Svájci versenytapasztalatok


A közelmúltig négy éven keresztül alkalmam volt Svájcban versenyezni. A szerzett benyomásokat azzal a megjegyzéssel adom közre, hogy csak azokkal foglalkozom, amelyek az én megítélésem szerint kedvezô irányban eltérnek a mi gyakorlatunktól, és amelyeket – minden bizonnyal szubjektíven megítélve – szívesen látnék Magyarországon is terjedni. A mindkét ország gyakorlatában megközelítôen azonos elemekre: pl. rajt-cél telepítés elvei, a térképi ábrázolással kapcsolatos felfogás, ponttelepítés gyakorlata, a bajnokságok selejtezô fordulóinak értéktelensége stb. nem térek ki. Végezetül nem elhanyagolható körülmény az a tény, hogy én az idôsebb szenior kategóriákban, az 50-ben és 55-ben indultam, ezért az igazán érdekes versenykorosztály pályáihoz nem tudok hozzászólni.
Mindenek elôtt fontosnak tartom megállapítani, hogy a tájékozódási futás Svájcban kifejezetten és kizárólag szabadidôs sportként van elkönyvelve, aminek van persze élsporti kategóriája is, de a versenyrendezés alapelve a szabadidô hasznos és célszerű kihasználása.
A versenynaptár országos, minôsítô versenyt évente csak kb. tizet tartalmaz. Elôzetes nevezés, nevezési határidôvel, csak ezekre van és csak ezek kerülhetnek sorra szombat délelôtt is. A versenynaptár túlnyomó többségét kitevô többi, ún. regionális verseny a szabadidôs elvet követi: a részvételt bárki bármikor meggondolhatja, függôvé teheti az idôjárástól, stb. Egy – általában 3-4 órás – intervallumban bármikor jelentkezhet indulásra. Rajtidôt még a rangos regionális versenyen is akkor kap, amikor akar. Így persze a térképek nincsenek elôre berajzolva, de a berajzolás nem saját idôbôl történik (ez értelmetlenül differenciálna az eredményben), hanem általában 8 perccel a rajt elôtt lehet – behívásra – elkezdeni. Íróeszközt a versenyzônek kell magával vinnie. Ez különös, de következetes mozzanat: a rendezôség a rajt pillanatától a célig adja a versenyt, a versenyzô egyébként maga szervezi meg az elindulását. A térképet, a szimbolt és az azonosító számokat ugyanakkor már a jelentkezéskor fel lehet venni. Regionális verseny szombaton csak délután kerül sorra, mert a délelôtt még nem szabad idô, az a családi bevásárlások ideje. (Meg tekintettel kell lenni a rendezô település üzleti érdekeire is – általános társadalmi szolidaritás.) A regionális verseny mindezzel együtt nem “ulibuli” rendezvény, valamennyi kategóriában megrendezik, az ifjúságiak esetében gyakran különbözô válogatási, minôsítési kiírással együtt. Egyszerűen az a felfogás, hogy a rajtlistával, a vaktérkép és a szimbolok ill. kódok elôzetes ismeretével nem lehet akkora elônyre szert tenni, hogy ezért érdemes lenne feladni a kötetlen jelentkezés elônyeit. A rendezô klub végül is a nevezési díjból él, nem teheti meg tehát, hogy ne menjen elébe a versenyzôk igényének. Meg ugyan ki nem a saját örömére indulna el, és ki tartaná fontosnak, hogy egy nem minôsítô versenyen néhány másodperc elônyt szerezzen a térkép elôzetes tanulmányozásával? Regionális versenyt egy idôben két, esetleg három helyszínen rendeznek, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy mondjuk egy genfi versenyzôtôl el lehet várni, hogy 150 km-t autózzon Bernbe, de 250-et már biztosan nem vállalna mondjuk Zürichig. (Németországban ez még nem távolság, de Svájcban a hegyvidéki terep miatt a közlekedés a jó utak ellenére már csak valamivel kerül kevesebb idôbe, mint a sík, ámde kérdéses állapotú magyarországi utakon.) Az elmondottak logikájából következik az is, hogy a térképet a befutás után senkinek nem jut eszébe elvenni, a 3-4 órára elnyújtott rajtolási idô ellenére sem.
