Még egy tudósítás Haldenből


Idén a Norvégiai Haldenben rendezték meg "Veterán Tájfutó Világbajnokságot" július 13-17. között.
Jómagam nem vagyok már valami "menő" tájfutó, de tájfutó vagyok, és fiatal koromtól szeretnék egyszer már végre egy "északi" terepen futni, hiszen mindig mindenki olyan csodálattal beszél róla. Mielőtt bárki is megszidna, hogy bezzeg Norvégiába ki tudok menni, viszont hazai versenyeken alig látnak, el kell mondanom, ez már régi vágyam volt és most sikerült kijutnom.
A beszámolót saját tapasztalatom alapján írom, saját véleményemet írom le, voltak még magyarok rajtam kívül is, nekik lehet hogy más a véleményük.

Utazás
Odafelé a kolozsvári barátaimhoz társultam be, akik egy 16 fős busszal vágtak neki az útnak, engem Budapesten vettek fel. Nem részletezem az utazást, de megemlítek két dolgot.
Az egyik: sajnos a kis mikrobuszunk átlagsebessége az út java részén 80 km/h alatt maradt, így rettentő hosszú volt az út, majdnem három napig tartott. Ha saját kocsival mentem volna, egy nap alatt ott vagyok, igaz jóval drágábban.
A másik, ami számomra meglepő volt: a határátkelések. Több órát várakoztattak minket minden határon. Nekem csak megnézték az útlevelemet, és azonnal visszaadták, de kolozsvári barátaimnak az útlevelét (piros színű, később még hallunk erről) alaposan átnézték, csomagok ki-be, különböző formanyomtatványokat töltettek velük ki, természetesen az illető ország nyelvén voltak megfogalmazva a kérdések. Ide tartozik, hogy számomra "hülye" kérdéseknek látszottak ezek, pl.: hogy hívják a nagymamát (anyait), mennyi ideig tart a tranzitutazás, hol óhajtja elhagyni az ország területét, és felhívták figyelmét a polgárnak, hogy ott is kell majd ismét belépni. Na ennyi sok ökörséget kérnek egy tájfutótól, ha történetesen piros útlevele van, vagyis román állampolgár az illető. Nem baj, azért minden határátkelőnél hatalmas transzparens: "Együtt az Európai Unióért".

Halden
Egy kis (27000. lakosú) városka Dél-Norvégiában, közel a svéd határhoz. A norvégoknak egyik történelmi emlékű városa, hiszen 1905-ben itt győzték le a svédeket, és ezzel elnyerték teljes függetlenségüket. Hirdette mindezt egy tábla a haldeni vár bejárata mellett.
A városka tiszta, csendes, kitűnő úthálózattal rendelkező település, saját napilappal és jellegzetes norvég lakosokkal. Sajnos hétvégén a városkában, mint ahogy megtudtam, csak a 3 fő ügyeletes rendőr és egy tűzoltó tartózkodott, még orvos sem, mindenki víkendezett valahol. Az életszínvonalról csak annyit, a világ legjobb életszínvonalával rendelkező ország, további kommentár felesleges.

A versenyről
Két selejtezős, egy pihenőnap, egy döntős elven működő verseny volt. A rendezésben voltak számunkra nem megszokott dolgok, pl.: egy 6-8 ezer fős versenyen nincsen szemetes!!! Ennyi emberre volt a célban 6 női és 6 férfi WC. Nekünk ez szokatlan volt, igaz sehol nem láttunk szemetelő emberkéket. Maga a cél látványos volt, egy frissen lekaszált réten volt. Sajnos mindhárom nap egy cél volt és a befutópont is ugyanaz volt, így harmadik napra már sztráda minőségű ösvény vezetett a befutópontra. Többnyelvű hangosítás is volt, norvég, angol, orosz, és elvétve ritkán német. Meglepő mennyien voltak a volt Szovjetunió területéről (észt, lett, litván, ukrán, orosz, belorusz, stb. versenyzők).

