A 2004-es tájfutó év Svájcban


2003 eseményekkel teli év volt, egyik “szuperlatív“ a másikat váltotta: sCOOL, Tour O Swiss, Swiss O Week, és természetesen a felnôtt VB. Nem csoda, hogy 2004-ben egy kis szünetre van szüksége a több száz (vagy ezer...!) tájfutónak, aki 2003-ban minden (szabad)idejét a tájfutásra és a versenyrendezésre fordította...

De természetesen 2004-ben is van egy pár jelentôs verseny, de egyik sem olyan kaliberű, mint a tavalyiak. A bajnokságok mindenképpen említésre méltóak, a dátumok:
– 03. 27. éjszakai (rendezô: OLV Baselland)
– 08. 15. rövidtávú (OLV Hindelbank, Bern környéke)
– 08. 29. staféta, ill. 08. 28. egy nagy nemzeti verseny (Nationaler OL A), Bern környéke
– 09. 26. normáltáv, ill. 09. 25. Nationaler OL A, Thurgau (Kelet-Svájc)
– 11. 07. csapatbajnokság, Aarau környéke
Azonkívül említésre méltó két hétvége, mégpedig 05. 01-02. „Tessiner Nat. OL A Weekend“, Svájc déli részén, ill. 07. 03-04. „Walliser Nat. OL A Weekend“, Svájc dél-nyugati részén. Az ilyen „dupla-hétvége“ ritka errefele, de hatalmas népszerűségnek örvend, és mindig megéri elmenni!
A Tájoló egyik ôszi számában olvastam a magyar csapatbajnokságról, és arról, hogy nem mindenki van megelégedve vele, mert nem igazi „csapatverseny“. Szeretném röviden elmesélni, hogy hogyan is működik Svájcban a csapatbajnokság, és ha már a csapatversenynél tartunk, a Pfingststaffel-rôl is szeretnék egy-két szót szólni, ez lévén a (szerintem) legszebb „csapatélmény“, amit Svájcban tájfutóként szerezhet az ember.

Pfingststaffel (Pünkösdi staféta), 2004. 05. 29-30.
Pfingststaffel – minden évben ez az igazi „hab a kávén“! Sajnos Szent Péter is úgy gondolja, hogy „jóból is megárt a sok“, és évrôl évre gondoskodik róla, hogy ha nem is havazik, de legalábbis zuhogjon az esô... A staféta 7 váltóból áll, kettô éjjeli pálya (rajt este 9 körül), a többi pedig nappali, mégpedig úgy, hogy a csapat vasárnap reggeli rajtideje = reggel 6 óra + az elôzô esti két váltó idejének az összege (vagyis ha szombat este az elsô váltó 65 percet futott, és a második 45-öt, akkor a vasárnap reggeli rajtidô 7:50 lesz). A csapattagok szombat koradélután megérkeznek, felverik a sátrakat, és tüzet raknak – a legtöbb klub külön sátrat állít fel étkezdeként ill. „tartózkodási sátor“-ként. Rajt elôtt néhányan fôznek, azok, akik vasárnap futnak, kolbászt sütnek a tűzön, a többiek a klubot „látogatják“ a sátortáborban, beszélgetnek, ülnek a tűz körül, énekelnek. Aki pedig már szombat este pályára megy, komolyan készül, és nem hagyja magát megzavarni a mindenfele rohangáló gyerkôcök által..., hisz a Pfingststaffel mindig jó terepen van, és köztudott dolog, hogy éjszaka nehezebb a tájékozódás! A tömegrajt nagy esemény – mindenki a rajtvonal két oldalára tömörül, az ügyesebbek felmásznak a környezô fákra és az így szerzett páholyból szemlélik az eseményeket. Általában van egy átfutópont is, úgyhogy a tömeg egy jó fél óra után arra mozdul, nemsokára érkeznek az elsôk, utána már a második váltó van az átfutóponton... Legalábbis olyan izgalmas, mint a 10Mila! A legtöbben családostól jönnek, a sok gyerek állandóan a sátrak között „lábatlankodik“, de mire a második váltó megjön, már mind ágyban (mármint hálózsákban-sátorban) vannak. A legtöbben visszahúzódnak a klubjuk sátrai közé – tüze köré, és indul a duma, a pályáról való mesélés, fôzés – a legtöbb klub „éjféli spagettit“, forralt bort szervez. Aki gitározni, énekelni tud, nem kéreti magát sokáig, és a sátrak között száll az enyhe füst, énekszó, elmúlt tájfutó hôstettek... Elôbb-utóbb aztán mindenki a hálózsákjába kerül, de meglehet, hogy addigra már hajnalodik, és az elsô nappali futók épp akkor kászálódnak ki a meleg hálózsákból és beszippantják a reggeli harmat illatát. A nappali elsô két váltó után kezd kiderülni, hogy melyik csapat esélyes a gyôzelemre, és mire az utolsók felkelnek, már az utolsó váltó jön az átfutópontra. A nyertes csapat befutása nagy esemény, elszalasztani bűn és vétek, úgyhogy addigra már mindenki megeszi a friss kiflijét, amit a Bern-Solothurni ifjúsági futók hoztak a legközelebbi faluból, elôzetes megrendelésre (és ez hagyománnyá vált, úgyhogy minden évben friss kiflit hoznak a sátorba!). A tábori élet zajlik tovább a díjkiosztás után is, néhány energiával teli fiatal segít a pontok leszerelésében, és van, aki megint nekilát a nagy fôzési akciónak: a legtöbben hétfôig maradnak, és a közös klub-vacsora nem maradhat el!
Ennyit a hangulatról. Konkrét adatokra példa:
1: (szürkület) éjszakai, nehéz, gyôztesidô 65’
2: *éjszakai, közepes, gy.i. 30’ (*D, H55-, H16 lerövidítheti a pályát 80%-ra)
3: nappali, nehéz, gy.i. 45’
4: *nappali, nehéz, gy.i. 40’ (*D, H55-, H16 lerövidítheti a pályát 80%-ra)
5: nappali, közepes, gy.i. 35’
6: *nappali, könnyű, gy.i. 25’ (*csak D-16, D45, H14)
7: nappali, nehéz, gy.i. 70’
Legtöbbször a kétszeri indulás is megengedett, de vannak szabályok rá, pl. 1, 2 és 7. váltónak szabad 3, 4, 5. vagy 6. váltót is futni, ill. az 5. váltónak szabad a 6. váltót is futni. Az ilyen jellegű szabályok évrôl évre változhatnak.
De a lényeg az, hogy minden korosztálynak legyen lehetôsége indulni, és mindenki élvezze nem csak a pályát, hanem a táborozást is, hogy évente egyszer a nagy tájfutó család két-három napot együtt töltsön, a természet ölén, távol a várostól.

