40 éves az első színes nyomtatott tájékozódási térkép


1963 szeptember 1-jén 05.15 órakor a Nyugati pályaudvar érkezési oldalán (autóbusz indul 05.30-kor) a Honvéd kupára gyülekező versenyzők még nem tudhatták, hogy az Örkény melletti Pusztavacson, az ünnepélyes megnyitó után 7.30 órakor elrajtoló versenyző lesz az első, aki hazai tájékozódási versenyen először kap színes, kimondottan erre a célra nyomtatott térképet. A verseny napján kiosztott Általános Utasítás sokat sejtetően ugyan, de csak annyit közölt: A kiadott térkép 1961-ben készült. A térképre mindenki úgy vigyázzon, hogy a "csapatkarton rész" levágása után, (amit rányomtattunk) visszaadjuk és a versenyző tulajdonát képezi. A verseny közben tönkre ment térképet kicserélni nem áll módunkban.
A zászlódíszbe öltözött erdészeti gépállomáson hangszórón köszöntötték a versenyzőket. A külsőségek mindenben megfeleltek a Budapesti Honvéd Sport Egyesület akkori társadalmi rangjának és annak a célkitűzésnek, amelyet az egyesület Természetjáró és Tájékozódási Szakosztálya a Honvéd Kupa alapító oklevelében megfogalmazott: "A verseny célja: a tájékozódási versenyzőknek alkalmat adni képességeik összemérésére, a tájékozódási versenysport népszerűsítése, a közönség érdeklődésének fokozása".
A verseny kiírásában még arra is kitértek, hogy "a versenyen lehetőleg minden osztályban csapatonként egységes atléta mezben és szöges vagy tornacipőben rajtoljanak a versenyzők!"
A homokbuckás Duna-Tisza-közi terep választása is a természetjáró hagyományokkal való gyökeres szakítást demonstrálta. Az eredményhirdetésre szánt dobogó, egyedi vésett érmek, pazar tiszteletdíjak és az alkalomra nyomtatott oklevelek mellet is a verseny fő szenzációja az előre benyomtatott színes térkép volt, amelyet a lehető legfrissebb felmérés alapján a Magyar Néphadsereg Térképészeti Intézete erre az alkalomra készített.
A verseny elnökségének és rendezői gárdájának névsorában jó nevű versenybírók és katonatisztek sorakoztak, mégis mindenki tudta, hogy az egészet az "Őrmester" mozgatja, mindent ő talált ki és csinált meg. Thiering György, akit válogatott keret társai neveztek így, a Budapesti Honvédban nemcsak meghonosította a tájékozódást, de edzőként a semmiből az élvonalba hozta fel csapatát és az 1962-ben alapított Honvéd kupa versenyekkel évekig mintát és példát adott a nemzetközi szintű versenyrendezéshez. Ennek az áldozatos munkának volt egy korai gyümölcse az első színes nyomtatott versenytérkép, amit az ő különleges és meglehetősen kockázatos közreműködésével készített számos más színes tájékozódási térkép követett.
Thiering György 17 évesen 1951-en kezdett versenyezni a Budapesti Lokomotívban. Három év múlva már tagja az országos bajnokságot nyert vasutas csapatnak, amely csapat Budapesti Törekvés majd Budapesti Vasutas néven 1954 és 57 között hol győztese, hol második helyezettje a bajnokságoknak.
1957-ben vonult be a Néphadseregbe, ahol továbbszolgálóként az Egyesített Tiszti Iskola Híradó Tagozatán dolgozott törzsőrmesteri rangban. A hadseregben az országos járőr és síjárőr bajnokságokon elért jó eredményeinek köszönhetően 1960-ban kérték fel arra, hogy szervezze meg a BHSE-ben a tájékozódási szakosztályt: versenyzők toborzásával, összefogásával, a versenyekre való felkészítésével, az aktív versenyzés mellett.
1962-ben tagja az első Európa Bajnokságon részt vevő válogatottnak. A magyarok számára akkor még teljesen ismeretlen mocsaras, köves vad skandináv terepen megsérülve, jóval képességei alatti eredménnyel végzett. A tájékozódás őshazájában tett kirándulás azonban életre szóló élménnyel ajándékozta meg és az első nemzetközi bajnokság varázslatos hangulata tovább erősítette benne a tájékozódási sport iránti elkötelezettséget.
A Budapesti Honvéd csapatának tagjaként 1966-ig még öt alkalommal állhatott a bajnoki dobogóra. Munkája révén az általa életre hívott Honvéd kupa fogalommá vált. 1963 után a versenyzők már elvárták a színes térképet, a különleges terepet, a további újításokat.
Kevesen tudják milyen sokat tett a modern tájékozódásért, a jó térképekért - mindig a háttérben maradva. Nem villogott, szívből dolgozott. E sorok írója is köszönettel tartozik, hogy kezdőként, első térképeinek készítésekor segítséget kapott tőle.
1967-ben a borsodnádasdi Honvéd kupán egy válogatott klubtársa rossz helyre tette ki a verseny első pontját. A mezőny kézen fogva, óriáskígyóként tekergett be a célba. Rengeteg munka és a verseny nimbusza lett oda. Valami megpattant benne. Észrevette, hogy egyesek nem a tájékozódásért, hanem a tájékozódásból, pontosabban a Honvéd lehetőségeiből kívánnak jól élni. Az aktív sportolást 1969-ben rossz szájízzel fejezte be. Abban az évben már nem rendeztek Honvéd kupát…
Thiering György kék szeme most is fiatalon csillog, ahogy Esztergom külterületén, Döbörhegyen saját kezűleg épített házában beszélgetünk. A telek fölött erdő, az utca végén forrás. Egy ideje már nyugdíjas, mégis fél háromkor kel, hattól kettőig egy újpesti nyomdában dolgozik. Kell a jó szakember a gépek egy percre sem állhatnak le. Délután hatra már hazaér. Néha a hétvégén is behívják, számítanak rá.
Lélekben nem szakadt el a tájékozódástól, járatja a Tájoló-t, szívesen emlékezik.

