Köztudott, hogy a matematika jelenléte az iskolai oktatás
teljes idôtartama alatt nemcsak az idevágó ismerethalmaz
elsajátítását célozza, hanem, és elsôsorban,
a szellemi képességek fejlesztését, a logikus gondolkozás
kialakítását, fejlesztését és gyakorlását.
A matematika tehát eszköz (is) a szellemi képességek
fejlesztéséhez. Bizonyára azért választották
eleink ezt a diákok java részének nem kimondottan
szimpatikus eszközt, mert hatékonynak bizonyult, és,
mert akkor (valószínűleg) nem kaptak ennél megfelelôbbet
és fôleg szórakoztatóbbat.
Ma már megkockáztathatjuk viszont az eretnekség
vádját is vállalva azt a bizarrnak tűnô
kijelentést, hogy talán azért (is) vezették be egykoron
a matematikát erre a célra, mert akkor még nem ismerték
a tájfutást.
Biztosítani szeretném az olvasót már az elején,
hogy e sorokat nem az eltúlzott szakmai elfogultság diktálja,
és még csak nem is a matematika-oktatást akarom helyettesíteni
tájfutással, hanem tudatosítani szeretném
és elsôsorban a tanügyi szervek irányában, -
hogy igenis, a tájfutás hatékonyan használható
a gyermekek szellemi képességeinek fejlesztésében.
Nem alternatívája a matematikának, hanem kiegészítôje.
Ugyanakkor élvezetes, szórakoztató, és a gyermekek
egészségét is jótékonyan befolyásoló
lehetôség. És itt nem(csak) a teljesítménysportra
gondolok, hanem és elsôsorban a tájfutás
intézményes keretek közötti többéves gyakorlására,
a versenyeken való rendszeres részvételre.
Gondolom semmi újat nem mondok azzal, hogy a tájékozódási
feladatok megoldásához bizonyos szellemi képességek
megléte elengedhetetlen. Ezt minden tájfutó tudja, vagy
legalábbis sejti. Ezeket a sejtéseket szeretném
rendszerbe foglalni és bizonyításként felhasználni
a tájfutásnak az oktatásban, nevelésben betölthetô
szerepének igazolásához, a tájfutás gyakorlása
fontosságának hangsúlyozásához.
Ahogyan a matematikai feladatok megoldásának is van egy mechanizmusa,
ugyanúgy megalkothatjuk a tájékozódási feladat
megoldásának modelljét is.
A továbbiakban tájékozódási feladat alatt
egy, a térképen és terepen egyaránt ismert pontból
(kiindulópontból), egy másik - csak a térképre
bejelölt pontra (ellenôrzô pontra) való eljutást
értünk.
Közismert, hogy a feladatmegoldás több fázisban történik
(mégha az elsô két fázis csak pillanatokig is tart):
I Térképolvasás: - a végpont irányába
mutató lehetséges útvonalak és támadópontok
felismerése (információgyűjtés) ezek értékelése
(információfeldolgozás)
II Útvonalválasztás: az optimális kiválasztása
a lehetségesek közül (döntés)
III A kiválasztott útvonal követése (esetleg módosítása)
IV Pontfogás
A mellékelt táblázatban az egyes részfeladatok
megoldásához (fázisokhoz) szükséges szellemi
képességeket is feltüntettük. Mint látható,
a logikus gondolkozás minden fázisban jelen van, ezért
erre külön ki kell térnünk.
Köztudott, hogy a logikus gondolkozás fô jellemzôje
a premisszákból (elôzetes információknak is
mondhatjuk) levont helyes következtetés. A tájékozódási
feladat megoldásában való részvételére
elég csak néhány példa:
1. A helyzetazonosítás a terepen nem más mint egy premisszasor
(ezt...és ...ezt látom a terepen...) és egy
következtetés (...tehát akkor a térképen
itt vagyok).
2. Útvonalválasztás.
- premisszák: -a lehetséges útvonalak fizikai és
technikai jellemzôi
- a futó fizikai edzettségi szintje (önismeret)
- a futó technikai felkészültsége (önismeret)
- következtetés: a futó felkészültségi
szintjének megfelelô útvonal.
3. Pontérintés.
- premisszák: - a lehetséges támadópontok elérhetôsége
- a támadópontok és az ellenôrzô pont közti
szakaszok jellemzôi
- következtetés: a megfelelô támadópont
Minden egyes pályaszakaszon tehát többször kell logikusan
gondolkozni, az egész pályán pedig nagyon sokszor
majdnem állandóan.
