"Hobby" GPS-es vevővel végzett térképhelyesbítés tapasztalatai (2)


5. Terepi munka hobby GPS-es vevővel
5.1. A terepi munka kellékei
A legfontosabb kellék természetesen maga a GPS. A terepre való kiindulás előtt ellenőrizni kell a vevő akkuinak feltöltöttségét és célszerű tartalék akkukat is magunkkal vinni (AAA-s akkuk esetén akár 2-3 garnitúrát is) Célszerű a korábbi állományokat törölni a GPS memóriájából, ezáltal is megkönnyítve a későbbi adatfeldolgozást.
Fontos különbség a hagyományos módszerhez képest, hogy a GPS-es helyesbítésnél nem szükséges, sőt nem is célszerű a fóliával borított alaptérkép használata ill. a fóliára való rajzolás, mert azt nem lehet később teljes pontossággal a térképre illeszteni. Természetesen alaptérképre mindenképpen szükségünk van és rajzolhatunk is rá a felvett adatok jó rekonstruálhatósága érdekében, de a térképre való adatfelvitel alapját nem a manuálisan készített rajzok template-ként való megjelenítése és átrajzolása fogja jelenteni. A GPS-szel (útpontként) felvett objektumok és egyéb tereptárgyak későbbi beazonosításához célszerű egy táblázatot vezetnünk, amelyen a felvett útpontok sorszáma mellé az objektum megnevezését ill. az esetleges megjegyzéseinket is felírhatjuk.

5.2. A terepi munka során figyelt szempontok
A hobby GPS elsősorban abban különbözik a drágább készülékektől, hogy a terepi munka során kizárólag az általunk mért pontok koordináta-adatait rögzíti, de a mérés körülményeiről (pontosságáról, a vett jel erősségéről, a műholdak helyzetéről stb.) semmilyen információt nem tárol el. Ezt a hiányosságát manuálisan kell pótolnunk azzal, hogy mérés közben folyamatosan figyeljük a készülék műhold-állásokat, a vett jel erősségét és a vevő által kalkulált hiba nagyságát mutató képernyőjét. Amennyiben például azt tapasztalnánk, hogy kevesebb mint 4 műhold jelét veszi a készülék, akkor ezt a körülményt fel kell jegyeznünk a táblázatunkban, mert otthon az ehhez tartozó (pontatlan) adatokat ki kell majd törölnünk.
Gondot jelenthet az is, ha a 4 műholdból 1 túl alacsonyan (15 foknál alacsonyabban) helyezkedik el, mert ekkor jelentősen megnő a jel mellett vett zaj aránya is. A túl alacsony műholdak a képernyőn a külső kör közelében helyezkednek el. Ha tehát a túl alacsonyan elhelyezkedő műhold mellett nincs további 4 megfelelő műhold, akkor is célszerű az adatokat utólagosan törölni.
Fontos megjegyezni, hogy a hobby készülék által (méterben) kijelzett hiba nagysága csak tájékoztató-jellegű érték, mert a hiba a kiírt értéknél nagyobb is lehet a GPS-es vevők által a mérés időpontjában nem ismert tényezők (pl: műholdak pályahibái) miatt. Ennek ellenére a gyakorlati tapasztalatok alapján azt mondhatom, hogy a kiírt hibaértékek arra megfelelőek, hogy a bizonyosan hibás adatokat ezzel is kiszűrjük. Ha tehát a vevő által kiírt hiba értéke 9 méter fölé növekszik, akkor célszerű később az ehhez tartozó adatokat törölni.
Az eredmények felhasználhatóságát jelentősen rontja, ha a vevő gyakran váltogatja azokat a műholdakat, amelyek jelei alapján kiszámítja a pozíciónkat. A gyakori műhold-váltásokból adódó bizonytalanságot a hiba érték gyakori változásával (pl: 5-15 méter között szóródik) is érzékeljük.