A Honvéd kupák kezdettől fogva a mai értelemben vett tájékozódási versenyzést kívánták szolgálni. A Néphadsereg lehetőségei ehhez nagyon sokban hozzá tudtak járulni. Azóta, hogy az 1957-től érvényes Versenyszabályzat a sietést már nem büntette, sokat változott a versenyzés. A turista hagyományokat legjobban talán az őrizte, hogy a versenyeket a háború előtti, 50 ezres méretarányú, 10 méteres szintközű "Kirándulók térképe" fotókópiáival rendezték. 1962-ben az első Honvéd kupán, Mátraházán is ilyen 25-30 éves térkép fekete-fehér fényképét kapták a futók. Pedig ekkorra már megkezdődött az ország korszerű térképezése, légifénykép kiértékelés alapján. Egyes terepekről tehát lett volna egészen friss térkép, csakhogy ezek akkoriban meglehetősen titkosak voltak. Szakosztály vezetőnk Tóvizi Kálmán alezredes az MN Térképészeti Intézetének volt tisztje, őt kellett tehát megnyerni, hogy intézkedjen. A pusztavacsi terepre véletlen találtam rá. A Tisztiiskolán láttam meg a 25 ezres katonai térképet 10 méteres szintközzel, a versenyt erre terveztem. Aztán Kálmán bácsi egyszer csak hozott öt munkatérképet csipkefinom szintvonalrajzzal.
A leendő versenytérképről a biztonság kedvéért minden "titkos" adatot lehagytak. A szöveges megírások nem is hiányoztak. Kissé meg lettek ritkítva a nyiladékok, erdő és erdő között sem volt ábrázolásbeli különbség. Nem tüntették fel a szintközt, ami a felező és negyedelő szintvonalak tömegében nem is volt túl érdekes. A térkép szélét "elnyalták", amit végül körbevágtunk. Minden az utolsó pillanatban jött össze. Jóformán nem volt idő a terepre. Egy GAZ 69-es terepjárón mentünk bemérni a pontokat. A tornász Réti Sándor százados minden megállásnál értetlenül siettette a munkát. Az ellenőrzőbírók a verseny előtt pár héttel csak a terepen láthatták meg a térképet, amit megilletődve vettek kézbe. A mérőszalagot elő se merték venni. Az előre bemért pontokból asztal mellett alakultak ki a pályák. Ebben az évben Zrinyi Ilona emlékverseny néven FNA I. o. és FNA II. o. női kategóriát is rendeztünk. Az FFA I. o., FFA II. o. és IF II. o. kategóriákkal együtt kb. 220 fő versenyzett. Említésre méltó, hogy a rendezők száma 50 főt tett ki, akik közül vagy tízen rangos versenybírák voltak.
A verseny napján nem annyira a hajnali kelés, hanem inkább a rekkenő hőség tette próbára a mezőnyt. A férfiaknál hiányzott a két éllovas: Schönviszky György és Skerletz Iván. Ők aznap az országos marathoni bajnokságon vettek részt. Rezes első osztályt futott, Gromeknek, nagy bánatára, három órán kívül sikeredett. Így a 20 éves Deseő László lépett elő esélyesnek.