A többi szellemi képesség: figyelemösszpontosítás,
áttekintôképesség, térlátás,
memória, kombinációkészség, figyelemmegosztás
stb. viszont különbözô mértékben van jelen
a feladatmegoldás egyes fázisaiban. Ha szabadna hierarchiát
felállítani az egyes szellemi képességek között,
akkor és csakis a hasonlat érzékletesebbé
tétele miatt a logikus gondolkozást felsôbbrendűnek,
összetettebbnek, a figyelemösszpontosítást vagy
a memóriát például alsóbbrendűnek,
egyszerűbbnek tekinthetnénk.
A logikus gondolkozás tehát a matematikai feladatokhoz
hasonlóan a tájékozódási feladatok
megoldásának egyik alappillére.
Az is közismert, hogy a biológia egyik alaptörvénye
szerint, azok a szervek, funkciók, képességek, készségek
amelyeket használunk, működtetünk fejlôdnek.
Ez áll a szellemi képességekre is.
Ha tehát a tájékozódási feladat megoldása
intenzív szellemi tevékenység (is), akkor ilyen feladatok
gyakori, és fôleg rendszeres megoldása az ehhez szükséges
szellemi képességek fejlôdését eredményezi.
Bár a gondolkodás fejlesztésére gyakorolt hatása
nem vetekedhetik a matematikáéval, (már csak azért
sem, mert a diákok nem tájfutnak iskolai tananyagként legalább
heti két órában és 12 éven keresztül)
néhány szempontból feltétlenül hatékonyabb:
- hatékonyabb, mert a tájékozódási feladatot
nagyon gyorsan (általában futva) kell megoldani (a szellemi munka
intenzitása jóval nagyobb)
- hatékonyabb, mert a feladatot legtöbbször a fizikai fáradság
állapotában kell megoldani (a szellemi és fizikai terhelés
egyszerre hat)
- hatékonyabb, mert egy izgalmas, szórakoztató tevékenység
keretében történik (a szellemi munka élvezetes)
- hatékonyabb, mert nem absztrakciókkal operál, hanem a
konkrét gyakorlati megoldás a tét (a szellemi munka eredményét
azonnal, a saját bôrén tapasztalja meg a feladatmegoldó)
- hatékonyabb, mert egy következô feladat megoldása
(a következô szakasz megtétele) lehetetlen az elôzô
feladat sikeres megoldása nélkül (állandó megoldási
kényszer)
- és végül nem elhanyagolható az a hatékonysági
tényezô sem, hogy a feladatmegoldás nem szobában,
hanem kint, az agyműködést segítô oxigéndús
levegôn történik
Remélhetôleg ennyi érv elégséges a tájfutás
képességfejlesztô hatásának, és e módszer
hatékonyságának bizonyítására.
Ugyanakkor, mivel a szellemiek elválaszthatatlanok a lelkiektôl,
a fentieket ki kell egészíteni a tájfutásnak a pszichére
gyakorolt jótékony hatásával:
- minden tájfutó feladat megoldása (minden ellenôrzô
pont érintése) egy külön sikerélmény,
függetlenül a pálya lefutási ideje alapján elért
helyezéstôl (a tájfutás mint pszichoterápia)
- a tájfutás gyakorlása segítséget nyújt
a személyiségfejlesztésben is (a bátorság,
a küzdôképesség, gyors döntési képesség,
önuralom stb. kialakításában, fejlesztésében)
- a jó levegôn végzett, izgalmas, érdekes fizikai
és szellemi tevékenység által a tájfutás
az ép testben ép lélek ideál megtestesítôje
lehet.
Mindezeket mi tájfutók tudjuk, érezzük. Épp
ezért, ismereteinknek e fenti rendszerezése, és a matematikával
való párhuzamba állítása nem is annyira a
tájfutóknak szól, hanem e sportág iskolai terjesztését
szorgalmazóknak szeretne a tanügyieket is meggyôzhetô
érveket adni munkájukhoz.
Végezetül: e sorok írója sok éven keresztül
követte felmérésekkel tanítványai
szellemi képességeinek fejlôdését. Az eredmények
már két évi rendszeres versenyzés után mérhetôen
javultak mindenkinél. Ugyanakkor ezek a sportolók a késôbbiekben,
az élet nehéz helyzeteiben mertek és tudtak gyorsan és
jól dönteni, versenyhelyzetekben (vizsga, interjú stb.) pedig
jó eredményt elérni.
László F. Csaba