Hidas Sándor a felhők felett


Sorozatunkban ismert tájfutók nem tájfutással kapcsolatos sportteljesítményéről, vagy az élet más területén folytatott érdekes tevékenységéről számolunk be.
Most Hidas Sándor szenior tájfutóval beszélgetünk. "Hidy" 1968 óta igazolt tájfutó, közel két
évtizedig az OSC-ben, majd a KOS-ban versenyzett. 1995-ben igazolt a Kőbányai Tájfutó klubhoz, ahol három éve tagja a klub Elnökségének. A tájfutás mellett 15 éve foglalkozik hőlégballonozással is.

- Mikor emelkedtél először a levegőbe és mivel?
- 1974. július 4-én egy IL 18-as fedélzetén, amikor a MALÉV menetrendszerű járatával Berlinbe utaztam. Nagy élmény volt, de tényleg. Azóta is imádom a repülést, ha rajtam múlna minden repülő eszközt kipróbálnék. Néhányat már sikerült. Repültem hőlégballonnal, vitorlázó géppel, motoros sárkánnyal, helikopterrel, a legendás "Ancsával" (AN-2). Ültem már vadászgép (Gripen, Mirage) pilótafülkéjében is (sajnos csak a földön). Remélem, hogy előbb-utóbb csak összejön egy repülés egy harci géppel is.
Hőlégballonnal egyébként 1988-ban emelkedtem először a levegőbe.
- Hogyan kerültél a hőlégballon sporttal közelebbi kapcsolatba?
- A tájfutásnak és a véletlennek köszönhetően. Történetesen a szomszédom volt ennek a fiatal sportágnak (az első ballonrepülésre Magyarországon 1977-ben került sor) azóta már sajnos elhunyt legendás alakja, nagy úttörője Polgár László. Ő repülte át először a Balatont hőlégballonnal, sok rekord és bajnoki cím fűződik a nevéhez. Csapatából távozott a navigátor, így elkezdett keresni valakit, aki szeret repülni, nincs tériszonya, tud térképet olvasni és beszél angolul. Miután tudta, hogy tájfutó vagyok, megkérdezte, hogy volna-e kedvem "beszállni" a csapatába. Az említett repülés imádatom miatt gondolkodás nélkül igent mondtam, és ezt azóta sem bántam meg. Közel tíz évig aktívan versenyeztem navigátorként, az utóbbi néhány esztendőben pedig jobbára versenybíróként, zsűri tagként tevékenykedem. 1990 óta részt veszek a Nemzetközi Hőlégballon Szövetség munkájában is, mint hazánk helyettes delegátusa.
- Mondjál néhány mondatot erről a sportról, szabályairól, versenyrendszeréről!
- A hőlégballon verseny nagyon hasonló egy tájfutó versenyhez. Itt is térkép segítségével kell egyik pontról a másikra eljutni, csak nem a terepen futva, hanem fölötte repülve. Különbség még, hogy a ponton nem bója van, hanem céltárgy, nem dugni vagy lyukasztani kell, hanem a jelzőszalaggal célba dobni, ma már nem tájolót, hanem GPS-t használunk, valamint ha egyszer a ballonnal "elmentél" a "pont" mellett már nem tudsz visszafordulni.
A hőlégballon versenyen a rendezők igyekeznek a pilóta és csapata tudását maximálisan igénybe vevő feladatokat kitűzni. A versenyek szabályzatában előre rögzített 15-18 féle feladat közös jellemzője, hogy az 1:50 000 méretarányú térképen nyolc számjegyű koordinátákkal megadott pontokhoz kell repülni és ott elhelyezett vagy felfestett célkereszthez jelölőszalagot dobni. A markernek a célkereszt közepétől mért távolsága dönti el a helyezéseket. Minden feladatban a legjobb eredményt elérő versenyző 1000 pontot kap, a többiek arányosan kevesebbet. A versenyek 5-7 napig tartanak, naponta az időjárás függvényében 2 futamot rendeznek. A futamok előtti kötelező technikai értekezleten ismerik meg a versenyzők a feladatokat. Egy felszállásból 2-5 feladatot kell teljesíteni. (2-5 pontot kell fogni). Magyarországon évente 4-5 versenyt rendezünk, beleértve a Nemzeti Bajnokságot is. Ezek mellett részt lehet venni nagy nemzetközi versenyeken, és minden évben van EB vagy VB.
