Szellemi képességek fejlesztése tájfutással


Köztudott, hogy a matematika jelenléte az iskolai oktatás teljes idôtartama alatt nemcsak az idevágó ismerethalmaz elsajátítását célozza, hanem, és elsôsorban, a szellemi képességek fejlesztését, a logikus gondolkozás kialakítását, fejlesztését és gyakorlását. A matematika tehát eszköz (is) a szellemi képességek fejlesztéséhez. Bizonyára azért választották eleink ezt – a diákok java részének nem kimondottan szimpatikus – eszközt, mert hatékonynak bizonyult, és, mert akkor (valószínűleg) nem kaptak ennél megfelelôbbet és fôleg szórakoztatóbbat.
Ma már megkockáztathatjuk viszont – az eretnekség vádját is vállalva – azt a bizarrnak tűnô kijelentést, hogy talán azért (is) vezették be egykoron a matematikát erre a célra, mert akkor még nem ismerték a tájfutást.
Biztosítani szeretném az olvasót már az elején, hogy e sorokat nem az eltúlzott szakmai elfogultság diktálja, és még csak nem is a matematika-oktatást akarom helyettesíteni tájfutással, hanem tudatosítani szeretném – és elsôsorban a tanügyi szervek irányában, - hogy igenis, a tájfutás hatékonyan használható a gyermekek szellemi képességeinek fejlesztésében. Nem alternatívája a matematikának, hanem kiegészítôje. Ugyanakkor élvezetes, szórakoztató, és a gyermekek egészségét is jótékonyan befolyásoló lehetôség. És itt nem(csak) a teljesítménysportra gondolok, hanem – és elsôsorban – a tájfutás intézményes keretek közötti többéves gyakorlására, a versenyeken való rendszeres részvételre.
Gondolom semmi újat nem mondok azzal, hogy a tájékozódási feladatok megoldásához bizonyos szellemi képességek megléte elengedhetetlen. Ezt minden tájfutó tudja, vagy legalábbis sejti. Ezeket a “sejtéseket” szeretném rendszerbe foglalni és bizonyításként felhasználni a tájfutásnak az oktatásban, nevelésben betölthetô szerepének igazolásához, a tájfutás gyakorlása fontosságának hangsúlyozásához.
Ahogyan a matematikai feladatok megoldásának is van egy mechanizmusa, ugyanúgy megalkothatjuk a tájékozódási feladat megoldásának modelljét is.
A továbbiakban tájékozódási feladat alatt egy, a térképen és terepen egyaránt ismert pontból (kiindulópontból), egy másik - csak a térképre bejelölt – pontra (ellenôrzô pontra) való eljutást értünk.
Közismert, hogy a feladatmegoldás több fázisban történik (mégha az elsô két fázis csak pillanatokig is tart):
I Térképolvasás: - a végpont irányába mutató lehetséges útvonalak és támadópontok felismerése (információgyűjtés) ezek értékelése (információfeldolgozás)
II Útvonalválasztás: az optimális kiválasztása a lehetségesek közül (döntés)
III A kiválasztott útvonal követése (esetleg módosítása)
IV Pontfogás
A mellékelt táblázatban – az egyes részfeladatok megoldásához (fázisokhoz) szükséges szellemi képességeket is feltüntettük. Mint látható, a logikus gondolkozás minden fázisban jelen van, ezért erre külön ki kell térnünk.
Köztudott, hogy a logikus gondolkozás fô jellemzôje a premisszákból (elôzetes információknak is mondhatjuk) levont helyes következtetés. A tájékozódási feladat megoldásában való részvételére elég csak néhány példa:
1. A helyzetazonosítás a terepen nem más mint egy premisszasor („ezt...és ...ezt látom a terepen...”) és egy következtetés („...tehát akkor a térképen itt vagyok).
2. Útvonalválasztás.
- premisszák: -a lehetséges útvonalak fizikai és technikai jellemzôi
- a futó fizikai edzettségi szintje (önismeret)
- a futó technikai felkészültsége (önismeret)
- következtetés: a futó felkészültségi szintjének megfelelô útvonal.
3. Pontérintés.
- premisszák: - a lehetséges támadópontok elérhetôsége
- a támadópontok és az ellenôrzô pont közti szakaszok jellemzôi
- következtetés: a megfelelô támadópont
Minden egyes pályaszakaszon tehát többször kell „logikusan gondolkozni”, az egész pályán pedig nagyon sokszor – majdnem állandóan.