A versenyre történô gyülekezés rendkívül precízen szervezett esemény. Az adott település vagyongazdája (önkormányzat vagy magántulajdon) felé a rendezô komoly anyagi felelôséggel tartozik. Szemetelés, lárma, büntetéssel jár. A versenyre érkezô idegen autókat a település sehol sem engedi szabadon leállítani. A rendezôk minden esetben parkolási területet bérelnek, ami lehet a versenyközponttól akár kilométerekre fekvô utca, üres tér, mezô stb. is. A versenyre érkezô autókat egymáshoz látótávolságban felálló zászlós rendezôk terelik ezekre a parkolóhelyekre, ahol a beállást centiméter pontossággal kijelölik, hiszen mindig a várható legkisebb területet bérlik. Addig új parkolóhelyet nem nyitnak, amíg valamelyik teljesen be nem telik – ekkor a zászlósok másként helyezkednek el. Az eredmény: nincs tolakodás, “hát azért én megpróbálom”, nincs behajtás az erdôbe, mások elé állás, centiméterekkel rövidebb gyaloglásért a természet és az emberi jóízlés legyilkolása. A zászlós rendezô utasítását nem követni, bár kizárással járna, de azt hiszem még senkinek nem jutott eszébe a civilizált környezetben... A versenyközpont minden esetben iskola, vagy sportlétesítmény, amelybe utcai vagy futócipôvel szigorúan tilos belépni (kárfelelôség!), és ezt a követelményt értelmes emberek között be is lehet tartatni. Az öltözô leggyakrabban az ily módon védett tornaterem, amit némi paravánfal alkalmazásával nôire és férfire osztanak, de ezt nem igazán következetesen teszik, mert a férfi oldalon többnyire a büfét is berendezik, csaknem kizárólag nôi személyzettel. A versenyközpont azért kerül minden esetben egy infrastrukturális pontra, mert ott a jelentkezés és az eredményközlés megszervezése mellett máshol nem biztosítható találkozásokra, információcserére és nem utolsó sorban kiterjedt, a sporttal kapcsolatos üzleti tevékenységre (árusítás) kerül sor. Mivel a rajt-cél az így kialakított versenyközponttól további kilométerekre kerülhet, a versenyzô esetenként összesen 5-6 kilométer gyaloglásra is kényszerülhet. Ez senkinek nem jelent nehézséget, csak a szabályok betartatásának a kérdése. Nem láttam egyszer sem, hogy valaki a rajtvonalig igyekezett volna autójával felnyomulni. Nincs szervezett melegítôszállítás, mert a rendezési elv szerint a rajtig a versenyzô maga szervezi meg a dolgait. A rajtot és a célt igyekeznek azonban úgy kialakítani, hogy a versenyközpontból sokáig közös út közelítse meg, és az elágazásnál rendeznek be egy hevenyészetten védett ruhadepót. A célterületrôl a befutott versenyzô úgyis gyorsan eltávozik, mert ott az üdítôn kívül mást nem kap, legfeljebb egy felszólítást, hogy haladéktalanul olvastassa ki a SCi-cardját (dugókáját) a célban. Meglepô ugyanakkor, – és nem gondolom követendônek – hogy az anyagcsere-kiválasztási folyamatok higiénikus és a jóízlést nem sértô elvégzése csaknem ismeretlen. Azt már a hölgyek is természetesnek tartják, hogy férfiak a rajtba vezetô úton mindkét fajta dolgukat látványosan ott végzik el, ahol ennek szükségét megérzik – a hölgyek maguk ezt egy hajszálnyival körültekintôbben teszik, de a rajtba vezetô útnak a svájci viszonyokhoz képest különösen döbbenetes elmocskolásában azért ôk is kiveszik a részüket.
Az eredményközlés az a terület, ahol a mi gyakorlatunkhoz képest toronymagasan jobb a svájci. Megállapításom nem a helyszíni eredményközlésre vonatkozik, hanem az utólagosra. A SCi-cardok (dugókák) kiolvasásának gyorsasága ugyanis nálunk is örvendetesen megjavult, szemben a svájci gyakorlattal, ahol a kiolvasásra esetenként tíz percet is várni kell. Az utólagos eredményközlés azonban messze megelôzi a miénket. A verseny napján, még a délutánín is, legkésôbb este 6-7 óráig a teljes és részletes eredmény felkerül a Szövetség honlapjára. A részletesség azt jelenti, hogy a lista teljes egészében kimeríti az elektronikus pontellenôrzés rendszerének elônyeit. Minden eredmény tartalmazza minden átmenet idejét, az átmeneten elért helyezést, az adott pontig elért összidôt, az adott ponton meglévô helyezést, valamint természetesen a végleges összidôt és helyezést. (ld. www.solv.ch bármelyik verseny eredménye.) Egyszerűen nem értem, hogy ezt nálunk miért nem lehet megvalósítani. Miért érzik a rendezôk feladatukat elvégezve, ha napokkal, esetenként hetekkel a verseny után egy szokásos gépelt lista csupán az összidôvel felkerül az internetre? 2004-ben az általam megismert versenyeken ez alól csak a Postás-MATÁV Kupa volt kivétel, ahol a Svájcban természetes részletes eredmény 24 óra után olvasható volt az interneten. A svájci rendezôket egyszer kérdeztem meg errôl, és akkor azt a rövid választ kaptam, hogy a Szövetség még évekkel ezelôtt készített egy programot, amit minden versenyen alkalmaznak, és az ennek a segítségével elkészülô eredményt az utolsó eredmény biztossá válása után bárhonnan, ahol van internetes kapcsolat, fel tudják küldeni a szövetségi honlapra. Tudok olyan esetrôl is, amikor a versenyközpontot a terepen állították fel, ahol vonalas telefoncsatlakozás persze nem volt, így onnan műholdas internet-kapcsolattal küldték el este az eredményeket. Ez sem jelentett azonban nehézséget, a versenyközpontokat nem ezért telepítik elôszeretettel infrastruktúrával rendelkezô pontra, hanem a már említett okok miatt. (A műholdra történô továbbítást a Szövetség bérelhetô autója és berendezése elvégzi.)