- Úgy tudom, nagyon sokfelé jártál már hőlégballonozni. Milyen versenyek voltak ezek és hol voltak, milyen eredményeket értél el?
- Valóban sok helyre sikerült eljutnom a hőlégballonozásnak köszönhetően. Európa sok országában jártam, a tengerentúlon pedig versenyeztem Kanadában, az USA-ban, a Dél Afrikai Köztársaságban, de legtöbbször (hétszer) Japánban. Ott ez a sport rendkívül népszerű, egy-egy futamot nem ritkán 2-300 ezer néző tekint meg. Az eredményeket tekintve legbüszkébb arra vagyok, hogy tagja voltam az 1990-ben, Spanyolországban Európa bajnoki címet szerzett csapatnak. (Molnár, Hidas, Török, Magyar). Ugyanilyen összeállításban két évvel később a Franciaországban megrendezett EB-n hetedikek lettünk. 1991-ben a kanadai VB-n a 15-ik helyet csíptük el, amely azóta is a legjobb magyar VB helyezés). Szívesen emlékszem vissza a dél-afrikai bajnokságon szerzett bronzéremre, és még inkább a Saga városában (Japán) 1991-ben elért második helyezésre, mert ott 108 csapat végzett mögöttünk.
- Voltál már veszély helyzetben repülés közben?
- Komolyabb veszély helyzetben szerencsére nem. Kisebb-nagyobb problémák persze előfordultak repülés közben vagy a leszállásnál, de sikerült mindegyiket megoldani.
Tekintettel arra, hogy a repülés mégis csak egy "veszélyes üzemmód" nagyon szigorú műszaki, biztonsági, repülési szabályokkal igyekeznek a rendezők a balesetek, veszélyes helyzetek előfordulását megelőzni. Ennek ellenére sajnos bekövetkeznek súlyos, néha halálos balesetek (Magyarországon szerencsére még nem történt), melyek nagy részét emberi hiba, kisebb részüket műszaki problémák okozzák.
- Mi a szép ebben a sportban?
- Az, hogy nagyon sokirányú felkészültséget, tapasztalatot (repülési, navigációs, meterológiai, műszaki, biztonságtechnikai) igényel. A tájfutáshoz hasonlóan a verseny itt is egyszerre jelent nagyfokú szellemi és fizikai igénybevételt, és itt is a jó navigáció, a megfelelő útvonalválasztás, a célok jó megközelítése a meghatározó.
A repülés miatt a versenyzés itt egy fokkal több izgalmat, nagyobb adrenalin szintnövekedést jelent. Az erdők mezők, falvak madártávlatú látványa ezen felül páratlan élményt kínál. Végül, de nem utolsó sorban rendkívül látványos, nagy nézőközönséget vonzó sportág.
- Mire fordítasz több időt, a tájfutásra vagy a repülésre?
- Az elkövetkezendő két évben a hőlégballonozásra. A Nemzetközi Hőlégballon Szövetség idei kongresszusán ugyanis Debrecen elnyerte a 2005. évi EB megrendezésének jogát. Ennek előkészítése illetve a jövő évi Elő-EB megszervezése erősen igénybe veszi munkahelyi elfoglaltságom miatt egyébként is szűkös szabadidőmet. Azért "az első nagy szerelmemhez" a tájfutáshoz sem szeretnék hűtlen lenni. Amennyiben szabadidőm és az egyre jobban elhasználódó "futóműveim" engedik részt veszek tájfutó versenyeken is, ahogy ezt tettem minden évben 1968-óta megszakítás nélkül.
- Van valami friss híred a hőlégballon versenyekről?
- Igen, a legfrissebb hír: 13 év után újra magyar aranyérem az EB-n! Az augusztus 11-16 között Vilniuszban megrendezett Hőlégballon Európa-bajnokságon nagy magyar siker született. Végh Sándor és csapata 21 feladat teljesítése során 16 896 pontot szerezve, 39 ponttal megelőzve a második helyezettet, megnyerte az EB-t!

- Gratulálok e szép eredményhez és köszönöm a beszélgetést. Úgy gondolom sok érdekes dolgot tudtunk meg e nem mindennapi sportágról.

(Schell A.)



Vissza a Tájoló 2003/7 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!