF-definició közelítôen sem azonosítható a „többi” sportág versenyszám meghatározásához. Különösen érthetetlen pálya meghatározás az u.n. „gyôztes idô”, mint pályaminôségi tényezô. Míg a legtöbb sportágban fix pályahosszakat illetve konkrét szabályokat követnek az irányító szervek, addig a tájékozódási versenyzés formáiban és számaiban egy meghatározhatatlan tényezô, a „gyôztes idô” a kritérium. Ennek oka az, hogy valamikor a „gyôztes idô” az egyetlen alkalmazható pályameghatározási lehetôség volt. A technikai fejlôdés ma már messze túljutott ezen, a térképek fejlôdésével és az elektronika egyre növekvô alkalmazásával. Csak a szabályzatok nem tartanak lépést!
– Egy ma is elfogadhatatlan és mégis egyre terjedô gyakorlat, hogy a tájékozódási pályák összszintemelkedését egyre inkább semmibe veszik a pályatervezôk, a versenyzôk, az edzôk. Pedig tudományosan bebizonyított tény, hogy minden emelkedô méter (vertikális méter) 11,2 hosszméterrel (horizontális méterrel) azonos energia felhasználást igényel. Egy óriási energiatöbbletet! Ehhez járul, hogy úgy az emelkedôkön, mint a lejtôkön a tényleges hossz az emelkedés illetve lejtés szögének függvényében sokkal nagyobb, mint a vízszintesen. Egy további bizonytalanságot, sôt érthetetlenséget jelent, hogy a vertikális emelkedô métereket a horizontális méterektôl elterô vonal (útvonal valakitôl?!) mentén, mintegy „érzés után”, pályakonstruktôrtôl függôen állapítják (??) meg, ha egyáltalán megteszik. Ennek oka talán, hogy ebben a kérdésben még a „többi” sportágnál is bizonytalanság áll fenn. Így nem csoda, hogy nemzetközileg is, a teljesen irrelevant „gyôztes idôt” vették, mint pályameghatározó tényezôt. A gyôztes idôt elôre, a pályatervezés folyamata alatt csak véletlenül lehet betartani, igen sok esetben elérhetetlen. Németországban 2000-2005 között csak átlagosan 30%-ban érték el, tendencia csökkenô.
– Igen nagy negatív hatású az a gyakorlat, hogy a tájékozódási pályák paramétereit nem ugyanazon az útvonalon számítják. A „pályahosszt” légvonalban térképi vetületről, tehát nem a tényleges hosszat, az emelkedôk összegét pedig a pályatervezô „elgondolása” alapján „valamilyen” útvonalon. Azaz egy pálya adatai voltaképpen két pálya adatai! Így valóban nem lehet egyértelmű definíciót kitalálni. Ezért a „gyôztes idô”! Viszont a gyôztes idô függ a mezôny összetételétôl, szellemi és fizikai képességeitôl, az idôjárástól, a résztvevôk felkészültségétôl és pillanatnyi formájától, a térképek pontosságától és részletességétôl, a pályakialakításától (tájékozódástechnikai és futás- illetve tereptechnikai nehézségi foktól) valamint az ellenôrzô berendezések (bóják) mennyiségétôl és elhelyezésétôl.
– Pedig lehetne mindezt azonos nevezôre hozni! Különösen az elektronika felhasználásával. Ösztönzô tényezô lenne a szabályzatok „korszerűsítése” és a közelítés a „többi” sportághoz, mint Dr. Lantos írja: Elbúcsúzni (végre!) a „családias” belsô struktúrától a rangsoroló és bajnoki versenyek területén.
– Talán az egyetlen járható út lenne a szabályzat strukturális változtatásának folyamatos, lépésenkénti beindítása:
1.) Az elit versenyek szervezéstechnikai elválasztása a tömegversenyektôl. (Ilyen közelítô lépés talán a magyar „Elitrangsorolás”.)
