GPS Challenge 2003 tájékozódási off-road verseny


Kedves Tájfutó Sporttársak! Schell Toncsi kérésére meséljük el Nektek a III. Nemzetközi GPS Challenge terepjárós verseny élményeit, hiszen ez is egy rokon "sport" (vagy inkább játék), ami érdekes lehet tájfutó szemmel. A magyarországi GPS-es versenyek között ez a legrangosabb rendezvény, számos országból jöttek versenyzők, komoly technikai apparátust vonultattak fel a rendezők és a díjak is igen színvonalasak voltak, így nem csoda, hogy a médiában is nagyobb visszhangot keltett ez a verseny, mint amihez mi a tájfutásban hozzászoktunk.
2003. december 28-án déli 12 órakor e-mailen kaptuk meg annak a 100 pontnak a GPS koordinátáit (ld. ábra), amelyek közül szabad útvonalválasztással kellett minél többet megfogni a rendelkezésre álló 48 óra alatt. A verseny befutója 30-án délben volt a pesti rakparton. Késni nem szabad; a késve érkezők eredménye érvénytelen. A GPS órája a műholdak atomórájához tízmilliomod másodperc pontossággal szinkronizálja magát, így nem lehet arra hivatkozni, hogy "nálam még csak 11:59 van"…
Végül 47 autó "állt rajthoz" ily módon az ország különböző pontjain. A versenykiírás szerint kikötés volt a 4 kerék meghajtás, 8 tonnás vontatókötél, téli gumi, hólánc, elöl- hátul rögzítési pont. A mi versenyautónk egy Suzuki Samurai, több szempontból is negatív rekorder volt technikai felszereltség tekintetében, de 17 évével valószínűleg simán vitte a kor-rekordot, rózsaszín ponyvájával pedig az esztétikai és komfort díjat nyerte volna meg, ha lett volna ilyen értékelés. Szűkösen bár, de befért a 60 szendvics, tartalék akkumulátor, pokrócok és a rengeteg térkép, amit magunkkal vittünk. Csak a kontraszt kedvéért, a verseny legjobban felszerelt autójában hűtőgép és mikrohullámú sütő volt, tolatóradar, elől-hátul kamera és még ezer apróság fokozta a kényelemérzetet, szóval lehetne még ezt-azt fejleszteni a mi kis autónkon…
Az előzetes nevezéskor kaptuk meg azt a loggert, ami lehetővé tette a verseny valós idejű internetes követését. Ez egy GPS vevő és egy mobil telefon házasítása, ami az autó akkumulátorára kötve folyamatosan kommunikált a GPS műholdakkal, rögzítette az autó útvonalát, majd a mobilhálózaton keresztül továbbította a megtett útvonalat egy központi szerver felé. A profibb csapatok mobil interneten saját maguk figyelhették a verseny alakulását. Nekünk ez nem sikerült, de emiatt nem szenvedtünk hátrányt, az éjszakákat leszámítva minket is folyamatosan értesítettek barátaink telefonon keresztül minden fontos eseményről. Egyébként a célban (ami egy állóhajó volt a Dunán) felállított hatalmas kivetítőn kellemes bárhangulatban 48 órán keresztül lehetett követni a fejleményeket, 1:50.000 méretarányú térképen.
Volt néhány érdekes szabály, ami színesítette a játékot. Az egyik a gyorshajtások szankcionálása volt, amire a loggerből kinyert sebesség adat és a pillanatnyi tartózkodási hely térképi egybevetése adott lehetőséget. Sajnos a rendszer egyelőre annyit tudott csak eldönteni, hogy lakott területen van-e az autó vagy azon kívül, így az Árpád-híd 70-es táblájánál is kaptunk büntetőpontot, hiszen definíció szerint ez lakott terület 50 km/h korlátozással. Még nagyobb kihágásnak számított, ha valaki az autópályán 130-cal tépett át egy településen, pl. Érden vagy a Velencei-tó mellett. A büntető pontokat is követhettük az Interneten, így volt aki csalódottan beletaposott a pedálba - ha már úgyis mindegy, mások meg még kínosabban ügyeltek a lovak megfékezésére, ahogy mi is. A végén a bizonytalanság miatt mégsem számították bele a gyorshajtásért kapott büntető pontokat a végeredménybe. Egyébként a mi esélyeinket növelte ez a szabály, hiszen a mi autónk önerőből 90 km/h sebességre képes, bár az idővel versenyezve hazafelé az érdi lejtőn hátszélben 120-at is kitapostunk belőle (ami a lobogó rózsaszín ponyva alatt félelmetes sebesség-érzettel ajándékozott meg minket).
