A GPS túlságosan is pontatlan. A GPS nem működik az erdôben. A GPS túl drága. Ezek az érvek a GPS ellen, amiket itt Svájcban hallani és amik manapság már nem feltétlenül érvényesek! Íme a bizonyíték.
A január végén S-chanf-ban (Svájc) megrendezett sítájfutó junior- és masters
VB-n sikeresen használtak GPS-t a 43 km scooter-nyom feltérképezésére egy
egyszerű Garmin eTrex Legend GPS készülékkel és az OCAD 9 tesztverziójával.
A GPS-nek köszönhetôen a rendezôk a nyomhálót rövid idô alatt és pontosan fel
tudták térképezni, és a versenyzôk jó térképeket kaptak kézhez a rajtban. Lukas
Stoffel, a versenyek fôrendezôje nagyon meg volt elégedve a nyomháló pontosságával.
A versenytérképet nyáron készítették. Légifelvételt és a községtôl kapott hivatalos
alaptérképet használtak. A térképek rajzolása georeferenciáltan történt, mármint
a rajzolásnál a svájci koordináta-rendszert alkalmazták. A pályatervezô a sűrű
nyomhálót az így elkészült térképen tervezte meg, illetve a legfontosabb pontokat
a terepen megjelölte már nyáron. A verseny elôtti héten mentek el elôször scooterrel
a nyomokon, de a kevés hó és a terepen való nehéz tájékozódás nagyon megnehezítette
a scooter vezetôjének a tervezett nyomok betartását. Viszont az útvonalválasztások
miatt nagyon fontos a nyomok pontos feltérképezése ezért döntötték el már
elôre, hogy a nyomok végleges feltérképezéséhez a GPS-t fogják használni.
Hogyan is működött tehát ez a GPS-es nyom-térképezés? A nyomokon végigmentek
a scooterrel, és egy (biciklisisakra rögzített) GPS-vevôt vittek magukkal. A
GPS-vevô a tracking-móduszban minden második másodpercben (ill. az idôköz
tetszôlegesen állítható) elmenti az aktuális pozíciót, és egy folytonos vonallá
alakítja át az így keletkezô nyomot. Az így kapott vonal, ami a GPS készülék
kijelzôjén látható (lásd az 1. számú ábrát) az OCAD 9 tesztverziójába egyenesen
beolvasható, ahol vékony piros vonalként jelenik meg (2. számú ábra). Duplán
megjelenô vonalak bizonyítják, hogy mennyire pontos a felvétel: itt a scooter
megfordult illetve kétszer ment el. Mivel a térkép georeferenciáltan készült,
nem volt semmiféle nehézkes koordinátarendszer-egyeztetésre szükség. Az importált
GPS-vonalhoz hozzárendelhetô egy OCAD-vonalszimbólum, de ez a scooter-nyomok
esetében nem ésszerű. A végleges nyomháló a GPS-vonalakra alapozva, kézileg
lett berajzolva (lásd a 3. számú ábrát).
Ahhoz, hogy a térképezéshez szükséges pontosságot GPS-el elérhessük, nyílt terepre
illetve nem túl sűrű erdôre van szükség. Ez lehetséges az Alpokban avagy a Jura-hegységben.
Mint a fenti példa bizonyítja, ezekben az esetekben nagyon jól működik a GPS-es
térképezés...
Szerzô: Annetta Schaad
és Gian-Reto Schaad
Megjelent a svájci ŤOL-Fachschriftť 3/2005-ös számában - www.ol-fachschrift.ch
Fordította: Enikô Stüdeli-Fey