A 97-es OCSB óta megszokhattuk, hogy minden évben van legalább egy rangos verseny a Sümeg-Tapolca-Keszthely aranyháromszögben, idén ez a(z) Euromeeting volt az Eötvös emlékversennyel körítve (vagy fordítva, kinek hogy tetszik). A(z) Euromeeting egy évente megrendezésre kerülô összecsapás a skandináv B-válogatottak számára kontinentális terepeken az, hogy az idei vendéglátónak a 2002-es EB rendezôgárdáját kérték fel a skandináv országok, jól mutatja, hogy a kezdeti negatív visszajelzések ellenére alapvetôen elégedettek voltak az akkori rendezéssel.
Egy péntek délutáni hévízi sprintet követôen
az ország egyik legjobb terepének számító
Kecskevárra tehettük be a lábunkat a szombati normáltávon
és a vasárnapi váltón. A hévízi terep
komplexitását technikailag könnyű pontokkal
és gyors futhatósággal, de szinte sosem egyértelmű
útvonalakkal ügyesen kihasználó pályakitűzés
(Fehér Fecó munkája) remélem követendô
példát fog szolgáltatni a késôbbi magyarországi
sprintversenyek számára. Ugyanakkor sajnos egy súlyos hiba
is csúszott a versenybe: az egyik pontot egy alternatív
útvonalról is meg lehetett közelíteni egy nyitva felejtett
garázskapun keresztül, amit a térkép nem jelölt.
Emiatt az eredmények gyakorlatilag összehasonlíthatatlanok
lettek, mivel a részidôk alapján 20-25 másodpercet
veszített az, aki a pontról kifelé menet a térkép
alapján került. Ráadásul odafelé menet is lehetett
élni ezzel a lehetôséggel: azok, akik véletlenül
a rosszabbnak tűnô útvonalat választották,
a bejárót használva nemcsak hogy nem rosszabb, de esetenként
még jobb részidôt is futottak, mint a jól koncentráló
társaik. Emiatt akár 1 perces különbségek is
keletkeztek a versenyzôk között, a cseh Petr Losman pl. így
lett második a férfi elitben. Azt hiszem, az lett volna a jó
megoldás, ha az áthatolhatatlan épület jelet megszakítva
egy rövid darabon árkád+kerítés formájában
történik ennek az ábrázolása, amit ugyan nehéz
kiolvasni, de legalább egy újabb hibalehetôséget
ad a versenyzôknek.
A probléma persze a szokásos: még egy ilyen elit versenynél
is csak társadalmi munkában készült a térkép,
így aztán nem is lehet hibátlant elvárni. Ezért
tartom fontosnak, hogy a versenyrendszer módosításával,
évente különbözô rendezôgárdák
versenyeit valamilyen módon kiemelve, mesterségesen gerjesszük
a létszámot bizonyos versenyeken. Így a nagyobb nevezési-díj
bevétel után profibb színvonalat lehet elvárni,
hiszen egy verseny megrendezésénél a szövetségnek
fizetendô díjakon: SI, rangsoroló jogdíj kívül
gyakorlatilag csak fix költségek jelentkeznek.
Amúgy az igazán neves nemzetközi versenyeken is elôfordultak
idén hasonló esetek sprint-térképeken, bár
azok inkább a barnászöld lakott (és egyben tiltott)
terület jelével voltak összefüggésben. Az EB-n
ketten is Björnar Valstad és Carsten Jörgensen
feladták magukat a célbaérés után, mivel
egy helyen olyan területeken (utcán és füvön) futottak
keresztül, amit a térkép pontatlanul lakott
területnek jelölt. A svéd Tobias Noborn pedig aki most
is itt volt, de elég haloványan szerepelt az O-Ringen prológját
(és vele 10 ezer svéd koronát) nyerte volna meg Gothenburg
belvárosában, ha az egyik pontra nem egy olyan lépcsôt
vett volna igénybe, ami helyett a térkép szintén
a lakott terület zöldjét ábrázolta. Nobornt az
O-Ringen alatt tartó többnapos vita után, a svéd szövetség
döntése nyomán végül nem zárták
ki, csak három perces idôbüntetést kapott (ennek az
összetettben szerezhetô további pénzjutalmak miatt
volt jelentôsége). A svéd szövetség arra akarta
ezzel a sprintversenyeket rendezôk figyelmét felhívni, hogy
legyenek a térképek pontosabbak, a barnászölddel csak
a valóban bekerített területeket jelöljék, a
többit rajzolják csak szépen ki, és legfeljebb nyomják
rá a lezárt terület jelet lilával. Nagyon kezdtek
már ugyanis lustaságból visszaélni a rendezôk
a sprint jelkulcs azon elvével, hogy ami valamilyen áthatolhatatlan
objektum jelével van jelölve, annak az áthatolása
kizárást is von maga után, függetlenül attól,
hogy az adott jelölés mennyire fedi a valóságot. Ez,
vagyis hogy közvetlenül a jelkulcs is rendelkezhessen kizárásról,
különben erôsen vitatott is a tájfutó-nagyhatalom
országokban.
Visszatérve az itthoni versenyre, a normáltávról
és váltóról nem sokat írnék, azt kaptuk,
amire számítottunk: jó pályákat egy remek
terepen és pocsék idôben. Talán csak azt említeném
meg, hogy az elit pályák vonalvezetése meglehetôsen
hasonlított az EB váltóéra bár ez
maximum egy tucat embert érintett.
Amin viszont érdemes még elmélkedni egy kicsit, az a magyarok
érdektelensége a verseny iránt. Egyrészt a hobbiversenyzôké
a nemzetközi mezôny, és azon belül a magyar válogatott
megtekintésére: az Eötvös ev. kategóriáiba
a külföldiekkel együtt is csak 350-en neveztek (péntekre
ill. vasárnapra még kevesebben), és a rossz idô miatt
természetesen még ennyien sem jöttek el. Másrészt
maguknak a válogatott versenyzôknek a hozzáállása
is megdöbbentô volt még számomra is, aki pedig már
a rendszerváltás utáni amatôr válogatotton
szocializálódtam: voltak akik el se jöttek, de a résztvevôk
között is egymást érték a lemondások,
hazautazások, machinálások a váltó-összeállításokkal
viszont az visszatérô téma volt, hogy a bankett pénzbe
kerül, és a szövetség nem fizeti. Most, hogy megkaptuk
a 2009-es VB rendezési jogát, ezeken a közeljövôben
mindenképpen változtatni kell, különben nemcsak a svájciak
(2003) és a svédek (2004) fognak lepipálni minket eredményesség,
látványosság és nézôk terén,
de a csehek (2008), ukránok (2007), sôt, még a japánok
(2005) is.
Skuló Marci