A többi szellemi képesség: figyelemösszpontosítás, áttekintôképesség, térlátás, memória, kombinációkészség, figyelemmegosztás stb. viszont különbözô mértékben van jelen a feladatmegoldás egyes fázisaiban. Ha szabadna hierarchiát felállítani az egyes szellemi képességek között, akkor – és csakis a hasonlat érzékletesebbé tétele miatt – a logikus gondolkozást „felsôbbrendűnek, összetettebbnek”, a figyelemösszpontosítást vagy a memóriát például „alsóbbrendűnek, egyszerűbbnek” tekinthetnénk.
A logikus gondolkozás tehát – a matematikai feladatokhoz hasonlóan – a tájékozódási feladatok megoldásának egyik alappillére.
Az is közismert, hogy a biológia egyik alaptörvénye szerint, azok a szervek, funkciók, képességek, készségek amelyeket használunk, működtetünk – fejlôdnek. Ez áll a szellemi képességekre is.
Ha tehát a tájékozódási feladat megoldása intenzív szellemi tevékenység (is), akkor ilyen feladatok gyakori, és fôleg rendszeres megoldása az ehhez szükséges szellemi képességek fejlôdését eredményezi.
Bár a gondolkodás fejlesztésére gyakorolt hatása nem vetekedhetik a matematikáéval, (már csak azért sem, mert a diákok nem tájfutnak iskolai tananyagként legalább heti két órában és 12 éven keresztül) néhány szempontból feltétlenül hatékonyabb:
- hatékonyabb, mert a tájékozódási feladatot nagyon gyorsan (általában futva) kell megoldani (a szellemi munka intenzitása jóval nagyobb)
- hatékonyabb, mert a feladatot legtöbbször a fizikai fáradság állapotában kell megoldani (a szellemi és fizikai terhelés egyszerre hat)
- hatékonyabb, mert egy izgalmas, szórakoztató tevékenység keretében történik (a szellemi munka élvezetes)
- hatékonyabb, mert nem absztrakciókkal operál, hanem a konkrét gyakorlati megoldás a tét (a szellemi munka eredményét azonnal, „a saját bôrén” tapasztalja meg a feladatmegoldó)
- hatékonyabb, mert egy következô feladat megoldása (a következô szakasz megtétele) lehetetlen az elôzô feladat sikeres megoldása nélkül (állandó megoldási kényszer)
- és végül nem elhanyagolható az a hatékonysági tényezô sem, hogy a feladatmegoldás nem szobában, hanem kint, az agyműködést segítô oxigéndús levegôn történik
Remélhetôleg ennyi érv elégséges a tájfutás képességfejlesztô hatásának, és e módszer hatékonyságának bizonyítására.
Ugyanakkor, mivel a szellemiek elválaszthatatlanok a lelkiektôl, a fentieket ki kell egészíteni a tájfutásnak a pszichére gyakorolt jótékony hatásával:
- minden tájfutó feladat megoldása (minden ellenôrzô pont érintése) egy külön sikerélmény, függetlenül a pálya lefutási ideje alapján elért helyezéstôl (a tájfutás mint „pszichoterápia”)
- a tájfutás gyakorlása segítséget nyújt a személyiségfejlesztésben is (a bátorság, a küzdôképesség, gyors döntési képesség, önuralom stb. kialakításában, fejlesztésében)
- a jó levegôn végzett, izgalmas, érdekes fizikai és szellemi tevékenység által a tájfutás az „ép testben ép lélek” ideál megtestesítôje lehet.
Mindezeket mi tájfutók tudjuk, érezzük. Épp ezért, ismereteinknek e fenti rendszerezése, és a matematikával való párhuzamba állítása nem is annyira a tájfutóknak szól, hanem e sportág iskolai terjesztését szorgalmazóknak szeretne – a tanügyieket is meggyôzhetô – érveket adni munkájukhoz.
Végezetül: e sorok írója sok éven keresztül követte – felmérésekkel – tanítványai szellemi képességeinek fejlôdését. Az eredmények már két évi rendszeres versenyzés után mérhetôen javultak – mindenkinél. Ugyanakkor ezek a sportolók a késôbbiekben, az élet nehéz helyzeteiben mertek és tudtak gyorsan és jól dönteni, versenyhelyzetekben (vizsga, interjú stb.) pedig jó eredményt elérni.

László F. Csaba



Vissza a Tájoló 2004/03 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!