2003 eseményekkel teli év volt, egyik szuperlatív a másikat váltotta: sCOOL, Tour O Swiss, Swiss O Week, és természetesen a felnôtt VB. Nem csoda, hogy 2004-ben egy kis szünetre van szüksége a több száz (vagy ezer...!) tájfutónak, aki 2003-ban minden (szabad)idejét a tájfutásra és a versenyrendezésre fordította...
De természetesen 2004-ben is van egy pár jelentôs verseny,
de egyik sem olyan kaliberű, mint a tavalyiak. A bajnokságok mindenképpen
említésre méltóak, a dátumok:
03. 27. éjszakai (rendezô: OLV Baselland)
08. 15. rövidtávú (OLV Hindelbank, Bern környéke)
08. 29. staféta, ill. 08. 28. egy nagy nemzeti verseny (Nationaler
OL A), Bern környéke
09. 26. normáltáv, ill. 09. 25. Nationaler OL A, Thurgau
(Kelet-Svájc)
11. 07. csapatbajnokság, Aarau környéke
Azonkívül említésre méltó két
hétvége, mégpedig 05. 01-02. Tessiner Nat. OL A Weekend,
Svájc déli részén, ill. 07. 03-04. Walliser
Nat. OL A Weekend, Svájc dél-nyugati részén.
Az ilyen dupla-hétvége ritka errefele, de hatalmas
népszerűségnek örvend, és mindig megéri
elmenni!
A Tájoló egyik ôszi számában olvastam a magyar
csapatbajnokságról, és arról, hogy nem mindenki
van megelégedve vele, mert nem igazi csapatverseny. Szeretném
röviden elmesélni, hogy hogyan is működik Svájcban
a csapatbajnokság, és ha már a csapatversenynél
tartunk, a Pfingststaffel-rôl is szeretnék egy-két szót
szólni, ez lévén a (szerintem) legszebb csapatélmény,
amit Svájcban tájfutóként szerezhet az ember.
Pfingststaffel (Pünkösdi staféta), 2004. 05. 29-30.
Pfingststaffel minden évben ez az igazi hab a kávén!
Sajnos Szent Péter is úgy gondolja, hogy jóból
is megárt a sok, és évrôl évre gondoskodik
róla, hogy ha nem is havazik, de legalábbis zuhogjon az esô...
A staféta 7 váltóból áll, kettô éjjeli
pálya (rajt este 9 körül), a többi pedig nappali, mégpedig
úgy, hogy a csapat vasárnap reggeli rajtideje = reggel 6 óra
+ az elôzô esti két váltó idejének az
összege (vagyis ha szombat este az elsô váltó 65 percet
futott, és a második 45-öt, akkor a vasárnap reggeli
rajtidô 7:50 lesz). A csapattagok szombat koradélután megérkeznek,
felverik a sátrakat, és tüzet raknak a legtöbb
klub külön sátrat állít fel étkezdeként
ill. tartózkodási sátor-ként. Rajt elôtt
néhányan fôznek, azok, akik vasárnap futnak, kolbászt
sütnek a tűzön, a többiek a klubot látogatják
a sátortáborban, beszélgetnek, ülnek a tűz körül,
énekelnek. Aki pedig már szombat este pályára megy,
komolyan készül, és nem hagyja magát megzavarni a
mindenfele rohangáló gyerkôcök által..., hisz
a Pfingststaffel mindig jó terepen van, és köztudott dolog,
hogy éjszaka nehezebb a tájékozódás! A tömegrajt
nagy esemény mindenki a rajtvonal két oldalára tömörül,
az ügyesebbek felmásznak a környezô fákra és
az így szerzett páholyból szemlélik az eseményeket.
Általában van egy átfutópont is, úgyhogy
a tömeg egy jó fél óra után arra mozdul, nemsokára
érkeznek az elsôk, utána már a második váltó
van az átfutóponton... Legalábbis olyan izgalmas, mint
a 10Mila! A legtöbben családostól jönnek, a sok gyerek
állandóan a sátrak között lábatlankodik,
de mire a második váltó megjön, már mind ágyban
(mármint hálózsákban-sátorban) vannak. A
legtöbben visszahúzódnak a klubjuk sátrai közé
tüze köré, és indul a duma, a pályáról
való mesélés, fôzés a legtöbb
klub éjféli spagettit, forralt bort szervez. Aki gitározni,
énekelni tud, nem kéreti magát sokáig, és
a sátrak között száll az enyhe füst, énekszó,
elmúlt tájfutó hôstettek... Elôbb-utóbb
aztán mindenki a hálózsákjába kerül,
de meglehet, hogy addigra már hajnalodik, és az elsô nappali
futók épp akkor kászálódnak ki a meleg hálózsákból
és beszippantják a reggeli harmat illatát. A nappali elsô
két váltó után kezd kiderülni, hogy melyik
csapat esélyes a gyôzelemre, és mire az utolsók felkelnek,
már az utolsó váltó jön az átfutópontra.
A nyertes csapat befutása nagy esemény, elszalasztani bűn
és vétek, úgyhogy addigra már mindenki megeszi a
friss kiflijét, amit a Bern-Solothurni ifjúsági futók
hoztak a legközelebbi faluból, elôzetes megrendelésre
(és ez hagyománnyá vált, úgyhogy minden évben
friss kiflit hoznak a sátorba!). A tábori élet zajlik tovább
a díjkiosztás után is, néhány energiával
teli fiatal segít a pontok leszerelésében, és van,
aki megint nekilát a nagy fôzési akciónak: a legtöbben
hétfôig maradnak, és a közös klub-vacsora nem
maradhat el!