Csapatbajnokság, 2004. 11. 07.
A csapatbajnokság minden évben a szezon utolsó “igazi“ versenye, utána az emberek a sífutólécet elôveszik a pincébôl és tavaszig nem nagyon futnak, csak esetleg sífutnak „térképpel a kezükben“. De nehogy azt gondoljátok, hogy emiatt veszít a verseny az értékébôl vagy népszerűségébôl. – Thierry, a Thomi (férjem) jóbarátja minden évben lejön Norvégiából Svájcba, és Marc-al együtt tavaly 20. alkalommal futották együtt a csapatbajnokságot! Ebbôl is láthatjátok, hogy egyeseknek ez az év legfontosabb versenye.) És ez igazi csapatmunka: a három csapattag együtt indul, a rajtban mind a három kap térképet, viszont csak egy SportIdent dugóka (annak idején versenykarton) jár egy csapatnak. Az elképzelés a következô: a pályán van 2-4 „ellenôrzôpont“, ahol mindhárom csapattagnak együtt kell lenni. Addig nem hagyhatják el a pontot, míg mind a hárman meg nem érkeztek. A pálya többi részén szabadon válthatnak, hogy melyik pontra ki fut, és hol találkoznak az SI átadása végett. Ez kb. így néz ki: Marc gondolkodás nélkül, mintha ágyúból lôtték volna ki, nekilódul a rajtból és „leszedi“ az elsô két pontot. Thomi és Thierry megbeszélik a pálya elsô ötödének a taktikáját, Thomi a legrövidebb úton a hármasra fut, megnézi a pontot és Marc elé megy az SI-t átvenni. Thomi már tudja, hol a hármas, és villámgyorsan leszedi, utána a négyesre fut, onnan levág a pont alatti útra, ahol már Thierry várja, aki a rajtból egyenesen oda kocogottés most szélsebesen megfogja az ötöst, hatost, hetest. Ott már várja a kipihent Marc, a következô pár pontot ô szedi le, majd átadja az SI-t megint Thominak, aki a következô pontot már látta, és most tiszta erôbôl sprintel... és így tovább. Tehát: fontos, hogy mindegyik futó egy kicsit kipihenhesse magát a következô „bevetése“ elôtt, ugyancsak fontos, hogy az átadást jól koordinálják, mert másképp az egyik csapattag túl sokat vagy rossz helyen vár a másik csapattagra. Újoncok a pálya elején megtervezik az átadásokat és bejelölik a térképen, hogy „melyik pont kié“, a rutinosok pálya közben döntenek, és egymásnak futtában kiáltják oda az átadásnál, hogy hol van a következô „találka“. Amit nem szabad elfelejteni, hogy bizonyos pontokon (beleértve az utolsó pontot) mindhármuknak egyidejűleg kell ott lenniük ill. meg kell várniuk egymást. A leggyakoribb hiba, hogy az átadás nem működik jól. Az a jó, ha a futónak, aki az utóbbi pár pontot futotta és egy találkahelyre megy, nem kell sohasem várnia a „váltására“, mert az ugyebár tiszta idôveszteség. Az a cél tulajdonképpen, hogy az SI a legrövidebb idô alatt “szedjen le minden pontot és fusson be a célba“, és a csapattagok feladata pedig az, hogy úgy osszák fel egymás közt a pontokat, hogy az a futó, akinél éppen az SI van, kipihent legyen és gyorsan fusson, ill. ne kelljen várnia a váltására. Mivel így a csapattagok a pálya kétharmadán „pihennek“ és csak egyharmadot kell igazán futniuk, de azt aztán gyorsan, az elért kilométerátlagok sokkal kisebbek, mint egy rendes pályán. Ezért – logikus – a pályák hossza 20-30%-al nagyobb, mint egy rendes klaszszikus pályáé. A bajnokságra való felkészülésként van egy pár csapatverseny októberben, ami ugyancsak a fent vázolt elv szerint működik. Természetesen a pályavezetés is más, mint egy klasszikuson, gondolom kitaláljátok magatoktól is, hogy miért...


Enikô Stüdeli-Fey



Vissza a Tájoló 2004/02 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!