Terep
Na ez az, amiért valójában rászántam magamat az útra. Nekem rettentő nagy csalódást okozott, nem ilyenre számítottam. A térképgyűjteményemben azért jó pár norvég térkép van, amit előzetesen tanulmányoztam. Minden nap 1:10 000/5m-es térképek voltak.
Edzőterep: több is volt, én a Venas elnevezésű kis térképet kaptam, ugyanis egy terepre sok lett volna ez a tájfutó tömeg. Eleve elhatároztam, hogy bebóklászom az edzőterepet, és mindent megpróbálok megfigyelni, ami más mint nálunk. Hát be kell vallanom, minden más, mégse tudom, hogy egyáltalán mit is akartak a térképen, a térképpel ábrázolni. Rögtön a jelzett rajt után szerettem volna megfogni egy kis sziklaletörést, legalábbis a térkép ezt jelezte (1 mm hosszú kis fekete vonal), és mit találtam ott: egy 68 méter hosszúságú 2-4 méteres magasságig terjedő sziklafalat. Már elment a kedvem a továbbiaktól, de azért megerőltettem magamat és bóklásztam tovább. Következő célom egy kis patak kanyar volt, folyamatos kékkel jelölve. Négyszer mentem rajta keresztül, mire véletlenül beleestem. A patak egy 10-25 cm szélességű, 20-80 cm mélységű kis valami volt az áfonyák és páfrányok alatt, igaz bőven volt benne víz. Következőnek kinéztem egy meredek domboldalon egy kis mocsarat. Na ezt senkinek nem kívánom. A szintvonalak elég közel voltak egymáshoz, a kinézett mocsár sem volt messze, ezért irányba mentem. Igaz út amúgy sem volt a térképen, csak elvétve, az is inkább csak a jégkorszakban lehetett út, amikor egy "Dínó" ott járt-kelt. Na, ha a szintvonalak közel vannak egymáshoz, az már gyanús (ezt puskáztam a németektől), hiszen teljesen fehér terepen, semmi szikla jelölés, de szembetaláltam magamat egy hatalmas 5-7 méter magas sziklafallal. Utólag tudtam meg, bejövetelem után, amikor is kerestem egy "nyelvet" tudó rendezőt (olyat, aki tud németül). Kérdésemre elmondta: minek ábrázolni, ott a szintvonal, na és, ha ott egy szikla, akkor mi van? Nem tájfutó vagy, ha igen, akkor fusd meg (érdekes felfogás). Na, végre odaértem a domboldali mocsárhoz, és mit látok? Egy hatalmas nagy mélyedést, a térképen nyoma sincsen, és a közepében egy-két szál fűféle meg tocsogó. Na ez a kis mocsár. Egy rendező a beérkezés után felvilágosított, nem tanultam az iskolában földrajzot és fizikát? Ha egy domboldalban van egy kis mocsár, az csak úgy lehet, hogy vele együtt valamiféle kisebb-nagyobb mélyedésnek is lennie kell, különben a víz lefolyna, és nem lenne ott a mocsár. Ez is érdekes felfogás, viszont alapjába véve igaza lehet. Csak itt nálunk reklamálnak sokan egy pataknál, ha nincsen ábrázolva letörés jellel a partja. Tényleg, itthon ha nincsen letörésjel a patak mellett akkor az nem is patak? Ezen elv szerint nem kell letörésjel, hiszen a patak azért patak, mert egy mélyedésben folyik, ha nem lenne mélyedés, akkor nem is lenne patak.
Na ennyit az edzőterepemről. Elárulom, hogy reklamálásomra az egyik rendező bizalmasan közölte, sajnos ezt az edzőterepet nem egy gyakorlott térképész készítette.

1. napi selejtező
A térkép már bíztató, elég jól lehetett követni a rajzolatát, csak éppen én nem tudtam kibogozni, mit is akar ábrázolni a térkép. Nem csak én voltam vele így, hanem nagyon sokan. Az első napi győztestől megtudakoltam tolmács segítségével, hogy is futott: nagyon egyszerű, irányt vettem és spuri 800 métert, nem foglalkoztam semmivel, hogy min mentem keresztül az sem érdekelt, úgysem tudtam volna azonosítani. A vélt pont közelben precízen helyre tettem magamat és pontosan tájolva megfogtam a pontot. Hát lehet így is futni, én meg minden kis micsodánál megpróbáltam magamat azonosítani, de már az átmenet felénél elszámoltam a sok dombot, és kis kúpot. Kis kúp! Na ott mást értenek alatta, legalábbis amiket én fogtam. Egy jégkorszakban lecsiszolt pici dombhát lehet akár fél méter magas, vagy 15 méter magas is, ha van rajta moha, akkor kúp (barna jel), ha nincsen rajta, akkor sziklajel (fekete), és nem feltétlen kell kiemelkedni minden oldalának a környezetből. A színezés alapján sajna én nem tudtam követni a terepet, mert sok fehér rész nálunk 3-as zölddel lenne jelölve, igaz itt a fenyőágak elhajlottak, ahogy a 90 kilómmal nekiestem. A zöldeket meg nem lehetett minden esetben érzékelni, a sárga és a kék mérvadó, pontosan ott voltak, ahol a terepen is lenniük kellett.