5.3. Pontszerű objektumok felvétele
Pontszerű objektumokat úgy vehetünk fel a terepen, hogy odamegyünk, útpontot jelölünk a GPS-szes vevőn, majd az adott sorszámú útponthoz felírjuk a hozzá tartozó objektum nevét (jelét) a táblázatunkba. Egy adott objektumnál célszerű közel egy percet egy helyben tartózkodni, mivel ez esetben a hobby GPS-es vevő automatikusan legalább 12-15 trackpontot is eltárol az adott objektum pozíciójánál, így az útpont pozíciója a későbbi adatfeldolgozás során a közeli trackpontok koordinátáinak átlagával pontosítható. Gyakorlati tanács, hogy a felvétel során lehetőleg a vevőtől mindig északra álljunk, mert ekkor nem takarunk el műholdakat és az ott tartózkodás alatt végig egyhelyben álljunk, mert a nagyobb mozgások-elforgások műholdváltásokat idézhetnek elő a vevőnél (azaz bizonyos műholdakkal megszakadhat a kapcsolat), ami a pozícióknál nagyobb váltásokat is eredményezhet.
Amennyiben nem tudunk/akarunk odamenni az objektumhoz, mert pl: egy völgy alján van, akkor a korábbi hagyományos lehetőségeket is alkalmazhatjuk:
" Egy meghatározott útpontból felvesszük az irányt és megbecsüljük a távolságot (ezt csak kis távolság esetén célszerű alkalmazni)
" Előremetszéssel két ismert útponttól vesszük fel az irányt.
Gyakorlati tapasztalatok alapján, figyelembe véve a GPS pontatlanságát is, nem célszerű egymáshoz képest 20-25 méternél közelebb elhelyezkedő, nem vonalas elemekről külön-külön útpontot felvenni, mert ez esetben a két objektum egymáshoz képesti pozíciója a hiba miatt jelentősen torzulhat. Ilyen esetben csak az egyik objektum koordinátáit határozzuk meg a vevővel, míg a másikat (többit) az előzőekben ismertetett hagyományos módszerek valamelyikével vegyük fel.

5.4. Vonalas jelek felvétele
A korábbi munka során általában az utak jelentették a helyesbítés kiindulási alapját. Ettől eltérően most már nem feltétlenül kell az utak és egyéb vonalas jelek felvételével kezdeni a munkánkat, ezeket célszerű a többi munkával párhuzamosan végezni. A felvétel kiindulási alapja ebben az esetben a GPS által végzett automatikus útvonal-rögzítés lesz. Maga a felvétel általában úgy történik, hogy a vonalas objektum kezdetén jelölünk egy útpontot, majd végighaladunk az objektumon és a végén is jelölünk egy útpontot. Fontos, hogy az eredmények könnyű átrajzolhatósága érdekében minél hosszabb szakaszon haladjunk végig a felmérés alatt álló objektumon és közben ne térjünk le egy-egy másik objektum beméréséhez. Az egyes vonalas objektumok felmérése közben a környező fedettség feljegyzését leszámítva mással ne foglalkozzunk, sőt még az útelágazásokat sem kell feltétlenül megjelölnünk, mert az elágazó úton később úgyis külön végig kell majd haladnunk. Ezzel a munkamódszerrel könnyű lesz a jegyzőkönyv vezetése, az utak manuálisan is könnyen átrajzolhatókká válnak az OCAD-be való betöltésük után a megjelenített track felhasználásával.
Amennyiben nem tudunk/akarunk végighaladni a vonalas objektumon, akkor ismét csak két lehetőségünk van:
" Az elején felveszünk egy útpontot, majd feljegyezzük az irányszöget és a hosszt.
" Csak az objektum kezdetén és végén jelölünk egy-egy útpontot.
Természetesen mindkét esetben egyenes vonalú alakzatot tudunk csak felvenni. A vonalas jeleknél leírtakhoz hasonlóan lehet a kisebb domborzati korrekciókat (gerincek völgyek módosítása) is elvégezni.

5.5. Területi jelek felvétele
Mind a hagyományos, mind a GPS-szes térképjavításban talán a legnagyobb gondot a nagy kiterjedésű területek jellegének (elsősorban a futhatósági fokozatok) felvétele jelenti. Kisebb kiterjedésű területeket a "hagyományos" GPS-szes módszerrel vehetjük fel: egyszerűen körbejárjuk a területet és az elején és végén is jelölünk egy-egy útpontot. A legtöbb esetben azonban nem ilyen egyszerű a helyzet, a futhatóság gyakran változik, a határvonalak néha nehezen megfoghatóak. A futhatósági területek későbbi rekonstruálhatósága érdekében célszerű folyamatosan jegyezni, hogy utunk során jobbra és balra milyen fedettséggel találkoztunk. Amennyiben markánsabb határt is látunk, akkor azon célszerű végighaladni, szintén feljegyezve, hogy az útirány szerinti bal és jobb oldalon milyen futhatóságot tapasztaltunk és persze a határon való haladás elején és végén egy-egy útpontot kell felvennünk.
Itt is lehetőségünk van a korábban már említett egyenes vonalú felvételekre vagy az irány és távolság, vagy a kezdeti és végpont megadásával.
Mind a vonalas, mind a területi jelek felvételénél nagyon fontos, hogy egy-egy vonal felvételét legalább két alkalommal (lehetőleg különböző napon, vagy egymáshoz képest 2-3 órás idő elteltével) elvégezzük és csak akkor használjuk fel az eredményeket, ha a két felvétel között csak minimális (néhány méteres) eltérés van. Csak ezzel tudjuk a "hobby" GPS-es vevő pontatlanságából adódó véletlenszerű hibákat csökkenteni.