Jelentôs különbséget véltem felfedezni – meglehet, ez csak a szenior kategóriákra igaz – a pályák hosszát és nehézségi fokát illetôen. Az F55-ös kategóriában egy “svájci” év alatt 7,7 km átlagtávot számoltam egy versenyre (ez a tényleges, megtett távom átlaga), ugyanez a szám 2004-ben Magyarországon 6,5 km volt. Az elôzetes légvonaladatok ugyanezt tükrözik: a svájci idôsebb szenior-pályák (férfi) 1-1,5 kilométerrel hosszabbak a magyar pályáknál. Ehhez járul a svájci terepek lényegesen nehezebb futhatósága, amely együttesen jóval nagyobb fizikai követelmény elé állítja az ottani versenyzôket. A terep nemcsak azért nehezebben futható, mert alpesi jellegénél fogva nehezen járható vízfolyásokkal, érintetlenül hagyott részekkel, meredek hegyfalakkal van tele, hanem azért is, mert sokszor viszik a versenyt 1800 méter fölé, ahol a pályák olyan legelôkön futnak, amelyeken teheneket tartanak. A tehén pedig nagyon türelmes és csak akkor lép tovább, ha már térdig belesüllyedt a talajba. Lépés- és lábtávolsága ugyanakkor véletlenül sem azonos egy futó ember lépéshosszával, így az ilyen legelôkön való futkosás a kiemelten nagyszerű természeti élmények közé tartozik. Azt gondolom, hogy Magyarországon szükség lenne a – szenior – pályák radikális meghosszabbítására, már csak azért is, hogy a terepek értékesebb és érdekesebb részeit is elérjék! Az ellenôrzô pontok telepítésével kapcsolatban csak egyetlen észrevételt tartok érdemesnek leírni: hibás vagy ellopott ellenôrzô készülék Svájcban egyszerűen elképzelhetetlen, ezért fogalmam sincs, hogy a szabályzat mit ír elô arra az esetre, ha valamelyik nem villantana vagy nem adna hangjelzést. A pontfelszerelés ellopása nem a rendezôk felelôsége, de hogy 2004-ben miért találtam minden harmadik-negyedik versenyünkön nem működô ellenôrzô készüléket, arra körülbelüli magyarázatot sem tudok mondani.
A terepválasztás kérdését is röviden érintem, mert bár Svájc ugyanazokkal a problémákkal küszködik, mint Magyarország, de valamennyi eredményt már sikerült elérnie egy hosszú idôre szóló törvényi szabályozás elôkészítésében. Az alapszituáció a következô: valamikor 1954-bôl van egy érvényes országos törvényük arra, hogy az erdôt, annak tulajdoni formájától függetlenül, bárki szabadon használhatja, csak nem rongálhatja. A vita akörül folyik, hogy mi minôsül rongálásnak. Erre ugyanis csak következtetni lehet egy másik elôírásból, ami szerint az erdôtulajdonos bármilyen állatot és bárkinek az állatát elpusztíthatja, ha azt tapasztalja, hogy az az utak vagy a növényzet állapotában károsnak ítélt változást csinál. Erre a passzusra hivatkozással a 90-es évek végén az egyik erdôtulajdonos az éjszakai országos bajnokságot két nappal megrendezése elôtte letiltotta, illetve visszavonta a már kiadott engedélyt, amivel jelentôs anyagi kárt okozott a Szövetségnek. A Szövetség bírósághoz fordult és kára megtérítését azzal az okfejtéssel követeli (az eljövetelemkor még nem lezárt perben nem reménytelenül), hogy a tájfutó nem állat, tehát a törvény szerint nem is rongálhat. A példa mindazonáltal azt mutatja, hogy a terepengedélyezés Svájcban is kisstílű vita tárgya, aminek következtében a regionális versenyek esetében inkább gyenge minôségű erdôfoltokra lehet számítani, többnyire gazdag úthálózattal, de egyébként nehéz áthatolhatósággal. Vagy alpesi viszonyokra... A szalagozott, kötelezô útvonalakkal tarkított pályák nem ritkák, a tájfutó közfelfogás nem ellenzi alkalmazásukat.
