Nincs annyi zöld festék a nyomdában, hogy ki
tudták volna nyomtatni a hosszútávú OB térképeit
vigasztalta verseny elôtt két héttel, a Csokonai
Kupa fancsikai rajtjában a tájfutókat Gidófalvy
Péter, a térkép helyesbítôje, s egyben az
OHEB pályakitűzôje.
No, jól nézünk ki! gondoltuk ezek után. Azt
is megtudhattuk, hogy legalábbis ami a férfi elit pályát
illeti a táv még alakulóban van. Az eredetileg tervezettbôl
le lett vágva 3 kilométer, de így az elôfutók
túl jó idôket döngettek, úgy hogy mégis
hozzá kell toldani valamicskét. Dénes Zoli felesége
még így is nagyon keveselte a 27 kilcsit, mondván náluk
a Duna-Tisza közi borókásban még 30 is majdnem kevésnek
bizonyult.
De legyen ez immár a rendezôk dolga, utána inkább
azon elmélkedtünk Popeyyel és Vincze Pistával, hogy
tényleg nem volt még azon a terepen tájfutóverseny?
Mintha emlékeztünk volna rá, hogy valamikor, talán
a hetvenes években rendezett a BEAC egy nemzetközi Eötvös
Lóránd emlékversenyt Gödöllô mellett, sík
terepen, a Királyút nevű térképen. Ott még
Sivár, alias Bársony András volt a szpíker (manapság
is szívesen látnánk tájfutóversenyeken).
Ha most ugyanott lesz a hosszútávú, akkor a szűz
tereprôl szóló állítás igen csak sántít.
Ám amikor megérkezett a versenyértesítô, kiderült,
hogy nem Gödöllô, hanem Isaszeg a helyszín. Hát
így már érthetô. Az isaszegi síkon korábban
még valóban nem volt tájfutóverseny, de ezzel talán
nem is veszítettünk sokat.
Egy nyiladékhálós, szokványos alföldi erdô
fogadta a nyílt OHEB mezônyét a szeméttelep melletti
cél környékén. A szemétbôl még
a pálya befutó pontjára vezetô kerítés
menti útra is pakoltak tisztességes emberek(hogy Bin
Laden zsigerelné ki az összes szemetelôt!).
A térképen tényleg a zöld szín dominált,
kivéve a 15 ezres méretarányú kivágat néhány
gyönyörű fehér foltját, de oda csak kevesen jutottak
el. A Valkony Ferenc irányításával ügyködô
rendezôk, a Kôbányai Tájfutó Klub gárdája
mentségére legyen mondva, háttér információként
megtudtam, hogy az erdészet nem engedélyezte az eredeti elképzelés
szerinti célhelyet, így kényszermegoldás szülte
a pályavezetést. Amit ez a technikailag egyszerű terep megengedett,
azt úgy érzem kihozták belôle. A versenyzôk
számára két alternatíva kínálkozott:
vagy kerülnek utakon, nyiladékon, vagy megtépetik magukat
a szúrós akácosokban, s egyéb dzsuvákon.
Szerencsére még nem kezdett el zöldülni a növényzet
így április elején, a bóják ezért
általában már elég tetemes távolságról
bevillantak csak hát oda is kellett jutni valahogy. Nyilván
minél gyorsabban. Ez a verseny nem a tájékozódó,
hanem a futó tájfutóknak feküdt. Nyomták is
derekasan sporttársaim, néhány kategóriában
tényleg jobbat jöttek az elôírt gyôztes idôknél.
És persze, mint a technikailag könnyű versenyeken nagyon gyakran,
igen szoros eredmények születtek több helyütt. Nálunk,
az F 50-ben például 1-1 másodperc különbséggel
sorakoztunk be hárman is a 73 percesek közé.
Végül is ideális futóidôben, a körülményeknek
megfelelô, sportszerű küzdelem jellemezte az elsô idei
bajnokságot. A sportszerűségnek sajnos akadt két
szépséghibája. Az egyik, hogy többen is nem követték
a térképrajtot jelölô bójáig a szalagozott,
kötelezô útvonalat, noha semmi értelme nem volt korábban
bevágni a bozótos akácosba. A másik a kutya kérdés.
Hiába kérték nyomatékosan a rendezôk, hogy
senki ne vigye kutyáját a pályára, egyeseknél
nem volt foganatja. Nekem is van két törzskönyvezett magyar
vizslám, akik futásban gyorsabbak is nálam, de még
senki nem látott velük semmiféle futóversenyen. Szilárd
véleményem, hogy ha csak nem kutyás futtatásról
van szó a kutya nem futóversenyre, különösen
nem tájfutóversenyre való. Balesetveszélyes, különösen
gyerekek számára ijesztô, félelmetes, de még
a felnôttek figyelmét is elvonja, tehát a többiekkel
szemben sportszerűtlen. És a kutya épsége sincs garantálva,
mert a vadász a póráz nélkül erdôben
rohangáló ebet jogosan le is lôheti amire már
volt is példa. Évekkel ezelôtt pedig futóedzés
közben addig ugrándozott elôttem össze-vissza egy barátságos,
játszani vágyó kutyus, hogy véletlenül ráléptem
és eltört a lába szegénynek
A szervezéssel kapcsolatban két apróság érdemel
még említést. A versenyértesítôben
az állt, hogy a Keleti pályaudvarról minden óra
20 perckor indul vonat Isaszegre. Ezzel szemben a bajnokság napján
csak egy vonat jöhetett szóba, de a 8 óra 40-kor indult.
Így az isaszegi állomásról induló menetrendszerinti
busznak is csak hűlt helyét találtuk.
A másik dolog a versenyközpont isaszegi sportcsarnokba való
kijelölésének szükséges volta. Az pozitívum,
hogy esô esetén ott lett volna az ünnepélyes eredményhirdetés
és zuhanyzásra is mód nyílt. De a szombat délelôtti
jó idôben a célban jelentkezni praktikusabbnak látszik,
ahogyan ahhoz már hozzászoktunk. Nem biztos, hogy verseny, pláne
OB elôtt ennyire civilizált környezetbe, bagózó
kispályás focisták közé kívánkozunk.
Aminek viszont személy szerint külön örültem
és ezzel biztosan nem vagyok egyedül az a valamennyi ellenôrzô
pontot tartalmazó ajándék vezértérkép.
Ezt a gyakorlatot akár valamennyi rangsorolón érdemes lenne
rendszeresíteni.
Kovács Attila
Zöld Sportok Clubja Miskolc