Kővári Endre széleskörű nemzetközi tapasztalatok alapján írta cikkét, megállapításai, javaslatai egyes esetekben a magyar viszonyokat nem érintik. (Szerk. megjegyz.)
3. A két fizikai igénybevétel különböző
és főleg a szintek terén irreális megadása
a pályadatokban lehetetlenné teszi a szakszerű felkészülést
az illető versenyszámra, de a korrekt pályatervezést
is! Vagy mindkét faktort az "ideális" (de soha nem követett)
útvonal mentén kellene kiszámítani (egy nagyon kérdéses
módszer, mert szubjektív!) - vagy mindkettőt a légvonal
mentén. A légvonal mentén történő eljárás
látszik az egyértelműnek, mivel ez egyszerűen kontrollálható
a térkép alapján. Ez persze csak egy hasonlító
érték, amely alapján lehetővé válna
a versenyző teljesítményének számokban való
kifejezett értékelése, valamint a pálya pontosabb
fizikai feladatainak szabványosított előre megadása.
4. Ezért javasolom a pályaadatok pontosítását
a megismételhetőség végett is: Minden pályaadatot
a légvonal mentén megadni. (Néha a pályatervező
= pályakitűző így is cselekszik! Különösen
olyan pályák esetében, ahol a sok pontos vonalvezetés
az útvonalválasztást vagy nagyon leegyszerűsíti
vagy egyenesen kizárja. Az útvonal választása a
szinte egyetlen tájékozódási sportot meghatározó
és azonosító tényezo. (Lásd Bozán
György fent nevezett cikkét!)
5. Sok esetben a pálya összes szintjét meg sem adják.
(Példa: Europamagazin cseh kezdeményezésből.) Pedig
a pálya összes szintje egy döntő fizikai tényező!!
6. Néha a pálya összes szintjét a pálya tengerszint
feletti legmagasabb és legalacsonyabb (néha csak a starthely magasságából
kiindulva) adatának különbségeként adják
meg. Az, hogy a futók a pálya leküzdése során
többször futnak fel és le, úgy látszik, nem meghatározó
tényezőnek számit. Pedig ugyancsak "felemészti"
a versenyző energiáját. (Példa: a német deggendorfi
versenysorozat - ha jól értelmeztem.)
7. Skandináviában úgy látszik szintén nem
sokat adnak a szintek leküzdésére fordított energia
értékelésére. Információim szerint
sokszor meg sem adják a pálya összes szintjét. (?)
A skandináv még nagyjából fennálló
hegemónia aligha lehet az egyetlen egyértelmű meghatározó
tényező a tájékozódási sportban, minden
respekt ellenére!
Összefoglalva: Légvonal mentén pontosított pályaadatok
kellenének!
Ellenargument: Senki sem futja (kerékpározza, sífutja,
lovagolja) a légvonalat!
Ez igaz, viszont ez az egyetlen minden versenyzőre érvényesen
alkalmazható, pályameghatározó tényező
a fizikai terhelés terén!
A "mentális" (szellemi) terhelés definicióját
(A, B, C, D, stb. versenyek) is meg kellene egyszer már határozni,
lehetséges is lenne a modern számítógépes
pályatervezés terén, de erre még nincsen alkalmazható
szoftver. Azért lehetne valós faktorokat már most is felállítani,
ha még nagyon tökéletlenek lennének is!
Vettem a fáradságot és utána számoltam az
Európa-bajnoksági döntők pályáinak.
A pályatervezők minden valószínűség
szerint a szinteket a légvonal mentén mérték, mert
eltérés alig volt. Valószínűleg az eltérés
az én méréseim (hibás) eredménye.
Való igaz, hogy a pályatervezők azt a látszólagos
versenyszámot meghatározó tényezőnek gondolt
faktort is szem előtt tarthatták, amely szerint (nem csak, vagy
csak) a résztávok hossza szerint osztályozandóak
a versenyszámok. Ez alatt azt értem, hogy az átlagos résztáv
a "hosszútávú" versenytől a sprintig csökkent.
(Szintet nem számítva!) Nem éppen "tájfutó-relevant"
- megvalósítás lenne
Az egyes adatokat a mellékelt táblázatokból lehet
kiolvasni.
Lehet, hogy a számítás nem eléggé kifejező
és nem is meghatározó faktor, hanem csak így jött
ki térképformátumra a megfelelo méretaránynál
a kigondolt "győztes idő.
Igaz, a győztesek ideje "a győztes idő alatt maradt
"
mondja valamelyik cikkíró. A magam részéről
enyhén szólva meglepőnek tartom ezt a kifejezést.
Hogy maradhat a "győztes idő" a "győztes
idő" alatt
.??? Eltekintve a szerintem közönség
(médiák, tv, nézők) számára érthetetlen
kifejezés alkalmazásától, a győztes idő
mindenkor a győztes futott ideje és soha nem lehet - még
a nemzetközi csúcsversenyek viszonylagos homogén mezőnyei
(csak "elit" indul) esetén sem pályameghatározó
tényező. Az irányértékeket is csak azért
adták meg valamikor, mert más lehetőség akkor még
nem volt általában alkalmazható. Nem volt még számítógépes
megoldás.
