Egy Világbajnokság belülről


2003-ban egy forró júliusi napon e-mail érkezett: elvállalom-e a Nemzetközi Tájfutó Szövetség (IOF) felkérésére az Ausztráliában 2004-ben rendezendő, immár 2.Tájkerékpár VB IOF tanácsadói (régebben ellenőrinek hívták) feladatát. Amikor felfogtam, hogy a földgolyó túloldalára kellene utaznom, ahol éppen tél van, igent mondtam. Csak el ebből a hőségből!
Mint kiderült, kizárásos alapon esett rám a választás, ugyanis a szabályok szerint csak IOF tanácsadói licensszel lehet ilyen tevékenységet folytatni, amivel akkor mindössze 5 ember rendelkezett. Egy az előző VB-n volt tanácsadó, a legközelebb lakó új-zélandi inkább csapatvezető akart lenni, a másik kettőnél nem tudom mi volt összeférhetetlen. Nekem volt licensszem, és két Világkupa futam, valamint jó néhány egyéb tájbringa verseny rendezésének tapasztalatával rendelkeztem.
Mint ismeretes, az IOF tanácsadói munka önkéntes tevékenység, az IOF fizeti az utazást, a rendező ország az ott tartózkodás költségeit, így nekem "csak" az időmet kellett rászánni, ami az utazási időt tekintve sem volt kevés, több mint 24 óra egy-egy irányban.
A verseny tervezett színhelyét - Maryborough - beütve a magyar keresőbe 0 találatot kaptam, a rendező klub városára - Ballarat - viszont szép számmal volt találat: valaki hazánkfia, amikor éppen a ballarati tavon (ahol egyébkent az 1956-os melbournei olimpia evezős számait is rendezték) vízisíeléssel múlatta az időt, a városban talált egy Shakespeare szobrot, amit egy magyar származású ausztrál szobrász (Mészáros Andor) készített. Az a nagyszerű ötlete támadt, hogy Budapesten kellene a szobor egy másolatát elhelyezni, és gyűjtést indított a nemes cél megvalósítására. Láss csodát, azóta már áll is a szobor Budapesten, a Duna-korzón.
Ennyi bevezető, és többszöri levélváltás után 2003 novemberében ott voltam Ballaratban. A VB friss nyugdíjas főrendezője fogadott otthonában, amely a ballarati város és erdőszélen, egy hat hektáros, 3 tavas, két lovas plusz egy pónis birtokon terült el. Mielőtt irigyelni kezdenénk, ez ott normális dolog, egy élet munkája után a nyugdíjasnak a nyakába szakadó biztosítási összegből telik arra, hogy szerény hajlékot vásároljon, alvás helyett hajnalban lovakat (+ 1 póni az unokáknak) etessen, napközben ganézzon, este csutakoljon, és videóról tanulja a lótartás fortélyait, hétvégeken meg lovas találkozókra utazgasson a terepjárója után kötött lovaival (persze utánfutóban).
Nem csoda, hogy mindezen tevékenységek közepette a VB előkészítésben (11 hónappal a verseny előtt, amikorra a szabályzat szerint térképnek, pályának kellene lennie, én is ezért jöttem) még csak a kiírásig jutott, meg némi elképzelésig, merre is kéne rendezni a versenyeket. De ekkor belecsaptunk a lovak, pontosabban a lóerők közé, négy napig egyfolytában jártuk az erdőket a terepjáróval. Sikerült kiválasztani a terepeket, célokat, szállásokat, a versenyközpontot - amelyet érthetetlen módon Maryboroughban, az innét 80 km-re lévő városba képzelt el - áthelyeztük a házába, a terepről még légifényképet is szereztünk az önkormányzatnál. Csak egy kérdésre nem sikerült választ találni, ki és mikor fogja elkészíteni a térképeket. Azzal váltunk el, mivel most semmit sem láttam a térképekből, pályákból, találkozunk jövő májusban, akkorra minden készen lesz.
Idehaza a tél kellemesen telt, néha sajnálkozva gondoltam az ausztrál helyesbítőkre, milyen melegük lehet most az ottani nyárban, a kemény munka közben. Májusra lefoglaltam a repülőjegyet, előtte érdeklődtem, mi a helyzet. Írták, mennék kicsit később. Majd ezt többször megismételték, végül abban maradtunk, lesz ami lesz, 10 nappal a VB előtt érkezem, addigra legyen minden készen. Némi bizakodásra adott okot, hogy az 1956-os olimpián is csak egy évvel a viadal előtt, a NOB fenyegetésére, hogy elveszi a rendezést gyorsultak fel a dolgok, és lőn olimpia. Én persze nem fenyegettem semmivel, így néha kaptam egy-egy pályatervet, térképet.