2.) A pályaparaméterek egyértelmű azonosítása egyetlen útvonalra: vagy mindkét tényezôt a pályatervezô valamilyen elméleti „útvonalán” (nem „viszonyképes” valamennyi versenyzőre), vagy csak a légvonalon történô meghatározásra (amely viszont „viszonyképes” valamennyi versenyzôre)..., habár mindenki számára az egyértelmű tényezô a térképi légvonal lenne (kivéve a „városi tájfutás” versenyszámot), beleértve a médiák riporterjeit és a laikus közönséget is.
3.) Megszüntetni azt, a ma már más sportágakban (pl. maraton) bebizonyított és bevezetett tényt, hogy nôi versenyzôk férfiakkal azonos fizikai teljesítményekre képesek. Majdnem minden „más” sportágban, a súlyemeléstôl a maratonig.
4.) A pályadefiníciók átállítása a légvonalon mért horizontális méterekre (“térképi-légvonal”), amelyekbe a vertikális métereket (térképi emelkedôk) valamilyen faktorral át kell számítani. (Statisztikailag sok százezresen bizonyított adathalmaz rendelkezésre áll.) Ugyanis sem a légvonalat, sem a pályatervezô útvonalát nem követi soha egyetlen versenyzô sem pontosan.
5.) A „gyôztes idô” definíció helyett (átszámított) összpályahosszat = „teljesítmény- métert” mint pályaparamétert elôírni.
6.) A versenyszám definíció irreális IOF-fogalmait korrigálni. (egy sprint az sprint = ugyanolyan tájékozódási követelményű verseny, mint középtávú vagy hosszútávú, csak az (átszámított) pályahossz konkrétan rövidebb illetve hosszabb. Pl.: sprint = 2.000 teljesítményméterig. Középtáv: 2.000 és 5.000 teljesítményméter között. Hosszútáv: 5.000 teljesítményméter fölött. A távokat mint különbözô versenyszámokat lehet szabványosítani.
7. Megszüntetni azt a téves felfogást,
a.) miszerint éjszakai versenyeken „nem szabadna” nehéz technikai pályákat konstruálni és fektetni, (egy analóg folyamat lenne a már sok évvel ezelôtt bevezetett szabálymódosítással: ma már nôk is indulhatnak éjszakai versenyeken!),
b.) miszerint a hosszútáv egyik pályaparamétere lenne az, hogy a résztávok „hosszabbak a ‚szokottnál”, míg a (meg nem határozott, illetve tévesen határozott) „rövidtávoknál” rövidebbek a szokottnál (pl. „megasprint” (???) auf etwa 12 teljesítménykilométeren!)
8.) A versenyformákat elválasztani és függetlenül értékelni: „Városi tájfutás”, „Parktájfutás”, „Tereptájfutás”, stb. (Indoklás: aki a városi tájfutásban jó, az még egyáltalán nem biztos, hogy egy differenciált terepen is kiváló és fordítva!)
9.) A pályák tájékozódástechnikailag meghatározott nehézségi fokát valamilyen módon meghatározni és nyilvánosságra hozni. Pl: Egy városligeti tájfutó verseny biztosan könnyebb tájékozódástechnikailag, mint egy „terep tájfutó verseny” a Bükkfennsíkon! Ez érvényes úgy az elitre, mint a szeniorokra, illetve a „tájfutó turistákra”.
10.) A térképeket, a terepeket és a pályákat szabványosítva minôsíteni, de nem kötelezôen elôírni!
11.) Az ellenôrzô pontok (forduló pontok?) terepi jelölését a pályaminôsítéshez, és térképhez alkalmazkodva optimálni. Nem „csak” az ellenôrzô bója megtalálása, a „bélyegzés” és a „kódolvasás” a tájékozódási feladat, sokkal inkább a tereppont (tereptárggyal vagy tereptárgy nélküli) optimális, minden versenyző egyéni (!) képességeitôl függô gyorsaságú útvonalon való pontos elérése.
12.) A korosztályok felszabadítása a különbözô pályafüggések alól. A versenyzôk (illetve edzôik) határozzák meg, milyen pályán induljanak a versenyzôk, ne a szabályzat! (Egyéni minôsítési korlátok között!) Ehhez persze tudni kell a kiírásból, hogy milyen nehézségi fokú a verseny, úgy fizikailag, mint technikailag. Ez ma már problémamentes az elektronikus adatfeldolgozás segítségével!