2. napi selejtező
Na itt már óvatosabb duhaj voltam, okulva az előző napi, - legalábbis nekem kellemetlen - meglepetésekből. Mivel térképrajt volt, a második napon nem akartam sehogyan sem megtalálni az egyes pontomat a térképen. Nem csoda, a B/3-as 10 000-es térkép másik csücskében volt, volt vagy 3,5 km légvonalban. Úgy tettem, mint az előző napi győztes, irányt vettem (csak én álló helyzetben, míg ő 5,6 km átlag mellett) és elkocogtam az egyes pont felé. A pont előtt kb. 300 méterre megálltam és betájoltam a pontot, igaz 1,5 méterrel mentem el mellette, és nem vettem észre, így egy kicsit szétnéztem a környéken, találtam is 14 darab pontot, de sajna egyik sem az enyém volt. Na feladom gondoltam 25 perc egyéni térképhelyesbítés után, mikor beleestem egy páfránnyal takart kis mélyedésbe. Keményre estem, hát megnéztem: az én pontom volt, aminek nagyon megörültem és mentem tovább, most már nagyobb hibák nélkül. Már kezdtem nem foglakozni azzal, hogy egy kis tisztáson 12x5x3 méteres szikla van, úgyse jövök rá, ezt most melyik kis szikla jellel ábrázolta a "titkolódzó helyesbítő." Az időm nem volt bíztató, de sajnos a futás okozott még gondot, mit a futás, inkább a szökdécselés.

3 nap, a pihenőnap
A VB-t támogatta a "Color Lines" hajózási társaság is, és ennek keretében lehetett menni reggel 6-tól hajókázni. Svédországból indult a komphajó Norvégiába, 3,5 óráig tartott az út, majd délután ugyanez visszafelé. Na ne egy dunai kompot képzeljünk el, hanem egy 7 emeletes 160 méter hosszú úszó kolosszust, tele minden kényelmi igényeket (legalábbis a kelet európaiaknak) kielégítő dolgokkal.
Mivel az indulás korán volt, ezért csak a magyarok (2 versenyző és egy kísérő feleség), erdélyiek és két aludni nem tudó angol vette igénybe ezt az ajándékutazást. Még nem mondtam, hogy Magyarországról csak 4 fő versenyző állt rajthoz, névszerint: Kinde Kálmán (F35), Gidófalvy Péter (F40), Kovács Attila (F50) és Weress Kálmán (65). Csak a rajtszámunkat kellett megmutatni, amit felírtak, és azonnal megkaptuk a retúrjegyünket.
Ezt a magam nevében köszönöm a rendezőségnek.

4. nap a döntő
Az eddigi kiváló eredményeimmel csak a "C" döntőbe kerültem. Már rutinosan kocogtam, sőt futottam, nem törődve semmivel sem, csak a tájolóm irányát néztem és azt, mikor látok valami narancssárgát, mert az a pont színe. A pálya fele utáni pontot az E-Card szerint (elektromos pontérintési rendszer, az enyém mindig mutatta az időmet is) 27,36-ra fogtam. A következő pont 850 méter irány, gyerünk beleszáguldottam, és mint a győzelmi lobogó úgy elhúztam mellette. Végül is sikerült 75,12-re megfogni a pontot. 850 méteren 45 perc körüli időt mentem, ami nem csekélység, belevéve a közben térképhelyesbítéssel és tájazonosítással eltöltött időt is. Összességében vagy 200. lettem a 300 fős mezőnyben, de nem ez volt a lényeg, hanem a részvétel és a tapasztalatszerzés.
Most ezek után értem, hogy miért tudnak olyan jót futni versenyeinken az északiak. Kapnak egy jól olvasható térképet, amin minden kis dolog rajta van, - mert ugye ha valami véletlenül lemaradt a térképről azonnal reklamálunk, engemet is beleértve -, az északi térképek követhetőségéhez képest a mi hazai térképeink klasszissal jobbak és a színezéseiket is jól lehet követni. Ha az északi tud szökdécselve futni 6 perces km átlagot, akkor a hazai viszonyaink között neki csak egy kis laza levezetés a futás.
Végezetül: nem bántam meg, hogy kimentem, igaz most aztán "koplalhatok", míg a családi kasszát visszapótolom, de egy több évtizedes vágyam teljesült, igaz ezzel egy időben az északi terepekről bennem élő nimbusz is csorbát szenvedett.
Mindezeket az élményeket átéltem, és untattam az olvasókat, s mindez én voltam: GIDÓ

Vagyis: Gidófalvy Péter a Nyírteleki TDK egyik tájfutója.



Vissza a Tájoló 2003/8 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!