Wawel Kupa


Ez már a hatodik Wawel Kupám volt, így van némi összehasonlítási alapom. Rögtön feltűnt, hogy nem a szokásos "nagy" versenyre érkeztünk, hanem csak "egy a sok közül" kupaversenyre. A VK rendesen ki volt jelezve, de ott kevés autó állt, bent a jelentkezésnél csak mi voltunk. Semmi szokásos felhajtás: se pólóárusok, se egyéb árusok, büfé, versenyző is alig. A rajtlistát megszámolva kiderült, hogy csak 560 nevező van, a megszokott 1000 -1200 fő helyett.
Pedig a helyszín igazán érdekes volt. Krakkótól keletre kb. 50 kilométernyire Novy Wisnicz városában volt a versenyközpont. Ez a lengyel sóbányászat jelenleg is működő bányáinak közelében fekvő városka az egyik leggazdagabb lengyel nemesi család, a Lubomirskiak székhelye volt. Csodaszép, 4 sarokbástyás lakóvár van a város legmagasabb dombján, míg a másikon az általuk építtetett kolostor együttes áll, amelyek a történelem folyamán egymást védték. (Érdekes, hogy ma a kolostorban börtön van…)
Az első és a harmadik napot a VK-tól kb.10 km-re rendezték, az őrségi terepekre nagyon hasonlító erdőben: dimbes-dombos táj mély hasadékokkal, patakokkal, lombos és tűlevelű erdőkkel, néhol sűrű erdei pajzsikával, máshol viszont jól futható tiszta erdőkkel. A pályákat "természetesen" a patakvölgyekre merőlegesen vezették, vagy ahol elvileg lehetett volna a völgyben futni, ott a víz, a sár akadályozta ezt. A pályák korrektek, közepes erősségűek voltak.
A második nap a várostól északra kb. 25 km-re egy nagyon érdekes természetvédelmi területen volt. Teljesen vízszintes terület, amelyet keresztbe-kasba szelt át rengeteg patak, folyócska. Azt hittem, hogy szinte áthatolhatatlan ártéri erdő lesz, de gyakorlatilag teljesen tiszta, nagyon jól futható szálerdő volt, ahol a patakokon való átkelés okozott csak gondot. Néhol bele kellett menni a patakba, ami ráadásul iszapos is volt, máskor a dagonyás, vizenyős területeken kellett a pontokat megközelíteni. Jó alkalom volt az iránymenet gyakorlására a több hosszú átmenet a fogódzó nélküli tiszta erdőben. A pont persze dugott volt, így akár 30 méteres melléhúzás is gondot jelentett: na most balra vagy jobbra? Ezzel együtt nagyon futós pályák voltak. Nálunk (F45) a győztes 41 percet ment a 7.350m/16 pontos pályán.
A mezőnyben a külföldieket a belaruszok, ukránok képviselték elsősorban. Ők sok fiatalt, kisgyereket is hoztak. Volt 3 autónyi svéd, egy finn autó szeniorokkal tele, magyarok csak mi voltunk.
Korábban a hadsereg aktívan részt vett a rendezésben: katonai sátrak, fürdő sátor a célban és az ideiglenes kempingben, eredményhirdetéskor tábornokok díszegyenruhában, hadügyminiszterhelyettes, mint fővédnök. Most semmi, a hadsereg kiszállt a versenyből. (Biztos Irakban ügyködnek…) A rendezők sem vették túl komolyan a dolgot: egy órával a rajt előtt még nem állt a cél, felvezető ment még ki 10 ponttal a kezében. Az első nap az első órában befutóknak utólag kellett dugniuk, mert nem működött a kiolvasó rendszer. Az edző csomagot használták, aminek a részidős listát kinyomtató eszköze is hol működött, hol nem.
Igaz viszont, hogy a honlapjukon levő eredménylistán a versenyzőre rákattintva előjön mindhárom nap teljes részidős eredménye.
Az volt a benyomásom, hogy csak a lendület vitte tovább a versenyt. A hadsereg kiszállt, alig voltak szponzorok, kevés induló volt, inkább csak becsületből rendezték meg. Itt jegyzem meg, hogy a népszerűsítőnek szánt városi sprint és váltóverseny szerintem itt sem érte el célját. Csak tájfutók és családtagjaik nézték a városka főterén a rajtolókat és befutókat. A helyiek fejüket csóválva inkább nagy ívben kikerültek bennünket. Valószínűleg inkább zavartuk őket, minthogy kedvet szereztünk volna a tájfutáshoz. Pedig a váltóversenyt igyekeztek feldobni célbadobással, lövéssel, büntető körök megtételével "ugráló" labdával, a biatlon mintájára.
Jövőre egy olyan terepen lesz a verseny, ahol 1995-ben már volt, Kroczycze mellett, Krakkótól nyugatra. Ez egy sziklás, borókás nagyon nehéz terep. Kíváncsi vagyok merre fejlődik ez a nagy hagyományú, szebb napokat látott verseny.

Bugár József



Vissza a Tájoló 2003/6 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!