És 10 nappal a verseny előtt kész volt minden! Az egyhetes edzőtáborra a felújított régi térképek kinyomtatva, a VB-re új térképek, pályatervek. A nyomtatással megvártak, így már csak ki kellett bírnom, hogy 6 napból négyet kerékpáron töltve bejárjam és leellenőrizzem a 4 napi pályát és térképet. A munkaidővel nem volt probléma, mert amikor itthon aludni szoktam, ott fényes nappal volt, aludni a bringán semmiképpen se tudtam, az ottani éjjelen, ami itt nappal meg egyáltalán nem voltam álmos.
A selejtező pályáját kicsit rövidíteni, a döntőét kicsit igazítani kellett, a középtáv és a váltó teljesen rendben volt, egy-két térképhibát és egy odébb tett pontot kellett csak korrigálni, de ezért voltam én ott. A váltóval már több dolog volt, mivel senki se rendezett tájkerékpáros farsta váltót még (és ebből speciel én se készültem, előtte motala-ban állapodtunk meg) itthonról kértem tanácsot. Az ottani internet (az ADSL havi díja ott 4500 Ft, míg idehaza 12 000) és az ottani telefon (kevesebbe került a magyarországi hívás, mintha Szentendréről telefonáltam volna Budapestre) árak nem jelentettek akadályt a kapcsolattartásban, csak az időeltolódás okozott néha problémát.
Végül minden kész lett, a nyomtatás Ballarattól 120 km-re Melbourne (amely kb. akkora mint Pest megye, és a szűk városközpont kivételével csak földszintes házak vannak) túlsó végén történt egy digitális nyomdában, nagyon jó minőségben, és mondanom se kell, nagyon olcsón, kb. 100 Ft volt egy A/3-asnál nagyobb térkép nyomtatása.
Amikor együtt láttam a térképeket, magam is elcsodálkoztam, hogy milyen szerencsésen választottuk ki a terepeket. Pontosan megfeleltek a különböző versenytávokból adódó elvárásoknak. A hosszú távú verseny terepe (1:20 000-es térkép) jól kerékpározható, hosszú átmeneteket kínáló, nem túl szintes terep, a középtávú (1:15 000) szintes, szabdalt, komplex úthálózatú terep, a váltó szinte sík, nagyon sűrű úthálózattal.
És eljött az első verseny napja, ami jól kezdődött! A hazai ellenőrzőbíró, amikor a szállásunkat adó farmról kikanyarodtunk, nem adta meg az elsőbbséget (pedig neki nem okozhatott gondot a baloldali közlekedés), és egy 24 tonnás teherautó fellökte autónkat. Őt korházba, a totálkáros autót a roncstelepre szállították, a mentősök szakadozott angolságom után először komoly agyrázkódásra gyanakodtak, végül mivel karcolás se volt rajtam, otthagytak. A kiérkező rendőrök már csak egy sápadt, zilált, kissé véres (nem az enyém volt) pasast találtak, némi földtúrás és autóról leszakadt darabok, valamint nagy kupac aznapi versenytérkép közepette. Udvariasan megkértek, írjam be a nevem a kis kockás jegyzetfüzetükbe, majd elmentek, semmilyen iratot, se tanúskodást nem akartak. Kissé fehéren, ellenőrzőbíró nélkül, a térképekkel együtt végül egy másik autóval kiértem a selejtező versenyre.
Innét kezdve aztán minden ment simán, jó térképeken, jó pályákon, ideális időjárásban a versenyzők megelégedésre zajlottak a versenyek, dőltek el a világbajnoki címek, helyezések.
Számomra nagyon meglepő volt a rendezők hozzáállása, munkája. A verseny ideje alatt önkéntesek (volunteer) dolgoztak, ennek nagy hagyományai vannak a nyugati világban. Jól elkülönített feladatok voltak. Amíg valaki dolgozott, addig nem foglalkozott mással. Például a rajtban lévők, noha csak méterekre voltak egymástól, nem fecsegtek, nem szaladtak el semmiért az alatt a 3-4 óra alatt, amíg a munkájuk tartott, a rajtvonalon álló nem szólt bele például a beszólító munkájába. Amikor az utolsó versenyző is elrajtolt, a rajtfőnök köré gyűltek, aki megköszönte munkájukat, és csak ekkor engedtek ki, lazítottak. Az, hogy nem okoskodok bele a másik feladatába, minden területen jellemző volt, és a hazai gyakorlathoz képest rám nagy hatást tett. A verseny elnöke, aki maga is keményen dolgozott, egyszer se nézte meg mondjuk a pályákat, nem szólt bele mikor és ki megy felvezetni, hogy legyen a cél felépítve, stb.