6. A felvett anyag kiértékelése
6.1. Az adatok letöltése a GPS-es vevő memóriájából
Természetesen ezzel kell kezdenünk az adatok konvertálását. Ehhez javaslom az internetről (http://www.gpstm.com) ingyenesen letölthető "GPS TrackMaker" program használatát, mert szinte az összes hobby GPS-es vevő adatformátumát ismeri ez a program. Az adatok letöltését követően, már meg is jelenik az általunk bejárt útvonal az összes útponttal és még érdekes adatokat is ellenőrizhetünk ebben a programban (pl: milyen gyorsan mentünk egy adott pillanatban, mikor érkeztünk egy adott ponthoz stb.). Bár elvi lehetőségünk meg lenne arra, hogy az útvonalat képként elmentsük, és "template"-ként betöltsük az OCAD-be a térkép alá, ettől mégis mindenkit óvnék, mert a térkép pontosságára a manuális illesztés (nagyítás/kicsinyítés/forgatás) bizonytalansága miatt ez a módszer nagyon rossz hatással lenne.
A letöltött adatokat célszerű a további feldolgozást segítő "GPS Tarckmaker Text Format" formátumban elmenteni.

6.2. Az adatok átkonvertálása EOV koordinátákra és DXF fájl készítése
Sajnos ezen rész elvégzéséhez már nem találtam ingyenes programot a világhálón, ezért magam fejlesztettem ki egyet és ezt bárki más is meg tudja csinálni kisebb programírási gyakorlattal. Ez a program most be tudja olvasni a trackmaker text-fájlt egy adatbázisba, majd (a korábban említett excel táblából kinyert képletek segítségével) átkonvertálja a track- és útpontokat EOV szerinti koordinátákra és ezeket szintén egy adatbázisba írja ki.
Az útpontok felvételénél említett módon az egyes útpontokhoz a megadható távolságnál közelebb eső trackpontokat is kigyűjti és átlagolja, ezzel korrigálja az útpontok koordinátáit.
Ahhoz, hogy az EOV szerinti koordinátapontokat meg is tudjuk jeleníteni az OCAD programmal, a CAD programok által használt DXF formátumú állományt kell készítenünk. Bár több GPS-es vevő képes DXF formátumú adatkiírásra, azonban tapasztalatom szerint ezek az állományok az OCAD-ben nem jeleníthetőek meg helyesen, valószínűleg azért, mert a vevők 3 dimenziós adatokat írnak ki (a pozíció x és y koordinátája mellett a magasságot is), míg az OCAD csak két dimenziós (magasság nélküli) adatokkal dolgozik. Ezért a kifejlesztett programom képes DXF formátumú fájl létrehozására is az EOV koordinátákat tartalmazó adatbázisból. A DXF állomány programmal történő előállításához előzetesen csak az kell, hogy megismerjük a (bármilyen szövegszerkesztővel könnyen kilistázható, text formátumú) DXF állomány egyszerű szintaktikáját és a megfelelő formátumú sorok közé írassuk be a programmal a koordinátapontokat.

