Tájbringa OB-k Sopronban


Május 22-23-án a környező országok legjobb tájbringásai gyűltek össze Sopronban, hogy összemérhessék tudásukat egymással. A közép- és hosszútávú magyar bajnokság egyben az osztrák és szlovák kupa futamai is voltak. Ettől az évtől kezdve a korábbi Világkupa futamok helyett a tájbringások is világranglista pontokat gyűjthetnek, amire az első két lehetőség szintén Sopronban volt, és ez elsősorban az elit kategóriákban biztosított a nagyon erős mezőnyt. Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is a szentendrei HSE csapata rendezte a tavaszi ob-kat, ezúttal a SMAFC tájfutóinak segítségével.
A versenyközpont, rajt, és cél Brennbergbánya "főterén" lett kialakítva, melynek egyik különlegessége a szélén álló templom, aminek az alagsora egyben a falu kocsmája is. Ez a kialakítás még valószínűleg a bányász időkből származik, a környéken az 1700-as évektől 1952-ig több mint negyven helyen bányásztak szenet. Ennek nyomai sok helyen még mindig felfedezhetőek, akár a régi típusú bányászházakban, vagy a szén közelítéséhez használt hajdani kisvasutak, kötélpályák, és a sikló nyomvonalában. További érdekesség volt, hogy az utak egy része a "vasfüggöny", a hajdani határőrizeti objektumok (műszaki zár, nyomsáv) helyén húzódtak. Mindezek a szabdalt, zegzugos faluszerkezettel együtt meglehetősen összetett tereppé álltak össze.
A hétvége első programja péntek délután indult az ifjúsági táborban, ott ugyanis a jelentkezők IOF advisor (tanácsadó) tanfolyamon vehettek részt. Magyarországról négyen, Marosffy Orsi, Erdélyi Tibor, Jankó Tamás és Zentai László végezték el, illetve Serdülőnek ez már csak korábbi vizsgájának frissítése volt. Az előző napok száraz időjárása után az eső pont a tanfolyam kezdetekor kezdett el komolyabban esni, és a másnap délutáni középtáv rajtjáig szinte abba sem hagyta. Ezek után persze számítottunk a sárra is, de ennyire azért nem. Csak az volt. Rengeteg. A pályák a falu közelében tekeregtek, jól kihasználva a nagyon gazdag úthálózat adta tájékozódási feladatokat. A térkép mindenütt korrekt volt, épp csak azt nem lehetett kiolvasni belőle, hogy hol mekkora a sár, pedig ennek most döntő jelentősége lett volna. A később indulóknak már sokkal felgyúrtabb pálya jutott, de legalább okulhattak az elől indulók példájából. Mikor a hajdani műszaki zár helyén haladó úton egy közepes lejtőn erőből kellett lefelé tekernem, és láttam, hogy fölfelé szinte mindenki tolja, már tudtam, hogy én erre biztosan nem akarok majd visszajönni. Pedig logikus útvonal lett volna, de én inkább a nagyon nagy kerülőt választottam a falun át. Az erdei utak után földes utcák is kellemes sztrádák voltak, az aszfaltról nem is beszélve. Egy különleges frissítőpontot is beiktattam: az egyik kék mohácsi kútnál kicsapattam a sarat a láncból és a váltóból, ugyanis már a pálya elején teljesen eltömődött, és kis terhelésre is elkezdett felcsavarodni a váltó a fogaskeréksorra. Ilyenkor maradt a tolás - tehát felfelé mindig. A "frissítés" után egy fél átmenet erejéig újra jó volt a váltó, aztán megint a sár győzött. Ha valaki előre látja ezt a sarat, stoplist húz, vállára vesz egy gyerekbiciklit és azzal árkon-bokron keresztül lefutja a pályát, akkor szerintem nagyon jó helyezést érhetett volna el. A célban csupa kerékpárját toló, vagy már tisztító sáros "disznót" lehetett látni. Volt akinek ennyi megpróbáltatás elég is volt, és inkább hazament, de én is elgondolkoztam, hogy a másnapi kétszer ilyen hosszú pályán tényleg szükségem van-e a 2-2,5 óra tömény dagonyázásra?
A profikat persze nem zavarta annyira a sár (vagy zavarta őket, de azért csak nyomták), mindenesetre aki ezeket az élethalálharcot jelentő pályákat letekerte, az büszke lehetett magára. Száraz időben kellemes, technikás pályák lettek volna, így hogy minden méteréért meg kellett harcolni, igazi hőstett volt a leküzdésük.
A versenyről a város felé tartva már oszlani kezdtek a felhők, este a nap is kisütött, és egész éjjel lelkesen fújt a szél. Másnap reggel a napsütés is bizakodásra adott okot, bár láttunk már olyat is, hogy a száradóban lévő sár még jobban ragadt, mint a frissen öntözött. Így hát kétségekkel telve vágtunk neki a hosszútávú pályáknak. És jött a meglepetés! Volt néhol sár, de az éjszakai szél olyan jól dolgozott, hogy rá sem lehetett ismerni a terepre. A pályák most már jóval messzebbre merészkedtek, a hosszú, több útvonalat kínáló átmenetek voltak a jellemzőek. És lehetett száguldani! Nem fröcsögött, nem csúszott, nem ragadt, hanem gurult rendesen! Végre lehetett biciklizni, vágtatni, a lejtőkön megereszteni, aztán két kézzel kapaszkodni a fékbe. Igazi lendületes pályák voltak, ahol elég volt menet közben nézni a térképet, alig kellett megállni a térképezéshez. Az elért időeredmények is mutatják a körülmények közötti különbséget: Míg a szombati férfi győztes 12,4 km/h átlaggal haladt, addig vasárnap már 17,6-ra nőtt a sebesssége (a hosszabb pályán).
A WRE futamokra mindkét nap igaz volt, hogy míg a legjobb fiúk a középmezőny elejét tudták elcsípni, addig a lányoknál Füzy Anna az élbolyban végzett, két harmadik helyet szerezve. Gratulálunk!
Vasárnap a célbaérés után a két biciklimosó volt a legnépszerűbb hely, legalábbis ott sorakoztak a legtöbben. Amennyire örültünk az éjszakai és reggeli szélnek, olyan szívesen szabadultunk volna tőle a verseny után, de annyira belejött a dolgába, hogy egy erősebb pillanatában még a felfújható nagy célkaput is kettétépte.
Az eredményhirdetésen a WRE futamok mellett a többi kupafutam illetve a magyar bajnokság eredményeit is kihirdették, a helyeztettek az Unitis ajándékait, többek között a verseny emblémájával ellátott soproni borokat kaptak.
Összegezve: Egy nagyon jó és kemény középtávú, és egy nagyon élvezetes hosszútávú versennyel gazdagabban térhettünk haza. Köszönjük a rendezőknek!

Kovács Péter



Vissza a Tájoló 2004/06 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!