Ennyit a hangulatról. Konkrét adatokra példa:
1: (szürkület) éjszakai, nehéz, gyôztesidô
65
2: *éjszakai, közepes, gy.i. 30 (*D, H55-, H16 lerövidítheti
a pályát 80%-ra)
3: nappali, nehéz, gy.i. 45
4: *nappali, nehéz, gy.i. 40 (*D, H55-, H16 lerövidítheti
a pályát 80%-ra)
5: nappali, közepes, gy.i. 35
6: *nappali, könnyű, gy.i. 25 (*csak D-16, D45, H14)
7: nappali, nehéz, gy.i. 70
Legtöbbször a kétszeri indulás is megengedett, de vannak
szabályok rá, pl. 1, 2 és 7. váltónak szabad
3, 4, 5. vagy 6. váltót is futni, ill. az 5. váltónak
szabad a 6. váltót is futni. Az ilyen jellegű szabályok
évrôl évre változhatnak.
De a lényeg az, hogy minden korosztálynak legyen lehetôsége
indulni, és mindenki élvezze nem csak a pályát,
hanem a táborozást is, hogy évente egyszer a nagy tájfutó
család két-három napot együtt töltsön, a
természet ölén, távol a várostól.
Csapatbajnokság, 2004. 11. 07.
A csapatbajnokság minden évben a szezon utolsó igazi
versenye, utána az emberek a sífutólécet elôveszik
a pincébôl és tavaszig nem nagyon futnak, csak esetleg sífutnak
térképpel a kezükben. De nehogy azt gondoljátok,
hogy emiatt veszít a verseny az értékébôl
vagy népszerűségébôl. Thierry, a Thomi
(férjem) jóbarátja minden évben lejön Norvégiából
Svájcba, és Marc-al együtt tavaly 20. alkalommal futották
együtt a csapatbajnokságot! Ebbôl is láthatjátok,
hogy egyeseknek ez az év legfontosabb versenye.) És ez igazi csapatmunka:
a három csapattag együtt indul, a rajtban mind a három kap
térképet, viszont csak egy SportIdent dugóka (annak idején
versenykarton) jár egy csapatnak. Az elképzelés a következô:
a pályán van 2-4 ellenôrzôpont, ahol mindhárom
csapattagnak együtt kell lenni. Addig nem hagyhatják el a pontot,
míg mind a hárman meg nem érkeztek. A pálya többi
részén szabadon válthatnak, hogy melyik pontra ki fut,
és hol találkoznak az SI átadása végett.
Ez kb. így néz ki: Marc gondolkodás nélkül,
mintha ágyúból lôtték volna ki, nekilódul
a rajtból és leszedi az elsô két pontot.
Thomi és Thierry megbeszélik a pálya elsô ötödének
a taktikáját, Thomi a legrövidebb úton a hármasra
fut, megnézi a pontot és Marc elé megy az SI-t átvenni.
Thomi már tudja, hol a hármas, és villámgyorsan
leszedi, utána a négyesre fut, onnan levág a pont alatti
útra, ahol már Thierry várja, aki a rajtból egyenesen
oda kocogottés most szélsebesen megfogja az ötöst, hatost,
hetest. Ott már várja a kipihent Marc, a következô
pár pontot ô szedi le, majd átadja az SI-t megint Thominak,
aki a következô pontot már látta, és most tiszta
erôbôl sprintel... és így tovább. Tehát:
fontos, hogy mindegyik futó egy kicsit kipihenhesse magát a következô
bevetése elôtt, ugyancsak fontos, hogy az átadást
jól koordinálják, mert másképp az egyik csapattag
túl sokat vagy rossz helyen vár a másik csapattagra. Újoncok
a pálya elején megtervezik az átadásokat és
bejelölik a térképen, hogy melyik pont kié,
a rutinosok pálya közben döntenek, és egymásnak
futtában kiáltják oda az átadásnál,
hogy hol van a következô találka. Amit nem szabad
elfelejteni, hogy bizonyos pontokon (beleértve az utolsó pontot)
mindhármuknak egyidejűleg kell ott lenniük ill. meg kell várniuk
egymást. A leggyakoribb hiba, hogy az átadás nem működik
jól. Az a jó, ha a futónak, aki az utóbbi pár
pontot futotta és egy találkahelyre megy, nem kell sohasem várnia
a váltására, mert az ugyebár tiszta
idôveszteség. Az a cél tulajdonképpen, hogy az SI
a legrövidebb idô alatt szedjen le minden pontot és
fusson be a célba, és a csapattagok feladata pedig az, hogy
úgy osszák fel egymás közt a pontokat, hogy az a futó,
akinél éppen az SI van, kipihent legyen és gyorsan fusson,
ill. ne kelljen várnia a váltására. Mivel így
a csapattagok a pálya kétharmadán pihennek
és csak egyharmadot kell igazán futniuk, de azt aztán gyorsan,
az elért kilométerátlagok sokkal kisebbek, mint egy rendes
pályán. Ezért logikus a pályák
hossza 20-30%-al nagyobb, mint egy rendes klaszszikus pályáé.
A bajnokságra való felkészülésként van
egy pár csapatverseny októberben, ami ugyancsak a fent vázolt
elv szerint működik. Természetesen a pályavezetés
is más, mint egy klasszikuson, gondolom kitaláljátok magatoktól
is, hogy miért...
Enikô Stüdeli-Fey