6.3. Az átkonvertált állomány megjelenítése az OCAD-ben manuális feldolgozás esetén
Miután elkészítettük a DXF fájlt, a manuális adatfeldolgozó módszer esetén egyszerűen meg lehet azt jelenítenünk az OCAD programban az aktuálisan készített (és EOV koordináták szerint illesztett) térképállomány alatt. Ehhez az "Import" funkciót kell használnunk, ezután ki kell választanunk a megfelelő DXF állományt, majd a megjelenő táblázatban az "Offset" ablakban az automatikusan felajánlott "new offset" opció helyett az "existing offset" opciót kell kiválasztani és a koordinátáknál ellenőrizni, hogy a "GIS" opció legyen kiválasztva. Ezt követően az "OK" gomb megnyomható és felmérésünk eredménye pontosan a helyén, szerkeszthető módon megjelenik a térképen.
A track-ek szürke vonallal vannak jelölve, míg az útpontokat szürke keresztek jelzik, amelyeket kijelölve alul láthatóvá válik az azonosítójuk is. A megjelenített útpontok helyén általában egyszerű jel-cserével megjeleníthetjük a valódi jelet, amelyet a terepen vezetett jegyzőkönyvből olvashatunk ki. Útvonalak és területi jelek alkalmazása esetén értelemszerűen a track mentén kell a megfelelő jelet végighúzva berajzolni, illetve ebben az esetben is lehetőségünk van a trackek átnevezésére, így nem kell rajzolnunk. A módszer előnye, hogy nagyon pontosan jelennek meg a felvett jelek és ki van zárva a tisztázat illesztésével, valamint a térkép összeillesztésével kapcsolatosan bevitt hiba- ill. torzulás lehetősége. A módszer hátránya a tisztázat készítésének időigényessége, hiszen egy alkalommal több száz útpontot is felvehetünk, amit egyenként kell később behelyettesítenünk.
Ezt a módszert az év eleje óta mostanáig többen, több alkalommal és többfajta vevővel teszteltük és jól működik.

6.4. A helyesbítési munka szervezése
Ahhoz, hogy a korábbiaknál pontosabb és a kiindulási alaptérképhez jól illeszthető térképet kapjunk végeredményként, véleményem szerint elengedhetetlenül fontos, hogy a korábbi helyesbítési technológiát nagymértékben átszervezzük. A korábbi technológiából ki kell szűrni mindazon elemeket, ami a térkép torzításához vezethet, azaz elsősorban a térkép feldarabolásával, szkennelésével, manuális illesztésével és átrajzolásával, ismételt digitalizálásával, ismételt összeillesztésével stb. kapcsolatos lépéseket. A legtöbb esetben elkerülhetetlen, hogy egy térképen többen dolgozzanak, így csak abban az esetben tudunk pontos térképet készíteni, ha mindenki egy állományba dolgozik és értelemszerűen mindenki az éppen aktuális állományt kapja meg további rajzolásra. Ez úgy oldható meg, hogy a helyesbítés kezdetén kijelölünk egy helyesbítési felelőst, aki koordinálja a helyesbítők munkáját és figyelemmel kíséri az aktuális térképállományt. A terepi munkát követően a helyesbítők ennek a koordinátornak küldik el a GPS-ből letöltött aznapi útvonalukat, aki az útvonalak EOV koordinátákra való átkonvertálását elvégzi, az aznapi munka eredményét a térkép felmérési eredményeit tartalmazó adatbázisába betölti és két DXF állományt készít el:
" az aznapi munka adatait tartalmazó állományt
" az eddigi összes felmérés adatait tartalmazó állományt
Ez utóbbi adatoknak elsősorban a vonalas és területi jelek pontosításánál van jelentősége, mivel például egy-egy utat több nap felmérései alapján lehet végül megrajzolni a felmérések egyfajta átlagát képezve, így a pontosság nagymértékben növelhető. Az elkészített DXF állományokat a koordinátor a helyesbítést végző részére az aktuális térképállománnyal együtt akár még a helyesbítés napján el tudja küldeni, így a tisztázat már aznap este is elkészíthető. Az egyes helyesbítők a tisztázat elkészítését kizárólag az automatikusan, nagy pontossággal illesztett DXF állományok alapján végzik, majd azt követően természetesen a lehető legrövidebb időn belül visszaküldik az aktuális térképállományt, hogy abba majd más is tudjon dolgozni. A kapcsolattartás és adatküldés egy lehetséges formája az elektronikus levéllel való kapcsolattartás. A térkép-állomány a DXF fájlokkal együtt tömörítve 1.0-1.5 Mbyte nagyságú fájlban elfér, amit a legtöbb levelezőrendszer könnyedén küldeni ill. fogadni tud, igaz modem esetén egy kicsit lassan, mert egy-egy állomány letöltése akár 10 percet is igénybe vehet.
A módszernek a pontosságán kívül még egyéb előnyei is vannak:
" a helyesbítés irányítója az egész munka alatt figyelemmel tudja kísérni az összes helyesbítő munkáját
" a helyesbítők egymás munkáját is segíthetik például azzal, hogy a saját területük megközelítése során a szomszéd helyesbítő területén található úton végighaladva a GPS-t bekapcsolva tartják, így az út felméréséhez segítséget nyújtanak.