Az egyetlen, aki okoskodhatott, az én voltam, és minden kérésemet teljesítették. Egyszer fordult elő csak, az utolsó nap, a váltón (biztos elfáradtak már ők is), amikor a váltóhely kialakításának kis változtatását kértem, hogy nem akarták megcsinálni.Ekkor odébb mentem, mert még le kellett ellenőriznem valamit, és 20 perc múlva, mire visszaértem, kész volt. Egyetlen hangos, szemrehányó szót sem hallottam az egy hét alatt. Sokáig emlegették egy mondatomat, amit a hosszútávú verseny "0" ideje előtt 5 perccel mondtam, amikor még nem volt a térkép a rajtban. Az egyik felvezető magával vitte a terepre a kocsijában (persze, mert már nem merték abba a kocsiba betenni, amivel én utaztam), és érthetetlen módon nem került még elő, természetesen a telefonját is kikapcsolta (bár csak nekem jutott eszembe felhívni). Csak álltunk a rajtban, az első versenyző már beállt a -3-nál, senki se szólt semmit, csak én mondtam annyit, mivel angol káromkodás hírtelen nem jutott eszembe: interesting situation - érdekes helyzet. Ekkor felbukkant a kocsi, kikaptuk a térképeket, volt még egy percünk is hogy kitegyük, ezt az elszólásomat később többször nevetve emlegették.
Amit még érdemes megemlíteni, egy világverseny rendezésekor ma már szinte a legkisebb munka és költség a térképekkel, pályákkal van. Itt nem volt több 160 versenyzőnél, mégis hatalmas szervezési feladatot jelentett ennyi ember és kerékpár mozgatása két héten keresztül a reptérről az edzéseken, szálláshelyeken, étkezéseken, versenyeken át végül ismét a reptérre. Ezt a feladatot egy logisztikai főnök - aki maga is vezette az egyik erre a célra bérelt és kerékpárszállításra berendezett teherautót -, egy teherautó sofőr, és alkalmanként bérelt buszok oldották meg.
Természetesen a kerékpáros népség mind gyanús, így a VB-n volt doppingvizsgálat is. Az IOF által kiküldött belga nemzetiségű doppingellenőr feladata az volt egy hét alatt, hogy rámutatott 10 emberre, akik ezután ittak mint a gödény, nehogy az olimpián indult magyar sporttársak sorsára jussanak. Majd a versenyenkénti két minta adására a részükre mindig külön felállított két sátorban könnyíthettek magukon. A tíz vizsgálat költsége, amelyet a rendezők fizettek és Sydneyben végeztek, - szerencsére nem sürgősségi pótlékkal mint az olimpián, így még most se tudni mi lett az eredménye -, több volt, mint amennyibe a térképek helyesbítése és nyomtatása került a teljes versenyre, beleértve az edzőtábort is.
A verseny után néhány napot Sydneyben töltöttem, az Ausztrál Tájfutó Szövetség belvároshoz közeli irodája volt kirándulásaim bázisa. Az iroda egy kutyafuttató pálya (stadion) lelátóira épült épületben volt, a többi Ausztrál sportszövetség is itt kapott helyet, amelyért nem kell fizetniük, csak a telefonszámlájukat. Egy főállású ember, Csonti ottani megfelelője dolgozik itt. A szövetség fő bevételét a több mint 5000 tájfutó befizetése adja, állami pénz - nem sok - csak a válogatottnak jut, amelynek útiköltsége onnét a világversenyekre nem kevés, így hozzánk hasonlóan ehhez még hozzá kell tenniük az élversenyzőknek.
A versenyrendszer némileg eltér a miénktől, főként a hatalmas távolságok miatt. Országos verseny a bajnokságokon kívül csak egy-kettő van egy évben, azok viszont igazi tájfutó karneválok, 7-10 napig tartanak, különböző számokkal, iskolás bajnoksággal, tájkerékpár versennyel. A versenyek másik kategóriája a tartományi verseny (persze egy tartomány se kicsi, a legkisebb, Viktória nagyobb, mint Franciaország), ezekből is csak pár van évente. Viszont helyi verseny van bőven, a nagyvárosokban hetente kétszer is "3Sz" a parkokban, utcákon, a hétvégén egyik nap városon kívüli "bush" verseny, másik nap meg az ott nagyon népszerű 3 órás pontbegyűjtő.
Ausztrália egyre több világversenyt rendez, a közeljövőben lesz Junior VB (2007), Szenior VB (2009) is. Ha a repülőjegy árát (220-270 000 Ft évszaktól és légitársaságtól függően) nem tekintem, versenyezni olcsóbb, mint Európában. Kb. ugyanannyi ausztrál dollárba kerül minden, mint itt euróban, csak egy dollár 150 Ft, míg egy euró 250. Például 1 liter benzin és egy liter tej is 1 dollár.
Sok minden másként van Ausztráliában, mint nálunk: baloldalon mennek az autók, a nap fordítva jár az égen, a csillagképek számunkra ismeretlenek, a víz fordítva örvénylik, a hazai tájoló használhatatlan, az erdőkben eukaliptusz fa és kenguruk vannak, de a térképek jelkulcsa és versenyek ugyanolyanok. Sydney környékén a különböző, homokkő és gránit sziklás, Melbourne, Bendigó környékén pedig az aranybányászok által megbolygatott domborzatú terepek jelentenek igazi tájfutó csemegét. Mindenkinek ajánlom, ha lehetősége van rá, látogassa meg ezt a hatalmas, nyugodt, barátságos országot.

Erdélyi Tibor



Vissza a Tájoló 2004/10 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!