A tájfutás új profilja


Változik a világ. A jól ismert mondás szerint a jó bornak nem kell cégér, de azóta tudjuk, hogy még a jó bornak is kell cégér, sôt ma már a cégér (reklám) sem elég, a borról azt is meg kell mondani mi benne a jó, miért jó.
A tájfutás nagyon sokáig abban a helyzetben volt, mint a jó bor, azt gondoltuk, nincs szükség cégérre. Ma szeretnénk, ha a cégérünk a mostaninál több résztvevôt és támogatást vonzana, de sajnos ma már a cégér sem elég, a hasonlathoz hűen összehangolt multimédia bemutatóra van szükség a sikerhez.

Mit jelent ez a mi gyakorlatunkban?
Mi tájfutók, akik nagyon sokszor átéltük sportágunk alapélményeit, egyedülállóan izgalmasnak és érdekesnek tartjuk a tájfutást. Azonban mindeddig nem sikerült átadnunk szavakban vagy akár képekben a nem tájfutóknak, hogy miért érdekes, izgalmas és csodálatos a tájfutás, azt pedig különösen nem, hogy milyen értékei vannak.
Mutattunk bójákat, erdôben futó versenyzôket, tájolót, beszéltünk pontokról, útvonalválasztásról, térképrôl és tájékozódásról, komoly eredmény nélkül.
A Marketing Bizottság hoszszas és alapos elemzéssel kidolgozta sportágunk Profilját, marketinges szakszóval márkaazonosságát.
Már megint marketing?! Mielôtt a tukmálás, rábeszélés és pénzcsinálás kifejezések bármelyikével hozná valaki összefüggésbe ezt a szót, arra hívom fel a figyelmet, hogy a marketing mint szemlélet lényege és egyik legalapvetôbb eleme, hogy amit csinálok, azt úgy csinálom, hogy az a lehetô legjobban megfeleljen a célközönségemnek. Ez a szemlélet ma már nem korlátozódik az üzleti szférára, többek között az intézményes társadalmi kapcsolatokban is az egyik alapelv.
Azonban ma, a modern, információs társadalom kialakulása idején már az sem elég, hogy azt csinálom, ami a célközönségemnek megfelel, úgy is kell róla beszélnem, hogy gyorsan megértse, miért jó ez neki. Egyértelmű, világos, következetes és egységes szöveges és képi üzeneteket kell eljuttatnom a célközönségem tagjaihoz, csak ebben az esetben van esélyem arra, hogy “engem” válasszanak.
A Profil célja, hogy útmutatásának megfelelôen a tájfutást jól működô sportággá fejlesszük, amely képes a szabadidô kultúrált eltöltéséért folytatott versenyben az eddiginél jóval nagyobb szeletet kihasítani.
Akkor lehet a tájfutás sikeres és vonzó sportág, ha egységes képet tudunk kialakítani róla, és egy jól meghatározott vonzó asszociációs kör kapcsolódik hozzá. Amint ez a kép nem egységes, nem elég érthetô, és nem következetesen jelenítjük meg, “széttöredezik” vagy össze sem áll az emberek fejében, és nem is foglalkoznak vele. Modern társadalmunk egyik meghatározó jellemzôje, hogy kezelhetetlen mennyiségű információ jut el hozzánk, és csak azokkal foglalkozunk, amelyeket könnyen és gyorsan megértünk.
A másik lényeges eleme a most kidolgozott Profilnak, amit szakkifejezéssel márkaazonosságnak nevezünk, hogy a sportágat nem szakmailag írja le, mint eddig tettük bármikor, hanem a “fogyasztó” számára nyújtott értékek és élmények alapján. Akkor tudjuk jól bemutatni sportágunkat, ha azt mondjuk el, miért jó ez annak, aki kipróbálja vagy rendszeresen űzni fogja.

Miért van szükség következetességre és egységes kommunikációra?
Azért, mert csak ebben az esetben adjuk meg a lehetôséget az embereknek, hogy megértsék és vonzónak találják sportágunkat. Akkor lehetünk mindannyian együtt sikeresek, és akkor tudunk vonzó képet mutatni sportágunkról, ha mindannyian az ebben az anyagban megfogalmazott gondolatokat és kommunikációs elemeket használjuk, amikor sportágunkról beszélünk.
A Profil a Közgyűlésen került elôször kiosztásra, következô számunkban folytatjuk bemutatását.

Lantos Zoltán



Vissza a Tájoló 2004/02 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!