Norvég hosszútávú bajnokság - 2004

Az idei norvég hosszútávú bajnokságot Pünkösd hétvégéjén rendezték meg, akárcsak tavaly. De a tavalyival ellentétben, ami Kongsberg mellett volt, az idei hosszútávú fent volt a messzi Északon, legalábbis nekünk "délieknek". A verseny Bodø közelében volt, kb. 1600 km-re Oslotól, a sarkkörön túl. Ez nekünk messze van, de ha az ember megnéz egy térképet, akkor könnyen láthatja, hogy Oslotól Bodøig a táv alig hosszabb mint a Bodø és Norvégia legészakibb pontja közötti táv, azaz Bodø Észak-Norvégia déli részén van.
A rendezők szép tereppel, jó térképpel, és kitűnő pályatervezővel (többszörös válogatott Carl-Henrik Bjrseth) kecsegtettek. Talán ennek következtében, és talán mert Bodø elég sok dél-norvégnak "egzotikus" hely, elég nagy volt a résztvevők száma. Norvégiában hosszútávú országos bajnokságot csak a felnőtteknek rendeznek, tehát csak 2 kategória van: férfi és női. A férfi kategóriában 56-an álltak rajthoz, a női kategóriában meg 40-en. A férfi pálya 21,5 km, kb. 1100 m szinttel, a női kategória meg 14,5 km kb. 700 m szinttel volt megtűzdelve. Persze ennél hosszabbat is lehetett futni, és jóval többet is lehetett mászni. Rendes egyéni rajt van, nem tömegrajt, így mindenki egyedül teljesíti a pályát, ami a legjobbaknak 2-2 és fél órájába telik, a lassabbaknak esetleg 4-5 órájába.
A verseny lefutása után mindenki igazat adott a rendezőknek, a terep valóban érdekes volt, jellege változott a nagy meredek dombok, nyílt mocsarak, dobott mészköves részek között. A pálya technikás, több útvonalválasztási lehetőséggel, kemény, fárasztó volt.
A Hanne Staff - Bjørnar Valstad pár győzött, nem teljesen váratlanul. Nekem sikerült az 5. helyre jönnöm, de ezzel nem voltam igazán megelégedve. Futottam már ennél jobban. De az áprilisban kificamodott bokámra gondolva elfogadható volt az eredmény, ha a verseny holmi Oslo környéki köves terepen lett volna, akkor nem is indulhattam volna azzal a bokával.
De hát milyen is volt a verseny? Csodálatos, a fáradtságot leszámítva. Az istenek meghallgatták a rendezők és a futók kérését, és elfújták a rossz időt. Gyönyörű napos időben futottunk. Előtte a rajtban/célban (mert egy helyen volt) csodálatos kilátásban részesültünk, az egyik irányban a Steigtind köves, kalap formájú csúcsa látszott, a másik irányban meg a Børvass-hegység hófedte csúcsai. Az erdő szélen meg virágzott a szellőrózsa. A pálya elején és végén holmi sűrűbb fenyőültetvényen keresztül kellett áthaladnunk, de utána gyér, jól futható nyíresben futottunk. A pálya egyharmada után meg felértünk az erdőhatár fölé (ami ilyen északon és ilyen közel a tengerhez elég alacsonyan van, kb. 400 m tengerszint feletti magasságban). Itt a kilátás oly szép volt, és én annyira élveztem a tájat, hogy egy kb. 3km hosszú átmeneten 10 percet kaptam a győztes Hanne Stafftól. Ez egy kicsit sok volt... Főleg, hogy az egész pályán 22 percet kaptam tőle. Ez nem csak a kilátásnak volt köszönhető, hanem egy nem túl jó útvonalválasztásnak is köszönhetően. A helyes útvonalválasztásnak általában döntő szerepe van a hosszútávú pályákon. Ez volt a pálya leghosszabb átmenete, de volt még egy, több mint 2 km hosszú átmenetünk. A pálya kb. 3/4-e után átfutottunk a célon. Az utolsó kb. 3 km-es körön rövid átmenetek voltak, ahol nagyon oda kellett figyelni, ami a fáradtság miatt elég nehéz volt.
Mindent összevetve a rendezvény nagyon jól sikerült, kemény, fizikailag és technikailag is magas színvonalú pályákon futottunk.

Fey Zsuzsa

Vissza a Tájoló 2004/06 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!