43 km scooter-nyom, GPS-el térképezve


A GPS túlságosan is pontatlan. A GPS nem működik az erdôben. A GPS túl drága. Ezek az érvek a GPS ellen, amiket itt Svájcban hallani – és amik manapság már nem feltétlenül érvényesek! Íme a bizonyíték.

A január végén S-chanf-ban (Svájc) megrendezett sítájfutó junior- és masters VB-n sikeresen használtak GPS-t a 43 km scooter-nyom feltérképezésére – egy egyszerű Garmin eTrex Legend GPS készülékkel és az OCAD 9 tesztverziójával. A GPS-nek köszönhetôen a rendezôk a nyomhálót rövid idô alatt és pontosan fel tudták térképezni, és a versenyzôk jó térképeket kaptak kézhez a rajtban. Lukas Stoffel, a versenyek „fôrendezôje” nagyon meg volt elégedve a nyomháló pontosságával.
A versenytérképet nyáron készítették. Légifelvételt és a községtôl kapott hivatalos alaptérképet használtak. A térképek rajzolása georeferenciáltan történt, mármint a rajzolásnál a svájci koordináta-rendszert alkalmazták. A pályatervezô a sűrű nyomhálót az így elkészült térképen tervezte meg, illetve a legfontosabb pontokat a terepen megjelölte már nyáron. A verseny elôtti héten mentek el elôször scooterrel a nyomokon, de a kevés hó és a terepen való nehéz tájékozódás nagyon megnehezítette a scooter vezetôjének a tervezett nyomok betartását. Viszont az útvonalválasztások miatt nagyon fontos a nyomok pontos feltérképezése – ezért döntötték el már elôre, hogy a nyomok végleges feltérképezéséhez a GPS-t fogják használni.
Hogyan is működött tehát ez a GPS-es nyom-térképezés? A nyomokon végigmentek a scooterrel, és egy (biciklisisakra rögzített) GPS-vevôt vittek magukkal. A GPS-vevô a „tracking-móduszban” minden második másodpercben (ill. az idôköz tetszôlegesen állítható) elmenti az aktuális pozíciót, és egy folytonos vonallá alakítja át az így keletkezô „nyomot”. Az így kapott vonal, ami a GPS készülék kijelzôjén látható (lásd az 1. számú ábrát) az OCAD 9 tesztverziójába egyenesen beolvasható, ahol vékony piros vonalként jelenik meg (2. számú ábra). Duplán megjelenô vonalak bizonyítják, hogy mennyire pontos a felvétel: itt a scooter megfordult illetve kétszer ment el. Mivel a térkép georeferenciáltan készült, nem volt semmiféle nehézkes koordinátarendszer-egyeztetésre szükség. Az importált GPS-vonalhoz hozzárendelhetô egy OCAD-vonalszimbólum, de ez a scooter-nyomok esetében nem ésszerű. A végleges nyomháló a GPS-vonalakra alapozva, kézileg lett berajzolva (lásd a 3. számú ábrát).
Ahhoz, hogy a térképezéshez szükséges pontosságot GPS-el elérhessük, nyílt terepre illetve nem túl sűrű erdôre van szükség. Ez lehetséges az Alpokban avagy a Jura-hegységben. Mint a fenti példa bizonyítja, ezekben az esetekben nagyon jól működik a GPS-es térképezés...

Szerzô: Annetta Schaad
és Gian-Reto Schaad
Megjelent a svájci ŤOL-Fachschriftť 3/2005-ös számában - www.ol-fachschrift.ch
Fordította: Enikô Stüdeli-Fey


Vissza a Tájoló 2005/04 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!