7. A módszer alkalmazásánál kipróbált "hobby" GPS-es vevő paraméterei
Mikor ezt az anyagot elkezdtem írni, azt gondoltam, hogy az alkalmazott GPS-t inkább nem nevezem meg, hiszen ezzel az anyaggal nem célom a reklámozás (szponzorokkal sem vagyok kapcsolatban). Mivel azonban többfajta vevőt is kipróbáltunk és nem mindegyik típus esetén értünk el túl jó eredményt, ráadásul a következő fejezetben még egy összehasonlító mérést is ismeretetek, ezért nem kerülhetem meg az általunk sikeresen alkalmazott vevő megnevezését: Tehát egy Geko 201-es vevőről van szó. Ennek legfőbb tulajdonságai:
" 500 útpont tárolására alkalmas
" 10.000 trackpont koordinátáit tudja tárolni, azaz 4 másodperces fix-ciklusidejű adatfelvétel esetén több mint 11 órás időtartam adatait rögzíti
" EGNOS vételére alkalmas (bár ezt még nem tudjuk jelenleg kihasználni)
" A vevőről az adatok letölthetősége a számítógép soros portjához csatlakoztatható kábelen keresztül biztosított.

7.1. A vevő üzemeltetéséhez szükséges minimális konfiguráció
Ezt azért írtam össze, mert a vevő kiválasztásánál nemcsak a vevő árára, hanem az üzemeltetéséhez szükséges egyéb egységek megvételének költségére is figyelnünk kell. Tehát egy vevő mellé mindenképpen meg kell vennünk az adatok letöltéséhez szükséges soros adatkábelt, feltölthető akkumulátorokat és akkumulátor-töltőt is. A legegyszerűbb, de térképkészítésre már használható vevő jelenlegi (2004. április) ára a felsorolt tartozékokkal együtt mintegy 70eFt, amiből a vevő maga csak 45eFt.

8. A "hobby" GPS-es vevő gyakorlati összehasonlítása egy térképkészítéshez kifejlesztett profi vevővel
Mivel jelen írásom készítése közben többek részéről erős kétely merült fel a hobby GPS-es vevők pontosságával kapcsolatosan, ezért elhatároztam, hogy egy egyidejű, párhuzamos méréssel fogom összehasonlítani a hobby GPS-es vevőt egy térképkészítésre kifejlesztett GeoExplorer 3-as profi vevővel. Az összehasonlító mérés elvégzéséhez biztosított GeoExplorer 3-as GPS kölcsönzéséért és a GeoExplorerrel végzett mérés eredményének utólagos korrigálásáért még egyszer szeretnék köszönetet mondani Kovács Bélának. A mérést 2004. április 20-án végeztem el Piliscsév térségében a Tipó kupa terepén. A GeoExplorer 3-as műszer beállításait Kovács Béla végezte el a mérést megelőzően, a beállított értékeket nem módosítottam. A mérés folyamán egyrészt útvonalakat vettem fel, másrészt több útpontot is, mindkét műszerrel egyidejűleg. A GeoExplorer 3-as műszert előírás szerint végig kézben tartottam, míg a Geko 201-est a másik kezemben tartott mappára helyeztem. A mérés úton, ligetesben, valamint normál erdőben (szálerdőtől a 2-es zöldig) történt különböző irányú hegyoldalakon és laposabb részeken egyaránt.
Az interneten elérhető anyagban táblázatban az összes eredmény össze van foglalva, most csak a legfontosabb átlagos értékeket ismertetem:
A két műszer pontjai közötti átlagos eltérés 4,3 méter.
Az összesen 61 pont-párból:
" 41 esetben (67,2%) az eltérés 5 m alatt volt
" 15 esetben (24,6%) az eltérés 5 és 10m közé adódott
" 5 esetben (8,2%) az eltérés 10 m fölé adódott

Mivel a GeoExplorer beállított mérési pontossága 2-3 méteresnél nagyobb hibát nem engedett meg, ehhez képest számíthatjuk a feltüntetett távolságértékeket. Fontos azonban megjegyezni, hogy a két műszer közötti hiba nagyságát nem feltétlenül kell hozzáadni a GeoExplorer 2-3 méteres hibájához, mivel a hiba iránya nem feltétlenül esik egybe !
Érdekes megfigyelés volt, hogy nyílt területeken a két műszer közötti hiba egyetlen esetben sem lépte túl az 5 méteres határt !
Véleményem szerint összességében nem szerepelt rosszul a hobby GPS-es vevő !