A pályák mindenkori fizikai terhelési nagyságát
a táv és a szint adja meg. A szellemi munkára fordított
energiamennyiség legalább féltudományosan reális
értékeiről még nem tudok, de egyelőre elhanyagolhatónak
tartanám. Marad tehát a táv és a szint. (A légvonal
mellett!) Miután a táv egy elfogadott sport mérték,
célszerűnek tartom, ha a szintet, egy statisztikai átlagszámításból
vett faktorral, távra számíthatnánk át. Egy
ilyen faktor számszerű nagyságáról, mint pályameghatározó
tényezoről, még sokat vitázhatunk, amíg differenciált
részletes adatok még nem állanak rendelkezésre.
Szerintem ez is versenyzőtől versenyzőig változik
és csak mint statisztikai középérték alakítható
ki. De az fontos lenne !
Az általam ismert faktorok nagysági számértékei
5,2 és 11,1 között mozognak. Én a 6,67-es faktornagyságot
használom, annak ellenére, hogy ennek valóságában
kételkedem. Ezt a faktort azonban számtalan pálya- és
edzéskiértékelés mégis használhatóvá
teszi. Hogy egy minden pályára alkalmazható "teljesítménytávot"
megkaphassak, közös nevezőre hoztam a távot és
a szintet : a pályát meghatározó teljesítménytávra,
amelyben már a szint nincsen külön megadva.
Honnan származik eredetileg a szintfaktorom értéke (1vertikális
m = 6,67horizontális m) ? Nos, a tájékozódási
versenyzés hőskorában (50-es, 60-as évek) a turista
időszámítás képletét vettem alapul
(a légvonal mentén !) mint egy viszonyszámot, amely valamennyi
versenyzőre alkalmazható középértéknek
vettem. A képlet: kilométerenként 15 perc, plusz 10 méter
emelkedőnként 1 plusz perc (gyaloglás). Ez a képlet
egyezik az akkori "menetidőszámítás" képletével.
(Hibapontos értékelési módszer.)
Ettől a "menetidőtől" (=100%) a futott idő
százalékos számértékét ("x%")
vettem teljesítményszámként. Minél kisebb
ez a szám, annál gyorsabb volt a versenyző. Igen sok verseny-
és edzéskiértékelés igazolta a számszerű
értékeket világversenyektől edzőversenyekig,
meglepő módon függetlenül a tereptől. Tisztában
vagyok azzal, hogy úgy ez módszer, mint másfajta számítás
a versenyző képességeitől függ és csak
egy nagyarányú statisztikai adatfeldolgozás hozhat ki egy
reális átlagértéket. Mivel azonban ilyen kutatásokról
tudomásom nincs, elfogadom a saját "olcsó" statisztikámat.
Egy viszonyított érték a hosszútávú
versenyszámra (néhai "klasszikus": viszonyszám
350 körül) tereptol függetlenül, a világbajnokok
teljesítményszáma: 31 - 33. Csak egyszer volt Norvégiában
egy meglepo eredmény: 29!
A csak a pályatávból számított perc per kilométer
egy valótlan, irreális érték, mert számításon
kívül hagyja a pálya emelkedéseit.
A számítások továbbfejlesztése előtt
felhívom a figyelmet arra a, pillanatnyilag csak elképzelt és
egyáltalán nem igazolt feltevésre, hogy úgy az egyes
emelkedők meredeksége, mint a lejtők, mint olyanok, befolyásolhatják
a számítások értékeit. Ez csak egy "érzés"
egyelőre.
Azonban még akkor is, ha csak valamelyik "egyszerű" számítást
alkalmaznánk a pályákat meghatározó tényezőként,
egy nagy lépés lenne. Így pl. elképzelhető,
hogy a többi sportágakhoz alkalmazkodva, lényegében
nem örökké változó fizikai feladatokat kapnának
a csúcsversenyzők. (Elit?) Legalábbis nem a csúcsversenyeken
Így például be lehetne vezetni olyan versenyszámokat
- természetesen valamennyi korosztályra, mint "elit"-re
(mindenki maga dönthetné el, hogy elit-e vagy sem, figyelembe véve
a valamilyen teljesítményalapon, nem részvételi
"gyakorisági alapon" kivitelezett MINŐSÍTÉSI
határokat - lefelé
) - de lehetne ezt mint "A"-technikás
pályát is kezelni), mint mondjuk: 10.000 m-es tájfutás,
vagy 5.000 m-es tájfutás, vagy 2.000 m-es tájfutás,
stb. Férfiaknak és nőknek egyaránt.
Ez különben is egy érdekes, sőt talán fontos
téma lehet az Európa-bajnokság adatainak analizálásakor.
