Az OTSH 1953-ban kiemelt néhány fontos sportágat, többek
között az atlétikát, a kerékpározást,
az úszást és az evezést. Szakosztályunk ezért
úgy döntött, hogy mint a versenyzésben élenjáró
Club a természetjárók számára is megrendez
egy ötpróbát a fenti sportágak számaival. Kiírtuk
és sikeresen le is bonyolítottuk ezt a nagyszabású
rendezvényt, most éppen 50 évvel ezelôtt.
A versenyre 12 budapesti szakosztály nevezett 10+1 fôs csapatokkal,
amelyek 5x2 fôs váltóversenyben és egy egyfôs
egyéni verseny formájában indultak. A versenyszámok
sorrendben a terepkerékpározás, gyalogos éjszakai
terepverseny, terepfutás, folyamúszás és kajakozás
voltak, mind tájékozódási feladatokkal, gyorsasági
formában (kivéve az éjszakai versenyt). Így ez tekintendô
a háború utáni elsô "tájfutóversenynek".
Az ünnepélyes megnyitás a Bp. Lokomotív népszigeti
vízitelepén volt. Délután elôször a 2
fôs kerékpáros csapatok indultak, a rajt az óbudai
vasúti híd budai hídfôjénél volt. A
résztvevôk 1 idômérô és 6 ellenôrzôpont
érintésével jutottak el a csikóváraljai Gyopár
turistaházhoz. Ott várta ôket az éjszakai versenyen
induló váltócsapat, akik 3 idômérô és
6 ellenôrzôpont után a kôhegyi turistaházhoz
érkeztek meg, leküzdve 5350 méter távot, 370 m szintet
144 perc alatt.
Másnap reggel került sor az igazi terepfutásra. Idômérô
nélkül 6 ellenôrzôpontot fogva tornacipôben és
mezben tették meg a váltók és az egyének
az utat a szentendrei Papsziget északi csúcsáig. Itt az
úszásra várakozóknak 2 elméleti (iránymérési)
feladatot kellett megoldani és egy ellenôrzôpont után
a Papsziget déli csücskénél lévô révátkelésig
kellett úszniuk. Az utolsó szakasz, a kajakozás, itt vette
kezdetét és a Kisdunán 3 ellenôrzôpont érintése
után a népszigeti Lokomotív vízitelepen értek
célba.
Az eredményhirdetés délután 17 órakor történt
meg és a helyezettek dobogóra állva átvehették
a Zrinyi Miklós vándordíjat, a tiszteletdíjakat,
az érmeket, valamennyi induló pedig szép fémjelvényt
kapott.
A váltóversenyt 7 csapat teljesítette az alábbiak
szerint:
1. Kinizsi 25 helyezési pont, 2. VIII. ker. Petôfi 18 hp., 3. MÁVAG
18 hp., 4. Vasas MOM 18 hp., 5. Mélyépterv 16. hp., 6. Rákospalotai
Lokomotív 10 hp. Versenyen kívül: Bp. Lokomotív 20
hp. (Indult még a Vörös Meteor, a Bp. Spartacus, a Bp. Postás,
a Gyárépítôk és a Csepeli Vasas.).
Az egyéni versenyen az alábbi eredmény született:
1. Holicza Róbert (Mélyépterv) 22 hp., 2. Dohány
Gáspár (VIII. ker. Petôfi) 18 hp., 3. Gál Imre (Vasas
MOM) 17 hp., 4. Vásárhelyi (R.palotai Lok.) 17 hp., 5. Krasznai
(Kinizsi) 16 hp., 6. György (MÁVAG) 10 hp. Versenyen kívül:
Hermann (Bp. Lokomotív) 29 hp., Zsadányi (Bp. Lokomotív)
14 hp.
A versenybíróság az alábbi volt:
Elnök: dr. Vizkelety László, helyettes: Tolnai Károly,
titkár: Thuróczy Lajos, tájékoztató bírák:
Bokody József és Forgó János, ellenôrzô
bírák: Tátrai Rupert és Balázs Zoltán.
Az 5 szakaszbíróval együtt 50 fô volt a rendezôgárda
tagja.
A nagy érdeklôdést kiváltó rendezvény
bebizonyította, hogy a természetjárók a szakágakban
is helyt tudnak állni és ezzel példát mutattak az
egész magyar sporttársadalomnak.
Dr. Vizkelety László