13.) A térképek „generalizálási elvének” átállítása a méretaránytól függô maximális információmennyiség adására. Ez magával hozza a jelkulcs kiszélesítését és a jelparaméterek elôírásainak az olvashatóságra (a merev „szabályok” helyett), a tereppontokat megjelölô berendezések méretarányhoz viszonyított nagyságára való átállítását (a láthatósági távolság mérési pontosságához igazítását); pl.: 5.000-es méretarányú térkép esetén 10x10 cm-es bóják alkalmazása.
14.) A nemzetközi és nemzeti rangsorolást a „pontozásos” rendszerrôl egy „teljesítmény rendszerre” átállítani, analóg módon a 45 év elôtti átállással a pontozásos értékelési rendszerrôl a csak idôméréses rendszerre. Ez vonatkozzon úgy a „világranglistára”, mint a nemzeti ranglistára, azaz zárja ki a jó helyezés elérhetôségét a csak „sok rangsoroló versenyen való részvételbôl”. (... azaz a finanszírozási lehetôségek súlyozását!)
15.) A teljesítményre való átállítás magával hozná „rekord-teljesítmények” számontartását, mivel a viszonyossági tényezôk pályaparaméter-azonosítással egyértelművé tehetôek lennének.
16.) Visszahozni a 4o év elôtti „liga rendszert” a „feljutási” és „visszaesési” lehetőség szabályozásával úgy az egyéni minôsítésben, mint az egyesületek csapatainak minôsítésében, modern kivitelben. Ez biztosan lényegesen nagyobb médiaérdeklôdést hozna magával, azaz több és jobb szponzorálási lehetôséget, valamint nagyobb egyesületi érdekeket!
17.) Megszüntetni a váltóversenyek erôszakos adminisztratív „versenyzô-szétválasztását” a tájékozódásmentes utánfutási lehetôség indoklásával, ami ma már túlhaladott, amellett az elektronikával és egy alapvetô szabálymódosítással sportszerűen szabályozható. Azaz a váltóversenyek más sportágakhoz való azonosítását: mezônyrajt azonos pályán!
– Mindez és még jó egy néhány további részlet a sportág közelítését jelentené a „többi” sportághoz. Az elvárható eredmény a modern finanszírozási lehetôségek növelésével járna, amit a sportág további mennyiségi és minôségi fejlôdése követne. Úgy, ahogy Dr. Lantos kifejtette cikkében.
– Nem tagadás, hogy mindez a korszellem ellen működne. A korszellem szinte megköveteli a változtatások, optimalizálások maximális mellôzését, a minôség csak korlátolt emelését és a mennyiség elônybe részesítését – egy felfogás, amely minden megújulást és fejlôdést fékez.
– De, mint ahogyan Dr. Lantos írja, a korszerűsítés szinte elkerülhetetlen, mivel a finanszírozás egyre nehezebbé vált. Szükség van „valódi” szponzorokra, szükség van az olimpiára felkerülni, szükség van „tájékozódási sztárokra”, a médiák bevonására, de mindez a sportág mibenlétének változtatása nélkül. Mert a tájékozódási futás, a tájékozódási kerékpározás, a tájékozódási sízés, a tájékozódási lovaglás, a tájékozódási repülés, stb. nem futóverseny, nem kerékpárverseny, nem sífutás és nem galopp, de nem is repülôverseny, stb., annak ellenére, hogy a tájékozódási tudás kizárólag a tájékozódási (és fizikai) teljesítmény mérésére az egyedüli reális lehetôséget, az idômérést használja fel. Egy fizikai szükségmegoldás, mert más nem sportszerű, mint pl. a pontozásos rendszer volt!
A „családiasságot” is meg kell azonban tartani, csak éppen értékelési és kivitelezési formában elkülöníteni.
Egy monumentális feladat, de elkerülhetetlen.

Kôvári Endre


Vissza a Tájoló 2005/06 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!