Az OCAD térképrajzoló szoftver használata - 4. Pályatervezés és hírek


OCAD honlap
Rengeteg, az OCAD-del kapcsolatos információ, letölthető demók és ingyenes OCAD 6 található az OCAD honlapon, amely elérhető a Help menüből, vagy a www.ocad.com címen. Többek között linket találunk az IOF Térképbizottság honlapjára, amelyet az ismerős lazaruson találhatunk. Ott többek közt a legújabb és régebbi jelkulcsok és nagyon sok más érdekesség lelhető fel, érdemes meglátogatni. Az OCAD honlapja (az alábbi hírek forrása) angol és német nyelvű, a Zetor-bizottságé angol.

Megalakult az OCAD AG
Május elején megalakult és a svájci cégbíróság 18-án be is jegyezte az OCAD AG-t. Az Rt részvényesei Mariann Steiegger és svájci tájfutók. További befektetőket is várnak, az érdeklődők a honlapon megtalálják a részleteket. Mostantól a Steinegger Software helyett ez a cég fejleszti és árusítja az OCAD-et. Remélhetőleg ezzel hosszú távra megoldódott a szoftver továbbfejlesztése.

Javítások az OCAD 8-hoz
Immár a 13. javítás készült el a programhoz. Nem kell mindet letölteni, ha valaki még nem javította a szoftvert, minden új verzió tartalmazza az előzőeket is. A 12. pótlás volt az új szimbol-készlet, az új jelkulcsokat, közte a mintafájlt az április 15. óta érvényes sprint jelkulcssal, az IOF Térképbizottság fent említett webcímén találhatjuk meg.

Készül az OCAD 9
Május 31. óta az OCAD 9 második béta (teszt) verziója is letölthető az OCAD honlapjáról, azoknak, akik érvényes 8-as licensszel rendelkeznek. Megtekinthető az első változathoz képesti javítások listája és még sok más, szakembereknek való tudnivaló. A végleges változatot a harmadik negyedévre ígérik.
Elég sok újdonság van a kilencesben, javítottak a panelek elrendezésén és működésén, valamint sok más kisebb javítást is eszközöltek. Sokat fejlesztettek a GPS adatok fogadásán, a webtérképek készítésén és ismét az alaptérképek kezelésén. Újabb import-és exportformátumokat iktattak be, javítottak a nyomtatási funkción is.
Konkrét újdonság, hogy mostantól a felületi jelekhez szegélyvonalat is rendelhetünk, nem kell azt külön megadni minden alkalommal. Érdekes újítás, hogy mostantól nem csak a behozott képet lehet igazítani a térképhez, hanem lehetséges ennek inverze, azaz a meglevő térképet is hozzá lehet passzítani a behozott képhez, alaptérképhez. Ez nagyon hasznos például, ha a rajzot torzult, gyenge alapról készítettük és később jutunk pontosabb térképhez. A pályatervező részben is találunk újdonságokat, de ezen cikk második fele még a nyolcasról szól. Az OCAD 9 újdonságaira később visszatérünk.

A cikksorozatról
Átolvasva az eddigi folytatásokat, úgy látom, az eddigi, kicsit Help-szerű, de ahhoz nem elég részletes leírás (annak fordítása a cég engedélye nélkül egyébként is tilos) olykor-olykor meglehetősen unalmas. A továbbiakban csak utalok a megfelelő menüpontokra és javaslom kiegészítésül a Help használatát. Több ábrával próbálom színesebbé (szó szerint is) és érthetőbbé tenni a szöveget.
Bár nem kaptam javaslatokat az angol szavak magyarítására, a klikkelés helyett kattintást, a dragolás helyett húzást fogok ezután írni.
A versenybírói továbbképzésen élénk érdeklődés mellett tartottam egy bemutatót az OCAD pályatervező és benyomtató funkcióiról. Akkor az előadást széttördelték a kérdések és kívánságok, most megpróbálom két ábra köré csoportosítani a legfontosabb tudnivalókat. A pályatervezésről sok mindent leírtam az első részben, ezeket nem ismétlem meg.
A következő rész (talán) a különböző jelfajtákról és a jelek módosításáról, létrehozásáról fog szólni.
Továbbra is várjuk az olvasók javaslatait/kívánságait: abelmap@axelero.hu és 20/91-14-014

Pályatervezés OCAD 8-cal
Térképrajzoláskor a jelkulcs alján ott látjuk a pályaberajzolás jeleit is (mivel ezek is a jelkulcs részei), ám pályakitűzéshez térjünk vissza a File>New funkcióhoz, válasszuk a "Course Setting for Orienteering" pontot.
A pályatervezéshez nemcsak OCAD-del készült, hanem a 2. részben leírtaknak megfelelően bármilyen más térképet is használhatunk.
Mielőtt nekilátnánk a (be)rajzolásnak, az Options>Scales pontban állítsuk be a térkép méretarányát, különben a mért távolságok és a rajzi méretek nem lesznek helyesek.
A mellékelt ábrákon egy rövid kombinációs váltópálya látható, az egyik a képernyőkép a pályakitűzés befejezésekor, a másik egy kész térkép(felülnyomás). A jobb olvashatóság kedvéért magát a térképet leoltottam, illetve úgy nyomtattam, mintha kész térképre készülne a felülnyomás. (Ez az ábra a nyomtatás szkennelése, mivel kombinációs váltópályát nem lehet variációnként exportálni, mert akkor annyi fájl keletkezne, ahány futó van.)
A képernyőkép bal oldalán láthatjuk a pályarajzot (előkép (preview) üzemmódban), amelyik áll magából a pályából és a kiegészítő elemekből. Ezek közül vannak, amik a kategóriával, sőt a pályával együtt változnak (kategória neve, szimbol és a váltónál a rajtszám is) és amik állandóak (a verseny neve és más feliratok, tiltott és veszélyes területek, frissítőpont, átjárók stb). Jobboldalt fent a megszokott jel-tár, amit ugyanúgy használhatunk, mint a térképrajzoláskor. Alatta a keskenyebbik mezőben az összes pályaelem, nemcsak az ellenőrzőpontok, hanem a rajt, cél és a szalagozott útvonalak stb is. A jobb alsó mezőben vannak a pálya elemei, ez normál pályáknál egy oszlop, kombinációs váltónál az elágazások is láthatók, ezek beiktatatásához a felette levő Variation gombot kell megnyomni. A pályák kialakításakor rajt-pontok-cél sorrendben kell az elemeket kijelölni (a térképen vagy a listában), közbeiktatva a szalagozott útvonalakat. Ez utóbbiaknak a hosszát természetesen a szalagozás mentén méri a program. A pályák szintkülönbségét (egyelőre?) kézzel kell beírni, variációs pályákhoz csak egyformát lehet.
A másik ábra az 1-es rajtszámú csapat első futójának térképe, látható a rajtszám (1.1). Az OCAD véletlenszerűen választja ki a variációk közül, hogy melyik futó melyik pályát teljesíti, gondosan ügyelve persze arra, hogy a teljes csapat az összes variációt teljesítse. Természetesen ehhez igazítja a szimbolt is, így a rendezőknek csak a fóliázás marad :. Az ábrákon látható, hogy ahol kell, megszakíthatók a körök és módosíthatók az összekötő vonalak is. A váltónyomtatásnál nyomtatandó példányszámnak 1-et kell megadni, a ténylegesen szükséges darabszámot a rajtszámok megadásával kell beállítani.

Hegedüs Ábel
térképész
Hadtörténeti Intézet és
Múzeum Térképtára


Vissza a Tájoló 2005/05 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!