A másik érdekes szabály a 2x4 óra pihenő volt, amit mindkét éjszaka 22:00 és 8:00 óra között kellett megejteni; természetesen a logger ezt is ellenőrizte. Az első éjszakánkat Mosonmagyaróváron egy bárban töltöttük térképek nézegetésével, a másodikat pedig a ponyvás autóban vigyázzülésben vacogva. Aludni inkább menet közben tudott 1-1 órát a hátsó ülésen az, aki épp nem vezetett vagy navigált. A pihenőidőre azért volt szükség (ahogy a sebesség szankcionálásra és a nyomkövetésre is), hogy a közvéleményt is meg lehessen győzni arról, hogy ez a verseny nem egy holdkóros ámokfutás a friss vetésben, hanem ténylegesen kontrollált, kultúrált verseny. Apróbb konfliktusok most is voltak hibás pontelhelyezések miatt, de a rendezőség mindent megtett ezek elsimítására. Pl. többen átcsúsztak Ausztriába, de mivel a határőröket is beavatták a rendezők, ők is követték Interneten a kóválygó terepjárókat és jót mulattak a keverőkön, majd visszatessékelték őket a sorompón túlra. Mi is a határsáv nyiladékán autóztunk az első éjszaka, amikor a kedves határőrök tolatva legyorsultak Lada Nivájukkal a párhuzamos földúton és helyre raktak minket.
A felszerelésünkhöz tartozott egy laptop, ami össze volt kötve egy GPS-szel, így a számítógép térképén minden pillanatban láthattuk, hol vagyunk. Vagyis elveszni vagy "lemenni a térképről", ahogy azt a tájfutó versenyeken szokás, itt igazából nem lehet. Ebben a műfajban inkább a jó útvonaltervezéssel lehet előnyt szerezni, illetve időt veszteni, de persze a pontfogás hatékonysága is fontos. Sokat kell mérlegelni, hogy vajon érdemes-e egy adott pontra vagy pontcsoportra elmenni, javítjuk-e az átlagunkat vagy inkább fogjunk meg távolabbi, de könnyű pontokat. Mi azzal fokozzuk hatékonyságunkat, hogy a kevéssé részletes számítógépes térképről átrajzoljuk turistatérképre, katonai vagy megyetérképre a pontokat, így több terepi információhoz juthatunk. Abszolút pontközelben meg már csak a GPS által mutatott irány és távolság számít. A pontok azonosítására sárga kereszt volt felfestve valamilyen tereptárgyra, ahol 3 és fél percet kellett eltölteni a loggerrel ahhoz, hogy rögzítse a pontfogást.
Összesen 1500 km-t autóztunk a két nap alatt, a mozgásban eltöltött átlagsebességünk 51 km/h volt és 47 pontot fogtunk meg, egyetlen ponttal előzve meg a második helyezett csapatot. Idén több volt az aszfaltos "átkelés", de azért még így is jutott elég izgalmas sártúrás a pontok közelében; egyszer majdnem elakadtunk egy mocsárban. Mivel már második alkalommal nyerjük meg ezt a rangos versenyt "hendikepes" kis autónkkal, mi is egyfolytában azon töprenkedünk, vajon mit csinálunk másképp, mint a többiek. A verseny utáni beszélgetésekből azt szűrtük le, hogy a versenytársaknak fontosabb a kényelem, mint nekünk, és itt nem csak a fent említett mikrosütőről és az éjszakai szállodakeresésről van szó, hanem mint kiderült, terepjárós barátaink nem szeretnek messzire távolodni az autójuktól. Nekünk az a stratégiánk - amit igazából nem kellett kidolgozni, hiszen tájfutó automatizmus - hogy 3-500 méterre megközelítve a pontot földúton mi nem keresgéljük tovább a bevezető utat, hanem toronyiránt nekiszaladunk a bozótnak. Volt egy versenytárs, aki mesélte, hogy az éjszaka 300 méterre lévő pontért nem mentek be, mert "túl harcos" lett volna. Szóval a tájfutó lelkesedés az éjszakai kocogásért még kuriózum ebben a sportágban, valószínűleg itt van a kutya elásva.
Ezek után csak remélhetjük, hogy nem kapott kedvet egyik kedves tájfutó sporttárs sem a GPS Challenge-hez és meghagyjátok nekünk a sikerélményt ebben a játékban.

Üdvözöl mindenkit a TIPOs off-road különítmény:
Székely Balázs, Sáfrán Bence, Polgár Olivér, Baracsi Ricsi



Vissza a Tájoló 2004/01 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!