Utolsónak marad az a tényszerű és nem alkalmazásra átvehetô kérdés, hogy ki a tájfutó Svájcban és ki az Magyarországon. Nem ismerem az ottani igazolt versenyzôk számát, sem annak viszonyát az összlakossághoz. Azt viszont tapasztalatból mondhatom, hogy Svájcban mindenki fut, akinek van lába (ismert jelmondatuk: a hal úszik, a madár repül, az ember fut), így még a nem minôsítô regionális versenyen is több a rajthoz állók száma, mint a mi versenyeinken. A szám ugyanakkor csalóka, mert ez a többlet a szenior kategóriákból kerül ki. Markáns például álljon itt a 2002-es országos nappali bajnokság, amelynek legnépesebb mezônye az F55 volt 86(!) indulóval. Ebben a szenior kategóriámban még a regionális versenyeken is csak elvétve indult 30 versenyzônél kevesebb. A junior és az elit mezôny ennél lényegesen kisebb. Úgy tűnik, hogy a tájfutók mégiscsak a TV és a diszkók nélkül felnôtt generációkból kerülnek ki. A többiek a Svájcban minden hétvégén sorra kerülô 2-3 nagyobb és több kisebb városi, maratoni vagy félmaratoni futóversenyen indulnak. Ezek kevesebb “macerával” járnak, csak oda kell állni a rajthoz (legtöbb esetben viszont csak elôzetes nevezés után) és kész. Több ezren futnak rajtuk olyan idôket, amelyeket csak a legjobb tájfutók tudnak megközelíteni. A legnagyobb ilyen rendezvényen, a Berni Nagydíjon (10 mérföld = 16,09 km) 20 ezer körül mozog az indulók száma, 500 fölött a szenior F55-ösöké, de tájfutó általában nincs a legjobb 20 között. A világbajnoknô Simone Luder tudomásom szerint el sem indul (vagy ha igen az 5 km-es rövid pályán), talán, mert eredménye nem használna a hírnevének. Nincs jelentôsége, de nem tudom megállni, hogy ne említsem meg, hogy kategóriámban az 500 és valahány induló között Bernben egyszer sem tudtam beférni a legjobb 300 közé. A futás nemzeti ügy, a városi versenyeken lefutott kilométerek alapján a Svájci Atlétikai Szövetség évente teljesítményplakettekre és ajándéktárgyakra tesz közzé kiírást. Nem tudom, mi az oka speciálisan a tájékozódási futás kisebb népszerűségének a fiatalok között, de azt biztosan állíthatom, hogy ha sportunkat nem a szabadidôs elvek szerint szerveznék, még ennyi érdeklôdôt sem tudnának összegyűjteni. Ezt a körülményt esetleg nálunk is érdemes lenne meggondolni...
A mellékelt térkép (lásd a 16. és 25. oldalakon) az általam egyik legnehezebbnek ítélt, tipikusnak vélt tereprôl, a Fribourgi Alpokban található Schwyberg-rôl készült. A bemutatott részlet 1400 és 1900 m tengerszint feletti magasságú, a magasabb részeken jellegzetes svájci tanyákkal “tarkított” havasi legelôkkel, lejjebb nehezen járható alpesi fenyôerdôvel. A halszálkaszerű vízfolyások 30 cm és másfél méter közötti, függôleges falú mélyedések. Az útvonalammal berajzolt pálya a 2002. évi rövidtávú országos bajnokság F 55-ös kat. pályája (2860/240 m, gyôztes idô: 24’31”). A vörös vonalakkal lefedett területet az 1999 karácsonyán az egész Svájcon végigsöpört évszázad-szélvihar olyan mértékben letarolta, hogy a behatolás életveszélyes, hasonló jelzéssel és területtel bármelyik svájci terepen találkozni lehet. Figyelmet érdemel még az a svájci gondoskodás, hogy minden esetben magára a versenyterepre kivisznek két vagy három elsôsegélynyújtó állomást orvossal, amelyek helyét vörös +-tel jelölik be. Még a rövidtávú pályára is került egy ilyen állomás.

Homoki Géza


Vissza a Tájoló 2005/03 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!