Az "indító"-ból minden kategória más-más "térképrajt"-ba futott. A versenyzők zöme csak ekkor eszmélt, hogy a szokatlan terepről készített színes nyomtatott térképet kapott. Az igazi meglepetések még ez után jöttek. A gyors szögescipők (stoplis még nem volt) nekilódultak a homokos akácerdőnek, aztán az első keresztnyiladékban leálltak. Mi ez? Térképen jelzett vagy nem jelzett (tnj.) nyiladék? Aki eltévesztette a kockát, az megnézhette magát. Legjobb lett volna kimenni egy távolabbi biztos erdőszélre vagy tanyára, de hátha éppen itt lapul a pont a pókhálós csalános mögött! Volt kotrás bőven. Már csak azért is, mert akkortájt az I. osztályban nem volt pontmegnevezés! Csak a bennfentesek tudhatták előre, hogy itt nagyon pontosan kell irányba menni és lépést számolni! Igen ám, de a 14 km-es férfi pálya is csak 8 pontból állt, a legrövidebb átmenet is hosszabb volt egy km-nél. Itt csak az igazán rutinos versenyzők rúghattak labdába.
Az egyéni győzelmet és az ezzel járó különleges serleget a 28 éves, MAFC-os Szarka Ernő szerezte meg Ribényi Imre és Kővári Endre előtt. Szarka Ernőt, elmondása szerint, "nem zavarta" a térkép. Meglepetésre már a verseny elején utolérte Deseőt. Győzelmét talán annak köszönhette, hogy helyenként azonosítani tudta a finom domborzati formákat, továbbá hogy a verseny végén, ereje fogytán Laczkó Tamással futhatott együtt. Ideje 1:45:40 volt, négy - négy és fél perccel jobb, mint dobogós társaié. A csapatgyőzelmet is a MAFC szerezte meg. Egy évre övék lett a vándordíj: a 48 cm magas, 1000 gramm súlyú, vörös csillaggal díszített ezüst serleg, fedővel, dísztokban! A női versenyt a sokszoros bajnok Győry Edit nyerte, klubtársai Molnár Magda és Babay Margit előtt. A kétfős csapatok versenyében a dobogó mindhárom fokát a Budapesti Pedagógus lányai lepték el, legfelül a Molnár-Sárfalvi kettős állt.
A Honvéd kupáról írt a sportág akkori sajtó-orgánuma, a Turista. Megemlítette a mintaszerű rendezést, a színvonalas pályákat. Érdekes és jól sikerült kezdeményezésnek nevezte az alföldi verseny rendezését. Csak egyet felejtett el megemlíteni: az első színes nyomtatott térképet!
Aztán Schönviszky és Skerletz is kijutottak a terepre - helyesbítőként. Balogh Tamással együtt behúzogatták a hiányzó nyiladékokat, törölték térképről a felszedett kisvasutat, amely a rég használaton kívüli repülőtérre vezetett. Az első színes térkép jó alaptérképnek bizonyult. A javított térképen az 1966-os Budapesti Csapatbajnokság I. fordulóját rendezték meg.
Aztán egy különleges katonai alakulat települt a környékre, a terepet letiltották. Azóta sem volt ott verseny és olyan mint 40 éve volt, nem is lesz soha…


/bozán/


Hrenkó Pál a Tájékozódási futás 1973/8 számában, Évfordulón címmel így emlékezett meg: "Annak ellenére, hogy első saját térképünk, teljesen kiforrott, részletes ábrázolású, 1:25000 méretarányú, korszerű szintvonalas, négyszínű térkép került ki a nyomdából ötféle pályarajzzal.

Vissza a Tájoló 2003/6 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!