9. A GPS alkalmazásának további lehetőségei a tájfutásban
A most leírt térképkészítési funkción kívül természetesen még sok egyéb dologra is felhasználható a GPS. Egyrészt az ellenőrzőbírók munkáját segítheti, gyorsíthatja és pontosíthatja a pontok (stekkelés) ellenőrzését és a térkép pontosságáról is gyorsan információt szerezhetünk a segítségével. Amennyiben sikerül valamilyen jó lehetőséget találni a GPS ruhára (váll közelében) való felerősítésére mind az edzés-munka, mind versenyen nyújtott teljesítmény utólagos értékelésére és elemzésére jó lehetőséget nyújt, mert nemcsak a futó által bejárt útvonalat rögzíti pontosan, hanem minden időpillanatban visszakereshető a futó aktuális sebessége is. Egy kisebb vevő súlya egyébként mindössze 100g, nagysága pedig a kisebb mobiltelefonokhoz hasonlítható, azaz a futást igazából nem nehezíti.

10. Összefoglalás
Az eddigi tapasztalatok alapján tehát a hobby GPS-es vevő használata során célszerű betartani a következő szabályokat:
" Csak olyan mérési eredményeket szabad elfogadni, amikor legalább négy műhold jeleit stabilan tudja venni a vevő.
" A vonalas objektumok nyomvonalát célszerű legalább két alkalommal (egymástól több órával, vagy nappal eltérő időpontban) felvenni.
" A pontszerű objektumok felmérésénél célszerű legalább 1 percet a helyszínen tartózkodni, majd utólag a tartózkodás időtartamára eső, automatikusan felvett trackpontok pozícióinak átlagolásával pontosítani az útpont koordinátáit. A pontosságot nagyban javítja ebben az esetben is, ha két alkalommal is felveszünk egy-egy pontot.
" A GPS-szel felmért pontszerű objektumok nem lehetnek egymáshoz képest 25-30 méternél közelebb, mert ellenkező esetben a pontok egymáshoz képesti pozíciója a helymeghatározás pontatlansága miatt már torzulhat. Az ennél közelebbi útpontokat egy-egy GPS-szel bemért ponthoz képest hagyományos módon kell meghatározni.
" A GPS mérési eredményét számítógéppel fel kell dolgozni, majd DXF állomány készítésével közvetlenül a térképállományra behívni, mert csak így kerülhető el a tisztázat szkennelésből és/vagy manuális illesztéséből adódó torzítása.
" Minden helyesbítőnek azonos (az éppen aktuális) térképállományba kell dolgoznia, hogy a térkép végső összeillesztésére ne legyen szükség, így az ennek során előforduló pontatlanságok kiküszöbölhetőek legyenek.

Ilyen módszerrel a hobby GPS esetén is 5-8 méteres pontosság érhető el, ami 1:15.000-es méretarányú térképeknél szerintem mindenképpen elfogadható, és 1:10.000-es méretarányú térképek esetén is kielégítően pontos eredményt ad. Ugyanakkor nem célszerű alkalmazni ilyen műszert az ennél nagyobb felbontású térképek (pl: 1:5.000-es parktérképek) esetén, mert ezeknél értelemszerűen nem engedhető meg a térképen 1 mm-nél nagyobb eltérés.

Ezzel befejeztem a GPS-es térképhelyesbítéssel kapcsolatos eddigi tapasztalataim ismertetését. A jövőben tervezem egy olyan új rendszer kipróbálását, amelynél palmtopban megjeleníthető az aktuális térképállomány és az ahhoz bluetooth segítségével hozzácsatolt GPS a terepen való haladás közben nemcsak az addig bejárt útvonalunkat, hanem az aktuális helyzetünket is mutatja a térképen.

Amennyiben további kérdésetek lenne a VilmosL@freestart.hu email-címen el tudtok érni.

Lehetőségünk lenne arra is, hogy elegendő érdeklődő esetén egy tetszőleges kiválasztott terepen mindenki kipróbálhassa az itt leírt módszert a gyakorlatban is. A tereppel kapcsolatos egyetlen kikötés, hogy rendelkeznünk kell előzetesen a terepről készült EOV koordinátákat is tartalmazó alaptérképpel. További kipróbálási lehetőség saját GPS-szel rendelkezők részére, hogy amennyiben valaki email-en elküldi az általa készített TrackMaker-Text formátumú állományt, akkor általában 1 napon belül vissza tudom küldeni az OCAD-be importálható DXF állományt.

2004. október
Lengyel Vilmos



Vissza a Tájoló 2004/10 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!