Ugyanis felmerül a kérdés, hogy miért kellett a férfi
mezőnynek egy külön pályát és a nőinek
egy másikat megtervezni, telepíteni és lebontani, valamennyi
versenyszámban??? Ez a "szokás"? Más magyarázatot
aligha találok, kivéve azt az argumentumot, hogy "túl"
sok versenyző (férfi + noi) indulna a pályán. De
ez nem igazán egy megokolás, mivel az indítási időközökkel,
a mezőnyök egymás után való indításával,
a mezőnyök létszámának a csökkentésével,
a lebonyolítási időtartam kinyújtásával,
stb. elegendő szervezési "szerszám" áll
rendelkezésre.
Az sem lehet egy argumentum, hogy a hölgyeket nem szabadna olyan nagy terhelésnek
kitenni, mint a férfiakat. Ez egy ókori felfogás és
ma már teljesen elavult, hiszen a maratoni versenyeken is indulnak hölgyek!!!
Eltekintve attól, hogy pl. a sprintben a különbség mindössze
700 (hétszáz!!) méter! Nem egészen két kör
az atlétikai pályán!! Nem hiszem, hogy a hölgyek nem
tudtak volna 700 méterrel hosszabb pályát lefutni
!!!
Viszont a "két pálya versenyszámonként helyett"
(2*3 + 2*4(váltó!
?) =? 14 pálya az EB-n) csak egy-egy
pályát szervezni (3 + váltó = 8 pálya), biztosan
növelné a pályák technikai színvonalát
úgy a tervezés, mint a lebonyolítás során
kialakulva, mint csökkentené a ráfordításokat
minden szinten. Ezért talán érdemes lenne ezt a fejlesztési
irányt is megpróbálni! A váltóversenyeket
talán nem kell egyelőre bolygatni - hadd izzadjanak a tervezők,
telepítok, bontók, hadd legyen költségesebb a szervezés
!
Természetesen nehéz kimozdulni a megszokott vonalról. Sok
"tájfutó turista" valószínűleg szenvedélyesen
kritizálna egy ilyen kezdeményezést. Én ugyan tíz
éve szervezek egy "privát" 5.000 "teljesítményméteres"
versenyt, 5-7 ellenőrző ponttal. Még a bóják
nagysága is 10x10 cm-esre redukálódott. Alapelv: a tájékozódási
versenyző a terep bármelyik pontját meg kell, hogy találja,
akár futható a terep akár nem, akár van tereptárgy/objektum,
akár nincsen! Objektum nélküli tereppontra telepített
ellenőrző berendezés láthatósága a
méretarány szerint megfelelő terepméterben 2 - 4
térképmilliméter lehet. (Pl.: M=1:10.000 térkép
esetén = 20-40 terepméter) Szakmai ellenérv - a szokásos
"térképanalízisen" kívül eddig nem
volt. Tavaly óta "rekordteljesítményt" is számon
tartunk. (Teljesítményszám, lásd. fent!) Persze
olyan profik nem indulnak, mint akikről a TÁJOLÓ-ban olvasva
megtudtam, hogy percekig keresik az ellenőrzőbójás
készüléket egy 8 méteres körön belül,
a pontmegírások ellenére
Megérzésem szerint nem kell félni az egyértelműen
meghatározott és sportághoz pontosított szabályok
alkalmazásától! A csúcsversenyeken kívül
nem is kell bevezetni. De tenni kellene valamit végre az Olimpia miatt,
nemcsak vitázni róla
!
Férfi Női Versenyszám Hosszútáv Középtáv Sprint Hosszútáv Középtáv Sprint Táv (m) 12 400 5 200 3 200 7 300 4 500 2 850 Szint (m) 700 190 110 420 190 105 Ellenőrző pontok száma 23 15 11 16 13 11 Átlagos résztáv (m) 539 347 291 456 346 259 Átlagos rész-szint (m) 30 13 10 26 15 10 Viszonyszám Kővári szerint "VSZ"A 256 97 59 152 87 53 Teljesítmény km Kővári sz. TKMA 17 6 4 10 6 4 Viszonyszám Günter sz. "VSZ"G 302 109 66 179 99 60 Teljesítmény km Günter sz. TKMG 20 7 4 12 7 4 Győztes idő (perc) 81,30 24,71 13,44 52,02 26,04 13,88 Teljesítményszám A szerint 31,76 25,47 22,78 34,34 30,10 26,07 Teljesítményszám G szerint 26,97 22,60 20,32 29,09 26,34 23,10 Perc/km a megadott pályaadatok sz. 6,56 4,75 4,20 7,13 5,79 4,87 Perc/km Kővári szerint 4,76 3,82 3,42 5,15 4,52 3,91 Perc/km Günter szerint 4,04 3,39 3,05 4,36 3,95 3,47A különbségek Kővári (Amigo) és Günter számításai között a szintfaktor különbözősége miatt adódik. Egyértelműen kimutatott következtetés: függetlenül a számítások képleteitől a tájékozódási (futási) sebesség a versenytáv csökkenésével növekszik.